Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 3582 ggr
Izzi
2009-09-12 12:07
0

Trivselfläckar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så behöver vi inte kapa den andra tråden om det vackra mountainstoet som är till salu.

Så här trodde jag att "trivselfläckar" såg ut.

PernillaJ
2009-09-12 12:14
0

Precis, jag trodde nog också trivselfläckar var ett annat namn för apelkastning.

Jag har för övrigt ett svart russ-sto som har en stor svart fläck på ena låret, och som nedärvt svarta fläckar på sina svarta föl - men inte på sina bruna föl (hon lämnar inte fux). Svarta fläckar på svarta hästar syns tydligt när de är föl och har den silvergrå fölpälsen.

Fourjoy
2009-09-12 12:55
0

Mitt ljusa isabellsto har massor av mörkbruna fläckar…över hela kroppen, även på benen…största är väl 1 dm i diameter…ska försöka ta en bild av henne… fö har hon väldigt udda vita tecken både på ben och på huvudet..har aldrig sett något liknande…Obestämd

WinterPrince
2009-09-12 14:07
0

Som på bilden i #0 ser de fläckar som jag kallar trivselfläckar ut…

Fourjoy
2009-09-12 14:40
0

Flört alla utom vår mountain har "trivselfläckar" (om det är enligt #0)

Lorita
2009-09-12 15:22
0

Det var vad min ridlärare lärde mig och han red remonthästar var länge sen kronan hade egna tjänstehästar.

#0 ska namnges apelkastad enligt hästensfärger.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

PernillaJ
2009-09-12 16:19
0

Här är en bild på det 3 veckor gamla svarta russfölet Halvar (född 2005) med sin svarta fläck på höger lår tydligt synlig. Numera syns fläcken knappt.

Halvar & Hanna 3691, Kråkbodarna 2005-05-17. Foto: Pernilla Jobs©

Tyckte det var litet skoj att lägga ut bilden (även om det inte är en welsh) eftersom vi kom att diskutera fläckar, och folk brukar vara väldigt skeptiska till mina svarta hästar med svarta fläckar…

Lorita
2009-09-12 19:28
0

#6 det är ju så det blir med mörka hästar fläcken syns inte. På bilden är det ju helt klart att han har en fläck Skrattande

PernillaJ
2009-09-12 19:44
0

Nu kom jag på att Halvar (#6) faktiskt har mountain-hingsten Criban Daniel en gång i sin härstamning, i femte led, vilket innebär 3,125% welshinslag. Very Small Part Welsh Part Bred? Flört

Lorita
2009-09-12 20:25
0

#8 det kan ju vara från honom fläcken kommer Flört

Undra om trivselfläckar är vanligt hos welshponny/cob Obestämd

Edition
2009-09-12 20:28
0

Alla avkommer efter Fjordglimt Martina har fläckar i avvikande färg.

Själv är hon mörk fux och har vita fläckar med grå stickelhår över och svart/bruna med vita stickelhår över De flesta avkommerna har fläckarna på huvudet eller på baken.. Fuxarna får mörkfuxfläckar de bruna får svartbruna eller mörkbruna. Storleken på fläckarna varierar från en gammal femöring till en halv handflata.

Jag har inte ännu upptäckt några fläckar på Martinas barnbarn.

Så visst är det ärftligt, men det kanske kan hoppa över en generation. val av hingst har inte haft större betydydelse för hennes del.

Jag tror att Leyeswick Dai också nedärver fläckarna eftersom de avkommerna jag har här hemma har samma fläckar och Martina är inte mamma till dem.

Lorita
2009-09-12 21:13
0

#10 spännande iakttagelse, på din beskrivning så tror jag nästan att det bara räcker med ett dominant anlag för att hästen ska få trivselfläckar och att ditt sto har två dominanta anlag (homozygot för trivselfläckar)

Om jag snabbt räknar på det så skulle 25% av barnbarnen få trivselfläckar om inga nya anlag tillförs.

Edition
2009-09-12 22:21
0

#11 Jag tror också att det räcker med ett dominant anlag.

Vi får se vad resten av barnbarnen bär med sig

Wcob
2009-09-13 00:27
0

Ett av årets sek D föl har en svart fläck på frambenet:

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Lorita
2009-09-13 09:07
0

#13 viken vacker bild, rena vykortet Skrattande den fläcken får man borsta mycket för att gå bort Cool

Wcob
2009-09-13 14:40
0

#14 Tro mig, jag gnodde och försökte få fläcken "torr" när han precis var född men konstigt nog lyckades jag inte… Tungan ute  Nu har han dock fällt det mesta av fölpälsen och är nästan helt svart så den syns inte längre tyvärr.

#0 Så trodde jag också att trivselfläckar såg ut?

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Lorita
2009-09-13 15:36
0

#14 tänk dig då den stackars soldaten som skulle rykta hästen skinande ren Oskyldig nog blev hästen ryktade så dom trivdes och blänkte alltid, men fläcken den blev kvar Cool