Hjälp
Är det någon som kan hjälpa en nybörjare att reda ut ett par saker…
Om jag har en hingst,gjort en licensansökan,betalt licensen men ej fått den.
Har jag gjort fel som har betäckt ett sto (Mitt eget)
Betäckning har skett efter att licensen betalades.
Språngrullarna skall vara inrapporterade senast 30 sept ?? Hur gör man då ? Måste man inte ha ett licensnr för att kunna göra det ?
Hur gör man med språngrullarna rent allmänt ? Är det något man beställer ?
Tacksam för svar
Vad för ras gäller det ?

#1 jag gör en vild gissning på welsh 
" 2 Tänkte mer på att det kunde ligga en korsning, att hingsten el stoet är av annan ras.
Inte helt ovanligt att höra numera att Welsh betäcker andra raser.
Har en bekant som betäckt sitt Welshsto med en Arabhingst.
Har du fått något licens nr från SWF? (om det är en welsh?)
Är DNA inskickat till SWF? dom utfärdar ingen licens om inte DNA är klart.
Rapport block beställes från SH, hingsten får ett eget numrerat block med speciella nr som ska med i språngrullan….så ska du hinna rapportera allt i tid så har du VÄLDIGT bråttom…
Sto avgifter ska också betalas till SH innan sista september och straff avgifterna är höga om man inte gör det i tid.
# 4
Hur många generationer DNA kräver Welsh att individerna kopplas ihop med ? Gäller DNA även på fadern och isåfall i hur många led, om han är av annan ras ?
Nej jag har inte fått något licensnummer, DNA testen skickades i maj o är fortfarande inte klar har pratat med SLU ett flertal ggr och har tydligen hammnat i "semester stressen" Nu är det på g…
Kan man beställa Rapport block ändå ??

Hingsten får inte användas i avel innan licensen är klar. Avkommor tillverkade före licensdatum riskerar hamna i sektion X, eftersom de är tillverkade av icke licensierad hingst i det läget.
Kontakta Ingela Johansson (Joelsbo) Hon har nog svar på dina frågor.
har du inte fått DNA ännu så har han ingen licens…och det är som #7 säger, har han inte fått sin licens så blir det arkiv X för avkomman…..
Jag tror tyvärr du har haft för bråttom i det här fallet, man måste läsa alla regler nogrannt och veta vad som gäller innan man betäcker, bättre att fråga innan än när det är försent…vilket det är nu….
samma gäller stoägare, dom måste försäkra sig om att hingsten är licensierad och inte bara lyssna på hingstägaren, vissa hingstägare är inte direkt seriösa i sitt jobb…. och det kan bli dyrt i slutändan att betäcka med en icke licensierad hingst..
Prata med Ingela och lyssna med henne vad hon tycker…..
Om man planerar att lösa licens på sin hingst måste man vara ute i god tid just pga att DNA osv KAN ta lång tid….och det står klart och tydligt att ingen licens utfärdas förrens DNA är klart och är SWF tillhanda.
Tråkigt när det blir så här.. jag tror inte att du har gjort något medvetet utan det är ett misstag men tyvärr så kan det bli både dyrt och fölis hamnar i arkiv X vilket innebär många begränsningar i framtiden….
Kanske SWF kan ge lite tips på webben om vad man bör tänka på vid licensiering om att just DNA kan ta tid och man bör vara ute i mkt god tid och lusläsa reglerna? finns redan mycket bra info men det verkar bli glapp i alla fall.
Varför inte rekommendera att ansöka på hösten och vintern innan tänkt säsong? att börja ansöka i februari/mars/april kan bli ödesdigert om DNA blir fördröjt..hela säsongen kan gå till spillo…
Väntar också på licens…..segt,segt jag skickade in min i april o trodde jag var ute i bra tid….
Är precis som #8 säger, har du inte hört någon om DNA testerna så är det inte klart… =/ Läste även på en artikel från ett Welsh möte i england där svenskar hade varit med och raporterat (kommer inte ihåg om det är den som finns på SWF's hemsida nu eller om jag läste den på den engelska sidan).
Men där hade de nu bestämt att även om det är samma år som licensen är löst så får inte avkomman bli godkänd om den är "tillverkad" innan licensen var helt klar. Så tyvärr…
Hakuna matata!

Förra året försvann hela min avelsäsong med min shetlandshingst pga DNA proverna inte blev färdiga .
Jag förstår inte at man använder sin hingst innan man vet att papprerna är färdiga , vet att det sker inom shetlandsavlen att folk betäcker innan DNA testet är färdigt , förstår inte hur man tänker när man gör så om jag ska vara ärlig.
Det gäller att läsa alla papper noga så man vet om man får använda sin hingst eller inte och ni som har licens , hur kan ni betäcka innan ni har fått den ??