Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 3073 ggr
Almborg
0

Träns eller grimma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min lilla "Socka" anmäld till Håcksvik den 5/9 (nån som ska dit?)
Jag är skitnervös eftersom jag inte visat någon häst förut eller äns varit på nån "riktig" tävling med någon utan det här är min nya utmaning i livet =)
Vi tränar på ganska bra och hon börjar verkligen fatta hur vi ska göra.
Ser det hela mest som en träning att komma iväg och för mig att visa. Men man vill ju ändå göra henne rättvis…

Nu till frågan.

Hon är född i april förra året men har aldrig haft träns (jag har bara haft henne sen i början på sommaren) Ska jag ändå träna henne med träns och visa i detta eller ska jag låta det vara och visa henne i visningsgrimman jag inhandlat (förövrigt bra att träna hantering i då det blir nått annat än den vanliga grimman)

JenD
0

Ston visar man väl vanligtvis i grimma om jag inte har fel för mig..?! Oxå nybörjare :)

Snyggast med visningsgrimma på ston tycker jag iallaf personligen, flickigare på något sätt :)

För övrigt, supersöt tjej du har!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Fourjoy
0

Visnings grimma är det vanligaste för ston, finns dock en del arrangörer som kräver träns på samtliga ponnyer, oavsett kön.

Om det inte är ett krav skulle jag ha visningsgrimma,

Lycka till!!

Almborg
0

Tack jo hon är så näpen. Blir glad varenda gång jag tittar ut i hagen och ser henne å hon är min =)

Caspianowner
0

Ett synes bra inköp 1

Mborvall
0

Vi ska åka med fem hästar det blir bara en stackare kvar hemma, ska bli riktigt spännande!! Det är tre Sek D, en Sek C och en ardenner=)

Tyvärr så står det att alla hästar som är ett år eller äldre måste visas i träns… Annars hade det varit självklart med visningsgrimma på en sån ung häst tycker jag!

Almborg
0

Är det så bara i Håcksvik eller???? Har annars fattat det som att ett åriga ston kan man visa i grimma. De räknas väl inte som två förens efter årsskiftet eller???

Och om det bara är i Håcksvik det är så, var står det då??? Har inte sett det i proppen eller på hemsidan…..

Får väl börja träna med träns då….. hoppas hon inte blir för spänd bara när man visar i det.

Mborvall
0

Det kanske inte gäller i år, för det står ju faktiskt inte med i proppen! Jag vet att det var så förra året får då hade vi med oss ett 1års sto som vi fick sätta träns på! Du kan ju ringa och kolla, det är ju skönt att slippa träns om det inte behövs!

Almborg
0

Jag får nog göra det. Jag kanske är löjlig men det känns tidigt ha bett i munnen på henne. Munnen är så himla liten med så jag har haft svårt att hitta bett.

MalinB
0

Bara en liten fråga (har alltid haft hingstar så det har varit träns för min del).

Står det någonstans att man måste fästa ledtygeln i bettet? Annars träns med tygeln i nosgrimman på ett ungsto??

Almborg
0

#9 Och vitsen med träns blir då???????? Men det kan ju vara en idè om man nu måste ha träns =) Jag har mejlat å frågat meddelar här så fort jag vet….

Fourjoy
0

Grejjen är om dom inte är vana med bett så springer dom och tuggar och gapar och ser lite obekväma ut i situationen med koncentration på den där "hemska" saken i munnen….och det är inte fördelaktigt om man ska visa dom rätt…här åker bett på när dom är runt halvåret gamla (oavsett kön)…inte varje dag men lite då och då en stund för invänjning och efter en 3-4 gånger bryr dom sig inte.

ragnhild49
0

Står det inte i proppen, så kan man väl aldrig tvinga någon att sätta på ponnyn ett träns. Däremot kan man väl ha åskikter om någon kommer med en ponny som inte går att kontrollera i bara grimma. För övrigt har jag aldrig hört talas om denna regel.

Almborg
0

Fick svar att de missat detta i proppen, men att de kanske kunde göra undantag om det var en liten häst. Vi får se hur det går. Tills dess får jag börja öva ordentligt.

Hon är fullt kontrolerbar i grimma. Anser att om man inte kan kontrolera ett sto eller valack i grimma utan måste ha träns är det nog dags att göra något åt detta…..
Men det är ju min åsikt och en helt annan sak.

HumlanochJuvel
0

Jag ska till håcksvik :) Jag är också jätte nervös , jag var med där förra året, så det är andra gången jag visar en häst i hela mitt liv. Jag kommer ha träns på mitt Welshponnysto, då jag inte har någon visningsgrimma. Men jag är inte så jätte insatt i utställning så jag vet inte riktigt vilket som man egentligen ska ha…

Almborg
0

Nu har jag haft på henne tränset 2 gånger, fick göra lite nya hål för att det skulle passa bättre. Hon är ju så himla liten i huvet så tom Shettis tränset jag köpte är för stort. Borde väl köpt minishettis stl.
Bett ringarna blir ju jättestora på henne med. Konstigt att de inte görs mindre på de små betten…..

Hoppas verkligen att jag får visa henne i grimman för hon är bra mcyket näpnare i den. Gör ju faktiskt en hel del på intrycket.

Izzi
0

Det finns bett med små ringar. Ser mycket bättre ut på en liten ponny. Dessutom kanske tränset passar bättre då?

Almborg
0

Jo jag vet att det finns bett med mindre ringar, men att hitta detta här där alla hästaffärer i stort sett är utslagna av billiga alternativ som det i tex. Ullared är i stort sett omöjligt. Då får man va glad att man får tag på ett litet bett över huvudtaget. Vad jag menar är att det är märkligt att när de gör de mindre betten också gör mindre bettringar alltid… eler hur man nu ska säga…..

Fourjoy
0

…det är svårt med små bett, dels att hitta och sen så är ofta bettet lika tjockt som stora bett och ringarna är för stora…inte alls anpassat för en mindre mun….samma sak kan gälla en del täcken…dom är kortare i ryggen för varje storlek men i övrigt så är det samma mått…en del täcken i små storlekar hänger ner till marken på sidorna och är alldeles för stora i halsen…..Rynkar på näsan

Vi håller på att lägga upp sortiment på nya företaget och jag vill ha det lite udda sortiment…typ repgrimmor, utställningsträns…

Almborg
0

#18 Intressant. Sånnt är alltid välkommet =)

Vad har ni andra för träns och bett på era små welshar?? Och framför allt var köper man det???? Jag lär ju knappast vara ensam om att ha detta problemet???

Almborg
0

En fundering till…. om man nu måste ha träns på hästarna av säkerhetsskäl. Är det då mindre säkerhet i våra ponniers hemland på deras utställningar där de visas i den speciella visningsgrimman. Eller här hemma på rix (för vad jag kan se visas även äldre ston i visningsgrimma) eller har man bara mer koll på sina hästar?????????

Fourjoy
0

…jag tror inte säkerhets tänkandet är lika stort i UK som här….

Jag har märkt att man får leta länge innan man hittar det man vill ha om man ens gör det Obestämd …….OM det nu inte är standard sortimentet som finns på varje hästbutik….nä ofta så känner jag mig missnöjd när jag går ut ur butiken och speciellt till ponny så kan man hitta mycket roliga storlekar och passform på sakerna….konstigt då det ofta är så himla nogrannt med att allt ska passa i minsta mm i övrigt….

..och hitta saker till utställning är näst intill rakt omöjligt….men jag jobbar på det och hoppas kunna erbjuda lite sånt som ingen annan har…

Kirona
0

Det finns en tjej som heter Jonna Lindh (utanför Falköping) som syr upp utställningsträns/grimmor. Du kan få dom ganska exakt som du vill ha det, mått, färg och utformning,  och snygga är dom!  Visst kostar det en slant, men det är kvalité och något du har nöje och nytta av länge! 2:a hands värdet är ganska högt också…

Hon syr det mesta i läder. Ni som var på Riks kanske såg hennes arbeten där.

Jag rekommenderar henne varmt!

Elshira
0

#21 Jag kommer ihåg att du nämnde du höll på med en hemsida förr, det känns som jag är blind xD Har varit inne på fourjoy.com me hittar inte länken till din shop… Du har inte lust att slänga iväg den till mig (A)

Hakuna matata!

Fourjoy
0

har ingen länk till shopen ännu då den inte är klar….men det går sakta framåt och snart så är det release!! Flört

Elshira
0

Hade för mig att lu lade ut en länk någon stans för "lnge sedan" där vi fick tjuvtitta på din shop? Eller har jag helt fel och det var någon annan…? xD

Hakuna matata!

Almborg
0

Nu har jag fått lov att visa henne i grimma. Skönt, för det har inte gått särskilt bra med tränset. Även om jag haft det på mycket är hon inte alls vän med det. Måste hitta ett bättre bett framför allt.
Men det får bli en senare fråga. Nu är det Håcksvik som gäller och nu handlar det om 10 dagars intensiv träning och piffning. Flört

Ses vi???