Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-c-welshponny-av-cobtyp
Läst 5163 ggr
ragnhild49
0

Åringar i sin finaste dager

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ias Recriwt e Henfynyw Tywysog RWC 3, u Fjordglimt Isabella

ragnhild49
0

Ias Eleri e Henfynyw Tywysog RWC 3 u Hagaby Estelle

Izzi
0

Båda två är jättefina!!!

Anna-Karin
0

#1  Oj vilka läckerbitar du har… hur får du dem i så bra hull… min bara springer av sig hullet… och jag får stödfodra massor på betet.

Hagaby Brenin e: Colnevalley Rasgall u: Hagaby Brenda

MalinB
0

Är det något speciellt för Tuffe barn att växa väldigt jämt och fint? Rasputin har aldrig varit sådär unghästful som jag är van vid från fullbloden.

Fourjoy
0

oj vad Eleri är lik mamma!

ska försöka ta lite nya bilder på min teling….lite kälkbacke över honom nu…Skrattande

ragnhild49
0

Fölen/ettåringarna har haft fri tillgång på hösilage hela vintern, på bekostnad av rätt feta mödrar….Dom har gått med sina mammor, som har vant av sina avkommor när det passat dom själva. Isabella (Recriwts mammma) sade ifrån redan i november. Kraftfoder har jag inte slutat ge förrän dom har fått sitt fina bete.

Du vet väl att din Hagaby Brenin och min Eleri är släkt . Colnevalley Rasgall är Eleris morfar.

#4 Jag vet inte om det är så. HT själv såg liksom "klar" ut hela sin uppväxt. Tyvärr tror jag dock att många är för försiktiga med att mata på sina ungdjur. Det är där och då dom skall ha ordentligt med mat. Den tillväxtetiden får man aldrig igen.

Jag har själv gjort misstaget att sluta ge kraftfoder för tidigt ( på våren,som ettåring) på en unghingst, och det tog hela sommaren innan det rättade till sig.

humlans
0

Har inte heller något problem med hullet, här är Humlegårdens Charon E: Fjordglimt sir Thomson U:Cadfach Rhamant.

humlans
0

Och här är Humlegårdens Cruella  E: Fjordglimt sir Thomson u: Brudvik Pryder.

De har också haft fri tillgång på ensilage

Fourjoy
0

..tycker också det är ack så viktigt att ge dom ordentligt med mat… speciellt under uppväxten…sen brukar det plana ut av sig själv vart efter dom blir äldre…men dom blir helt klart hjälpta att klara av kraftiga växtkruvor. Mina har också hållt i bra trim, min åring får mängder med kraftfoder och behöver varje liten gnutta.

Elshira
0

Här är är Molstabergds Lord Milligan som ja åring… Ca 7 månader, tyckte han såg ganska så välväxt ut och han har faktiskt haft en ganska så jämn utväcklingskurva. Ett tag såg han ut lite som en vallack då halsen växte lite efter men numera är han en välväxt (även om han nog inte blir helt fullväxt förrän om nått år till)  herre på 4 år som rids för fullt och ser (i.af enligt mig) mysig ut =)

Som 7 månader:

Som 4-åring:

Hakuna matata!

Anna-Karin
0

Ungstonas hull är det inget problem med… de är nästan för runda och går bara på gräs.

Men unghingsten gör åt med så mycket energi att jag måste mata han med både kraftfoder och hö fast att han går på bete…. jag har inte slutat att ge honom kraftfoder någon gång.

Har någon tips på något kraftfoder där de går upp bra i hull. Just nu får han 2 kg Hippo Alfa (liknar krafft grov) och 1 kg FohlenGold… musli för unghästar som växer.

[Hallonqvist]
0

Visst kan åringar vara vackra!

Iglatjärns Daiquire 13 månader på Bjärsjölagård.

Izzi
0

#11 Jag använder mig alltid av Eggersmanns produkter. Lite dyrare kanske, men det går inte åt lika mycket krafftfoder som om man fodrar med tex Groov och jag är MKT nöjd med resultatet!

Anna-Karin
0

#13 Tack för tipset… funderar på om inte deras produkter är likvärdiga med Hippolyts som jag använder (FohlenGold)… fast mitt var betydligt dyrare såg jag nuObestämd

Dyblygiad
0

Jag gav Dyblygiad Krafft Rehab under våren som 2 åring, utan den så hade han fallit ur helt.

4# Jag tror snarare att det beror på Ida än på Tuffe att avkommorna växer jämnt och har lätt för hullet. Under hela föltiden så har hennes avkommor rullat fram (och även hon). Övervuxna kan de varit bak men ändå välväxta och musklade. MIna går enbart på bete, ingen stödfodring alls sommartid. Under uppstallningsssäsong har jag gett fri tillgång på bra ensilage och inte behövt ge någon stödfodring alls utöver det. Detta är då ston! Dybbe krävde mängder av foder vid sidan av. Men så var han 160 när han åkte från mig på hösten som 2 åring…..

Bild; Rosie som 1 åring.

ragnhild49
0

Jag håller mig till traditionella kraftfoder (havre, betfor) till mina ponnyer. MEN sist men inte minst, grovfoder så mycket dom orkar äta. Jag önskar att jag kunde skriva att det är grovfoder med hög proteinhalt, men allt som oftast "får man det foder man får". Dvs, jag köper lokalproducerat grovfoder av samma bonde år efter år. Han är duktig på att göra foder, men väder och vind råder man ju inte över.

Dyblygiad
0

Bra gödsel och tidig slagning brukar de flesta bönder kunna fixa, nu när de dessutom har möjligheten att ta det som ensilage så är det ännu lättare för bönderna att få bra proteinvärden, sen om skördarna blir stora är en annan femma.

Hos mina leverantörer kan man beställa vilka värden man vill ha. De har full koll på sina vallar. Det brukar stämma med +-5 Sm Rp. Skrattande

Havre är nono totalförbjudet på mina ponnier. De går i taket om de bara luktar på havre. Speciellt Celmah som tror att hon är en hispig fullblodsgaloppör med 1dl havre i kroppen Förvånad OM jag måste stödfodra de som rids så blir det med havrefir Mulsi från Mustang (har fått bättre resultat på pälsar o prestation från Mustang än Eggersmann som jag hade i några år) avelsdjuren får lucern som stödfodring.

Lorita
0

#17 havre är också nono här hos mig, samma anledning. Däremot så ger jag kli och betfor, blötlagt och blandat i lika delar, om dom behöver stödfodras.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

med risk för rama skriii Oskyldig 

…..det är bevisat genom forskning av bla SLU att det inte finns belägg för att havre skulle ge hetare hästar och att av alla spannmål att utfodra hästdjur är havre det bästa.

Vi har kört havre i alla år till samtliga från shetland till fullblod och ingen har blivit så het eller hispig att det inte gått att rida eller hantera dom, och det är inte dl vi fodrar utan liter/kilon. Tvärtom får dom rätt mängd så blir dom lugna och harmoniska.

ragnhild49
0

TRÅDKAPNING!!!

Vi gör en ny "tråd" om foder, och fortsätter att sätta in bilder på snygga åringar här, tycker trådskaparen.

Fourjoy
0

…färska bilder tagna i dag i SOLSKEN!!! känns som det var år sedan det var sol…

1 åring (isabellen) och den svarta 2 åringen….

länk till fler bilder pojkarna

HAPE
0

#21 Vilken härlig svans han har din gule!!

Fourjoy
0

Den är mysig att borsta……önskar att han hade lika härlig pannlugg också…där är det inte ens en handfull…typ två strån…Rynkar på näsan  kanske ska fixa lite "extensions"…..Flört

JenD
0

#21 Din svarta är riiktigt fin!! Helt i min smak Glad

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Houdini
0

Ormond Sion, fotad idag..

sek. C

http://trolltjarnbacken.se/

Anna-Karin
0

#25 Oj vad fin han har blivit… den snyggingen måste du väl behållaFlört

Fourjoy
0

#25 …snacka om en som vet om att han är snygg….en riktig lins lus…Flört

JenD
0

Nu har min Vimsie kommit hem från betet, fick en kass bild idag det är så regnigt och tråkigt här så vi höll oss inne.. Han har växt till sig riktigt bra och har siden päls fastän han knappt sett en borste på 5 mån ;)

Ska uppdatera med fina uppställda bilder när solen dyker upp igen Cool

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

JenD
0

En till i sämre kvalite men en på manfri sida iallaf och ett ben på väg upp i luften, det är sååå svårt att stå still :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

min "lilla" plutt Robin som börjar bli ljusare nu när vinterkläderna börjar komma på….

Vimsie ser jättefin ut!!  en riktig sötnos…

JenD
0

Han är jättefin!! Riktigt snygg färg har han.

Tack :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

JenD
0

Förresten Foujoy, hur hög är Robin? Dom i stallet skämtade idag om att han skulle bli 147cm Förvånad Flört

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Dyblygiad
0

Så här ser min 2 åriga Belgien Blue ut efter att ha varit borta på bete. Ingen stödfodring här inte! Revbenen känns inte änns med våld.

Ändan är bredare än morsans.

Fourjoy
0

Nu har jag inte mätt Robin på länge men han är väl ca 130cm, han kommer inte växa över C måttet…tippar att han landar runt 134-136….hans pappa är 128 och mamma 132 men han lär bli större….hans pappa Jack lämnar stort efter sig.

Jag ska komma ihåg att mäta Rob imorgon.

mariajalrup
0

Det här med att tratta i åringar, unghästar mängder med kraftfoder trodde jag var helt försvunnet och bevisat att det inte är särkilt gynnsamt för en bra tillväxt med hållbara hästar som slutresultat.

Att en fet åring möjligen kan tilltala ögat är en sak, men är det en lämplig start för en framtida brukbar häst?

Fri tillgång på grovfoder - utmärkt, massor med kraftfoder för att ge ögonfröjd - usch.

JenD
0

#34 Okej, ja Vimsie kan väl ligga på 132-33 kanske, ska mäta honom idag men har ingen bra mätsticka så det blir så ungefärligt.. Jag vet faktiskt inte hur höga Shonnyn och Virginia är, ska kolla det så man har något att gå på.. 147 blir han ju inte, det var lite mobbing i stallet bara Flört

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

#35   ? 

vilken åring tycker du är överdrivet fet då?  jag ser ingen på ovan bilderna som kan klassas i den kategorin….och OM du nu tycker att någon av dom är så himla fet…ska du nog studera resen lite närmare…

JenD
0

#35 Jag tycker ingen här har sagt att dom trycker i åringarna massar med kraftfoder eller på något sätt uttryckt att det skulle vara bra med en fet åring?! Rätta mig om jag har fel! Läser du igenom andra trådar oxå och inte bara hänger upp dig på vad som är sagt här så kan du läsa att många här har kritiserat bla åringarna från wales som är överviktiga och att det ej är hälsosamt. Ingen vill ha en ohälsosam uppväxt på sin unghäst, vad som diskuteras är att även unghästar kan ibland behöva kraftfoder för att hålla hullet, eller?!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Houdini
0

#35  ??

Inte så gynnsamt för åringar/unghästar som ser ut som spjälstaket med toviga fula pälsar heller, ingen vidare start på livet!

5/10-08

PS! Jag "trattar i" mina unghästar precis så mycket jag tycker de behöver!!

Dyblygiad
0

Den fetaste på bild i denna tråd är nog min 2 åring som inte sett kraftfoder sen hon var fölunge, har blivit fet på sommarbetet trots att det var ett ogödlsat bete. Flört

Fourjoy
0

Flört….vissa behöver bara se en bild av mat så blir dom feta…men så är det, dom är så himla olika…..precis som vi människor.

WinterPrince
0

#35, du har pratat om övergödda hästar ett flertal gånger och jag förstår att det är i all välmening, men jag ser inte detta som ett problem här i Sverige.

Däremot tycker jag att du ska ta upp det på www.saddlesoap.co.uk , ett brittiskt forum där det faktiskt förekommer övergödda hästar. Där kan du nog få till en riktig diskussion.