Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 6207 ggr
Fourjoy
0

Welsh Riks 2009

Nu börjar det närma sig sista datum för anmälan till Riks (13:e Juli)

vem ska dit? med vad? (nyfiken i en strut) Skrattande

Jag tar med mig C åringen och min A hingst.

Arhults
0

Vi åker dit förmodligen med Waldemar

[Hallonqvist]
0

Jag kommer inte dit alls.
För fjärde året i rad tror jag lyckas jag dubbelboka. Skäms Det var så länge sen jag var på Riks nu så jag minns knappt när det var…

wester-ek
0

Vi kommer med en hel hög… haha

* Storemyrs Sigge Sek A Hingst f:2008

* Prins Valiant Sek A Hingst f:2008

* Anna Johanna Sek A Sto f: 2005  med sitt Hingst föl f:2009

* Ekbäckens Jade Sek A sto f:2004

Sen kommer även Ekbäckens Jade & Laeryds Quinnsess (Sek A Sto f: 2001) vara med under söndagens engelska ridklasser.

//M

ZABA
0

Har i skrivandets stund inte bestämt till hundra om jag tar med någon. Som högst delaktig i arrangemangets planering före, under och även efter så vet jag inte om orken och tiden räcker till att visa själv.

Tar jag med mig någon blir det troligtvis bara en, Shamrocklake Marie Clare (f.07 e.Shamrocklake The Cool Colonell u.Springbourne Clara e.Breachwood Marwyn). Vore kul att visa henne för duktige sektion A-domaren som förövrigt är jävig vad gäller en av mina egna uppfödningar som hade kunnat vara aktuell. Vet dock att det kommer anmälas minst två sålda Exzentricsponnyer så fjärilarna i min mage lär finnas där ändå.

#2 Men Hallonqvist då! Skäms

[Hallonqvist]
0

Jag hade tänkt befinna mig på Ullevi på kvällen tillsammans med 3 kompisar och Madonna, och då tanten är de 50 fyllda är det tveksamt om hon kommer till sverige något mer så då fick welsharna ge vika. *knappt man törs säga det* Tyst

ragnhild49
0

Jag tänker anmäla :

Ias Eleri, ettårigt sektion c sto

Ias Rhosyn Saron, tvåårigt sektion C sto.

Dagarna innan bestämmer jag mig för vad som skall åka med ner.

Arhults
0

#2 Jag vet att du var på Riks i Eskilstuna när det var sist där…..vi bodde grannarSkrattande

[Hallonqvist]
0

japp jag var där men utan häst, var bara sällskapsdam. Visst hade vi det mysigt i den lilla jaktstugan! Skrattande

JenD
0

Hej allihopa! Jag tänkte åka upp och titta antagligen så jag sitter och letar boende, ni som varit där innan.. jag kommer inte ha bil utan åker upp själv med tåg vet ni något bra boende i närheten så det är lätt att ta sig till själva området?

Tacksam för svar :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

ZABA
0

#9 Bästa tipsen från du från Elisabeth Rudbeck på Salsta gård där själva rikset går av stapeln.

MalinB
0

Jag kommer att anmäla Nattens Rastputin men sedan beror det på om han blir såld eller inte om han kommer.

JenD
0

#10 Jättebra, tack!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Izzi
0

Vi åker eventuellt med Ias Cadarn.

Fourjoy
0

…så har man börjat vela….hm man ska inte börja fundera över vilka man ska ta med…..suck…Obestämd  vore ju kul att visa nya isabellen…men hon är troligtvis dräktig och jag har inte lust att riskera något…. å, så har vi ju de stora grabbarna….gamle Jack och svartingen BJ.. fast BJ var med -07 så……

..är lite osäker på om jag hinner få A grabben i det trim jag vill…. det är ju himla noga med engelska domare….hmmmm jag får fundera lite till, än så har jag några dagar kvar att skicka in anmälan…

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tanken var att jag både skulle rida och visa Molstabergs Lord Milligan då han numera är godkänd, men han tyvärr blev hallt av okänd anledning när vi skulle till Grevagården i April, men då blir istället att jag bara visar honom då jag inte tycker det är värt att visa en häst som ännu inte är fullt tränad för att visa ett bra program… Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge…

Han rids nästa år istället och vem vet, kanske blir det en uppvisning med honom och Molstabergs Lysander (som står granne och är brorsor) som vi håller på att tränar för att i framtiden kunna köra i par!

Men just nu går han mest och skrotar i hagen och rids lite lätt igen ute i skogen och något enstaka pass på panan^^

I övrigt så kommer jag att fota en del på utställningen och kanske ändå stanna kvar hela söndagen för ridklaser med!

Här är en bild på honom nyligen i hagen, tyvärr har jag inte ens en enda uppställd bild på honom(!), då jag alltid haft fullt upp med att själv göra i ordning honom för utställningarna och sedan har det aldrig blivit av med något annat.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

…då har iaf jag bestämt att det blev äldst i stallet som får åka….. det blir gamla Jack som fyller 18 på onsdag som får äran….så nyfikna får vänta ett tag till på den lille svartas utställnings debut i Sverige.

ylle
0

Har anmält lilla ettåriga Mynta (sekt A) e Ekbäckens Jack Frost.

ylle
0

Eehh…. varför blir min bifogade bild så LITEN?  Tips??

UG
0

Jag läste att det är engelska domare. Blir det då som förra utställnignen på Salsta - ingen poängsättning och bara utlåtande med brons, silver eller guld?

MalinB
0

Stämmer bra. Så är det väl på alla Swf's utställningar oavsett domare?

ZABA
0

#18 Jag tror att man måste vara någon form av PLUS-medlem på iFokus för att bilden ska visas stort i rutan. Men det är bara vad jag tror… I övrigt vet jag redan nu att du anmälde rätt ponny till denna utställning. Tycke och smak är som baken oavsett man är domare eller ej.

Arhults
0

Är det inte så på alla SWF utställningar inga poäng bara rangering och guld, silver brons?

ZABA
0

#22 Korrekt. Samtliga propositioner kommer i framtiden, och även nu, se i princip lika ut. Medaljvalörer, rangering och skriftlig kritik.

I år har SWF tagit fram i mitt tycker superfina större medaljer/plaketter istället för de fjuttigare varianterna som varit tidigare. Blev imponerad av de nya på visningen i Lerum. Nästan så att man måste anmäla till riks bara för att få chansen att erhålla en superfin medalj - oavsett valör.

sanderfors
0

Jag väntar min fölunge nu, inte långt kvar.. men kommer nog inte med häst heller.. skulle vilja visa Kiara med föl men den lär vara 90 dagar lr hur är det?

ZABA
0

#24 Någon regel att föl måste vara minst 90 dagar gammal för att få visas har då jag aldrig hört eller läst om. Däremot finns det ju regler för hur gammal fölet måste vara för att få transporteras annat än i nödfall. 

Personligen tycker jag att föl bör vara minst en månad vid visning, mest för att domaren ska kunna gå att ge en någorlunda vettig bedömning på den vid tillfället + att du måste hinna träna fram fölet i lagom tempo. Mina föl brukar vara som bäst när de är ca 3 månader.  

Foto: Exzentrics Neodym, född 9 april 2009 och jättesnygg just nu.

ErikaAndersson
0

Vilket datum är det och vart är det? :)

MalinB
0

8-9 Augusti på Salsta gård utanför Eskilstuna

ragnhild49
0

Mer matnyttiggt om welshar, när det gäller utställningar, hingstar, uppfödare mm hittar du på Svenska Welshponny och Cobföreningens hemsida :

www.swf.nu

Hannapanna
0

åå jag kommer självfallet vata där även i år med kameran i högsta högg så håll utkik efter bilder sen ;)

Hannapanna
0

Finns de nånstans där de står vilka klasser som hålls vilken dag?
Jag ska försöka komma båda dagarna men OM jag måste prioritera skulle de va bra att veta.. :)

ZABA
0

På SWF:s riks är det alltid utställningsklasser på lördagen och ridklasser på söndagen. Så även i år. Jag har bett SWF:s styrelse att se över propositionsmallarna till kommande år. Det är ju bra om det står där vilken dag som vad skall vara så slipper folk fundera.

#15 Jättekul att Lord Milligan kommer! Han är dock inte "godkänd" utan innehar "endast" licens.

Hannapanna
0

#31 Aha tack för svaret Zaba!

Då är lördagen iallafall bokad så får vi se om jag lyckas komma på söndagen också. :)

Hannapanna
0

Jag måste komma med en fråga till.. Finns de nån tid på när de startar?
Så man vet när man lär åka hemmifrån ;)

Wippen
0

Hej

En undran går utställningen ena dagen och ridklasserna andra dagen? Frågar en som inte har så mycket erfarenhetSkäms

Hannapanna
0

#34 Om du kollar i bara några inlägg högre upp så har du svaret.. ;) (inlägg #31)

ZABA
0

#33 Än så länge finns inget klart PM för helgen. Gissningsvis blir det klockan 09:00 som utställningsklasserna börjar på lördagen. Ca klockan 09:00-10:00 startar ridklasserna på söndagen.

Wippen
0

Tack för tipset, så är det när man inte läser noggrantGlad

Stephanie ska få ställa ut Beauty och rida henne i ridklass

Det var två år sedan sist

Moder-Jordhen
0

Jag har ingen egen häst ännu, men jag och min son planerar att beundra de skönheter ni andra visar på lördagen.

Loviiisa
0

Skriver fran england sa darfor saknar jag vissa bokstaver.

Kommer forsoka ta mig upp for att fotografera och beundra ponnyerna

pa utstallningsdagen.

Arhults
0

Hej Loviisa har ni regnat bort? Hann ni fotografera ett åriga hingstar på måndag morgonen?

kazper
0

Är det någon som har koll på hur många hästar som är anmälda?

Fourjoy
0

..skulle vara lite spännande att få lite Insider om anmälda ponnyer….

Antar att motionen till SWF angående att få katalog innan avslogs?

Loviiisa
0

#40 Måndag erbjöd faktiskt riktigt fint väder, men vi hade problem med att hitta rätt där i början på showområdet så vi missade desvärre ettåringarna.

Elshira
0

#42 Tycker det är roligt för min del att få katalogen innan, men tyvärr är det i många fall så att folk anmäler flera ponnyer och tar bara med de som "passar" med de andra konkurenterna vilket leder till att det kan bli ganska så stor ändringar i start tider och folk som då inte kommer direkt på morgonen riskerr att bli sena till ringen osv.

Så på ett vis tycker jag det är synd men jag tycker vi ska fortsätta att få katalogerna på platts "tyvärr".

Hakuna matata!

Fourjoy
0

…att stryka för att en viss konkurrent kommer, kan det bli mer löjligt?? kan inte konkurrenter ha en dålig dag? snacka om att kasta in handsken innan man ens börjat….Oskyldig

Sen ska man ju inte lita på och beräkna tid efter starter före osv då man ofta aldrig vet antalet strukna förrens på plats och kan man inte se till att man är där i god tid (oavsett strukna eller ej) så får man skylla sig själv om man missar sin start.

Nu börjar det dra ihop sig!!!!!  runt veckan kvar…..Förvånad  hua…men det ska bli så kul!!!! men gamlingen är rutinerad så jag är inte orolig, han har ju varit på proffs träning i England….Flört

Fick besked igår om att hans 2 åriga C dotter blev 10:a på Royal Welsh show….kul!!!!  och mitt ena stos halvbror blev 6:a i körklassen sektion C.

Hannapanna
0

Å ja jag längtar så! Jag har vart lite dålig med min kamera nu i sommar. (jag erkänner, man har betydligt mindre tid när man har en ettåring Flört)

Så de ska bli såå kul att få fota era härliga hästar! Hoppas bara vi slipper regn.. Moln o sol helt ok, bara inte regn.. :)

Moder-Jordhen
0

# 46 Ta med en uppklippt plastpåse som du kan skydda kameran med, om det kommer regn. Jag kommer också att fota en del, har jag tänkt.

Hannapanna
0

#46 Ja de är en bra ide! Jag brukar andvända en regnjacka annars och ha kameran i ärmen ;) Funkar också bra.. om man inte behöver använda regnjackan själv då förståss ;)

PernillaJ
0

#44 Med tanke på hur systemet ser ut (långa anmälningstider och ingen möjlighet att efteranmäla) tycker jag det är helt OK att anmäla fler hästar än man ämnar visa och sedan ta med de som ser bäst ut för dagen, och stryka övriga. Växande unghästar kan förändras mycket under veckorna mellan anmälan och utställning. Den eller de hästar som stryks får man förstås inte tillbaka anmälningsavgiften för (det heter anmälningsavgift, inte deltagaravgift: alltså kostar det pengar att anmäla till en utställning) men det brukar jag betrakta som en sorts sponsring. Givetvis meddelar man arrangören eventuella strykningar snarast möjligt.

Elshira
0

Jo visst, det tycker jag väll är helt ok - men då behöver man ju heller inte heller veta vilka andra som kommer för det, man tar bara den som ser bäst ut.

Hakuna matata!

MalinB
0

Är det verkligen så i lilla Sverige att folk stryker pga konkurrensen?

Jag i min enfald trodde att man visade för sin egen skull, för att få en bedömning på sin häst och för att det är så jäkla kul!

Det enda (förutom om hästen inte mår bra såklart) som skulle kunna få mig att stryka är om det blev ett domarbyte för det finns faktiskt ett par domare som det inte är värt (för mig) att visa för.

Den ena har sagt rakt ut att den trots att den inte kan hitta några fel på hästen inte tycker om den och den andre domaren det gäller är en domare som har dömt min häst så många gånger och med samma poängrad att det inte känns lönt att åka.

För min del är ju en stor del av nöjet med att åka på utställning att lusläsa katalogen innan och försöka gissa sig till vilka hästar som får vilken valör osv.

När man väl är framme vid utställningsdagen brukar katalogen vara totalt fullklottrad och jag får köpa en ny för att min medhjälpare ska kunna tyda informationen!

Izzi
0

Någon som vet lite ungerfärliga tider på lördagen?

ZABA
0

#52 Se i #36. Lördagens utställningsklasser börjar klockan 09:00 med welsh mountain i en ring och welsh av cobtyp i den andra.

PM kommer närmaste dagarna. Håll ut!

Izzi
0

Då ska jag vara på plats vid 9:00, får ju inte missa mountain :)

Hannapanna
0

Å shit, flera ringar.,. De funkar ju itne! ;) Inte för mej som vill fota alla.. :O

Fourjoy
0

holy!  vilken tur att vi inte tog med de båda ynglingarna…det hade blivit komplicerat värre….en A och en C….och en som kan visa…Förvånad

skönt att vi inte har så långt att åka så vi behöver gå upp mitt i natten…kommer absolut vara på plats i god tid….. har lite smått och gott att leverera…

Moder-Jordhen
0

# 55: så du har inte två kameror på kamerastativ samt fjärrkontroll och monitorer för att övervaka allt som händer i båda ringarna? Cool Annars kanske det funkar med snurrstol.

Hannapanna
0

ah ja jag har ju förståss två kameror.. haha men de där med snurrstol lät ju inte helt fel! :D

jojjehanna
0

#55 de brukar alltid ha 2 ringar.

Det jobbigaste var väl den europeiska shetlandsutställningen i Halmstad för några år sen (2006). Då var det väl 6 ringar om jag minns rätt + ridklasser/körklasser.

wester-ek
0

Nu kanske jag är ute o cyklar, men har katalogen kommit ut??

MalinB
0

#60 Kommer ingen katalog till SWF utställning, den får man på plats.

Moder-Jordhen
0

# 58 Bara du ser till att inte snurra för snabbt! Bilderna blir så suddiga då och det är så lätt att trilla av!Tungan ute

UG
0

#61 Ingen katalog! Men hur ska jag då veta mitt nummer och starttid?

ragnhild49
0

Det kommer ett meddelande på SWF:s hemsida ( och ev med "snailmail").

Där får du veta vilken tid det börjar, antal ringar, i vilken ordning de olika sektionera visas i och hur många det är i varke klass.

ZABA
0

Meddelande till utställare på riks finns nu på SWF:s hemsida. Kolla här

Fourjoy
0

Det är inte många hingstar på plats, dock många ponnyer anmälda!!!!

Hannapanna
0

#62 Haha.. ja.. Undrar HUR många av hästarna jag dessutom hinner skrämma ihjäl under tiden :D Fy skäms på mig.., Får försöka lösa de på nått bra sätt :)

UG
0

Nu har jag letat en halvtimme på www.swf.nu efter grundpropositionen. Kan någon ge mig en ledtråd. Så jag vet vilka klasser som representerar vilken typ och kategori av ponny.

Jag svarar mig själv: Hittade äntligen!

Jag ska gå i klass 7A!

UTSTÄLLNINGSKLASSER

• 1. Hingstar och valacker födda 2008. (1-åring)
  • 2. Hingstar och valacker födda 2007. (2-åring)
  • 3. Hingstar och valacker födda 2006. (3-åring)
  • 4. Ston födda 2008. (1-åring)
  • 5. Ston födda 2007. (2-åring)
  • 6. Ston födda 2006. (3-åring)
  • 7. Valacker födda 2005 eller tidigare. (4 år och äldre)
  • 8. Ston födda 1998 - 2005 som ej fölar 2009. (4 - 11 år)
  • 9. Ston födda 1997 eller tidigare som ej fölar 2009. (12 år och äldre)
  • 10. Ston födda 1998 - 2005 med föl vid sidan. (4 - 11 år)
  • 11. Ston födda 1997 eller tidigare med föl vid sidan. (12 år och äldre)
  • 12. Fölklass. Stoföl/hingstföl födda 2009 efter licensierad hingst.
  • 13. Licensierade hingstar födda 2003 - 2005. (4 - 6 år)
  • 14. Licensierade hingstar födda 1998 - 2002. (7 - 11 år)
  • 15. Licensierade hingstar födda 1997 eller tidigare. (12 år och äldre)
  • 16. Avkommeklass. Hingstar (behöver ej närvara) med minst 5 stycken på utställningen individuellt bedömda avkommor 1 år eller äldre. Samtliga avkommor måste närvara vid bedömningen i klass 16.
  • 17. Avkommeklass. Ston (behöver ej närvara) med minst 3 stycken på utställningen individuellt bedömda avkommor 1 år eller äldre.
Fourjoy
0

Den enda 1 klass 15 sektion C är vi….hela 17 sektion C anmälda…..det måste nästan vara rekord!?

Kirona
0

…och den enda i klass 15 sekt. A är vi….
VÄLDIGT många ponnier är det!

Arhults
0

I sek B är det en vuxen hingst och en treårs hingst, I sek C är det två hingstar sen är det väl 3 cob hingstar och en 3-4 sek A hingstar. Spännande!

Hannapanna
0

Tänkte bara uppmuntra oss riktigt!
VÄDRET ser ut att bli toppen! CoolSkrattande

Moder-Jordhen
0

# 72 Prognosen är +25 grader Celcius och sol.

Fourjoy
0

kommer frysa ner några pet flaskor med vatten för iskall dricka hela dagen i morgon….puh….

hua…nedräkningen har börjat!!!!  man blir mer nervös av att titta på än att delta….fy ibland kan jag knappt hålla i kameran….och ju äldre man blir ju värre blir det….Förvånad

Nu ska jag gå ner och skrubba gubben och fixa ihop alla prylar och putsa så dom blänker vackert…..och en tidig kväll i säng…..sen om man kan sova är en annan sak….

Syns i morgon!!!!

Hannapanna
0

#74 Å smart! Måste genast lägga in vattenflaskor i frysen!

Härligt väder men kunde nog för allas skull var anååågra grader kallare.. De är skönt med sommar.. men ska man vara hela dagen i solen är de rätt jobbigt med 25-30 grader :)

Men jag ska ladda, med isvatten och så ska jag smörja in mej med sonens solskyddskräm ;)

ragnhild49
0

Det skall bli såååå roligt!

"ETD" (estimated time of departure) är 0400. Avgångstiden kanske inte är lika skojigt, men kommer man bara iväg så.

Väl mött allihopa!

Hannapanna
0

Så nu har jag packat ner kameran, batterier, minneskort, objektiv.. Vattenflaskorna är i frysen.. Och jag rä såå laddad! :D Ska bli så underbart kul att få spana in och föreviga alla fina heestar i morn!