Toppungsto till salu!
Exzentrics Nyponros, 2, e. Ekb. Savoy u. Ekb. Nypon är till salu till rätt köpare. Hon är utställd 4 ggr med 4 guld.
Har Du tid och lust att matcha henne för nästa års treårstest o prem? Har du hästkompisar o stora hagar o sköter Dina ponnier omsorgsfullt o med kärlek?
Min rassliga hälsa gör att jag inte kan göra henne rättvisa. Hon är en dynamisk o lekfull dam med superexteriör o mkt luftiga gångarter. Intresserade kan maila till ullabrittblock@privat.utfors.se
Jätte fin tjej med fin stam! =)
Måste bara få tillägga - e det någon som vet vad SWF anser om dessa svarta fläckar som jag även har på en av mina fuxar? Hon har dock inte lika stora utan mer som 4 st 5-kronor på olika ställen. Även en skimmel som inte her vita utan väldigt ljusgråa fläckar ett par stycken som 5 krona och lite större. Har itne haft något problem vid reg~ men nnars - vad går man på? Vita fält får de ju inte ha men när det blir bakvänt? :D
Hakuna matata!

#1 det där är trivsel fläckar
jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem (vet dock inte) det är lika naturligt som en bläs eller en vit strumpa.

#0 kan jag föresten få använda din bild som illustration till trivselfläckar?
Trivselfläckar? :O Är det lite som "Bloody Shoulder" (Alahs välsignelse) på araber? Att de har en fläck någonstans?
Har aldrig hört talas om det eller sett det förr om jag ska vara ärlig (mer än på mina egna hästar).
Hakuna matata!

#4 ja det är det, min New forest (såld) har det, när jag ser en häst med trivselfläckar så blir jag alldeles lyrisk 

Jag vet inte riktigt hur Lorita definierar en trivselfläck men jag tycker det ser mer ut som en "Bend Or-spot"? Se Wikipedia, eller på den här amerikanska sidan om fullblodsfärger (3:e bilden nerifrån).
#0 Ursäkta trådkapningen och lycka till med försäljningen!

"Bend Or spots_** _urskillningslösa mörka fläckar på hästens päls. De verkar vara bundna till kastanj färg. Man O 'War, en ättling till Bend Or, sägs ha haft dessa fläckar. Bilden till vänster är lovvärd, 2000 Belmont vinnare, som har en böj eller plats på sin högra höft. Böja eller fläckar verkar dyka upp oftast på kastanjer och Chestnut-baserade färger, liksom Palomino, men de kan inträffa på andra färger. (Foto:?)"**
Ja, det är vad som kallades i folkmun för trivselfläckar, vad jag hört kommer det från militärtiden, då hästen skulle rycktas rena och dessa fläckar kunde man inte rykta bort. Utan då man ryktat ordentligt, sa man att hästen trivdes och var färdig ryktad trots fläcken, där av namnet.
Sen om man väljer att använda det engelska eller ett svenskt namn spelar mindre roll, vad jag vet finns inget officiellt namn att skriva i passet och fläckarna ändrar form och storlek med åren så de ska inte skrivas in i passet.
Tja min Acrobat II verkar nedärva detta med (han är stickelhårig fux). Vi har bara 2 avkommor efter honom här hemma, men fuxen har leverfärgade fläckr, skimmeln har vääääldigt ljusgråa fläckar och har även sett detta på en av de få andra avkommor efter honom jag sett. Är det alltå lika ärftligt som strumpor och bläs~?
Hakuna matata!

#8 Det förefaller ologiskt om det inte är ärftligt. Hur strumpor och bläs är ärftligt det är ganska olika beroende på orsak till det vita på hästen.
Nu har du ju ett ypperligt tillfälle att köpa dig ett mycket bra sto med trivselfläckar också 

Hon är såld. Mitt hjärta blöder, men jag vet ändå att det är rätt… jag är övertygad om att hon kommer att få en lysande framtid. Dessutom kommer hon att få en mängd lekkamrater - och en trevlig ägare med rätt inställning!

#10 beklagar och grattis och ???? jag vet hur det är när nöden tvingar fram försäljning Hon får det säkert bra och jag hoppas du kan följa henne vidare.
Vill du att jag ska låsa tråden?

Ja tack, Du får gärna ta bort den nu!
-Visst är det SVÅRT, har gråtit hela helgen, men jag VET ju att det är för ponnyns bästa. Hon kommer att få det jättebra!
Men - att skiljas ifrån henne är att dö en smula….
mvh Ylle