Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-c-welshponny-av-cobtyp
Läst 5524 ggr
JenD
0

Vikt sek C

Vad väger era sek C åringar? Jag har tappat bort mitt viktband och behöver veta ungefärlig vikt på min ponny.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Fourjoy
0

Har inte använt viktband eller vägt honom men jag tror han väger runt 150-200 kg??

Robin

Lorita
0

ridsport.ifokus finns en bra artikel

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Dyblygiad
0

Jag vet att vår sekt B hingst som är 128 väger 190kg. Vår sekt C hingst som var 1,34 vägde i smalt tillstånd, 400kg. Vår  cob dam som kommer bli liten D ponny, vägde 250 som 1 åring……..

JenD
0

Tackar :)

Va fin Robin är, Fourjoy Skrattande

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

Ja, jag är så nöjd med honom…han är så mysig på alla sätt… funderar på att visa honom på RIKS om han håller vikten och inte får någon kraftig växtkurva just då.

….skulle jag önska något mer så hade en vit strumpa till varit pricken över i… Flört  men man kan inte få allt….

JenD
0

Okej va kul :)

Ja jag vet vad du menar, vimsie har 3 höga och en vit kota skulle vilja fylla på den lite oxå Skrattande Men han är perfekt som han är, det tycker vi ju alltid om våra ponnys Kyss

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

bethween
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror min väger ung mellan 300-400 tror mest på 350 ;)

bethween
0

ragnhild49
0

PernillaJ, vad vägde ditt russto när du hade möjlighet att väga henne?

Dyblygaid kan det här verkligenvara möjligt!?    "Jag vet att vår sekt B hingst som är 128 väger 190kg"

Fourjoy:   "Har inte använt viktband eller vägt honom men jag tror han väger runt 150-200 kg??"   En nyfödd kalv väger mellan 30 - 45 kg. Vi leker med tanken att en kalv väger 40 kg. Skulle din ponny då bara väga fem gånger mer?

Jag tror faktiskt att våra "små" älsklingar väger mer än vi uppskattar. Måttbanden har jag inte så mycket tilltro till. Då skulle jag vilja att man gick runt på tex, Ulltuna och mätte och sedan vägde alla djur. Det skulle vara spännande!

Lorita
0

#9 "Jag tror faktiskt att våra "små" älsklingar väger mer än vi uppskattar" det sa min doktor också, när han kom på att, jag var i stallet med nyopererad fot Skämsvem överlever utan hästarOskyldig

humlans
0

När jag var på klinik passade jag på att väga mitt föl C/D ca 4 veckor gammal, han vägde ca 90 kg.

Min fullvuxna hingst sektion D vägde 485 kg och då var han i ridhull.

Fourjoy
0

Vårt fullblods sto (162cm) välmusklad av den massivare typen vägde 450kg vid kontroll på djursjukhuset i Uppsala….så jag tror 150-200kg för en åring är rätt så bra uppskattat, än så har han långt ifrån den massa han kommer bygga upp.

En kalv är ju lite annat att mäta efter….

ragnhild49
0

En person jag känner, envisas med att väga sina nyfödda russföl. Förra årets "skörd" två stoföl, vägde 28,6 respektive 25,3 kg.

Fourjoy
0

Mitt lilla WPBR föl som fick operera bort sitt öga vägde dryga 25 kg vid "invägning" på Strömsholm…han var väl ungefär som ett russin föl, gick att bära den lille kraken in på akuten..

[Hallonqvist]
0

en av folket på Flyinge gjorde en avhandling om just hur man får fram vikten på sin häst utan våg. Hon använde sig av olika metoder för att jämföra, och kontrollerade alla resultat gentemot vågen.
Ska se om jag hittar avhandlingen men där låg viktbanden ganska bra till om jag inte minns fel.

UG
0

#1 Min minishettis väger 150 kg, vägd på våg, 86 cm i mkh. Jag är säker på att en C-åring väger betydligt mer.

PernillaJ
0

#9 Mitt vuxna gotlandsruss-sto, mkh 128 cm, vägde 343 kg i början av juni; då var hon i normalhull eller något tunn.

Ett nyfött föl väger ungefär 8-10% av mammans vikt, sedan ökar fölet i vikt mycket snabbt förutsatt att det får den näring det behöver. Efter en månad ska födelsevikten vara dubblad. Efter ett år ska födelsevikten vara ungefär 75% av vuxenvikten.

Fourjoy
0

Att en minishettis oavsett sin lilla storlek väger så är väl inte så konstigt….dom har ju en annan massa än en åring….

Skulle jag väga min idag väger han nog runt 250 kg +/-….. förra uppskattningen var för flera månader sen om du observerar datumen…och att jag inte sa 150 utan mellan 150-200kg….det gör stor skillnad om du lägger på eller tar bort 50 kg på en ponny.

Kirona
0

Jag tror att Fourjoy (#18)är ganska nära sanningen!

Vårt WM sto, 3-år i ganska bra form (och ngt.gott hull) vägde 252,5 kg när vi vägde henne!

Houdini
0

#3 Oj, då måste den vara extremt mager.. mina minishettisar vägde runt 140-165 kg, då var de mellan 75-83,5 cm höga…

Lorita
0

jag brukar gör att snabbt och ovetenskapligt överslag på mina så häst.

(Manhöjd-100)*100=cirka vikt

Kiara 123cm - 100 = 23 => 23*100=230kg

Ametist 147cm - 100 = 47 => 47*100=470kg

Houdini
0

23 x 100 = 2300 och 47 x 100 = 4700 vilket skulle vara rätt mycket för en häst..

Lorita
0

Som min mattelärare alltid sa nollor har ingen betydelse utom i poletiken Skäms

Det ska var gånger 10 så klart Skrattande

(Manhöjd-100)*10=cirka vikt 

Kiara 123cm - 100 = 23 => 23*10=230kg 

Ametist 147cm - 100 = 47 => 47*10=470kg

Fourjoy
0

Det man kan lura sig på mellan sektioner och raserna är grovleken på skelettet…B har ett betydligt lättare skelett än tex en C…men en C grovnar tills dom är minst 6-7 år ev längre om dom är sena av någon anledning….sektion B är färdig betydligt fortare.

Shettis tillhör ju den långsammare typen med grövre skelett och har mer vikt i förhållande av sin storlek jämnfört med tex en sektion B.

JenD
0

Földfråga: Vad har era C åringar i bett stl? Ca mått då självklart, ska ut på betet med snöre i munnen i dagarna :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

Min C åring har 10,5 i hingstbett…idag..men han kommer nog öka en storlek….däremot hans far har 9,5-10,5….så det kan vara himla olika….

Elshira
0

Mitt ena Welsh Mountainsto vägde 6 månader gammal ca 100 gr (normalhull)

Gammelhingsten Acrobat II är 117 cm och ganska så smal och väger så 200 kg

Båda är vägda på en hästvåg på SLU =)

Hakuna matata!

PernillaJ
0

#27 Mitt ena Welsh Mountainsto vägde 6 månader gammal ca 100 gr (normalhull)

Skrattande (jo jag förstår att du nog menar kg…)

Elshira
0

Haha ja xD Sitter på laptop och detta tangentbordet är väll itne det enklaste att skriva på om ma inte är van hehe

Hakuna matata!

Houdini
0

Hi hi..

humlans
0

Var och besiktigade mitt ettåriga sektion D sto häromdagen och passade på att väga henne hon vägde dryga 400kg Förvånad en rejäl dam.

Dyblygiad
0

9# Ser att jag slant med fingret, naturligtvis väger Besk 290kg på vågen, Celmah som är sekt B 134 cm väger 320kg, Poppy sekt C 134cm vägde 450kg, Ida sekt D 148 väger 510kg.

Vi väger våra på Täby galopp Skrattande