Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettungponnyaktiviteter
Läst 2334 ggr
mariajalrup
0

Regler för deltagande riksfinal Kvalitets

Satt just och lusläste reglerna för deltagande, vår valack ska bedömas på lördag, och jag ville friska upp minnet lite på vad det står i råd och anvisningar. Det mesta är ju redan klart och förberett men så tittade jag lite närmare på reglerna kring finalister; utlandsfödd ponny äger ej rätt att delta i riksfinal.

Detta förvånade mig ( nu finns det ingen "risk" att vår lilleman skulle gå så långt men ändå…)  - hur resonerade man när en sån regel kom till tror ni?

Jag blev heller inte riktigt klok på vad som gäller i annat fall för de welsh cobbar som är över ponnymått - det står att de äger rätt att delta i tävlan om en finalplats men i egen klass. Vad innebär detta egentligen?? Om man nu skulle ha en svenskfödd welsh cob som är över ponnymått alltså.

Regeln om att endast svenskfödda ponnyer ska få delta i riksfinal är lite märklig tycker jag eftersom de får delta i uttagning till final - är jag ensam om att ha ? kring detta?

Själv deltar vi för att få ett litet kvitto på hur utbildningsgraden är och vilka framtida förutsättningar han kan ha, få en åsikt/bedömning av professionella ögon.

mariajalrup
0

Förtydligar en mening; eftersom de icke svenskfödda får delta i uttagning…

Fourjoy
0

..tråkigt men sant tyvärr….ger inte ju inte riktigt "rätt" resultat när inte alla kvalificerade får vara med

dom är väl rädda att en utlänsk ponny kanske skulle vara bättre än en svenskfödd…..Flört

mariajalrup
0

Ja, det skulle man ju nästan kunna troGlad 

Synd, för konkurrens är ju aldrig något negativt som jag ser det, så länge det ställs samma krav så kan det väl aldrig bli sämre avelsmaterial p g a att utlandsfödda får vara med "hela vägen".

[Hallonqvist]
0

Jag ser det inte så. Jag ser det som en chansning och en morot för svenska uppfödare att få lite plats. Tillräckligt många med stora plånböcker importerar ponnyer och visar. Det gör att man kankse rycker på axlarna och inte tycker det är nån ide att visa, jag vet inte. Men jag tycker det är bra. De öppna championaten är till för alla, utlandsfödda som svenska. Så det går ju bra att starta där om man vill. Det kan omöjligtvis bli rättvist för alla, hur man än vrider på saker och ting.

humlans
0

Jag säger som jag sagt förut finalerna är ju bara en grädde på moset. Kvalitetsbedömning är ingen tävling utan just vad den kallas en bedömning.

Vad det gäller cobbar över ponnymått så går det i egen klass i finalerna men det äger rätt att deltaga eftersom de inte har någon övre mankhöjdgräns i sin rasbeskriving. Om de inte har ändrat har du även rätt att deltaga på övervuxna ponnier tex new forrest på de ordinarie bedömningarna men ej i finalen.

Men sedan har jag en undran hur kvalar men en cob över ponnymått till championaten bland storhästar eller ponnier. Det uppstår ju vissa problem i hoppningen

mariajalrup
0

Men är det inte lite märkligt att man får delta i bedömningen men inte hela vägen ut?? Jag blev väldigt förvånad när jag läste denna regel, det är inte riktigt logiskt eller konsekvent i mina ögon.

Det berör mig inte personligen ( vi har inte en chans på ngn final bland alla tjusiga ridponnyer!Glad ) som sagt utan det är mer en reflektion över lite märkliga regler.

Ang detta att personer med stora plånböcker importerar och att det skulle göra att svenska uppfödare ev inte tycker att det skulle vara lönt att visa - vad säger det om den svenska aveln?? Ryck upp er säger jag då. Tål vi inte lite konkurrens utifrån så är det väl illa.

Sen finns det folk med liiiten plånbok som också ägnar sig åt att importera och visa en o annan ponnyFlört

Fourjoy
0

Ang detta att personer med stora plånböcker importerar och att det skulle göra att svenska uppfödare ev inte tycker att det skulle vara lönt att visa - vad säger det om den svenska aveln?? Ryck upp er säger jag då. Tål vi inte lite konkurrens utifrån så är det väl illa.

precis…kan bara hålla med….

Sen finns det folk med liiiten plånbok som också ägnar sig åt att importera och visa en o annan ponnyFlört

….det är väl ett fåtal som verkligen har en stor plånbok bland hästfolk…..saken är väl att man försakar allt annat….som semester, ny bil, osv…

Dyblygiad
0

Grejen är väl att SPAF som är huvudarrangör för kvalitetsbedömningarna arbetar för Svensk Ponny Avel , det är väl bra att alla ponnier får vara med i bedömningarna på regional nivå men att de sedan vill följa upp de svenskfödda ponnierna i en final är deras beslut och jag förstår dem. Det är ett mått att se hur det går för hingstar i svensk avel. Resultaten skickas till SH där Dan Axel för statistik över hingstarnas avkommor. Som svensk uppfödare ska man vara glad över att ha något "eget" för att lyfta fram de svenska uppfödningarna. Det är ju bara gräddan som får åka till finalen och de som får åka dit skulle fått åka dit oavsett hur många importer det är som visades samtidigt eftersom man numera får åka dit om man får en utmärkelse= egen merit.

Som någon annan skrev, championaten är ju öppna för importer.

WinterPrince
0

Jag har funderat på detta, även om det är ett par år tills det är dags.

Jag har ju en moderlivsimport, så tekniskt sätt är han född i sverige. Men läste något om att fadern måste ha licens i Sverige?

Fourjoy
0

de mesta inom ponny avel ska ju gå genom SPAF så dom kan knappast verka enbart för de svenska….eller "favorisera" de svenska ponnyer…diskriminering i så fall…

vad vore svensk ponnyavel utan importerat material? en massa russin?

Pagn
0

Att regeln kom till från början var genom att ASRP's representanter krävde det helt enkelt. Dom var väldigt aktiva när ungponnygruppen bildades och hade stort inflytande på regelverket. Genom den regeln ville man visa fram svenska hingstars framgångar, och kunde på så sätt stoppa importhingstar i finalerna som möjligtvis kunde vara bättre än det svenska materialet. Nu har ju ASRP's representanter avgått pga diverse bråk, så nog kunde regelverket ändras nu. Det känns lite konstigt att inte stoägare ska kunna jämföra svenskfödda hingstar och utlandsfödda hingstar på samma villkor?

Men ibland får man intrycket att många tror att sverige är en skyddad oas, och allt utländskt är av ondo.

Fourjoy
0

Men ibland får man intrycket att många tror att sverige är en skyddad oas, och allt utländskt är av ondo.

ja, den uppfattningen får man av ofta…..Rynkar på näsan  både i hästvärlden och utanför…

Maire
0

Nu får ni väl ändå ge er! Att det alltid ska gnällas…. Reglerna är satta för att mäta svensk ponnyavel och det är väl inget  konstigt med det? Föreningen SPAF står för svenska ponnyavelsförbundet…. Ni kan ju starta upp en egen förening som kan heta internationella ponnyavelsförbundet och bestämma era egna regler så är det ju ur världen. Men det är kanske inte lika roligt att behöva göra något själv? men att gnälla över andra går bra. Skärp er!

Fourjoy
0

mäta mot vad? en del konkurrensen är ju eliminerad..hur ska du då få ett aktuellt och säkert svar på frågan om hur svenska avel ligger till internationellt?

Pagn
0

Kära Maire, vad vi diskuterar är endast varför inte hingstar och för all del ston födda utomlands kan få vara med i finalerna. Om aveln ska gå framåt bör väl alla uppfödare ha möjlighet att jämföra utländska hingstar/ston med svenska? Är det för mkt begärt?

Vi är nog många här som vet att vad SPAF betyder, men man kan alltid ifrågasätta regler som man anser är fel eller konstiga och inte det minsta hjälper aveln framåt.  Jag tror att alla på detta forum är intresserade av att föda upp så bra ponnies som möjligt, vare sig vi använder svenska eller internationella linjer i vårt avelsprogram.

Fantasie
0

Hur fungerar det i te.x Holland? Arhult ska ju dit på internationella utställningen, alltså så kan vi härifrån åka med våra ponnyer dit, men det är utställning det. Har dom nåt som liknar vårt spaf? Har dom nåt som liknar våra kvalitetstävlingar? Får vi isåfall slåss på lika villkor där? Vet du nåt om det Arhult? Eller vet någon annan det?

Maire
0

Men ni som tycker si eller så. Vad gör ni åt saken? Eller stannar det här på dessa sidor?

Spaf består av flera rasföreningar med representanter från varje ras. Jag har svårt att tänka mig att ett par stycken från en rasförening kan bestämma en regel utan att det andra är med på det. Så att skylla på en specifik rasförening i det här sammanhanget tycker jag är ganska lågt.

Adidas
0

Treårstest och kvalitetsbedömning är Svenska företeelser - en bedömningsform som har stort värde i avelsarbete, då relativt sett många deltar i bedömningarna. Resultaten är en klassindelning i kvalitetsklasser - "utmärlese" klass I, klass II, klass III.

Riksfinalerna är tävling. 1:a, 2:a osv.

Varför denna "tävlingsform" fortfarande är stängd för importerat avelsmateriel/bruksindivider som är registrerade inom någon av SPAF´s medlemsstamböcker förstår jag inte.
Det är tävling och säkert får tävlinen högre status om ALLA inom stamböckerna tilläts mäta sig mot varandra.

Själva rikstävlingarna är en arena att och stärka uppfödarna i sin konkurrenskraft om **ponnyköparna.
**Svårt att få trovärdighet och status för tävlingen när den genomförs i form av "skyddad" verkstad.

Kan våra ungponnyer när dom blir äldre konkurrera internationellt så ser jag det som en fördel för oss alla att vi tidigt får visa vårra "muskler" som Svenska uppfödare.
-----------------------------------------------------------------------------
Ungponnychampionat förekommer i hela Europa, och i lite olika former - de flesta länder har även för yngre ponnyer än 5/6 åringar.

Majoriteten av länder har öppna championat - vad som krävs är att ponnyn är registrerad inom en medlemsstambok.

Så täker jag nu i dessa dagar, för några år sedan tänkte jag motsatt.

Eva.G

mariajalrup
0

Väldigt många intressanta synpunkter som förs fram i inläggen här tycker jag!

humlans
0

Men nu vi har ju öppna championat hoppning också det är bara att välja. Och hoppas att intresset är tillräckligt stort så det blir öppna gångartschampionat också

Adidas
0

Det finns nu en nationell ungponnytävling i hoppning, inget avelschampionat utan ett ungponny SM.
Att det kom till var en persons förtjänst och placeringen blev också mycket strategisk under inomhus SM.

Nationella ungponnytävlingar är ett måste om vi skall kunna hålla igång en ponnyavel med kvalite.

När vi pratar SPAF så är det ett AVELSCHAMPIONAT och det skall inte förväxlas med en tävling arrangerad av ridsportförbundet för alla ponnyer.

Som uppfödare behöver vi få  ALLA möjligheter att kunna satsa på **bra avel och få betalt för det.
**
Eva.G

mariajalrup
0

Måste ju få avrunda tråden med en liten rapport om hur det gick för vår "pojk"Glad

Exteriört blev det 38p, vilket motsvarade ungefär vad jag hade förväntat mig, dock fick han sämre än väntat på sin trav vilket var lite tråkigt. Han hade behövt en längre sträcka, tyckte den var på tok för kort. Men men, det är lika för alla så inget att säga om det f ö.

Löshoppningen gick över förväntan, 7 - 7, med väldigt trevliga omdömen som säker taxering, snabb reaktionsförmåga, god framåtbjudning samt ett mkt gott betyg till tjejerna som visade honom. De gjorde ett jättefint jobb och hästen var helt avspänd i ringen.

Till det lite tråkigare kapitlet då; gångarter 7-6-6-7, vilket vi var väldigt besvikna över. Förväntan var åtminstone 7:or rakt över. Vi, och flera med oss, såg en mkt avspänd, samarbetsvillig häst under ryttare med god inverkan. Hans svagheter känner vi väl till och de är elasticiteten, dvs längningarna som han inte riktigt är mogen för ännu. Han visade upp avspända, rena gångarter, oberörd av miljö, liksidig för sin unga ålder, fina fattningar och övergångar. Trevlig unghästform, svarade lätt för hjälperna, helt stadig i hand utan att vara tung för den skull. Såg mer än en visning med sänkt rygg, MKT tjafs i munnen, spända gångarter, ej väl förberedda för uppgiften etc som fick betydligt bättre "betalt". Blev uppriktigt förvånad faktiskt över de siffror han fick här. Domaren dömer förstås så ingen mening att dra igång någon jättediskussion över det men förvånade blev vi över vad man anser vara lovande ponnyer med goda gångarter. Man lär så länge man lever..:)

För att avsluta detta inlägg på ett trevligare sätt så måste jag få berömma Åstorp för sin fina anläggning, supertrevliga funktionärer och ett MKT väl fungerande schema utan minsta trassel - hatten av för er:)

Sen var man ju så uppe i sitt eget så att lägga namn på minnet är inte att tänka på men där fanns också några riktiga guldkorn till ponnyer på plats som jag hoppas gick till final och som får gå långt där!

Och hur gick det för den andra WC där - Noir? Någon som vet? Jag hann bara se en glimt av honom men han såg väldans trevlig ut också.

Lorita
0

#22 ja, då låser jag tråden så avslutar vi den på ett trevligt sätt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Inlägget är låst för nya kommentarer