Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 3140 ggr
Arhults
0

Auktion

Jag har funderat länge på att man skulle gå ihop och fixa en auktion för ponnier.

Jag skulle kunna tänka mig att ordna en här hemme, precis som Kulltorp Stuteri gör, men jag vill att det ska komma ponnier från alla håll för att säljas. Nästa år i September till exempel. Föl och unghästar på auktion, bara stamboks berättigade!

Är den svenska marknade mogen för det?

Fourjoy
0

Jag vet inte om jag skulle vilja sälja på auktion, känns lite riskabelt för man vet ju inte vem som köper….jag vill gärna lära känna den blivande ägaren innan jag säljer. Även om det finns pengar så betyder inte det ett gott hem med bra kunskaper….

så lite tveksam är jag men ta gärna upp de positiva sidorna så kanske jag ändrar mig, Flört

Arhults
0

Men inte har jag lärt känna folk innan dom köper mina ponnier, det har man ju gjort när dom köpt! Men risken för hästhandlare finns ju alltid. Usch vad jag tycker illa om hästhandlare!

Tänk om man kunde få folk att förstå att man ska köpa välkända bra ponnier med stamtavla och en historia bakom, inte alla dessa "prisvärda" ponnier som kommer in genom hästhandlare.

Nu vet jag en till som köpte ett underbart sto med stam av en hästhandlare i våras, denna häst visar sig inte går att rida på p.g.a gamla skador!

Vad ska hon göra, skicka tillbaka den så denna fantastiska ponny säljs till en ny ryttare eller behålla den triangelmärka och avla på!

Jag blir så trött att folk litar på hästhandlare, denna ponny var besiktad men det syns inte på böjprov tyvärr!

Risken kanske är att det blir en hästhandlare som ropar in ens ponnier och "kränger" dom vidare?

Fourjoy
0

Dessvärre finns det gott om hästhandlare, både små och stora aktörer som inte verkar ha ett uns av samvete, varken för djuret eller något annat….och tyvärr så tycker jag att det verkar vara en ökande trend?

jag vill "känna" av köparen innan jag släpper iväg min ponny….några näsbrännor gör en försiktig…men hur mycket man än frågar och dom "lovar" så kan man aldrig vara säker…det är svårt att hitta rätt hem…

Wcob
0

Tanken är god men jag tror inte att jag själv skulle vilja sälja på auktion. Jag vill, precis som Fourjoy, känna av så mycket som möjligt av köparen innan försäljning och hittar jag inte vad jag tror är rätt hem så blir hästen kvar.

Jag tror även att många förknippar ordet auktion med riktigt billiga hästar och möjligen också hästar som kanske inte är i helt perfekt skick.

Vad är själva tanken bakom att man anordnar en auktion? Är det för att bli av med hästar som inte får plats inför vintern eller är det för att öka intresset för att köpa häst på hösten? Skulle man lika gärna kunna anordna en saluhästvisning eller liknande istället?

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Arhults
0

Ja ni har nog rätt, då ändrar jag mig och säger salu visning, man gör en dag med uppvisningar etc där ponnierna är till salu!Skrattande

Fourjoy
0

Obestämd…..jag vet inte men auktion i mina öron är förknippat lite med gamla tidens hästmarknader….några stackars, mindre välmående krakar som säljs till första bästa av en hästhandlare utan skrupler…. idag är sånt borta tack och lov…i alla fall Sverige….och ofta har auktionerna bra kvalitet, men det känns lite bättre att sälja privat än att bara utelämna pålle till sitt öde.

Kanske en saluponny visning? där alla kan beskåda ponnyer och sen får man kontakta ägaren efter visning?  lite så kan man ju göra på utställningar redan, ange att ponnyn är till salu.

Om man visar och efteråt blir kontaktad har man en chans att först prata med intressenter och "känna" av personen innan det är slutgiltigt beslut

….jag kanske är petig mm men dom tillhör ju familjen på ett sätt…och fölisarna är ju nästan som egna barn…man har följt dom så nogrannt både innan och efter dom föds så band knyts..

Elshira
0

Jag gillar egentligen idén även om som några redan nämt, kan de komma till riktigt konstiga ställen…

Skulle sälja en av mina arabhingstar förut och det var en som ringde och och ville ha honom. Vi hade sagt att han främst skulle vara till avel då han var så pass gammal och svår att hålla i hull att det inte var möjligt med mer än enstaka skogsturer. Då sa de att de inte hade tänkt att ha honom till avel (trotts att jag utgått han skulle användas till det som ett krav) men om jag ville ta avkommor så skulle de ta emot ston och vi fick alla pengarna.

De skulle då alltså bygga om deras garage för bilen till en box då jag sagt att han behövde en box och fryser för mycket för att gå ute dygnet runt trotts täcken. Hur såg hagarna ut? Jo de hästar de hade nu var i princip alla hästar som omhändertagits från att bli slaktade vilket iofs var bra, men de gick alla i en stor hage på hela gården, dvs lös att gå runt huset, bland maskiner osv, hela deras tomt var alltså en enda stor hage.

Och skulle de ha råd att ta hand om honom? nej inte som det såg ut nu, men hennes make skulle då göra allt för att få tag på ett extra jobb trotts att de både jobbade heltid.

De ville alltså göra allt för att få hem hingsten trotts att de egentligen itne kunde. De var säkert mycket omtänksamma människor som brydde sig om djuren men ibland är det bättre att låta några ha det bättre än flera halvtaskiga liv.

När jag pratade med henne flera gånger i telefonen så grät hon då hon ville ha honom så mycket efter att bara ha sett honom på bild.

Så ja ibland kan man mena väl (til skillnad från hästhandlare) men det ändå inte blir bra!

Men just med marknad - Jag tror inte att vi skulle få ihop en tillräcklig mängd hästar för att attrahera någon större mängd människor. De blir nog tyvärr väldigt få och priserna blir knappast bättre i längden än om de skulle "reas" ut.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

#7 hua…det lät inte alls bra…ett par "samlare"?  sånt kan gå riktigt illa..