Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-d-welsh-cob
Läst 4813 ggr
Gjutens
0

Rätt hull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är svårt att se om min häst är i rätt hull. Planerar att ställa ut honom i oktober i Falun, ca en månad kvar så jag kan kanske justera lite..Tycker han är ganska lagom hemma men när vi kommer ut och han ska stila sig så tycker jag han är tunn. Han är två år så han ska kanske inte ha så mycket massa än heller…

Kanske skulle vara lite kraftigare? Finns det nå bilder på cobbar som är ca 2 år så man kan titta lite.

Har jag ställt upp honom rätt? Inte lätt att se när man står framför dom heller tycker jag…

Gitte

Fourjoy
0

Cobbar (D) och även welsh av cobtyp ska vara kraftigare i sin typ, det krävs bra foder, ofta mer än man tror en ponny ska behöva…..speciellt hingstarna behöver mycket protein för att få upp sin muskelmassa…ytterst viktigt!!! 

Du får upp dom i vikt och sådär massa med normal mängd foder men ska du ha det där lilla extra måste man hjälpa till….. mina hingstar får mängder med foder varje dag, fri tillgång på bra hö samt ordentligt med kraftfoder.

Jag tycker man inte ska vara rädd för att fodra ordentligt och vill man få upp massan måste man våga ge mer och då inte mer hö som ger sämre "topplinje" och en stor hömage, utan ge dom kraftfoder….

oavsett kön, ålder och "yrke"…. börjar dom tunna ur så måste man ge mer och helst innan dom fallit ur då det tar mycket energi och tid att pendla upp och ner, får dom rätt mängd ska dom inte ha toppigt kors, tunn hals och uppstickande manke eller vara omusklade…

sen behöver man ju inte överdriva som en del engelsmän gör där en åring ser ut som en fet treåring men man måste nogrant hålla en öga och våga prova sig fram lite….lägg på lite i taget och följ utvecklingen.

Jag kör med havre som bas men det finns mängder med fina foder idag man kan prova som inte är havre, dyrt?  ja, ibland men det kostar att ha ponny…

Inget skryt men titta gärna in på mina ponnyer…ingen är tunn eller kloss fet, mer än ofta får jag kommentaren välutvecklad eller väl bibehållen….saken är att dom är inte mer framme i sin utveckling eller mindre slitna än någon annan ponny….dom får bara rätt mat

Det är ett känsligt ämne det här med foder och alla har sina egna metoder men det är tragiskt när man ser en fin individ som pga "fel" fodring får låga poäng som den inte egentligen förtjänar

#0 hade det varit min så hade jag gett honom lite mer, han är i väldigt fint skick och på inget sätt tunn men lite mer ger lite extra + i kanten….Flört

Och igen…..med tanke på hur snabbt en sådan här tråd brukar urarta så jag tycker inte att jag kan bättre än alla andra eller är hävdar att jag är något proffs på något sätt men det fungerar för mig och frågar någon om råd så hjälper jag gärna till men det är upp till var och en att bestämma själv över sitt.

Gjutens
0

Tack för svaret. Ville höra lite vad ni tycker. Bra då vet jag mer…

Gitte

Elshira
0

Ja jag är en sådan som egentligen inte gillar "biffiga" hästar. men ska man hålla på med utställning så är det väll lite mer hull som gäller än om de ska vara en slimmad tävlingshäst. Nu är han ju yngre och de flesta (i.af svenska) dommare brukar ha ganska så bra överséende med att unghästar ändå får vara lite smalare, men det är tyvärr väldigt få engelska dommare som tycker så - där är det hull så de rullar fram nästan som gäller!

Personligen brukar jag köra något mellanting efter som att i.af min hingst rids (Sec. A), men jag anser att utatällningsfet (som de är i england i.af) inte är allt för hälsosamt om de ska ridas mycket då de precis som vi änniskor inte mår bra av övervikt - särskillt inte när de ska dra omkring på oss med.

Jag var på riksen nyligen med min Sec. A hingst som egentligen är aldeles för smal för utställning, han var slimmad för ridning och dessutom lång man ´(defenitivt inte bra, men det är så jag vill ha den på honom - min sagohingst ;). Han blev bästa Sec. A hingst men det var flera ston som slog honom sen i.af (å andra sidan var de väldigt fina och ena blev BIS).

Har man engelska dommare så kan det absolut vara de små detaljerna som bl avgörande i slutändan, men hade jag varit du hare jag försökt mata upp honom så mycket som möjligt tills utställningen (eller ja inte överdrivet fet knske) och försöka hålla honom i liiite mer än normalhull tills han sa börja ridas då han kan ersätta det där extra fettet med muskler! =)

Hakuna matata!

mariajalrup
0

En del welsh cob hingstar man ser på  engelska shower ser rent för j-liga ut enligt min mening - övergödda och med sänkta ryggar. Det är inte förenligt med god hästhållning tycker jag att göda upp hästarna med en stor mängd kraftfoder enbart för att det råder vissa knepiga ideal i utställningsringen.

Förhoppningsvis är det inte lika illa här i Sverige, och kommer kanske aldrig att bli. Stora mängder kraftfoder är väl knappast något att rek kan jag tycka.

Fourjoy
0

#4 jag skulle rekommendera att du åker ut och tittar på svenska utställningar….det är fåtal som är feta och som skulle behöva anmärkningar men däremot så finns det tyvärr många fler av den undernärda typen….kraftfoder är inte fel och inget man ska vara rädd för….och är man osäker på sina egna kunskaper så tycker jag man inte ska vara rädd för att fråga

Det är ingen som hävdar att du ska göda något till extrem fetma….det är varken hälsosamt eller gynnar någon….

VeronicaP
1

Förstår inte heller varför man ska ösa in stora mängder kraftfoder , våra hästar behöver inte en j---la massa kraftfoder då får man bara övergödda hästar som får mer än de gör av med hur bra är det från en skala 1-10 Oskyldig

Sen så tycker jag det är livsfarligt att övergöda en unghäst de ska få växa i lugn och ro, utvecklas i sin egna takt utan att man ska slänga i hur mycket kraftfoder som helst.

Mitt råd är att du har en väldigt fin hingst tycker jag och låt han få fri tillgång på bra grovfoder och låt han utvecklas i lugn och ro, tänk på att ponnyer är en sakta växande ras och de måste få tid att utvecklas .

#5 jag har varit och kollat både på welsh och shetland och ja ofta ser man alldeles för feta ponnyer där .

Som Morgan sa att en mäktig bål är ett annat sätt att säga att hästen är fet Flört men många vet jag göder ju sina för att dölja skavankerna på sina hästar det är ju inte dit vi vill komma tycker ju jag….

Fourjoy
0

fortfarande så är det är skillnad på att övergöda en unghäst och ge den det foder den behöver för att kunna växa i bra takt och jämt….skulle aldrig köpa en unghäst uppfödd på enbart grovfoder.

En ponny som 9 gånger av 10 är lättfödd ska inte se muskelfattig och tunn ut…..inte heller ska dom behöva ha svackor, det om något tär på dom resurser dom behöver för att växa.

sen beror det ju på hur man ser på saken….den människa som hade min shettis tyckte ponnyn var fin i hull när hon såg ut så här… tänk hur hon ser under den dm långa pälsen….tyvärr så okunskapen STOR

och nedan min gula hingst hos fd ägaren levde på hösilage, betfor mineraler

och samma ponny 1 år senare med rätt kraftfoder

och idag….5 år senare

förstår du vad jag menar?   kan du se skillnaden?

VeronicaP
0

Men om man tar våra tävlingshästar tex de går endast på bete just nu och får lite havre när de körs, och B- E vitaminer och de tävlar i mästerskapslopp och ja det går bra för dem och på vintern går de på fri tillgång på ensilage och inget kraftfoder …

Inte är de smala och muskelfattiga precis utan välmusklade och god vigör och kondition.

Så som man alltid har fått lära sig så är Grovfodret den viktigaste delen i ett djurs foderstad…

Med enbart grovfoder så får de så klart mineraler …

Skulle någon häst behöva grovfoder så klart får den det.

Men welshar i fritt tillstånd går väl eg inte på ett så proteinrikt bete och får en massa kraftoder eller ?

Fourjoy
0

I England har dom mycket bra bete, bättre näringsmässigt och en längre tid av året än vad vi har som dom klarar sig hyfsat på, sen får dom kraftfoder varje dag, iaf dom jag har köpt har fått 1 gång/dag…., det är en del ponnyer som går enbart på bete/grovfoder med tillskott av mineraler…dock så är dom ponnyerna ofta bara till avelsbruk, dom ska kosta minimalt och vara minimalt med jobb och dom är inget som skulle tas ut för visning, ska dom visas så åker dom in på box och får kraftfoder….det är minutiös fodring och träning på visningsponnyer.

Visst, på enbart grovfoder kan du hålla en ponny som varken är mager eller fet men det där lilla extra får du aldrig utan kraftfoder… se bara skillnaden på min gula…ponnyn på den översta bilden hade aldrig vunnit en utställning….eller fått omdömet mkt fin för sin ålder, faktum så ser han bättre ut nu än för 5 år sedan…

Mina märrar klarar sig hyfsat bra på grovfoder och bete men dom får kraftfoder varje dag, året runt för att hålla muskler och se bra ut och må bra….det syns direkt på avelsston som inte fått tillräckligt, dom får tunna halsar, toppiga kors och mankar och är allmänt omusklade….inget större fel men det är inte bra skick heller.

Sen är fetma en hälsofara och man ska inte göda utan man måste lära sig vart gränsen går….men hellre att dom ligger på lite plus i vikt än att dom är undermåliga….en vikt undermålig ponny har svårare att hantera tex sjukdomar, dräktighet….det kan vara ödesdigert om dom inte har reserver….sen givetvis tvärtom…..en fet ponny kan bli sjuk av övervikt, kan ha svårt att bli dräktig, fång, diabetes, inflammationer i ben av vikten osv….så det är oerhört viktigt att man har kunskaper och ett "öga" och kännedom om individen och dess behov….att läsa ur en bok att det ska vara si eller så fungerar sällan i vardagen utan man måste se till varje individ och skräddarsy en fungerade foderstat…..

en enkel sak är att titta sig runt och jämföra kritiskt när man är ute med sin ponny, hur ser verkligen min ponny ut i jämförelse med andras?  vad är skillnaden mellan min ponny och den som vann? man ska aldrig sluta lära eller prova på nya saker, man ska inte vara rädd att fråga som trådskaparen, heder till denna……

mariajalrup
0

Skillnaden mellan den som vann och ens egen kan ibland bestå av ngt så simpelt som "rätt" ägare…

F ö anser jag att unga djur ALDRIG ska gödas upp med alltför stora mängder kraftfoder. En icke färdigväxt kropp mår bättre av att vara ngt tunn än motsatsen. Skillnaden mellan utställningsfolk och s k bruksfolk är väl kanske att vi som vill använda vår hästar till något annat än ögongodis är måna om att försöka få dem hållbara och musklade i första hand, inte bara glanssprayade och i överhull.

Bra grovfoder, mineraler, måttliga mängder kraftfoder och bra hagmarker är det som i mina ögon är väsentligast för i synnerhet växande hästar.

Sen är det självklart att varje individ måste bedömas utifrån sina förutsättningar, ingen är den andra lik. ALLA ponnyer är def inte lättfödda, ALLA cobbar är inte kortryggade, grova och sänkta i ryggen heller.

Lindbygarden
0

Rent generellt så handlar väl det om vad man har för värden på sitt grovfoder? Mina unghästar född 08 ska enligt foderstatsberäkning klara sig ypperligt på det grovfoder vi har med ett dagsintag på 11 kg per kuse. Idag äter de 2 balar per dygn så mängden inga problem då det blir ca 12 kg per häst.. Nu säger ögat att de behöver mer ändå så de får havre och soja men enligt alla beräkningar ska det räcka med ett bra hö..

MEN lusern ( smältbart på 150 g och energi på 8 MJ)klassas ju också som grovfoder och min 08 fick enbart lusern+betfor+ mineraler +tokosel  utöver hö och har aldrig sett ut som en ful åring utan haft en fin överlinje hela tiden. Dock slutklämmen på betet fick jag börja fodra på nu då överlinjen inte var lika stark längre..

Fourjoy
0

rätt ägare? visst sånt kan (dock ytterst sällan) spela roll men saken är att oavsett ägare så kan aldrig en underutvecklad, tunn ponny få bra poäng eller prestera bra..  jag har sett ypperliga djur som fått guld poäng som föl/ungdjur, bytt ägare och som sedan sett fördj-liga ut en tid senare och fått brons…sen givetvis tvärtom ponnyer som blommat ut i andras händer…..och det är ingen slump…och inte ponnyns fel, det är samma ponny i grund och botten.

…bruksfolk och utställnings folk…? tror du vi är två skilda raser?  har sagt det förut och säger det igen….vi avlar alla ponnyer som ska användas……totalt oväsentligt ämne i frågan

Bra hagar, bra foder räcker inte om man inte har kunskapen….

Glans spray behöver inte mina då dom är blanka naturligt av det foder dom får…fick faktiskt frågan på RIKS hur jag fått min guling så blank…secret….Flört

#11 precis…man måste ha "öga" och bra kunskaper, du har koll på vad dina behöver och ger dom det……trots att statistiken/foder beräckningen säger annat….tummen upp  Flört

Edition
0

Alla våra Welsh Cobbar får enbart fri tillgång på höensilage och mineraler och jag kan inte påstå att de är tunna och omusklade.

Ett bra grovfoder med tillräckligt mycket protein i och mycket lek med varandra skapar naturligt musklade hästar.

Snarare så att de är i överhull, utan att vara bukiga eller taniga.

Den enda gången vi utfodrar med kraftfoder är någon enstaka 1 års hingst som har gått på bete för länge och börjar tunna ut.

Jag anser att det är en naturlig förteelse hos 1 åringar, lika naturligt som att hästarna /ponnierna tunnas ut på vårkanten för att äta upp sig under sommaren.

mariajalrup
0

Unghästar, åringar är under UTVECKLING och "får" vara det ni kallar FULA. År av erfarenhet ger god kunskap enligt min mening - bättre kunskap många gånger än siffror på ett papper. Man måste kunna lita till sina ögon också - ser hästen välmående ut, är pigg, äter bra, sk-ter bra, arbetar bra då har man antagligen gjort en hel del rätt…

Och ja, jag anser att bruks och utställningsfolk i princip är "olika raser" - i synnerhet de som ägnar sig åt att göda upp åringar för att få bättre siffror i ringen är väldigt annorlunda mot de som föder upp ponnyer för sportbruk och som prioriterar ffa hållbarhet och prestation.

Och olika får man väl vara, så länge det inte är på djurens bekostnad dvs.

WinterPrince
0

#14.,.. menar du att det finns skillnad på bruks och utställningsfolk här i Sverige?!

Det är väldigt vanligt i rasens hemland, men här? Jag har då inte märkt något…

Izzi
0

#13 Ja, så här såg Dream ut när hon kom till mig från Edition i mitten på maj. Där hon hade gått på lösdrift med fri tillgång till hösilage bara. O inte ser hon undernärd och omusklad ut i mina ögon Flört

#14 Jag känner inte igen mig alls. Vi hör väl till "utställningsfolket" men inte "göder vi på" dem extra pga att de ska visas. Mina hästar ska vara i fint hull året om, oavsett om de ska visas eller ej.

Fourjoy
0

….men vart går gränsen för hur "ful" en åring får vara?  det finns många som passerat den gränsen med hästlängder….men tyvärr så finns det folk som inte "ser" när det är illa, trots att dom månar om sina djur.

Och det är ingen som göder sina unga djur till fetma, på den här sidan vattnet i allafall…England är en annan sak, men även där förändras deras tankesätt snabbt.

samma här, här är alla i trim oavsett, ålder, "jobb" eller årstid

Dyblygiad
0

Mina ponnier får sällan kraftfoder om inte grovfodret möjligen har för lite protein. Dressyrloppan är av en annan kaliber, inte matglad och behöver mer än bara ensilage.

Min Ida får enbart ensilage + betfor + Tokosel när hon inte är digivande, för då får hon även lucern. Hon har på denna foderstatus blivit både BIS och hopp/gångartsvinnare på kvaliten samt gått som tävlingsponny. Mineraler behöver hon inte då vi har bra kvalite på vårt analyserade grovfoder.

Likaså Rosie som enbart ätit ensilage med 80 SmRp och en kvot på 10. Så här såg hon ut som 1 åring. Lagom anser jag. Inte för tunn el för tjock för sin ålder, däremot grymt överbyggd bak, men inte mer än att hon fick en 9a på traven för sin goda bakbensaktivitet.