Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1206 ggr
[Teddy]
0

Betäckning

Fråga från en welsh-novis: Får min hingst (med gdk stam) betäcka mina egna ston utan att lösa licens? Alltså får de pass utfärdade av SWF?

Fourjoy
0

Jag skulle bestämt avråda från det….förstår inte alls varför man skulle betäcka utan när det är så enkelt idag inom welsh som att bara lösa licens….oavsett om det "bara" är egna eller kanske andras ston… det gagnar inte någon…. varken hingsten, stoägare eller avkommorna.

[Hallonqvist]
0

Reglerna säger att en hingst i avel ska ha licens, så det kan man ju tolka som ett Nej, du får inte betäcka utan.
Enklast för samtliga parter inklusive kommande föl är att du löser en licens på honom och för språngrulla gentemot SWF, sen får fölen fullgoda papper och är likaberättigade till alla aktiviteter som anordnas av SWF eller SPAF.

PernillaJ
0

Hingstbesiktningstvånget avskaffades i december 2005, men om man skall använda en hingst i svensk avel måste man enligt lag föra språngrulla och redovisa de ston som hingsten betäckt. Detta oavsett om hingsten är "godkänd" för avel eller ej, och oavsett om han betäcker ägarens egna ston eller ston tillhöriga andra personer.

Klicka på Hingstar i avel på SWFs hemsida, där hittar du olika dokument med information om hur man går tillväga för att licensiera en hingst så att avkommorna blir registreringsbara hos SWF.

[Teddy]
0

Tack för svaren! Frågan var hypotetisk, jag har inga egna welshar….