Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 8045 ggr
MalinB
5

Mässingsputs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni för att få riktig glans på utställningstränsen? Jag brukar köra med häxan men tycker att det mattas av så fort och dessutom är det ett helsikes pyssel med att inte få allt läder rosafärgat.

Fourjoy
0

Har du provat Autosol? finns på Biltema, man putsar crom med det i "normala" fall.

Sen finns ett medel med nanoteknik "Nano chrome C&S" hittade det på en Mekonomen för två år sedan…kan finnas i båtaffärer…också till crome osv men fungerar lika bra på mässing.

MalinB
0

Det har jag inte testat, får kila in på biltema på måndag och kolla vad det är.

Vill ju att det ska vara välputsat på lördag!

Elshira
0

Jag brukar akta mig för att puttsa mina träns. Jag tycker det är fins när dm fått den lite mörka matta mässingfärgen, hellre än den glansiga nästan guldiga =)

Bettet kan med tiden bli missfärgat efter användning, och det händer tt jag puttsar det - men här hemma har jag aldrig puttsat männingdelarna på visningstränsen =)

Hakuna matata!

PernillaJ
0

#2 Jag kör tyskt på tub: Sprenger Diamond Paste till metallspännen och -beslag (bra till både vitmetall och mässing) och Stübben Hamanol fett till lädret.

Sprenger Diamond Paste

Mässing kan inte putsas tidigare än max något dygn innan showen eftersom det (precis som du märkt) snabbt oxiderar. Måste alltså putsas inför varje utställning. Mycket jobb med mässingen, men när den är nyputsad och glimmar som guld är det värt mödan!

#3 Vi har verkligen helt olika syn på vilket skick mässing gör sig bäst i Tungan ute

Stübben Hamanol

Vad använder ni för att få lädret blänkande? Har blivit rekommenderad glycerin eller glycerol för att få glans på lädret, jag har testat det men tycker bara det funkar sådär. Ofärgad skokräm i tub med svampapplikator är inte så dumt för den där sista finishen.

Elshira
0

Jag brukade lltid ha en liten svamp som låg i en plastdosa som man brukade puttsa träns/mc kläder med, den var verkligen jätte bra men är svåra att hitta.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Jag använder Boston self shine till lädret, blir jättefint!!

finns ofärgad, svart och brun…

ragnhild49
0

Det har hänt att jag sitter i bilen, på väg till utställningen och putsar mässingen. Detta förutsätter dock att någon snäll kamrat kör bilen….Tack för all bra tips!!

För en gångs skulle behöver jg inte putsa mässing, då jag har ston som visas i repgrimmor, med mig ner.

MalinB
0

Jag skulle vilja ha något till mässingen som man kan stryka över med innan man går in i ringen. Det fanns på den tiden som jag jobbade som hästsötare på internationell nivå ett putsmedel på burk med små "paddar" typ bomullsrondeller. Det medlet köpte vi i en juvelerar butik i tyskland och jag har inte kunnat hitta något liknande här hemma.

Eftersom jag så gott som alltid är ute i väldigt god tid till utställningarna så kan man ofta hitta mig på en filt putsandes! Lite lagom terapi sådär.

Till lädret använder jag också något från skobutiken men jag kan inte komma på vad det heter just nu.  Det ger en kanonfin hinna och lädret blir jättemjukt och inte ett dugg kladdigt.

Tränset jag hade på treårstestet blänker fortfarande fast det  använts ganska frekvent sedan dess.

Mässing ska BLÄNKA!! Dassigt mässing ser bara ovårdat ut och då föredrar jag "silver" alla gånger.

Ps, hittar inte autosolet på biltemas hemsida….

Kirona
0

Jag testade ett medel.
Nu vet jag inget om hur det påverkar mässinget på sikt, så på "egen risk".
Om man har rengjort det ordentligt och bara vill ha en sista puts, så testade jag "Cillit Bang", ni vet reklamen på tv…

Till lädrets puts är Stübbens tvål i vit plastburk bra!

Fourjoy
0

Biltema verkar ha bytt ut til eget märke, men det är nog samma sak,  # 36-614 Metallpolish  39,90 för en tub

Autosol kan finns på tex bensinmackar också, fast det är ett gammalt märke så det kanske är på väg att försvinna…..Rynkar på näsan

Elshira
0

#8 Smaken är som baken och det är givetvis. Självklart ska inte mässingen se dassig och gråblaskig ut, men jag tycker att mössingen får en finare färg om den är puttsad och sedan får vara ett tag så att det blanka lägger sig. Tycker det ser "plastigt" ut ibland om man puttsar mässingen skinande och det första jag tänker på då är de "guldfärgade" spännena man brukar se på de vanliga ridtränsen ibland. Lixom för ljust, men jag vet inte det kanske är jag som använder fel putsmedel… Har använt hexan och då tycker jag det ser ut som en silver/mässing legering xD

Hakuna matata!

PernillaJ
0

#11 När du visar för brittisk domare kan det vara bra att veta att i deras värld är det enbart nyputsad högblank mässing som gäller.

Nån som har ett bra tips för att underlätta puts av mässingskedjor? Har hört ett gammalt husmoderstips att man ska doppa kedjan i ättika blandat med diskmedel.

Elshira
0

#12 Det var bra att veta! Är inte alltid så lätt att hålla reda på småsaker som svenska dommare inte bryr sig om, utrustning på häst och visare, hur man gör osv. Man lär så länge man lever ;) Även om jag tycker man mest ser träns som inte är putsade på foton.

Man kanske skulle skänga iväg ett mail till någon engelsk dommare/uppfödare i framtiden och fråga angående engelska "traditioner" om småsaker i utställningsringen… Är övertygad om att det är mycket vi fortfarande inte tänker så mycket på.

Hakuna matata!

Kirona
0

Något som underlättar själva putsandet av mässingkedjor, är mini flaskborste. Köper man ett pack med flaskborstar, till t.ex. nappflaskor, så brukar det finnas med en liiiten. Perfekt att ha när man borstar genom kedjor! 

Detta är ett tips jag fått en gång, men har dock ej testat…

MÄSSING:

MÄSSING RENGÖRS MED LIKA DELAR VINÄGER OCH SALT.SKÖLJ INTE.

POLERA MÄSSING MED CITRONHALVA.TORKA AV MED TORR TRASA.

Lorita
0

#14 tandborstar använder jag, till silver även tandkräm för att polera.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

En gammal tandborste är också bra att använda på kedjor,

Jag tror nog att även svenska domare tittar på om utrustningen är putsad eller inte, men dom kommenterar den nog mindre än en Engelsk.

Man kan lära sig lite knep genom att titta på bilder/besöka olika uställningar, det finns genomgående mönster, såsom mässing, väst på visare, ibland tweed kavaj, repgrimmor… små detaljer som kan ge en extra titt från domaren….

Ska helt klart prova med vinäger och salt och citron, kedjorna är ett gissel…

ragnhild49
0

"13

För flera år sedan var Wynn Davies från Ceulan stuteriet här i Sverige och dömde. Han valde vid ett tillfälle mellan två ponnyer, och satte sedan ett sto med hingstbett i munnen som tvåa, just av den anledningen, hinstbettet. Han tyckte att det två var lika bra, så då fick det vara avgörande. Det kan alltså hända med en brittisk domare.

Jag har dock väldigt svårt att tro att en svensk skulle göra ett sådant val.

Elshira
0

Sa han det eller blev det bara så?

Personligen skulle jag inte sätta ett hingstbett i munnen, men ett nättare hingstträns skulle nog kunna hända att jag slängde på då jag inte är helt förtjust i att ha visningsgrimma på bråkiga unghästar eller ston med föl (A)Sedan tycker jag inte alla Mountains passar i det, tycker däremot Cobarna är riktigt snygga i det!

Hakuna matata!

Kirona
0

Träns med bett måste man väl ändå få ha?
Jag har en visningsgrimma, med utbyttbara sidostycken,
så man kan ha bett, som t.ex. på 3-års eller kvalitet. 
Där måste du ju ha bett.

Men hingsbett skulle jag aldrig ha på ett sto!

Elshira
0

Jo men jag tänkte väll mer mes mässing på pannbandet osv~ tycker det brukar kunna se lite klumpigt ut. Ett vanligt träns med engelsk nosgrimma brukar jag visa i eller en visningsgrimma mes mässingspännen.

Hakuna matata!

Lorita
0

#17 jag har varit med om att en känd svensk domare satte mitt föl med en snygg passande grimma före det andra fölet med en förstor grimma, fölen fick samma poäng. Så nog händer det med svenska domare också men dom säger det inte så högt bara.

Fourjoy
0

..det är ofta de små detaljerna som avgör…både på svensk och engelsk mark..så det kan löna sig att lägga ner lite extra tid och möda,

Lorita
0

vad ska annars domaren gå på om hästarna förövrigt är likvärdig i mitt fall halvsyskon, samma pappa och båda är lika sin pappa.

Moder-Jordhen
0

Jag vet att man tidigare putsade mässing med vinsyra, citronsyra (tillsammans  med vatten och yes diskmedel) eller ättiksblandning.

Recept på ättiksblandning hittar ni på http://www.perstorpattika.com/Tips/Hushall/Koppar%20och%20massing.aspx

Men jag vet inte hur dessa medel verkar på läder…

Jag tror mest på ättiksblandning.

Är det ingen som använder lädertvål för att putsa upp läder med? Det tycker jag funkar bra. Finns bl a på Hööks.

Skulle nog också testa gul såpa, det brukar funka till det mesta och både rengör och återfettar läder.

ragnhild49
0

Jag var inte där, men det var stoets ägare som berättade för mig, att han sade det som en förklaring till varför hon blev tvåa.

OT

Fourjoy: Det kan vara en släkting till dig, som ägde stoet ,Carina Roth. Hon kom från Ösmo. Du kansek kan PM:a mig och berätta om du känner henne!

Fourjoy
0

hingstbett på ett welshmountain sto och visad för Wynn Davies…ett tramp i klaveret helt klart men det är inte så lätt att hålla i ordning på alla detaljer ibland…Flört  sånt man bara gör en gång…

Idag hittade jag Autosol! på Coop hade dom, finns bland bil putsar prylarna..guld/svart tub.

ZABA
0

OT angående bett på unga ponnyer:

På Fayre Oaksauktionen 2008 så var det ett treårigt wm-sto som kom in i auktionsringen med träns och bett. Utroparen påpekade tydligt och klart att stoet inte på något sätt var "naughty" utan hade bett i munnen av andra anledningar. 

Gissningsvis var det så att ägaren glömt "rätt" utrustning eller så kanske den finare visningsgrimman gått sönder akut. Hur som helst så fick man som publik sig en liten tankeställare angående vad vi klär på våra ponnyer under visning.

Personligen kan jag tycka att ett vackert träns och tillhörande bett i munnen känns lite som en säkerhet ifall ponnyn skulle bli alltför sprallig eller stark. Å andra sidan är det både fint och praktiskt med riktigt bra uppvisningsgrimmor. Är för övrigt grymt imponerad av de som lubbar runt med sina stora cobston enbart i tyggrimma!

Moder-Jordhen
0

Har jag förstått saken rätt, att visar man en hingst, måste man ha träns med bett, men visar man ett sto ska man visa i grimma? Hur skall träns för hingst respektive grimma för sto se ut på utställning?

Lorita
0

#27 hjälm är inte så dumt Tyst

Moder-Jordhen
0

Tyst Det blev vist lite syftningsfel!

WinterPrince
0

Ang att bara ha ett rep till stora cobston.

Ett rätt anpassat halter på en häst som är upplärd på det är för mig minst lika säkert som ett träns, då grimman är i ett stycke. Drar du i snöret så trycker det först över nacken och sen över näsan på hästen. Lite samma funktion som en repgrimma. Men då gäller det också att det sitter rätt. Det på bilden är "spegelvänt", dvs ledtygeln har hamnat på fel sida.

#28 Det beror på vilken ras du har. Welsh Sek A, C och D visas ston i vit repgrimma, Sek B kan jag inte uttala mig om. Alla Welsh hingstar visas i träns, och med fördel ett i brittisk stil med mässingrosetter, mässingsspännen och tillhörande hästsko-bett.

Moder-Jordhen
0

# 31 Spegelvänt? Men skall inte ledtygeln sitta på den sida visaren går på, dvs motsatta sida av hästen än vad domaren finns på?

Har du någon bild på hingst-träns i brittisk stil?

Är det helt förbjudet att visa hingst i halter? Om de funkar som du säger borde de väl även funka på hingstar?

WinterPrince
0

glömde bilden, sorry!

WinterPrince
0

#32, ja, i propositionerna står alltid att hingst ska visas i träns och dessutom av person över 16 år.

Har ingen bra bild på ett träns men på denna får du en lite hint.

humlans
0

#29 Kände mig väldigt naken när jag lastade ur henne ur transporten och hon började visa sina cirkuskonster. Men hjälmen låg tyvärr kvar hemma.