Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 5354 ggr
WinterPrince
0

Internationella utställningen

Någon som hört hur det har gått? Misstänker att de som varit där inte kommit hem ännu, men någon kanske har fått info i smyg?

Arhults
0

Det blev dubbel Svensk seger i International Ridden Champion, både stuteri Twin och Arhult vann sina stora klasser i Ridden, sedan möttes alla champions med reserv och International Ridden Champion blev Twin och Reserv International Champion blev WPB hingsten Speyksbosch Diablo från Arhults Stud.

Arhults Waldemar kom 3:a i sin klass sek B  och S Diablo kom tvåa i sin för hand.

Fler svenskar än så fanns det inte, så Sverige klarade sig mycket bra i konkurransen.

Stuteri Llanarth tog hem massor! Bl-a International Supreme Champion! Med en Sec C

[Hallonqvist]
0

Supergrattis!!! Gud vad roligt med Diablo. Den lilla drömhästen! Skrattande

Åkte inte G. Jaffeth dit också? Hade för mig det.

Dyblygiad
0

Grattis vilken drömhelg för Arhults o Twins!!!!!!

Arhults
0

Tyvärr verkar det som dom inte kom till start! Vi är trötta men oj så nöjda! Arrangemanget var suveränt men säkerheten noll!

Bilder kommer så fort Elin Nylander hinner hem till Sundsvall och Ritten är filmad på Diablo den lägger vi ut senare i veckan på hemsidan!

Fourjoy
0

Heja Sverige !!! vilka resultat!!  GRATTIS!!!  Skrattande

[Hallonqvist]
0

HÄR ÄR RESULTATLISTAN!

För den 20:e skall tilläggas

Arhults
0

Det är resultat listan för Nationella sto utställningen i Kootwijk. Gå in på www.nwpcs.nl  under news så finns utställnings resultat. Rdklasserna har jag ej hittat ännu!

vildapillan
0

#2 Nej vi fick tyvärr bli hemma pga att han blev skadad under betäckningen…

Grattis till er andra!!!

Arhults
0

Nu finns länk till Ridklassen på Internationella på min blogg!

www.ridponny.net

Edition
0

Jättegrattis till er alla, himla kul att ni visade var Sverige ligger på kartan.

Edition
0

#8 Tråkigt, jag vet hur mycket ni såg fram åt att få vara med.

CAAD
0

Först o främst vill jag säga GRATTIS till dom svenska framgångarna!
Jag hade Så gärna velat vara där.

Nu till det som jag tycker är tråkigt:
Agneta, det du skriver i din blogg tycker jag du, om någon, som själv varit utsatt för "skitsnack", ska hålla för dig själv.

Eftersom du länkat till bloggen är det nog många som läst DINA åsikter. Vi har själva varit på FS o sett C de L. m fl. En fantastisk hingst.

Det är fler än jag som använt honom i Sverige i år……….. 

Länk till C de L:

http://www.youtube.com/watch?v=DDy0ZtfVqF4 
Skulle mycket gärna få en avkomma med hans rörelser Tungan ute
Diablo ÄR en jättefin hingst, men det finns fler……

Florianne
0

Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser Arhults blogg.

Tycker det låter hemskt illa när man inte kan vara en god förlorare utan måste svartmåla sina konkurrenter som går före.

Man vräker bara inte ur sig sådana saker.

Detta och ett visst storhetsvansinne verkar vara ett genomgående tema i bloggen.

Sådana åsikter ska man hålla för sig själv, om man nu inte vill stå med bara ovänner kvar..

Arhults
0

Det är fritt att läsa min blogg men hade du sett C De Luxe som han visade sig där så var det ingen trevlig syn! Jag var mycket spänd att se honom och besvikelsen var enorm! Det är inget skitsnack, han kunde inte röra sig, dom fick springa tre varv för att han skulle komma igång och ägaren stod och slog med långpisk på bakbenen. Det var inte kul att se.

Men han slog ju Diablo så något hade han väl, men diskutionen var lång hos domarna och dom var oense, den Tyska domaren ville ha C de L och den Engelska ville ha Diablo som etta förklarde domarna efteråt . Han sparkade så ut bland publiken så både staket och publik fick flytta sig. Han fick konstant stryk av spöet som handlern höll. Diablo fick också en och annan smäll från sin handler men på bogen om han inte lyssnade.

Men det var inte bara hingstarna som ägaren slog på det gjorde han även på stona som visades från FS stuteriet.

En hingst som han som marknadsförs så hårt här i Sverige ska väl tåla att granskas. Jag har inte varit hemma hos dom och sett honom, jag såg honom här och alla talade om hur dåligt han rörde sig bak. Kanske var det endast denna gång.
Alla andra hingstar fick springa ett varv, men C De L fick springa trevarv runt i ringen för att komma igång med lite trav!!! Det är inget skitsnack allt det jag säger är det han visade på utställningen, han visades inte riden utan bara för hand. Kanske är det så att de Tyska hingstarna inte kan visas för hand utan bara visas ridna, för lite så är EG Pauli och han visar sig alltid bättre riden. Han visar heller alltid en sämre trav för hand än med ryttare. Ibland är saker inte så som man vill att dom ska va, men dom är det iallafall.

Jag vet inte varför dom inte anmälde honom till ridklasserna, då hade han ju haft chans att visa hur han rör sig.

Jag skriver på min blogg hur jag upplevt saker och det som står där var hur jag upplevde det!

Skitsnack är när man säger saker som inte är sanna, och sprider elaka lögner. Jag vet när en hingst hingstar sig eller när den visar dåligt temperament.

Även på filmen du lagt in visar han sina raka bakben, en bra gång börjar bak inte med höga framben.

Denna kommentar har tagits bort.
Arhults
0

Jag hoppas verkligen du blir nöjd med din avkomma som säkerligen blir fin, men tyvärr står min åskit fast! Alla behöver inte älska den hingst som du valt det är ju ditt val och du måste väl ändå vara så säker på ditt val att du inte blir arg om någon inte tycker om hingsten du betäckt med. Jag har alltid tyckt att han var FS stuteriets enda och bästa hingst så min besvikelse var stor när jag såg honom. Han var minst dubbelt så stor som Diablo i omfång!

Jag är inte dålig förlorare, jag åkte till Holland för det var kul, och vår målsättning var att vi hoppades att inte komma sist, hade jag varit en dålig förlorare hade jag också stannat hemma som alla andra från Sverige gjorde, vi var endast 3 stycken som åkte från ett stort welsh land.

CAAD
0

Som sagt, GRATTIS till framgångarna, Agneta!

Men låt bli att "dissa" en av de största ponnyförärvarna, C de L.

Med tanke på omfång, kan det bero på att Diablo är en liten ponny.

Helt otroligt att man som hingsthållare / uppfödare bara vågar skriva så…

Vad tror du Fam. Wilbers skriver om DINA hingstar??

/ Carina

Arhults
0

Jag har aldrig uttalat mig om C De L som avelshingst, endast hur han och hans ägare uppförde sig på utställningen! Han är säkert en bra förärvare och avelshingst. Om du läser det jag skriver så handlar det endast om de minuter som den klassen varade.

Jag har för övrigt ingen uppfattning om den hingsten.

Bägge hingstarna gick vidare till Senior Champion där de blev slagna av Holländska NWR ston med fantastiska rörelser och exteriör!

Fourjoy
0

..efter att ha tittat på länken där denna omtalade ponny rids så är inte jag imponerad…..han går luftigt (fram) men ser rätt så obalanserad ut och går som en pendelklocka tidvis med huvudet och kränger hela han…sen om det är ryttaren som skapar detta?  "pendelklockan" är ryttaren helt klart…..vore kul att se honom utan inverkan av ryttare

Maire
0

Caad. Du var tydligen där eller? Fler som var där? Har hört från någon att det inte alls stämde att de använde piska på C De L.  Hur ligger det till egentligen?

[Hallonqvist]
0

Privata uppgörelser tar man just privat! Låt denna tråden vara fri från åsikter som härstammar ifrån andra sidor än ifokus (tex bloggar).

Fourjoy
0

….efter att ha tittat på filmen på Diablo så är han fint välbalanserad under ryttare, mer naturligt luftiga rörelser….det syns att han är mer välriden än den andra hingsten

Diablo är elegant och i mina ögon en fin kandidat för sin ras

Fantasie
0

Har tittat på Diablo på filmen men tycker faktiskt han inte ser ren ut på ena bak, kan ju vara svårt att se på en sån film där andra rider i vägen ibland. Kan ju vara en synvilla.

Florianne
0

Hur du än vrider och vänder på det Arhult så har du i mina ögon gjort bort dig för all framtid.

Vi har yttrandefrihet men man behöver inte dra det till sin spets och som hingsthållare skall du, om du är mån om ditt rykte, aldrig baktala en annan hingst på något sätt. Mycket oseriöst!

Du tycker inte om tyska ridponnyer, du föredrar dom holländska, det vet vi. Låt andra bilda sig sin egen uppfattning.

Vad gäller welshhingsten utan utstrålning så är du nog bland dom få som tycker så, med tanke på vad hingsten har vunnit med många olika domare.

Även där, ett mycket osmart och oseriöst uttalande.

Molinawelsh
0

Jag var der…..

Jag bruker egentlig aldri och "diskutere" andre mennesker eller deres hester på åpne forum. -Tycke inte om det…

MEN, -jag sto bredvid ringen under WPB, och kjente meg INTE igjen i Arhults beskrivelse. Jag så ingen slik piskbruk!

Jag tyckte jättemycket om Diablo, og synes han var kanon-fin! men når dom rørte seg under æres-runden, var det C de L som rørte seg best ….  (Dette er så klart bare min uppfatning)                         Når jag så filmen med C de L, så var jag inte så imponert av rørslene hans, han beveget seg bettre "in hand").

[Hallonqvist]
0

Sluta tjafsa annars ryker tråden!!
HUR kan det komma sig att så fort det gäller WPB/ridponny så kommer flera nick fram som annars bara gör blygsamma inlägg per månad, och sprider dålig stämning som skadar mer än det gör nytta. Vad en forumskribent yttrar på sin privata blogg behöver sannerligen INTE disskuteras här, yttrandefrihet är precis vad det är, fritt. På detta forum gäller våra regler uppsatta av iFokus ägare och modifierade av respektive Sajtvärd.
Forumreglerna har redan brutits och jag ger de som känner sig träffade en chans att läsa och begrunda och låta tråden återgå till sitt ursprungliga ämne, så får vi se om hänglåset åker på eller inte.

Arhults
0

#25 Du får gärna tycka vad du vill men du kan inte uttala dig om vad jag tycker om, jag äger en "Tysk" Ridponny och nu är det så att blodslinjerna går igen i både Holland och Tyskland.

#26 Den Tyska ägaren satt intill oss på staketet mot vägen, varje gång någon av de hingstarna skulle trava reste han sig med sin långpisk!
Han fick igång C De L men den andra hingsten FS Dr Watson kom aldrig igång i trav utan endast någre enstaka travsteg.

Jag tror att man kan köpa film från utställningen så kan man själv se hur det var. Jag har en bild på Cde L när dom stod uppställda på mitt linjen, men den vågar jag inte lägga ut för då blir jag väl anklagad för att ha manipulerat fotot!

Om någon vill diskutera detta vidare går det bra att maila mig när man inte är anonym!

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foto: FS Champion de Luxe på internationella utställningen 2009.

Fler foton från de fantastiska utställningsdagarna kommer inom kort.

GRATTIS igen till hela gänget från Arhult!! Det var nog trots allt tur att Svenska nationalsången inte spelades vid ridchampionatet för då hade det behövts ett badlakan att torka alla glädjetårar.

Fourjoy
0

Obestämd ….hmm…jag tycker att Champion ser lite grov ut för att var WPBR, klumpigt huvud, inte mycket ponny över honom, ser mer ut som ett halvblod…inte i min smak..

Houdini
0

Kan inte annat än att tycka att Champion de luxe ser JÄTTEFIN och välriden ut (på filmen i alla fall)!

Arhults
0

Zaba jättefin bild! Där kommer han till sin rätt!

Pagn
0

Champion påminner lite om mina welsh cob korsningar, lite grov och inte allför vackert huvud, lämpligast framför en vagn!

Min syster i England hade en väninna som var på utställningen, och väninnan hade sagt att : The way some stallions was shown, would never have been accepted in UK-showrings.

Så jag ska fråga min syster vad hon menade, så är denna tvist löst.

Fantasie
0

Såg längre ner på din blogg om de fina stona som skulle säljas. Blev dom sålda? Gillade ettåringen skarpt men var inte där och även om jag varit så hade jag nog inte haft råd. Du skrev att dom hade bud på 8000 euro av en svensk. Var det någon av dessa? Vem köpte den? Gick den för 8000 eller mer? Var det någon mer svensk som köpte nåt?

Fourjoy
0

..jag tyckte det stod att åringen kostade 8000 euro och blev därmed för dyr för svenska köpare…?

Elshira
0

Tycker att Champion hade kunnat haft lite mer "ponnykaraktär" med ett nättare huvud, men jag klagar ändå itne på kroppen. Precis som det finns slimmade ridponnyer så finns det de lite grövre, jag tycker ändå inte att han ser allt för grov ut i kroppen ^^

Hakuna matata!

Fantasie
0

Okej. Har läst det igen och det stämmer som du skriver att den blev för dyr för svenska köpare. Men var det någon svensk som köpte nåt?

Fourjoy
0

…saken är väl med den grova kroppen (ngt överviktig?) är att hans ben ser ut som dom skulle sitta på en ädlare ponny….dvs lätt benad….trots att han kanske inte är det..

Det kan ju vara problemet när man korsar ponny och stor häst, att du får en lätt benad, lågställd stor häst i ponny storlek…inte bra alls.

….men nu ska vi inte kapa tråden med exteriör ….Oskyldig

Arhults
0

Ingen svensk handlade!

Fantasie
0

Vem köpte den fina ettåringen? Ifall man vinner så mycket pengar så man kan bjuda på henne… Allt är till salu för rätt pris säger dom ju….

caruso
0

Smaken är som baken…

Champion De Lux är i mina ögon en av Europas största ponnyhingstar! Helt enkelt i en helt annan division…

ZABA
0

Arhult: Nog för att jag var trött under auktionen men i min katalog har jag skrivit att Speyksbosch Dorma ("ettåringen") gick för 6000 Euro. Har jag fel?

Om det fanns bud utanför auktionen på 8000 Euro har jag ingen aning om. Är mest intresserad av att få rätt uppgifter i min minneskatalog.

#41 Håller med dig. Precis som inom de andra welshsektionerna så finns det olika typer och modeller. Så även inom WPB/NWR. Jag tycker t ex både om Champion de Luxe och Speyksbosch Dancer fast på olika sätt. Som uppfödare väljer man den hingst som förhoppningsvis passar det individuella stoet bäst.

Arhults
0

Jag tror hon blev osåld! Lägsta pris låg nog på 8000 euro så hon finns nog kvar på Speyksbosch Stuteriet.

Diskutionen här verkar som någon har sagt att C De L är en dålig hingst, ingen har sagt det, men jag utryckte min besvikelse över hur han såg ut och uppförde sig den korta stund jag såg honom!

ZABA
0

Duktiga fotografen Aniek Rolf fanns på plats i Kootwijk. Bilder finns på hennes hemsida som ni hittar här. Tyvärr inga namn på welsharna men nog så vackra bilder!

FOTO ZABA: Diablo och Elin.

Fourjoy
0

#44  där har du ett vackert, uttrycksfullt huvud!!!  ingen tvekan om att det är en ponny….

Pagn
0

För mig är Diablo en hingst som förädlar, jag har använt honom på mitt lite gammaldags sto och fick ett föl av den typen jag vill ha. Hade jag använt en hingst av Champion de Lux typ, så hade jag inte förädlat utan fått en lika gammaldags typ på fölet som stoet har. Jag föredrar att avla framåt, inte vara stillastående. Obs det är bara min åsikt.

Pagn
0

Jag kanske ska tilläga att stoet är 20 år, och detta är 15:e fölet!

Pagn
0

För lite jämförelse, är det någon som vet hur många % welsh Diablo och Champion har? Och från vilka sectioner?

Arhults
0

Diablo har 45,75% welsh blod i sig från sec B mestadels. Resten ska komma från fullbloden, mestadels xx.

Fantasie
0

Jag tror hon blev osåld! Lägsta pris låg nog på 8000 euro så hon finns nog kvar på Speyksbosch Stuteriet.                                     

Nu hänger jag inte med riktigt Arhult. På din blogg skrev du att det fanns ett bud på 8000 euro men nu tror du hon blev osåld och att hon står kvar på stuteriet. Var det deras lägsta pris som var 8000 euro? Inte ett bud det fått? Ett skrivfel av dig bara?

Arhults
0

Det bästa är att du kontaktar stuteriet/uppfödaren och får korrekta uppgifter. Jag var fullt upptagen av mina egna ponnier när jag var nere i Holland! Jag vet att dom inte tänkte sälja henne för lägre än 8000 euro, men jag vet också att en stor tidponny uppfödare från Sverige ville köpa henne, men tyckte att det var för dyrt!!!

Elshira
0

Måste bara få säga ang. diskussionen om hingsten som van klassen och som Arhults "klankat ner på". Jag har ju själv varken sett bilder eller video på hästen, att säga sådna saker som stuteri öppet istället för att "skvllra" sinsemellan med sina vänner var väll kanske en liten miss… Men om det är på det viset som Arhults säger så förstår jag och jag tvivlar inte heller. Har sett rent utsgt hemska visningar där allt är så fruktansvärt tillgjort eller hingstarna har så mycket nerver för de ska kunna showa, men istället inte går att hantera.

Sedan kan det också vara så att visaren är vad att visa en annan ras, säg arab, då blir det en himmla skillnad och allt blir helt fel enligt welsh folk även om hästen är "bra visad".

Jag skulle gärna se bilder på uppställning (som du arhult hade?) eller någon form av film på hingsten om det finns någonstans. Jag är inte övertygad om att det i detta fall är "hemskt" visat, men jag tvivlar inte på att det finns en god chans att det hänt!

Hakuna matata!

Fantasie
0

Okej då förstår jag. Tyckte bara det lät konstigt. Har inte råd att betala så mycket för en ettåring ändå. Marknadspriset ligger väl på ca 1500-2500 euro egentligen.

Arhults
0

#54 Inte får du en ettårig Speyksbosch ponny för 1500-2000 euro, budet på auktionen var 6000 euro och säljaren/uppfödaren tog tillbaka stoet. Så mycket är dom ponnierna värda i Holland och övriga Europa. Detta sto var dessutom både NAT och INT ungponnychampion! En av dom absolut bästa!

Fantasie
0

Men vad man tycker dom är värda och vad man får är ju två skillda saker. Det är precis som här. Man begär ett pris men det betyder inte att man får det. Då får man behålla själv om man är fast besluten i priset. Då kostar dom mer under tiden. Visst kan man få mer för dom om man behåller och utbildar/rider in mm. men som sagt dom kostar på vägen dit. Ingen skillnad vart man är.  Men hon är himla fin…..

ZABA
0

Några bilder av varierande kvalitet från mina dagar i Holland finns att beskåda här.

En av mina favoriter blev Zomerdijk's Willie Wortel. En mycket rörlig och stadig welsh mountainhingst som hade många uppgifter under utställningsdagarna.

Fourjoy
0

Vilken härlig bild!!!  jättefin ponny!!

Adidas
0

FS Champion de Luxe hade 2009 totalt 650 betäckningar varav en stor andel var Holländska ston.

Eva.G

Fourjoy
0

..tur att han inte har naturlig betäckning med den summan….puh….Flört

Adidas
0

Ja det är nog bra för honom, men det krävs rätt många "bockhoppningar" för att skicka till så många ston.

Det är förklaringen att Champion inte går i sporten under sommar och höst, under vinterhalvåret rids han och på vårarna tävlas och visas han riden på hingstshower.

Det är hans tilvaro just nu, för ett par år sedan betäckte han ungefär lika många ston och ingick i Tyska A truppen i dressyr, CdL har int. vinster i mästerskapsklassen.
Avelsmeriter är ca 30 premierade söner och många avkommor med vinster/placeringar på ungponnychampionatet - framförallt i hoppning.

Champion´s stallkompis Dont Worry som har betydligt fler betäckningar årligen är av härdigare slag, han har i år startat 8 Svårklass dressyr och vunnit samtliga.

Som fyraåring, året efter DW vann Bundeschampionat som treåring hade han 118 ston på naturlig betäckning och vann på hösten överlägset Bundeschampionat.

Även den "hårda" Wilbers tyckte då synd om honom och öppnade seminstation våren efter.
Avkommemässigt hade DW redan när de äldsta avkommorna var sex år - nått toppen i avkommestatistik i sporten.
I år kröntes avkommornas bedrifter med ett EM Guld i dressyr - med Holländsk ryttare.

Att synen på bra ridponny hingstar skiljer mellan olika uppfödare är beroende av avelsmålet - en betydande andel av ridponnyavel avel  i Europa är ren prestationsavel och FS stuteriewt satsar helhjärtat på den typen av sportponnyavel - självklart ser inte renodlade sportponnyhingstar ut som mer Briitisk influerade welsh riding pony´s.

Eva.G

Pagn
0

Vet du möjligtvis hur många % welsh han har?

För jag förmodar han visades som welsh-partbred i Holland.

Adidas
0

Usch, så svårt att räkna ut -

Champion de Luxe´s far är en Hollandsfödd welshridponny som heter Cocky Dundas.

Cocky Dundas som är grundregistrerad Holländsk welshridponny - är en korsning mellan Fullblodshingsten Cocky Dundee XX och ett Valentino welshridponny sto. Denna Valentino är helbror med Power Boy. Så på fädernet är welsh blodet - Downland Folklore. (Downland Mohawk).

På det tyska Mödernet har han betydligt mer welshblod.
I Härstamningen på mödernet finns Downland welshblod via Downland Santolina, Downland Mohawk och Amber som är ett renrasigt welshsto e. Chirk Crogan.
http://www.allbreedpedigree.com/fs+champion+de+luxe

FS stuteriet visar ofta sina hingstar och ston i Holland, anledningen är att Holländska stoägare avlar mycket på deras hingstar.

Eva.G

Pagn
0

Avkommorna i Holland blir det Welsh Partbred eller NPA ponnies? Eller var registreras dom?

Stamboken för Welsh ridponny är väl stängd eller har jag missuppfattat saken ?

Arhults
0

Han blir WPB dom kan aldrig bli NWR, WPB hingstar kan alla bli som blivit 2 Bez hingst hos NWR + alla som bara vill lösa licens utan att visa! Nu har Champion De Lux visats för NWR/WPB + FS Golden Highlight gjorde även det.

Pagn
0

Aha, då tänkte jag rätt då!

tack för upplysningen.

Adidas
0

Hingstar från "andra" stamböcker kan visas som welsh PB i Holland och lösa holländsk hingstlic.

Hitintills (tror jag) att det är tre visade Tyska Hingstar.
Champion de Luxe
Golden Highligt
Rembrant (ingår i Holländska A truppen i dressyr).

- Men det vanligaste är att Holländarna när dom använder Tyska ridponny hingstar registrerar direkt i Tysk ridponnystambok.

Tex den Tyska Hingsten FS Dr Wattson som också visades, är inte licensierad i Holland - men hade en stor andel Holländska ston i sin språngrulla.

Dr Wattson är en DW son ochh har ett renrasigt welshsto till mor. Dr Wattson har hitintills gjort **mycket bra resultat vid ungponnytävlingar.
**
Dessa två faktorer har säkert bidragit till att han är den mest använda av FS stuteriets tre/fyraåriga hingstar.

Sportponnymåttet 148 cm är knepigt att hålla på avkommorna om man har stora ridponnyston - en ridponnyhingst med "smått" möderne blir för den typen av ston attraktivt, och förstås **kombinerat med visad prestation.
**
Tittar man lite noga på Tyska ridponnyer och uppfödare, så är det tämligen ofta som uppfödaren är Holländare.

Holland och Tyskland ligger geografiskt ihop och många Holländska uppfödare har lika nära till Tyska som Holländska bedömningar/Premieringar.

- Dessutom är det attraktivare att få en avkomma i en Stambok än i ett P/B register.

Eva.G

Pagn
0

Så om jag betäcker mitt welsh sec B sto med tex Champion de Lux så kan jag registrera avkomman direkt i Tyskland som ridponny?

Det har ju varit väldigt mkt diskussioner om att man ska registrera i det land där fölet är fött enl EU-reglerna, är det ändrat?

Som vanligt förstår jag ingenting Skrattande

Caspianowner
0

Vad jag har förstått så registreras Svenska PRE hästar hos sin moderförening i Spanien. och får sina pass från den föreningen.

Fourjoy
0

min åring föddes i England och är reggad i WPCS med grönt UK pass och mitt prefix, inga problem…..tror att man även som svensk med svensk fött föl kan regga i WPCS om du har två föräldrar som är födda i UK/Wales? eller är det ändrat?

Jag tror dock att både SWF och WPCS vill att man reggar i födelse landet?

Adidas
0

Rent tekniskt så kan du registrera en avkomma u. ditt welsto och e. CdL som Tysk ridponny.

Rent praktiskt troligen inte.

Alla Europeiska stamböcker för Ridponny (brittiska undantagna)utom ASRP kräver att:

**Du är medlem i avelsföreningen.
Ditt sto är visat och stambokfört.
Ditt sto + avkomman visas på fölpremiering och ID kontrolleras:
Därefter förs fölet in i Stamboken.
**
Många Holländska/Danska osv ridponnyuppfödare är medlemmar i någon Tysk stambok - har sina avelsston , avelsvärderade i stambokförda i den stamboken - och åker sedan med fölet vid sidan och till premiering och registrerar fölet i aktuell stambok.

(I Danmark har en Nordtydk ridponnyförening dotterförening i Danmark - så stoägarna kan avla Tyskt i Danmark. Fördelen är att dom då får tillträde till Tyska avelsföreningens auktioner, Bundesch. Hingstpremieringar osv)

EU direktivet att hästar skall registreras i födelselandet, beslutades inte - utan var bara ett förslag.

Något som har ökat på oredan är att Tyska förbund inte längre kräver brännmärkning utan godtar chipmärkning - vilket medför att vissa Tyska avelsförbund kommer att skicka ID/kontrollanter till andra länder och fölbesiktiga  så¨stoägarna slipper åka.

Rörigt är det och många uppfödare detar i oredan.

Eva.G

Arhults
0

Det går inte att göra så i Holland, t.ex har du betäckt med en Holländsk hingst som verkar i Sverige måste den ha ett pass i Sverige för att kunna registreras i Holland.

Nu när vi var nere i Holland talades det från registratorns sida om en av de Holländska NWR hingstarna som flyttat till Sverige och ägaren ville tydligen ha Holländska pass på avkommorna men det blev kalla handen. Dom får ta Svenska pass i sin förening där han är licensierad.

Enligt dom nya EU reglerna ska fölet ha pass i det land den är född.

Caspianowner
0

Har också hör att det här med att föl födda i Sverige skulle vara tvugna att ha pass från Sverige, men att detta har inte gått igenom.  Det här är visst en en sak som SJV försöker driva igenom. Det är vad som jag hört om detta.

Adidas
0

Holland tolkade EU direktivet för några år sedan - och skickade utskick till sina utländska medlemmar att dom inte längre utfärdade pass till icke Hollandsfödda ponnyer.
- Dock registrerar dom utlandsfödda ponnyer i sin stambok, men då måste ponyn ha ett grundpass.

Det var när EU direktivet var ute på remiss - med förslaget kom aldrig till beslut.

Holländarna kan man säga "föregick" ett eventuellt beslut.

Tyskland fortsätter som dom alltid gjort och slutar nog inte förrens beslut finns.

Eva.G

Pagn
0

Nåväl, varför krångla till det, jag fortsätter nog att registrera mina ponnies i sverige, det duger gott för mig.

Adidas
0

Det valet är troligtvis vad de flesta av oss uppfödare gör…

För vanliga uppfödare handlar det mycket om att ha en "världsbild" - veta varför vissa stuterier låter gallan flöda över andra stuterier och vice versa.

Det handlar om intäkter för stuteriets hingstar och har inget med avel att göra.

Slutligen innan jag avslutar vill jag säga GRATTIS till Diablo och stuteri Arhult, snyggt jobbat.

Eva.G

Fourjoy
0

…tänk att det mer än ofta blir otrevligt så fort pengar är med i bilden, att spy galla över någon annans hingst? jag förstår inte riktigt varför man ska göra något så dumt……. "what goes around comes around"   förr eller senare..

Arhults
0

Tack Eva! det var jättekul att det gick så bra och det ger mersmak naturligtvis! Svensk ägda ponnier har jobbat bra i år!