Halmpellets i hästboxen
Halmpellets i hästboxen
Jag är nyfiken på detta! Är det någon av er som använder det, eller har kommit i kontakt med det hos någon annan hästägare?

Vi strör med halmpellets. Vi är så SUPER nöjda med det. Första gången vi tömde säckarna i boxarna blev vi mycket fundersamma, det ser ut som kraftpellets men efter ett par dagar så är det södersmulat och väldigt lättskött, det blir mycket mindre på gödselstacken och är så otroligt lättmockat.
Vi grundade med 125 kg i 3X3 box och sen lägger vi in ca 15 kg varranan vecka lite beroende på häst och så.
Det hände i början att ponnierna åt lite av det så då la jag in lite spån och blanade upp översta lagret med och då lät dom bli.
Vi kommer defenitift inte byta tillbaka för så här lättskött har stallet aldrig varit.
/Malin
Jag har hört att det kan svälla inombords om hästarna äter det innan de smulats sönder… Någon som hört mer tilförlitliga källor kring det?
Här hemma strör vi med spån i botten och halm på det. Spån har vi brist på nu så pappa har faktiskt hyvlat ner lite brädor till spån ;P Halm har vi köpt från en bonde i Storvik (några mil bort..)
#1 det låter helt suveränt, tycker jag. Just nu har jag kutterspån, som gör att ponnyerna ser ut som kokosbollar på morgonen. dDssutom ligger det inte still i boxen utan det blir snabt rörigt och skitigt i boxen. Det känns som att jag lägger ner onödigt mycket tid på just mockningen. Jag är inte heller helt purung, och har ont både här och där 
#2 jag har läst i en tidning om halmpelletsen. Några hästar har ätit av det i början, men inga har blivit sjuka. Dock ingen fara för min del, då mina ponnyer får ordentlilgt med grovfoder i sina boxar.
Fler som har ewrfarenhet av pelletsen!?
#1 Har du någon prisuppgift?
Vi kör med torv och med torvmix, fungerar skitbra.. så länge balarna inte fryser…vilket dom ofta gör på vintern.. så man får alltid förvara några bal i sadelkammaren där det är varmt….
jag är dock tacksam att vi inte har spån med nuvarande spånbristen…upplever att spån blir skitigt fort och det behövs mycket mer i boxen då det är så flygigt och bildar inte ett fast underlag.
Jag tycker torv är ekonomiskt och ger en bättre lukt i stallet än vid halm och spån användning.. bonden tar också gärna emot som gödning…. och div folk som vill ha till rabatten…brukar vara kö med små släpkärror här under vissa helger på våren..
Skulle gärna prova halmpellets dock..tror att det kan bli ett av framtidens största strömedel.. bra ide..
Vad jag har hittat på nätet så ligger väl en 15kg säck på runt 50-60kr? har räknat ut att det är något billigare än torv.
#3 Risken är ju då om man antingen har en nyfiken ponny som ska undersöka, eller en fetlagd som inte kan ha fri tillgång utan att svälla..
Är det gjort av sänderhackad halm som sedan pelleteras? Isf vore det inte smidigare med halm? ;P

Vi säljer det för 55 kr per 16 kg säck. vi tar våran pellets ifrån orrepellets i nybro. www.orrepellets.se
Har nyligen hört om någon som inte var road av att mocka ur sina boxar (som det varit halmpellets i) inför stundande stalltvättning. Halmpelletsen skall då ha varit minst sagt svår att få loss från golvet. Några erfarenheter om dett?
# 8 Jag har mockat ur min box med halmpellets utan problem. Blir som kakor som lätt lyfts bort. Men det är ju en typ av bädd så det är klart att det blir några kärror när allt skall ut men det blir ju likadant med spån, torv eller halm.
Jag har haft halmpellets och var från början jättenöjd. Det var i och för sig en dyr grundinvestering c:a 1000 kr/box. Men det var lätt att mocka, gick snabbt och på tre stora boxar blev det en halv skottkärra att köra ut. Ponnyerna var inte intresserade av att äta pelletsen. När dessa var söndertrampade, för det blir dem, så började det mindre roliga. Det blev jättedammigt i stallet. Trots att jag sopade golvet noggrant varje dag, så var det ett fint stoft på det nästa dag. Och inte bara på golvet! Stona blev dammiga, boxgallren blev dammiga och detta fina stoft kröp även in i sadelkammaren, fast jag är mycket noga med att hålla dörren stängd.
När det blev fölningsdax, vågade jag inte låta de små liven ta sina första andetag i detta dammstoft, utan lade halm ovanpå. Halmpellets suger mycket bra, så halmbädden förblev torr.
Sedan kom det värsta. När det var dags att tömma boxarna för sommarrengöring, så hade halmpelletstoftet (c:a 1dm djup) brunnit fast på betonggolvet. Jag fick ringa efter min man, som med hjälp av ett järnspett, efter mycket om och men, lyckades få bort eländet.
Jag gjorde kanske nå't fel, men halmpellets kommer aldrig mer in i mitt stall.
Hua, det lät inte roligt alls…
vi har kört med torvbädd i alla år, drygt, ekonomiskt och bra på alla sätt…kommer inte byta….
kan bli lite damm men inget som är störande på något sätt….sen brukar vi ibland mixa i lite spån (30% max) så blir det lite ljusare och det luktar gott av trä….
Själv föredrar jag vanlig hederlig halm i stråform. I alla lägen. Även läget då det är dags att köra ut hela bäddarna efter vintern.
Provade förresten pappersströ under en sommar. Djuren var på bete men vi hade tillgång till stall med boxar. Bra vid t ex utställning eller sjukdom. Det var MYCKET svårt att få bort allt papper ur boxen när det var dags att flytta därifrån. Har sett att det fortfarande - flera år efter mitt "ingrepp" - sitter små små papperspluttar kvar på golvet… 
Den här sommaren har jag haft tillgång till låneboxar med torv. Visserligen verkar det ganska smidigt att mocka men fya vad det dammar. Precis överallt. På, under och säkert även i ponnyerna och deras utrustning.
Nej, tacka vet jag HALMSTRÅN! (Nypon i sin lösdrift håller med).
dammar det så mycket så verkar det som bädden är för torr? kan bli en dammig period när vi lägger nya bäddar efter sommaren men då vattnar vi lite och det försvinner, annars så är det inte mycket alls.
Vi brukar "damma" stallet vid jul och ta bort spindelnät och smuts sen är det bara årliga städningen och det är väldigt rent…..om man jämför med en del andra stall jag sett 
Här hemma har vi halv av lite blandade sorter med ca 1 dm bädd. Det är lättskött, dammar inte, är mjukt och billigt =)
Torv är inte ämnat att användas som enda strö utan tillsammans med spån då det är uttorkande för hovarna (har sett för många exempel med detta vid ridhuset där de endast använder sig av torv till alla boxar).
Spån som är urblåst ordentligt osv dammar inte något särskillt, men då kostar det ju å andra sidan +- 80 kr bal. Men som oavnnämnt ser hästarna ut som cocosbollar och är ett elände att få bort från t.ex fleece täcken. Dessutom blir det så fruktansvärt grisigt då våra gärna trampar runt.
Halmpelets har jag aldrig provat men med tanke på att det med våra småponnyer som är medelgrisiga och är 5 st så bli det endast ca 2 små skottkärror/dag + en halv i hagen ungefär. Så för det priset är det inte mycket som slår halmen enligt mig =)
Hakuna matata!
Roligt att få svar från er som provat halmpellets. Jag överväger att skaffa det i vinter. Der var just dig "Derwen Rosa" jag hört om. Blev väldigt fundersam över vilka problem du fick, när du skulle tömma boxarna.
Eftersom det verkar gå åt lite strö, när man väl fyllt boxana, samt att det inte blir så mycket i kärran gör mig intresserad. Dessutom kan jag tänka mig att dynghögen, utanför stallet, blir mer intressant för bonden, att sprida på sin åker.
Blir det inte halmpellets är det bara spån som kommer i fråga i mitt stall.
På alla våra, 2 halvblod (skitgrisar), 10 welshar (3 skitgrisar), 2 shettisar så blir det inte mer än max 6 vanliga skottkärror med mockning per dag på vintern, sommartid mindre då dom är ute mer…kostar inte en bråkdel att starta upp med torv om jämför med halmpellets. Och gör man rätt i förvaringen brinner en torvstack väldigt fort och är fin jord inom något år… det är hetsjakt här ibland på våren och sommaren med folk som vill ha till trädgården….
Att det skulle vara uttorkande har jag inte märkt och inte heller har vi haft hovbölder som alla gnäller på i samband med torv….får man det så kanske man mockar fel eller slarvar med hovvården?
#15 Du får vara nästa försökskanin i vinter. Väntar med spänning till nästa vår när det är dags för utvärdering.
Till vintern efter det blir det kanske hetsjakt på halmpellets istället!

Vi har som sagt strött med halmpellets i ca ett år nu och jag har verkligen inte märkt att det har dammat! möligtvis lite när vi hade riktigt varmt och vi inte hade några hästar inne (innan vi tömde boxarna). Vi har upplevt det mycket lättmockat, hade tex en inhyrd som med spån fick ta ut mellan 2 och 3 kärror med skit varje dag och helt plötsligt blev det bara ½ kärra när vi bytte strö. I alla fall är vi jättenöjda och kommer att fortsätta strö med halmpellets.
/Malin