Vad kostar det att DNA testa
en häst?
Hingst/sto för avel?

Härstamningskontroll av häst kostar hos Husdjursgenetiska laboratoriet i Uppsala 560 kr + moms. Normalt tar det cirka en månad att få svar; om man har otur kan det ta längre tid.

Det är knabstrupper föreningen som ska kräva det på ston nu, när dom stamboksförs.
700 kr, det är ju en nätt liten avgift som läggs på stona 
Ska köra DNA på två av mina pojkar snart…

Men man DNA testar väll inte welshston?
Hingst det tycker jag är OK men ston, risk är ju att man inte stamboksför för kostnadens skull.

Alla avelshingstar ska vara härstamningsverifierade.
Nu blir det allt vanligare att det krävs härstamningsverifiering med DNA vid fölregistrering. Alla travhästar har blodtypats sedan 1970-talet, numera DNA-typas de förstås, och alla galoppörer också. ASVH införde DNA-typning för SWB (halvblod) fr o m 2006, jag tror även arabiskt fullblod har krav på DNA-typning, med flera raser.

#5 man ska väll inte gnälla, men på B-ponny så är ju avel inte något som ger något +
Fattas bara sen att man ska behöva DNA testa fölen också, det var ju faktiskt inte länge sen rasen inte ens krävde stam på hingstarna 
Tror det är bara en tidsfråga innan det kommer att krävas DNA på fölen mot sina föräldrar, bra men ekonomiskt så är det ju en nergång…men man får väl göra som i alla andra sammanhang där konstnaderna ökar, höja priset.

#7 eller sluta avla och gå över till hund, där får man 6 valpar efter 3 månaders väntan och kan ta 10-15 000 st för dom 
…nä fy…..aldrig hund….
Men det lär väl falla bort en hel del uppfödare om kostnaderna stiger, det är helt klart…många kommer att tycka att det inte är värt allt slit…..å, jag kan väl hålla med…..belöningen är ju mer än sällan pengar….men åh, alla dessa underbara ögonblick och glädje rus man får när man ser en fölis skutta iväg eller att pålle får en fin rosett….det är värt mer än pengar….
……men ska man se det krasst så är man bra dum som lägger ner så mycket jobb och tid, ekonomi som man gör…..tänk vad tid och pengar man skulle få över om man inte hade pållarna….

#9 frågan är om man kommer att ha råd, i alla fall små ponny avla. Vist det är underbart men vad moteverar att förda upp föl och gå back år efter år också kommer det nya avgifter, 700 kr och är ju mycket på en B-ponny
Jag ska fm licensiera nästa år…DNA 700-800, CEM runt 1500…vet.besiktning 2500 och licens 2500….nätt summa på 7200….då inräknat att veterinären kommer ut för att ta dessa prov….hade jag bott någon annanstans än Stockholm hade det säkert blivit lindrigare…men men..så är det….
#8 Jag har alltid tyckt om American bulldogs och Chinese crested (nakenhundar)… Så förutom mina Welsh Mountains har jag funderat på att börja avla och även ställa ut sådana… Hund kommer jag skaffa i vilket fall som xD
Tänkte förut, börja avla lite partbreds istället då? Visst får man lite mer men fortfarande inte så det knappt ens betalar sig självt… Hästar går inte att försörja sig på om de inte ska tävlas och utbildas till svåra klasser eller ha fina avelshingstar som tävlas mycket… Det högsta jag hört i sverige för en Welsh Mountain hingst är Molstabergs Action Man som är tävlad SM i hoppning osv samt är BIS vinnare mm och honom fick de 90 000 för… Men vad har han inte kostat i mat, resekostnader osv…?
Precis som du säger så får man ju runt 10 000 i.af för en valp och det är inte så mycket som krävs mer än vanlig uppfostran. Så 5 valpar = 50 000 kr - det är det samma som 4 föl men fölen kostar betydligt mera och kräver mycket mer pengar både med mamma osv…
Hakuna matata!
dessvärre är det väl regler på hur många valpar man får ta fram varje år (precis som hästar) innan man måste klassa det som näringsverksamhet?
Jo absolut men hunden som annars skulle varit sälskaps hund drar då från bara en kull in tillräckligt med pengar för både sin egen mat och andra omkostnader och mer där till! Visst det blir inga enorma summor men betydligt mer än för hästar!
Läste lite mer nu och fann att där Inkomsten bli mer än 50 000 kr/år så ska det skattas. Dock får man räkna bort omkostnader för foder etc etc.
Men å andra sidan har man tid och kanske jobbar hemifrån eller med egen verksamhet är det ju möjligt att at fler kullar eller ha fler hundar och då blir det ju en inkomst trots skatt =)
Hakuna matata!
#8 Glömmer du inte alla kostnader runt hunduppfödningen??
Eller kanske det finns de som köper in en tik bara för att direkt para den och sedan när valparna är avvanda skicka iväg den direkt?
(Meritering av föräldradjur, hd rtg, ed rtg, ex ögonlysning, utställningar, prov, veterinär, avmaskningar, försäkringar, liv vet & doldafel, inköp av bra avelsdjur, löpande kostnader som tex veterinär, foder, tillskott, resor till o från hane, parningsavgift, levandevalpavgift, valphagar, hundgårdar, medlemsavgifter i tex skk, rasklubb, kennelnamnsavgift, avgifter för stamtavlor etc etc etc…..)
Listan kan göras oändlig. Billigast är nog att inga valpar ha.
Till o med skattemyndigheten har granskat ett flertal storproducerande hunduppfödare och kunde inte konstatera vinst på EN ENDA!
Blandrasavel kanske lönar sig då man kommer ifrån de flesta av alla dessa kostnader…? Fast inte speciellt seriöst då förstås!

"Blandrasavel kanske lönar sig då man kommer ifrån de flesta av alla dessa kostnader…? Fast inte speciellt seriöst då förstås!"
Tyvärr så är det nog så på häst också, lägger man på dom seriösa avgifter så blir det svårt att bedriva avel.
Jag tror definitivt att förlusten är mindre per valp än per föl i alla fall om man snackar B-ponny
Här i min by finns en dam som ägnar sig åt hunduppfödning i större skala av små blandrashundar ( CavalierXpudelXtax), förra året födde hon upp totalt 33 valpar (råkade avslöja det på en kräftfest…), har själv sett hennes annonser på Blocket, pris: 6000/st. Det blir en nätt summa av 198 000! Enda utgifterna är väl chipp och vet besiktning+ foder, säg det kostar 1000 per valp, blir trots allt över 165 000! Nån som kan göra det på att föda upp hästar per år?
#17 med eller utan skatt? gör hon det lagligt försvinner minst 50% i skatt och avgifter..
nja, är nog i högsta grad olagligt, då hon inte deklarerat för nån inkomst alls dom senaste 5 åren.
Men tydligen är det svåra tider även för hunduppfödare, för i år har det inte blivit så många annonser på blocket .

#19 eller så har hon (skatte)myndigheterna efter sig, dom har också lärt sig Internet…
#18 det gör det på ev hästvinst också 
det beror på omfattningen…över 30 valpar så har hon nog ögonen på sig….och 30 är en bra bit över hobbynivån…..fast man vet aldrig… jag tycker dom som gör de värsta skattebrotten oftast klarar sig, andra som gör rätt för sig är dom snabba att hacka på…
#21 Tyvärr stämmer inte det heller, det går inte att via skattemyndigheten att få huduppfödning till annat än "hobby". Enda sättet är att ha ett annat företag där hunduppfödning ingår.
De (skattemyndigheten) har som sagt granskat flera stora hunduppfödare och ingen ansågs gå med vinst.
Däremot när du säljer valparna räknas du som näringsidkare gentemot köparen.
Knäppt men sant.
går gör det väl men du måste kunna visa upp vinst eller hållbar plan för vinst inom rimlig tid……vilket är i princip omöjligt…
mmm….dessa skatteregler är inte riktigt bra för näringsverksamhet runt djur….och det märks av alla debatter och rättsmål som figurerar mer och mer….man kan hoppas på att dom löser det till det bättre…
#23 Nej, det går inte enligt Skattemyndigheten, skk:s juridikkurs och konsumentverket!
har hunduppfödare en annan skatteform än hästuppfödare?
Hur många här har köpt hund och betalat moms på hunden till säljaren ?
Alla som har köpt hund genom SKKs kontrakt.
SKK´s Kontrakt ?
Har själv köpt hundar med stamtavlor av uppfödare som är med i SKK men inte har vi betalat någon moms, iallafall står det inte på våra kvitton om att moms ingår.

Det är många år sen men jag har för mig att Jing var med moms.