RPAF- 6/September
Gör som vanligt och startar en ny tråd om Roslagensponnyavelsförening…
Någon/några här ifrån som ska åka??
Med vem/vilka?
Själv kommer jag med Wm-sto o föl.
/M
Vi åker inte då vi fick en biljett till Årets ponny väljer att åka dit istället….OM vi nu får ordning på anmälan osv….

Jag vill dit med någon av de hemmavarande ponnisarna, tyvärr så är det regional ponnydressyr i Rimbo samma dag dit Therese är anmäld med både Ronja o Candrah + Tara vill åka på hopptävling med Celmah …..återstår att se om jag lyckas åka till Vätö mitt i smeten
Se tråd om Vätö även här.
Jag har inte bestämt huruvida jag ska åka med någon eller inte. Inte många dagar kvar nu. Oavsett så lär jag åka dit för att titta, fotografera, heja på welsharna och göra studiebesök i Rimbo/Vallentuna.

Kan tyvärr inte komma. Har skolåterträff (20 år) på lördagen så det blir lite tight.
Om Ponnyn är kvar så funderar jag på Mörtbol i oktober.
Mörtbol, vad är det för utställning?

http://www.shavf.se/aktiviteter/prop-folchampionat.doc
Har mailat för att få svar på frågan om man måste vara kvalad för att delta.
tack för infon!
Har sparat proppen och kommer hålla en dörr öppen till den.

Jag kommer med en 2-års hingst, som Wester-Ek ska visa :-)
(e. Heniarth Yarra-Glen)
Mvh NinnaH
---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---
"Människans bästa vän är hunden"
Krockar tyvärr med shetlänningarnas hingstpremiering så vi kommer inte.
* PUTT *
Jag längtar tills katalogen finns på RPAF:s hemsida… Det är så kul att i förväg kunna se vilka som är anmälda!

Katalogen kommer på hemsidan i kväll om allt går som det ska! 
#11 Har problem med hemsidan… Bilden på första sidan hamnar över menyn, både hemma och på jobbet.

Öppna upp den i Firefox istället. Vi jobbar på att hitta en lösning med nya explorer. De har gjort en dum uppdatering.

Anmälda ponnyer med welshblod:
Asti Martini f.08 sto e.Salstas Magic Storm u.Exzentrics Nässla e.Ekbäckens Savoy.
Exzentrics Nyponros f.07 sto e.Ekbäckens Savoy u.Ekbäckens Nypon e.Molstabergs Sandstorm.
Vångsundas Monijack f.07 hingst e.Heniarth Yarra-Glen u.Twyford Miami e.Twyford Anthem.
Anna Johanna f.05 sto e.Salstas Silver Ghost u.Pegasus Seal Amanda e.Pegasus Jewel
Moflos Zirkus f.07 hingst e.Moflos Fester u.Moflos Zerena e.Hellekis Timjan.
Exzentrics Emir f.08 valack e.Ekbäckens Savoy u.Östertorps Extra e.Senateur v.d Veldstraat.
Doctor Foxx f.09 hingst e.Moelgarnedd Montana u.Aida ox e.Red Baron ox.
Jewas Jack in the box f.09 hingst e.Ekbäckens Jack Frost u.Anna Johanna e.Salstas Silver Ghost.
Näsvisen f.09 hingst e.Verona's Bo-Gi u.Tuilerie e.Henfynyw Tywysog.
#14 Ja veet! Visste sedan förut. Jag kommer vara där heela dagen. Hoppas på lagom mycket solsken, värme, fina ponnyer och lika fina poäng.
Domare Viveka Karlestrand dömde ponnyerna med welshblod så här:
Asti Martini f.08 sto e.Salstas Magic Storm u.Exzentrics Nässla e.Ekbäckens Savoy. Plac 1/1. 78677=35 poäng.
Exzentrics Nyponros f.07 sto e.Ekbäckens Savoy u.Ekbäckens Nypon e.Molstabergs Sandstorm. Plac 1/1. 88888=40.
Vångsundas Monijack f.07 hingst e.Heniarth Yarra-Glen u.Twyford Miami e.Twyford Anthem. Plac 1/1. 88888=40. Unghästchampion sektion A. Reserv BIR sektion A. Unghästchampion totalt.
Anna Johanna f.05 sto e.Salstas Silver Ghost u.Pegasus Seal Amanda e.Pegasus Jewel. Plac 1/1. 88898=41. BIR sektion A. Reserv Best In Show!
Moflos Zirkus f.07 hingst e.Moflos Fester u.Moflos Zerena e.Hellekis Timjan. Plac 1/1. 78878=38. Unghästchampion sektion B. BIR sektion B.
Eirian Teja f.05 e.Bostorp Besk u.Bostorp Tilly e.Balans. Efteranmäld tvilling. Plac 1/1. 77777=35.
Exzentrics Emir f.08 valack e.Ekbäckens Savoy u.Östertorps Extra e.Senateur v.d Veldstraat. Plac 1/1. 68777=35.
Nattens Cinnamon Tree f.08 e.Gribsvads Rosehal u.Peach Tree xx. Efteranmäld. 78877=37.
Doctor Foxx f.09 hingst e.Moelgarnedd Montana u.Aida ox e.Red Baron ox. Plac 1/3. 88888=40. Fölchampion.
Jewas Jack in the box f.09 hingst e.Ekbäckens Jack Frost u.Anna Johanna e.Salstas Silver Ghost. Plac 3/3. 88878=39.
Näsvisen f.09 hingst e.Verona's Bo-Gi u.Tuilerie e.Henfynyw Tywysog. Plac 2/3. 88887=39.
Best in show blev vackra gotlandsrusset Vallmo med poängraden 98889=42.
Bilder kommer laddas upp under dagen.

Kul att Teija fick 5x7 med tanke på att hon är född tvilling! Extra roligt att Vallmo äntligen fick sin BIS titel på VÄtö, så många år som hon gått som reserv BIS och blivit snuvad på segern. Själv var jag på Rimbo och såg nya bekantskaper som tex Asgård Snapps.

Åh vad kul med Zirkus poäng! Vad glad jag blev! :)
Några bilder från Vätö hittar ni här. Mycket nöje! Tyvärr räckte inte utrymmet till för att ladda upp fler bilder. Skimmeln på bifogad bild var en av de riktigt fina ridponnyer som bedömdes utom tävlan.
Mozart heter han och är född 1982. Alltså 27 år och i toppskick! Erhöll fina 87788=38 poäng. Han hade med framgång tävlats i både dressyr, hoppning och fälttävlan. Nu tyckte matte att det var dags för utställningsdebut!
(#17 Fast Vallmo blev ju trots allt BIS 1999 när MPS arrangerade utställningen på Vätö. Historien upprepar sig 10 år senare!)
Härligt att se äldre pållar i fint trim…kvalitetsmärke och en kunnig ägare som vet hur man tar hand om en pålle på äldre dar, eloge!!
någon bild på fina Zirkus?……en favorit för mig med…
hoppas hon behåller honom som hingst, han har en superstam den lille herrn….
#20 Det finns flera bilder på Moflos Zirkus i länken i #19… 
Om man hade haft pris för "sötaste ponnyn" så hade Exzentrics Emir vunnit med råge!
Tuilerie är ruskigt lik mitt isabell C sto…
..fast min är lite "rundare" 
Zirkus….den skulle jag vilja lägga vantarna på…

Kul att se Cinna på bild. Har inte sett henne sedan i början på sommaren. Hon kommer nog bli bra när hon vuxitklart. Idag är det bara en typisk tonåring med stor rumpa och liten front.

#24 En väldigt söt ponny! Men jag är en såndär petig sak och jag måste bara säga att ston (vad jag förstår är det det på bilden) "får" inte visa i hingstbett om du skulle ha en engelsk dommare, det kan ha en avgörande verkan i helhetsbedömmningen och allmänintryck och de får gärna uppfattningen om att ett sto med bett (så vida det inte är fölsto) och framför allt med ett hästskobett som är stång är het, vilket de ju oftast inte är i.af här i sverige - men andra lånder andra seder! Så visar du får engelsk dommare är det bttre med visningsgrimma eller ett litet nätt vanligt bett.
Men GRATTIS! :D
Hakuna matata!

#25 Det är Vångsundas Monijack på bilden, Reserv BIR och unghästchampion!
Grattis till alla fina ponnyer!

#19 Underbart Marie med alla bilder! Så kul att se Zirkus!! Åh, mer hull och muskler på honom och han har förutsättningar att bli riktigt, riktigt fin!
Han är väldigt lik sin pappa, fast ljusare…
ot…
#27 Fine Vångsundas Monijack (och övriga welshar oavsett sektion!) är varmt välkommen att anmälas till SWF:s lokalutställning i Västerhaninge 11/10. Ett perfekt tillfälle att visa honom för Gunn Johansson (ordförande i SWF och med i kvalitetsboksnämnden för hingstar). Se mer på www.swf.nu .

Grattis till samtliga!
Jag har fått lära mig att en welsh alltid ska ha nosgrimma på tränset, det blir bättre balans och huvudet ser kortare ut.
Eller är det bara jag som tycker så?
det brukar vara en av "reglerna" att det ska vara nosgrimma på welsh…. jag gillar personligen utan till vardags och dom jag använder på utställning är så smala och tunna som möjligt. Breda nosgrimmor ser klumpigt ut och tar över i synfältet…

Marie… Skulle vilja köpa nån/några bilder från RPAF, hur gör man?? /M
#33 Man kontaktar mig privat för mer info.