Smitta!
Jag är så upprörd nu över att det går otroligt mycket smitta runt om i landet.
Folk åker runt med sina hostande och snoriga ponnier och rycker på axlarna och säger att det är ju endast en förkylning.
I våra trakter är det många stall som är isolerade nu och det förekommer även riktig kvarka.
En av våra stoägare hade folk som inte kunde låta hennes föl vara i fred, både folk i stallet och folk utifrån har varit på fölet och klappat den!!! Nu är den fantastiska lilla fölungen död, p.g.a detta, en ettåring insjuknade också men klarade sig.
Är era ponnier snoriga, ta genast ett bakterie prov och skicka in, så man är säker på att man inte sprider smittan. Även den fruktade Abortvirus har symtom som en enkel smitta, sen kan stona många månader senare kasta sina föl eller föda dem, då lever fölet oftast någon minut för att sen dö!
Händer detta att fölet kastas sent eller dör vid födslen av "klenhet" ska man veta att moderkakan och stoet samt det döda fostret är ruskigt smittsamt i abortvirus om det är det dom har.
Vi har seminstation och stänger nu våra stall för besökande, ingen får längre klappa våra ponnier eller besöka våra stall om man inte har en avtalad tid att vi för visning.
Oftast drabbas endast föl och unga hästar/ponnier av "förkylningar", vi hade tidigare i vinter förkylning på två ungston som impoterats från England, de stod i isolering, vi tog prov då dom var snoriga, och det var smittsamma bakrerier men symtomen var lindrig, ingen feber och dom var ruskigt pigga och åt bra. Så en snorig ponny som är pigg och kry kan ändå vara en dödsfälla för ett litet föl!
Min tanke med detta inlägg var, varför klappar vi på andras föl och hästar? Ska vi vara tvungna att sätta upp skyltar?
Förfärligt jag förstår dig precis och delar samma åsikter. det är väldigt mycket oohhande och aahhande när man ser en söt fölunge men som sagt måste man räcka fram handen? Även om man inte själv har häst eller ens ofta kommer i kontakt med dom kan ens hand vara en tickande bomb om man går förbi två hagar och stannar och klappar vid bägge.
jag förstår också varför stora stallar bla Flyinge har uppe skyltar om att man inte får röra hästarna, det kan tolkas som småsinthet men har en enkel förklaring och det är ju faktiskt begränsning av smittor.
Jag har haft två smittor i stallet de senaste 10 åren. Den ena av ren olycklighet och vi vet än idag inte var den kommer ifrån men den andra smittan som var kvarka, kom tack vare att en ägare till en inackordering höll j**ligt tyst om att dom hade kvarka hemma men glatt släppte iväg den till vårt stall iallafall.
blir skvatt
på folk som tänker på sin egen lycka istället för att tänka på effekterna som kan bli av några sekunders gulligullande….

Jag reagerade i går då två islandshästar red förbi och lät hästarna nosa på två av mina över staketet.
Annars tycker jag det är trevligt när barnfamiljer som bor nära kommer och klappar men då klappar inte några fler hästar än mina och närmsta grannens hästar och blir deras hästar sjuka så blir mina det i vilket fall också, vi bor för nära för att klara oss undan.
Det är ju tyvärr en brist i utbildningen på bla ridskolor/andra utbildningar om att man går inte från ett stall till ett annat OAVSETT om det förekommer smitta eller ej utan att duscha och byta kläder!!! och man låter inte hästar som inte står i samma stall nosa på varandra på träning, tävling - över staket… det är sånt som man bara INTE gör!!! sunt förnuft och en sak som alla borde veta!! det finns ingen anledning att "hälsa" på andra hästar. Bra hand hygien även i ett stall är till mycket hjälp och har man dessutom dräktiga ston så är det ännu mer viktigt att vara nogrann.
Och har man en ponny med någon form av sympton som snorig osv. så åker man ingenstans och tar reda på vad det är…. sen kan oturen vara framme ändå och det kan man inte komma ifrån men man måste ju göra sin del och även uppmärksamma andra på "reglerna" när situation uppstår….. jag vet själv flera tillfällen när jag sagt till där folk tyckt att man varit löjlig…men "better safe then sorry"
Bra att detta tas upp. Många blundar. Jag fick dålig vibb inför en tidigare utställning. Alla hävdade att det var riskfritt men jag litade på "rykten" och lät dyrt anmälda ponnyer stanna hemma. Några dagar senare var stallet där utställningen hölls stängt för abortvirus! Många utställningsponnyer hostade och jag var jätteglad att mina var hemma.
Tänk på att rengöra skor och vara försiktig med hyrsläp.
De 2 senaste gångerna jag har importerat från England så har fölen varit smittade. De kommer med variga ögon som går över i gult näsflöde och hosta. Ett par av dem har fått antibiotika i omgångar innan de har blivit friska. de har varit pigga utan feber.
Jag tror att det beror på att hästarna samlas upp innan de åker vidare, det är svårt för "uppsamlaren" att se, eftersom det troligtvis ligger latent hos de egna djuren hemma på gården som tidigare troligtvis blivit smittade och sedan friska och symtomfria. Det blir en rundgång av infektioner som är svåra att få bukt på. Det enda man kan göra är att sätta dem isolerade från gårdens andra hästar minst 1 månad efter de har kommit för att se om de utvecklar någon symtom. Tråkigt och kostsamt, men importerar man får man tydligen räkna med sånt här.

#2 Det är ju farligt att främmande hästar får nosa på varann över staketet. Jag skulle bli
om någon skulle göra så med mina hästar.
O riktigt fult är det när folk "tystar ner" smittsamma saker för att de skäms o så plötsligt är det många mer som är smittade.
igen!
Det där med importerade hästar så har du samma orsak som oss vid återkomst från skol-lov, det är nästan ofrånkomligt att det inte utbryter någon form av infektion när alla barn samlas på samma ställe från olika hem med olika bakterieflorer….det brukar bara vara en tidsfråga innan de första förkylningarna dyker upp.
Vid resa är det framför allt då yngre föl som just skilts av från modern som är känsliga….men samma som med oss människor så drabbas inte alla och en del gånger får dom bara en mindre förkylning och ibland mycket värre saker och ibland ingen reaktion alls men en isolering av nyhemkomna är det bästa för att minimera smitta.
Jag har haft 1 som blev snorig ett tag efter hemkomst, hans mamma hade ingen reaktion och det var inget allvarligt som krävde antibiotika utan det gav med sig själv.
Sen är dom mer eller mindre påverkade efter en lång resa, ju yngre dom är desto längre verkar dom ta att "repa" sig. Ofta inget allvarligt utan dom är lite allmänt trötta och vilar mycket….inget konstigt. Min gamla hingst som återvände hem efter 2 års leasing i England och som bara avskyr att resa var mer än fräckt pigg vid ankomst hem så det finns alla modeller.
Men man ska vara extra uppmärksam vid hemkomst och helst se till att den som säljer ponnyn i England preparerar den innan avresa så den är förberedd, att skicka en nyavvand fölis som inte är van vid hantering eller kraftfoder är oansvarigt! det är bäddat för trubbel.
Dom ska ha bra vikt helst på plus sidan vid avresa då dom förlorar ofrånkomligt vikt på resan och ett tag efter hemkomst och INTE ge dom antibiotika i förebyggande då detta drar ner immunförsvaret som dom behöver så väl. Extra salt och elektrolyter kan ges i förväg för att förhindra uttorkning.
Jag kan bara säga att de jag plockat hem under åren 11! resor har alla varit i bra skick när dom kommit, trötta osv men i god hälsa….och jag är glad för den hjälp jag fått av fd hästägare samt en duktig transportör…ovärderligt.
OJ vad mycket det blev….lite av mina erfarenheter….
Jag håller med fullständigt! Här hemma har vi oftast småfamiljer som går förbi och bara tittar på hästarna och det är ju ingen fara. Grannarna med deras barn är vana att gå här så de vet vad de får/inte får göra och vilka de kan hälsa på.
Men när folk börjar gå in på våran grusväg (som man måste göra för att komma åt hästarna i hagen) och börjar hälsa/klappa på dem så är det väll inte så jätte kul… Jag menar visst det är väll oftast ingen fara så men har man en unghingst som gillar att smaka på saker så kan det defenitivt göra ont på en liten flickas fingrar.
Har tom. haft helt okänt folk som gått in i hagarna för att klappa hästarna.
Jag tänker främst på deras säkerhet för de verkar tänka att alla hästar är helt ofarliga och man kan göra som man vill med när man är helt oerfaren av hästar så ibland önskar man nästan att de skulle få sig ett litet nyp så de håller sig borta…
Hakuna matata!
Risken för att vanligt folk som passerar och klappar ska smitta ner ponnyerna är minimal….. såvida det inte finns mängder med hästar efter samma väg och dom stannar för att klappa alla…..däremot om någon kommer med hästar så får dom absolut inte gå i närheten.
Det är "hästfolk" man ska se upp med, även alla dessa hundar som medföljer som kan plocka upp ett och annat som kanske inte påverkar hunden men som kan påverka en häst…..en skylt på stalldörren med en påminnelse om dräktiga ston och smitto risk är inte fel…
Arhult. Hur gammal var fölungen när den dog? Har dom obducerat den så dom vet vad som var felet?

Prover är tagna så man vet vad det var fölet led av, dessa togs innan fölet dog. Det behövs ingen obduktion. Fölet var en 2 månader kanske och den dog av sviterna som var lunginflammation p.g.a bakterier som orsakade luftvägs sjukdom.
Även en ettåring insjuknade men klarade sig. Inga vuxna djur insjuknade.
Vad bra Arhult för att du tar upp ett så viktigt ämne! Jag har ofta problem med att få folk att förstå varför det är viktigt att inte sprida smitta till avelsdjur, föl och unghästar. Eftersom deras egna hästar, typ "ridvalack 12 år" inte tar skada, har de svårt att se problemet.
Jag skulle gärna vilja veta hur det smittade fölet var uppstallat/på bete, dvs hur anläggningen fungerade. Var det ett rent stuteri? Eller var det kombinerat hästinackordering/uppfödning osv. Hur mer exakt kom smittan till fölet?
Jag frågar detta eftersom det är bra att ha konkreta exempel att berätta för folk så att dom förstår allvaret i min orol. Sen behöver jag ju inte veta exakt var/vilken häst osv så att man inte hänger ut nån.
Jag vet att drabbade uppfödaren är en erfaren person som sysslat med avel i många år, och är pedant vad gäller sina hästar, vilket gör det ännu mer oförklarligt vad som hänt.
Kan ju vara en vuxen ponny som är bärare men som aldrig visar symptom? sto som varit på betäckning någonstans?
Många tar ju ut sina dräktiga ston på utställning, det skulle jag aldrig göra….varför chansa? kan som sagt finnas bärare som inte visar symptom och på utställning klappas det gärna på andras ponnyer….
*12 Har stoet varit hos dig för betäckning? Då kan hon ju ha haft med sig smittan till dig 

Detta hände inte hos mig utan stoet var hos mig året innan på betäckning och det vackra fölet dog av att folk var på henne hela tiden.

#13 Stoet gick med sitt föl på bete, men man hade en enda ponny som var inackorderad i stallet som var ute och tävlade hela tiden. Denna ponny blev snorig efter Börjes Cup och då bad stallägaren och sto ägaren att ponnyägaren skulle kolla sin ponny och inte röra fölen och de unga hästarna. Men ungen som rider ponnyn kunde inte låta fölet vara utan var och sprang där och klappade och plockade med fölet.
..mm det är svårt med barn dessvärre….att få ett barn låta bli en fölunge är som att få dom att låta bli packeten på julafton….omöjligt!! dom har svårt att förstå allvaret förr ens det är försent och därför måste man som vuxen vara förutseende.
Faran är ju att att ha hästar/ponnyer som är ute mycket på tävlingar i samma stall som unga och dräktiga, det är ju en av "grunderna" för att undvika smitta/sjukdom att inte ha dom i samma stall.
nu tycker ju jag att barn som tävlar på börjes cup borde vara såpass "stora" så dom förstår när man säger till dom.
Otroligt tråkigt när föl behöver sätta livet till för något som så lätt kan förhindras egentligen. Föräldrar måste ta sitt ansvar.
…har ponnyn stått i samma stall som mor och föl så är risken stor för smitta oavsett om barnet klappat eller inte….kan lika gärna varit fölägaren som fått bakterier på sig vid fodring av den sjuka ponnyn eller vad som helst…..det kan räcka med minsta lilla hantering av den sjuka ponnyn eller dess saker och sedan inte duscha eller byta kläder innnan du går in till nästa häst/stall. Fölis kan ha smittats långt innan symptom upptäcktes hos någon av dom, antar att ponnyn inte stod isolerad innan utbrottet?
Det är oerhört tragiskt när något sånt här händer och jag lider verkligen med ägaren till fölisen och unghästen men att skylla på den ena eller den andra ändrar ingenting, och det är omöjligt att egentligen exakt veta hur smittan spreds.
..och ja, många föräldrar borde veta bättre men tyvärr är inte så fallet….

Ponnyn blev förkyld efter Börjes Cup, då gick fölet på bete och var aldrig i stallet. Stallägaren/fölägaren vädjade till ponnyägaren och dess dotter att inte besöka hagen med fölet i, men ungen gick dit varje dag utan att bry sig om vad stallägaren sa. Det var ponnyn som drog hem smittan, dom brydde sig aldrig utan viftade bort det som en vanlig förkylning. Dom åkte ut och tävlade igen trots förkylning och lät ponnyn dricka i ett allmänt vatten kar som fanns på tävlingsplatsen. Fortfarande förstår dom inte att dom orsakade detta.
Vad gör man då inte folk bryr sig eller fattar vad man säger. Stallet blev isolerat men inte den ponnyn, familjen brydde sig inte!
Då skulle jag bett dom flytta den någon annanstans…omedelbart! eller anmäl dom till närmsta veterinär som i sin tur kan isolera dom….då kanske dom lyssnar. För sin egen skull så måste man ta i med hårdhandskarna ibland, dessvärre…men det kan kosta liv att inte göra det.
Ja hade de varit i mitt fall skulle ponnyn ha flyttats ut ur stallet samma dag som ponnyn visat symtom och boxen rengjorts. Sen hade det givetvis varit upp till hästägaren att isolera hästen. Vi har inga isoleringsmöjligheter och våra hyresgäster vet grunderna till flytt om sjukdom uppstår. Vi har heller inga flockar utan majoriteten av hästarna går ensamma i hage eller max 2.
Det gäller att vara strikt vad gäller att hålla regler, hade jag varit inackorderad och smitta förekom i stallet skulle jag välja att flytta föl och märr istället för att riskera smitta. Sant som fourjoy säger hålla ett barn borta från ett föl? Tror inte barn förstår att klappa fölet kan sluta med dödlig utgång, föesten så gäller de nog inte bara barn tror att de finns många vuxna som inte tänker i de banorna heller. Därför måste vi som vet konsekvenserna agera..
Man lever med risken när det finns en tävlingshäst i samma stall/gård som ett sto med föl tyvärr. Men sen är det nog inte bara tävlingar och utställningar som är en smittorisk. Våra tjejer rider även på ridskolan 1 gg i veckan, på ridskolans hästar men med strikta regler om att byta kläder efter.

Men flyttar man kast med symptom eller häst från stall med symptom då för man ju smittan vidare till andra stall och fler hästar insjuknar
Jag tror inte ens man får flytta en häst man vet är sjuk och vilket stall skulle ta emot den?
I detta fallet så verkar inte ägaren bry sig alls om dom för smitta vidare, enligt dom (om jag förstår rätt) så fattar dom inte att dom gör något fel och då skulle dom få flytta oavsett, då är dom farliga både för sig själv och andra… det går inte att ha med sådana människor att göra.
Dom har ju medvetet (eller inte) tävlat med en sjuk ponny och bara det är ett lagbrott! och en större smitto risk då många samlas framförallt på ponnytävlingar än att flytta den till annat ställe….sen hur dom arrangerar flytten är deras ensak då dom gjort på detta sätt…. får väl ha den inhyst på någon veterinär station i karantän i så fall…dyrt men dom måste ju stå sitt kast….och vad kostar inte förlusten av en fölis och veterinär kostnader runt??? personligen hade jag stämt dom för förlusterna…
Det gäller ju när man är medveten om riskerna att bevaka sina egna intressen i första hand och försöka hjälpa andra så gott det går men tyvärr så kan många hästägare ALLT och vill inte lyssna…..

blir lite förskräkt när jag läser alltså !
När ni imporeterar hästar.. sätter ni inte dem i karantän då ?? o om en häst är snorig o hostar, skulle jag bli skit rädd.
VI har haft kvarka o vet hur jäkligt detta är, fast hästarna inte hade mkt symtom, hoppas folk tar mer ansvar o isolerar sjuka hästar, o inte går o tycker att allt "bara" är en förkyldning..
inte mot ngn personligen nu !
Men hör ni…är man inte på väg åt fel håll när man tror att isolering ska göra hästarna friskare eller mer motståndskraftiga?? Är det inte precis som med oss människor egentligen - att vi behöver utsättas för vissa bakterier och lättare sjukdomar för att få ett starkt immunförsvar framöver?
Vilka barn brukar vara de mest känsliga och allergiska? Är det inte oftast den "moderna" människans barn - de som inte får vare sig skita ner sig eller vistas bland djur som små?
Jag vet inte…för mig känns det främmande att förbjuda förbipasserande barn att klappa mina hästar p g a ev smittorisk! Möjligen kan jag oroa mig över säkerheten om barnen är alltför modiga och inte har hästvett.
..detta fallet handlar ju inte riktigt om att stärka immunförsvaret utan att folk inte har vett eller kunskap nog att förstå varför man inte kan "tänja" i reglerna som finns just för tävling och flytt mellan stallar….dom finns ju där av en orsak och alla måste göra sin del för att det ska fungera….är dom snoriga oavsett lite eller mycket så ger man sig inte ut och tävlar!! det är dumt och egotrippat…
Att man isolerar en tid när man importerat är bara sunt….du vet ofta inte vart ponnyn varit och vad den kan bära på….det kan kosta liv att vara oförsiktig…..bättre att vara "safe than sorry"
sen tror jag att många av de allergier osv vi har idag troligtvis beror på att det är för petigt med att det ska vara rent….
Håller jag med om men därifrån till att bli upprörd över att förbipasserande klappar hästarna över staketet i hagen tycker jag att steget är långt.
Självklart ger man sig inte ut och tävlar om man är medveten om att hästen bär på smitta. Sen är det väl inte alla som är medvetna om att hästen faktiskt är smittbärare av någon sjukdom, inte alla smittbärande djur uppvisar tydliga eller typiska symptom.
När det gäller importer kan det vara svårt att isolera dem helt från andra, har själv importerat min nuvarande welsh för några år sen och han kom ju till vårt eget stall där det stod ett par inackorderingar plus mina egna. Om man med isolering/karantän menar att de inte ska lämna ankomststallet under första tiden så är det väl rimligt och att rek men helt isolerade kan ju vara svårt. Min kom fram i ett sällsynt dåligt skick och blev MKT sjuk, varför det blev så kan man ju spekulera i men faktum är att många hästar från olika stall i en och samma bil, många timmars färd i ett begränsat utrymme, x antal unga individer varav en del säkerligen med bristande immunförsvar p g a stress och den kondition de var i vid avresetillfället - det bäddar för att sjukdomar och symptom uppstår.
Givetvis kommer mer ofta än sällan olika symptom när många från olika håll samlas i ett stall eller i en transport…det är nästan ofrånkomligt….precis som barnen när skolan börjar efter lov…det tar ofta bara någon månad så är hälften av barnen sjuka…..som ett brev på posten….
Men att rycka på axlarna när ponnyn visar symptom och strunta i att hålla den hemma….så gör man inte… man går väl inte själv till jobbet sjuk…både farligt för dig själv och andra…
Titta bara på svin influensan…hade alla varit mer aktsamma och tänkt sig för och inte bara sagt.."det händer inte mig" så skulle nog spridningen vara mindre..tyvärr så räcker det ju att en struntar i reglerna och hoppar på ett plan med 300 passagerare så kan du ha 300 nya fall….
det är väl just felet…att många inte tänker på något annat än sitt eget intresse….att tänka orsak och verkan i nästa led verkar vara för svårt…
Vet inte hur många det egentligen är IRL som åker runt medvetet med sjuka ponnyer och smittar ner en massa andra…har inte upplevt det som något stort problem.
Det är säkert så att man som uppfödare, som till viss del livnär sig på att föda upp och sälja hästar, så är man betydligt mer känslig/uppmärksam på detta än andra som "bara" hobbyrider eller tävlar.
Vad det gäller svininfluensan så är jag nog däremot en av dem som inte bryr sig tillräckligt…har svårt att ta alla dessa larm på allvar, förra gången var det fågelinfluensan och allehanda hysteriska åtgärder och märkliga regler man tog till då. Nu kommer svininfluensan och hysteri med massvaccinationer med ett vaccin som icke är testat fullt ut tydligen - aldrig i livet att jag skulle låta mig vaccineras med ett såpass oprövat vaccin! OM nu uppgifterna i media stämmer dvs - det kan man ju aldrig vara säker på. En liten parentes o utsvävning blev det här, ursäkta för det

att isolera en häst innebär inte att den ska stå inlåst i ett stall i skogen !
ställ hästen i en egen hage, gärna en box som inte är i närheten av andra hästar.
2 veckor är väl ändå en kort tid istället för att få hem en jäkla massa smittsamma sjukdomar då man får stänga o isolera hela stallet.??
För mig är det rätt främmande att ställa hästen helt ensam utan sällskap av andra hästar ( mina egna ), i synnerhet om man får hem en vilsen åring som behöver trygghet av en flock.
Däremot far man inte omkring med den nyanlända hästen, det säger sig självt.
Vi bor redan ganska "lantligt" så spridningsrisken är väl ngt mindre här överlag jämfört med områden där stallen ligger tätt eller på stora anläggningar med många inackorderingar.
Absolut inte isolera en ensam, då får man välja ut en tålig ponny som kan agera sällskap som då iofs utsätts för risk att bli smittad men att ha en ensam är inte alls snällt….
Jag tror inte heller att folk åker omkring med sjuka hästar medvetet, isf är de ren okunnighet och då är det vi som besitter kunskapen som är skyldiga att lära de vi kan! =)
Sen kan hästar utan symptom vara smittbärare! så smitta är svårt att skydda sig mot men att ta in en nyimporterad häst in direkt i stallet skulle nog jag försöka undvika, jag brukar fråga ägaren innan de flyttar hit hästen vilket stall de stått i tidigare så får man ju lite hum iaf! =) Ensam ska väl aldrig en häst behöva vara, blev de inte lag på att hästar måste ha en själsfrende att klia sig imot 2009?
Vår ryttarklubb slarvade i våras med isoleringen av en ny häst som de annars är så noga med och tog in den efter 2 veckor ist för de planerade 3. Kort där efter fick de isolera hela anläggningen pga kvarka! =/ usch!
Mitt sätt att skydda mig mot smitta är vara supernoga med klädsbyten så fort ngn i stallet har besökt ett annat stall tex.
=)