Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1308 ggr
[Hallonqvist]
0

Producerad

Allt oftare läser jag både på Internet och i olika skrifter ordet producerad och jag kan inte annat än bli fundersam. Det gäller hästar som tydligen ska bli producerade av sina ägare. Hade dom varit föl hade jag kunnat köpa begreppet men nu handlar det om vuxna hästar som ändå anses vara "producerade". I vilket syfter förstår jag inte. (Texterna behöver inte handla om djur i avel.)

"Brunte bor hos familjen X och blir producerad där."
Vaddå liksom? Producerad till mat? Man kan producera ett föl men när det väl är fött så slutar ju själva produktionen där.
Så kan ni som kanske själva använder uttrycket tala om vad ni menar med det?

Enligt SAOL betyder producera: Skapa, tillverka eller åstakomma. Vara verksam eller framträda (av konstnärer eller författare)

Har våra hästar blivit så estetistk lagda att de själva producerar konst kanske?
Eller är det bara den vanliga efterapningen utav alla modeord ifrån engelskan det handlar om?

Fourjoy
0

det är nog lite svengelska….Flört

Arhults
0

Man använder det utrycket i England för att ta fram en ponny/häst för utställning. Möjligt att någon snappat upp det och "försvenskat" utrycket.

Men to Produce a pony betyder att ta fram för utställning med allt vad det innebär.

Det finns i England ett antal proffs på det, dom tar 10000:-/mån för att "produce a pony" mest känd är väl Colin Tibble som jag personligen träffade i höstas.

ragnhild49
0

Kan man tycka att familjen X skall åstakomma, att göra ett bra (bättre) riddjur av Brunte?  Tja, fast jag är nog inte så säker på att det var ett så bra exempel.

Man kan väl använda ordet om man menar att ett föl är en råvara, som skall förfinas, för bättras.

Jösses hur det blev…..Oskyldig

Moder-Jordhen
0

Mitt förslag är att byta ut ordet producerad till utbildad. Funkar inte det bättre? För det är väl det det rör sig om när det är "vuxna" hästar?

Fourjoy
0

Utbildad eller framtagen är väl mer rätt….producerad låter lite tillverkad på löpande band….

Moder-Jordhen
0

# 5 Producerad låter ju också som väldigt "mekaniskt" utan känsla för djuren ifråga.

Arhults
0

Uttrycket kommer från Engleskan och där säger man att t.ex Colin Tibble produced all our ponies! Då har han tränat tagit fram och visat ponnierna för utställning. Detta kan man läsa på många hemsidor.

Jag har aldrig sett eller härt det i Sverige.

Om någon tagit ordet och försvenskat det låter osagt men på engelska säger man produced a pony.

När jag visade utställnings bilder i Wales så pekade man på bilderna och sa nicely produced när dom såg en bild som föreställde en av ponnierna i ringen.

Kanske man kan säga presenterad?

Moder-Jordhen
0

# 7 Även på engelska, låter termen märklig i mina öron. Men det kanske är för att jag inte har engelska som modersmål. Foten i munnen

Vid utställning av hund, kan man få kritiken "väl visad", dvs att förare och hund ser bra ut i ringen och att hunden framhävs på ett bra sätt. "Väl visad" skulle väl även fungera även för häst som ställs ut på ett bra sätt?

Fourjoy
0

Det handlar inte riktigt om att presentera eller visa en ponny väl utan att den är väl utbildad (produced) av en professional producer…. dvs människor som arbetar med att ta fram/utbilda showponnies.. finns många sådana i England. Hon som hade min C hingst på leasing i två år 06-08 är en sådan, hon har runt 10-14 ponnyer (förutom hennes egna) om året som hon visar och tränar på hög nivå. Dom visar inte enstaka tillfällen utan har ponnyn under en längre tid.

Det är inte billigt men väl värt pengarna då du får en väl tränad ponny och om personen är duktig, en fin merit lista. Du har mycket mer shower att delta i och får snabbt resultat…..och som en del verkar tro här i Sverige så har dom inte sämre klass på sina shower och resultat är inte mindre värda än en utställning här….

Moder-Jordhen
0

# 9 Jag förstår att det rör sig om att ponnyn är väl utbildad av "professional producer", "människor som arbetar med att ta fram/utbilda showponnies". 

Inom hundvärlden har vi "ringträningar" som vi kan gå på, där vi får lära oss att visa hunden på ett korrekt sätt för att nå bättre resultat i utställningsringen. Det gäller att hålla kopplet rätt, framhäva hunden, få den att springa bra och på rätt sätt, att själv klä sig rätt, springa i takt, vända hunden på rätt sätt så att domaren under längre tid kan bedöma hundens rörelser osv.

Vi har också "handlers" som kan visa våra hundar på utställning. Dessa tränar med hunden en period innan utställning och visar sedan hunden inne i utställningsringen, ofta med mycket bra resultat. Det finns till och med "handlers-tävlingar" på vissa utställningar, där den bästa handlern vinner pris för hur den visat "sin hund". Dessa "handlers" torde väl vara hundvärldens motsvarighet till dessa "professional producers" inom hästvärlden?

Att ha en hund visad för handlers är dock inget man skriver med i hundens meritlista, man redovisar bara resultatet av själva utställningen. Således framhävs inte på något sätt att hunden blivit "handlers-utbildad".

Fourjoy
0

hm….skumt att man inte skriver att den blivit proffessionellt utbildad? är det något man bör skämmas över?

Min hingst som jag leasade till England, hade varit hos denna producer i 6 år innan han såldes till Sverige 1999, så det handlar ofta inte om månader utan år vad det gäller ponnyerna.

Det du beskriver ovan med hundarna känns inte riktigt som samma sak, utan det låter som du själv utbildar dig och din hund eller lämnar över till visare vid utvalda tillfällen, sånt har du även i ponny ringen här med…..en producer är ett steg vassare….ofta så kommer inte ägaren i närheten av ponnyn i vardagen utan kommer till vissa tävlingar bara….för att stå i vinnar ringen som stolt ägare.

Ofta visar inte ägaren alls sin ponny utan när den har gjort sin karriär sätts den i avel eller säljs dyrt till någon som vill fortsätta tävla ridden classes.

Moder-Jordhen
0

# 11 Jag vet inte varför. Vissa har pratat om att de haft en handler på utställning, men det är i regel inget som nämns när man presenterar en viss hunds meriter skriftligt, vad jag vet i alla fall. Möjligen kan man nämna i blogg eller på hemsida att man haft en duktig handler. Påmindes dock när jag googlade på handlers, att man inom hundbranschen även kan tävla i junior handling (Junior Showmanship kallas det i USA) idag. Så här skriver de på http://www.shu.se/hundsporter/handling/handling.php :

"På en utställning ska domaren på en begränsad tid gå igenom flera hundar. Handlern ska då under den korta tid som domarens ögon granskar hunden få den att visa sina bästa sidor och göra det lättare för domaren att bedöma hundens förtjänster och eventuella brister. För dig som tycker om hundutställningar ger den här sporten en mycket bra grund om du senare vill ställa ut hundar. En handlers uppgift är helt enkelt att underlätta domarens arbete."

Vidare skriver de:

"Handler är det engelska uttrycket för personen som visar hund på en utställning eller är förare till hunden på prov eller tävling. När man sätter ordet junior framför vet man att den här sporten är till för dig som är ung!Tävlingsformen bygger på, till skillnad från hundutställningar, att domaren bedömer hur man visar upp hunden. Alltså ska hundens utseende (exteriör) inte påverka domaren. Handlern ska visa upp hundens absolut bästa sidor och samtidigt göra det så lätt som möjligt för domaren att bedöma hunden. En riktigt duktig handler märks knappt, utan domaren kan helt koncentrera sig på att studera hunden."

Din förklaring tillsammans med detta framhäver nog skillnaderna tror jag! Tungan ute 

Tack för att du förklarade skillnaden!

WinterPrince
0

Jag skulle vilja jämföra med travsporten där hästägaren sällan har något att göra med hästen utan den lämnas till en tränare som "producerar" den inför lopp.

Fourjoy
0

#13 precis, den lämnas över på någon proffsig yrkes tränare…

Pagn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju massor med häst/ponnyägare i England vars enda nöje är att åka på utställning och titta sin häst/ponny som är *produced* av ett showstall. Är en stor industri i england.

Arhults
0

Ja det är jättekul, synd att det inte finns mer sådant i Sverige så vuxna kunde ha roligt med alla ponnier!