Hur är du klädd när du ställer ut?
Är det skillnad på hur man klär sig för engelsk som svensk domare?
Ditt bästa tips!
Jag är väll ganska så "tråkig" vad det gäller utställning. Egentligen skulle jag väll ha lite annat när jag visar Welsh, lite mer traditionellt engelskt…
Men oavsett om jag visar arab, ridponny eller Welsh i sverige så har jag
Svarta glatta byxor som är nästan helt raka i benen ända uppifrån, lite formsydda.
Vit skjorta
Svart liten väst
Håret uppsatt i ett litet hårnär med en sammetsrosett
Det är i.af stilrent :)
Hakuna matata!
Håret uppsatt i ett litet hårnär med en sammetsrosett
Jaaa! Det ser så slafsigt ut om man spinger med långt hår som "är överallt".
Man skall ju vara prydlig och inte synas, det är ju hästen man skall titta på.
Det gräsligaste jag har sett var på en shetlandsutställning. En kvinna i mycket väl tilltagen barm, iklädd en blus som inte passade i detta sammanhng. Blusen hade ett mönster i lila, blått, rött och kanske några fäger till. På detta satt det volanger,som U:n, i flera lager, över bysten. Det var bara henne man såg i ringen, där hon böljade fram.
Hemskt…
Hur ser man ut ifall man kör lite mer traditionellt engelskt….
Ett förslag på ekipage som tänkt på både prydlighet och säkerhet. (Sen kan ju jag personligen tycka att det
Ett förslag på ekipage som tänkt på både prydlighet och säkerhet. Det går ju att variera klädseln väldigt mycket.
Den här visaren ser väl rätt prydlig ut?
Sen skulle jag personligen inte välja en sådan visningskedja men det är en annan sak…
Emelie Mörner har alltid håret uppsatt, prydlig kavaj a la brittisk stil och ett stort leende på läpparna.
#8 Hihi! Det är Sandra på bilden, dstriktsgrenledaren i körning - Örebro med omnejd. Fint klädd!
#9 Snygg engelsk stil med tweed kavaj ofta beige färg på byxor till, fångar verkligen den rätta känslan…lite pricken över i…
#10 Japp, så är det. Jag vet mkt väl vem visaren är. Båda hennes wm-ponnyer kommer från mig.
#11 Tycker jag med. Det är därför jag försöker härma det nuförtiden. Visserligen inte med tweedkavaj men dock ridkavaj i sommarmodell, beige byxor och gympaskoj. Ungefär som på bilden.
Syns kanske inte så väldigt tydligt när den är lite snett bakifrån. Mindre smickrande för den "välformade bakdelen"…
Inom hundvärlden brukar man säga, att man aldrig skall ha byxor i samma färg som hundens ben. Detta för att hundens ben skall gå att urskilja gentemot förarens och bli lättare för domaren att bedöma. Brukar man tänka så även i hästvärlden?
#13 Jag tänker så och har alltid ljusa byxor på mig då hästarnas ben är bruna och svarta.

Jag har alltid varit helt vit kläd, vet inte riktig hur det blev så men tror ja håller mig till det så får man en "egen" look sen om det är rätt elr fel vet ja inte…
( Ska visa i engelska ridklasser på Söndag o kommer inte vara klädd i helt vitt då)
/M
#8 Vad är det för fel på kedjan~? Nu vet jag itne om det är ett sto eller en hingst det rör sig om - men är det en hingst skulle jag säga att det inte är något fel på det. Endel föredrar att sätta kedjan från ena bettringen genom den andra och sedan till handlerns hand, men ofta gör det att man drar snätt då. Endel häster gör det inget på och de springer rakt i.af, men som min unghingst som är under inridning med - är väldigt kännslig för om man tar mer i nägon sida och när jag visar honom har jag ungefär lika som på den bilden bortsett från att jag har en mässingkedja till mässingträns.
Hakuna matata!
#16 Det är absolut inget fel i sig att använda kedja. Man gör som man själv vill. Personligen vill jag helst använda tyglar om ponnyn har träns.
(OT: Ponnyn på bilden i #8 var vid fotograferingstillfället hingst.)
Kedjan är nog mer till för att man ska kunna hålla koll på en hingst som ser en massa snygga tjejer över allt än att det bara ska se snyggt ut (A)
Hakuna matata!
#18 Allting är relativt. Jag tycker som sagt (oftast skall tilläggas) inte det är snyggt med en kedja till träns utan föredrar tyglar. Även om du använder tyglar kan du hålla koll på hingsten. Kan du inte det så bör nog hingsten stanna hemma alternativt träna ännu mer före visning.
# 19 Men inte ska man väl behöva avstå från att ställa ut sin hingst bara för att man föredrar kedja! (Det kan ju faktiskt också vara en extra förebyggande säkerhetsåtgärd och omtänksamhet mot de kringvarande ekipagen.)
Hur menar du att man i hemmet skall kunna träna sin hingst i mötet med okända ston och hingstar?
Med en hingst som är livlig så hjälper det inte hur mycket du än tränar hemma….du måste UT med den för social träning….de flesta är ofta änglar hemma men borta kan fan flyga i dom….inte alltid men tillfällena dyker upp mer eller mindre beroende på individen.
Men en hingst ska vara så väluppfostrad att den kan hanteras utan kedja, av säkerhets skäl både för ägaren och oss andra runt omkring…kedjan ska inte vara en nödvändighet för att kunna kontrollera sin hingst….kan man inte det så får man träna mer kanske på andra ställen än just på utställnings tillfällena och det är ju inget hinder att använda kedja till "vardags" på träning osv.
..sen finns ju en andra aspekt och det är när man låter den löpa genom båda ringarna så att den nyper åt under hakan, det kan bli ett obehag av detta som gör att det kan kosta i form av ett kortare steg osv. det är ju svårt att ge huvudet ett bra stöd när kedjan nyper åt….
Och snyggt eller inte att ha det? det är så olika bland alla och valfritt att tycka som man vill, men….igen….det ska ju inte vara en nödvändighet för att kunna kontrollera sin hingst…
Själv har jag svart lädergrimskaft och en två delad kort mässings kedja med ett fäste i vardera bettring på hästsko bett, går inte så bra att fästa tyglar i hästskobettet men med vanligt bett så föredrar jag nog tyglar istället för kedja.
Precis! Har man en framför allt unghingst som man inte är säker på hur den reagerar när den kommer ut bland andra hästar så är det en säkerhet för både mig att kunna se till att jag har honom där han ska vara samt för andra så att jag kan hålla koll att han inte råkar "tita för långt" och en olycka är framme.
Tyglar kan också vara lite farligt om man har en unghäst som man vet kan resa sig någon gång då de kan få in ena benet mellan tyglarna. Har även sett en slita sönder tyglar på detta vis även om det självklart hör till ovanligheterna!
Man måste helt enkelt göra allt för att inte tappa en hingst, sedan kan ju självklart olykan vara framme och det händer saker som man inte kan rå för. Men till en början så vet man ju inte hur de reagerar och jag i.af brukar då välja attvara på den säkra sidan.
Men håller med ovanstående igen att det är bättre med ett kedje/läderdelta dels för hästen och dels för att det inte är lika lätt att trassla in sig i tygeln! =)
Hakuna matata!
Men en sådan kedja som i #8, ger väl inte mycket mer styrka än ett vanligt delta?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jo det gör det, det blir ju en sorts hövstängsefekt eller vad man ska säga.
Hakuna matata!
är det inte en tvådelad kedja med ett knäppe i varje bettring? Då ser jag ingen skillnad iaf.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Nej på bild #8 är det en lång kedja som löper genom båda bettringarna och sitter fast med båda ringarna i ledtygeln = när du drar spänns kedjan ungefär som när du tar i ett bett som stång med hävtång - borsett från att du itne har några skänklar utan det sitter direkt i ringen.
Hakuna matata!
Med ett kedje delta med ett fäste i vardera bettring har du ingen mer effekt än om du har tyglar….samma sak fast olika material…men drar du kedjan genom en bettring, under hakan och ut genom nästa ring får du dels en hävstångs effekt men också en nypande effekt under hakan, vilket ger mer bromskraft än ett delta….baksidan är ju att dom blir känsligare och man stör dom lätt och det är svårt att ge rätt stöd.
Men oavsett ung eller gammal ponny så ska inte kedja vara en säkerhet utan du ska känna dig säker på att du kan hantera de situationer som uppkommer/kan uppkomma….unga brukar inte vara någon svårighet att hantera om man tränat rätt och gamla ska veta vart skåpet ska stå….undantag finns ju alltid men då får man kanske välja om det är värt risken att ev. utsätta andra för fara genom att åka…
De flesta brukar ju kunna gå utan det, dock har jag alltid med mig det "ifall att" man vet ju som sagt inte hur de reagerar på en massa nya saker. Däremot har jag gammelhingsten som inte är bråkig bland andra hästar, men han går bäst med kedjan genom bettet även om jag inte behöver hålla särskillt hårt =)
Men snyggast av allt tycker i.af jag är deltan med en tygel ^^
Hakuna matata!
#19 Jag har inte skrivit att man ska stanna hemma och träna. Det står bl. a. alternativt träna ännu mer före visning. Träna ännu mer före visning kan t ex vara att åka/gå till närliggande anläggningar och stall och där kanske gå en sväng i en paddock med andra hästar i närheten. Man måste ju inte åka till just en utställning för att kunna socialträna.
Jag tycker fortfarande att tyglar är det mest praktiska när man visar häst i träns.
Over and out.
Hälsningar,
Marie (Som säkerligen kommer tappa sin ponny i morgon på riks. Hon visas bara i grimma!
)
kan visa min gamling i grimma med….han är faktiskt så snäll att det skulle gå….står i valet och kvalet mellan hingst bett och delta kedja eller vanligt bett och tyglar eller vanligt bett och deltakedja…
Hästskobett är ju snyggt men han har så litet huvud och så liten mule (shetlands storlek) att bettet liksom tar över….hmmmmmm han får vara lite mannekäng i kväll…

Blir man lynchad om man visar i shorts för Engelsk domare? Känner att det kommer bli vaaarmt imorgon…………..
Jag fick lära mig i går ,av en vanligtis mycket välunderrättad person, att det är "FY"!! Inte shorts och inte heller kortärmat, så nu vet vi det. Obs Detta gäller alltså brittisk domare. En svensk bryr sig nog inte.
Visste ni också att när den brittiske domaren tar av sig hatten, så är bedömmingen klar. Lite kuriosa som man kanske inte tänker på här hemma i Sverige.
…det är nog gamla tankesätt som finns kvar….och jag kan förstå och accepterar varför.
Sen är det inte alltid roligt att visa i helklätt när det är 25+ grader varmt men man kan ju lätta på klädseln när man är klar. Det är ju show på engelskt maner och enligt deras tradition och ibland lite för konservativa sätt men det är så det ska vara….det är ju lite som om man jämför med en gala middag, det ska vara en speciell klädsel….tycker att igår så var större mängden fint klädda.
Jag frågade Gwyn Berry om det inte var varmt i kostym men han sa att det var en vane sak men att han tyckte nog att det var i varmaste laget igår…. 
#32 Ojdå, jag som hade kortärmat i lördags. Alltid lär man sig något nytt. Fast å andra sidan sprang jag ju inte så värst mycket med ponnyn inne i ringen och det gick ju "ganska bra" (
) ändå!
Jag har långbyxor i ett ganska så glansigt material så de är relativt svala, sedan vit skjorta som hade ärmar nedanför armbågarna. Svart väst hade jag utanpå med, men den gjorde att svetten bara rann på ryggen… Men jag kände mig trotts allt inte så väldigt varm =)
Hakuna matata!