Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2390 ggr
Lorita
0

Gulanlag homozygot

Har det blivit bestämt vad dom olika varianterna ska heta på svenska?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

PernillaJ
0

Det blev en nästan ordagrann översättning av det internationellt etablerade Blue Eyed Cream: blåögd gräddvit är det svenska namnet för homozygota gula som vi nu får lära oss att använda. Se notis på Ridsport-webben.

Lorita
0

Tack, lite synd men mycket bättre än albino Skrattande homozygot gul hade jag tyckt varit mer rätt Tyst

Fourjoy
0

Vad jag förstår så gäller detta färgen "Cremello" men Perlino då? går den under samma namn?

Linnea
0

#3 alla går under samma namn. märkligt egentligen, det är ju olika färger (grundfärgen iaf).

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Gulbrun homosygot, vad skulle det vara för fel på det och isabell hommozygot.

Möjligen gräddvit om man inte kan avgöra grundfärgen Obestämd blå ögon är för mig en häst som har vita täcken över ögonen som gör dom blå…

Fourjoy
0

….det kan ju vara bra att kunna skilja cremello och perlino åt, dom har ju olika utgångspunkt precis som isabell & gulbrun…. hm..ingen vidare ide med det här namnet som ska stå för samtliga….precis som man vill veta bas färgen bakom skimmel.

Sen finns ju även "normal" färgade med blå ögon…

Linnea
0

vilken grundfärg har perlino och cremello? det borde ju finnas ett tredje namn. (fux, svart och brun)

PernillaJ
0

#7 De svenska namnen för homozygota gula med grundfärg

• brun = pärlvit (på spanska perlino)

• fux = gulvit (på spanska cremello)

• svart = sotvit

Blåögd gräddvit är ett samlingsnamn för alla hästar med dubbla gulanlag. Det är ofta väldigt svårt att med blotta ögat se grundfärgen.

Linnea
0

jo det är svårt att se grundfärgen det är väl anledningen till samlingsnamnet. jag undrade mest eftersom många nämner perlino och cremello men saknas det ett spanskt namn för sotvit då?

Fourjoy
0

Brun kommer ju från svart, så vad jag förstår så är perlino från svart grundbas oavsett om hästens färg kommer från brun eller svart….för de två ursprungliga grunderna är ju fux och svart.

Linnea
0

jo så är det ju men om man har en häst med enkelt gulanlag är det ju stor skillnad på brun och svart grundfärg.

Fourjoy
0

Javisst, men brun är en svart med speciell genotyp som begränsar det svarta till det yttre delarna på hästen, men den är i bas svart.

Pagn
0

Jag kommer fortfarande att kalla cremello för cremello och perlino för perlino! Sen må svenska *experter* kalla dom för nån konstig svensk variant blåögdgräddvit!

Linnea
0

#12 jo jag vet det men det görs ju alltid annars skillnad mellan brun och svart, svartskäck/brunskäck tex. att kalla de "blåögdgräddvita" med svart eller brun grundfärg för samma namn känns lite som att kalla en gulbrun för modifierad svart eller nåt. vi räknar ju brun som grundfärg här men det kanske dom inte gör i spanien? med vad kallar dom då en brun? svart med agutianlag låter lite krångligt att säga till vardags..

Linnea
0

sen till min egentliga fråga som jag ställde förut. gräddvita med brun eller fux som grundfärg heter perlino eller cremello. men vad heter de med svart grundfärg? heter det perlino då också? som att gulbrun och gulsvart skulle vara samma sak..?

Fourjoy
0

..det är inte jag som kommit på den "brilljanta" iden med att ta alla under samma namn…utan SH, så fråga dom….

Vad sotvit skulle heta på spanska vet jag inte, tror inte det finns något…USA termer..

Cremello= fux 2xgulgen

Perlino = Gulbrun 2xgulgen

Smoky cream = svart 2xgulgen

Linnea
0

#16 nä jag vet att det inte är du som bestämt det jag bara undrade angående namnen eftersom alla nämner cremello och perlino men det borde ju logiskt tänkt finnas tre namn och inte två.

Fourjoy
0

SH är inte logiska…..Flört 

Har faktiskt efterlyst hos Jordbruksverket och den avdelning inom EU som sysslar med dessa frågor, en EU "lista" med namn på hästens färger då alla länder inom EU har sin uppfattning och egna namn på färgerna…och med tanke på hur viktigt det är för aveln-genetiken att ha alla fakta på en individ och att dom är dom rätta… jag fick svaret att dom skulle ta upp frågan… men hur det blir med det eller hur lång tid det tar??  men nu är frågan uppmärksammad i alla fall….

En EU eller helst världsomfattande lista skulle inte vara fel….och med tanke på hur komplicerade färgerna kan vara med dessa olika anlag och hur mycket som kommit fram genom forskning de sensate 10 åren inom ämnet…..det är inte längre kanske så enkelt i vissa fall som "bara" fux, så borde det uppmärksammas mer än det gör. Det är bara att titta på slarvet/okunskapen med färg benämning på de äldre welsharna….det finns många som har "fel" färg…. en ack så viktig fråga (tycker jag) i hela individens genetik…

Lorita
0

#18 tre av fyra hästar i min hagen har fel färg i passet Oskyldig

Linnea
0

#19 hoppsan..

jo många hästar har "fått" fel färg. tex ardennrarna som var läderfuxar, ajaj ingen fux, silverbrun. eller russen som var skimmlar och blackar, inte heller detta rätt, gulbruna och tigrerade. Khediven står som forellskimmel. laxfärgad häst? hur ser en sån ut? han var tigrerad..

ragnhild49
0

#19 det säger väl mer om ID-kontrollantrerna än om något annat?

Linnea
0

jag säger då det. tur att mina hästar är bruna Tungan ute

Reby28
0

#8 svart = rökvit.