Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthärstamningar
Läst 1305 ggr
JenD
0

Bred in purple?

Ja som ovanstående va menas med det?

Jag har på flera salu och stuteri sidor läst detta uttryck även med något annat är purple (som jag nu tycks ha glömt)

Jag gissar ju på att det har med linjerna att göra men på vilket sätt?

Jennifer

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

WinterPrince
0

Man menar att dom kommer från dom allra finaste linjerna. Vilka som är purple beror på uppfödarens tycke och smak, men ofta sånna som vunnit mycket och stora utställningar.

JenD
0

Okej då förstår jag, jag gissade på att det var några speciella linjer som fått en färg eller liknande men då vet jag, tack :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

WinterPrince
0

Det är bara ett uttryck. Som "pulling my leg" ungefär. :P

JenD
0

Hehe okej :) Good to know ;)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

PernillaJ
0

"Bred in the purple" (obs, det ska vara bestämd artikel) kan ungefär översättas med blåblodig - likheten är också att varken purpur (mörklila) eller blå ska tolkas bokstavligt…

Arhults
0

"Bred in the Purple" ´betyder väl linjeavel! Så har jag fått det förklarat för mig i Holland!

WinterPrince
0

Det har jag aldrig hört, men många av dom är säkert linjeavlade.

PernillaJ
0

#6 Det låter som en holländsk missuppfattning - fråga en engelsman (eller walesare!) i stället så får du nog ett annat svar Cool

JenD
0

Okej, "bred in the purple" va det nog ja.. Men jag har även sett det användas men med en annan "färg" efter.. Finns det fler sätt att säga samma sak? Ska se om jag hittar sidan igen..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

PernillaJ
0

#9 Engelskan är så himla rik på skojiga uttryck, det finns säkert massor som använder färger. "You look in the pink" t ex betyder inte att man är skär utan ung. du ser strålande ut.

JenD
0

Ja de vet jag, pratar mycket med engelskspråkiga kunder i mitt jobb och ofta får jag fråga 2ggr vad dom snackar om speciellt dom från australien :D men det var just uttrycket "bred in the ***" men det kanske är samma sak där då eftersom det inte verkar vara ett direkt "korrekt" benämning utan mer en allmän uttryck..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

"Bred in the purple" kommer nog av att den kungliga färgen under flera århundranden har varit mörk lila/blå…..så den förknippas med kungligt/blåblodigt- dvs mycket fina anor och "stam"

du kan nog fråga vilken uppfödare som helst….. allt vi avlar är "bred in the purple"..Flört

JenD
0

Okej, ja precis som många i sverige använder "toppstammad" i varenda annons fastän man kan bli mörkrädd ibland ;)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

JenD
0

Det var inte menat till dig för övrigt Fourjoy, menade att det används som ett uttryck som många bara slänger ur sig.. jag vet att dina på riktigt är toppstammade Cool

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

Flört …tja det finns nog bättre än mina om man frågar andra….. men dom är rätt för mig och jag skulle inte vilja ha andra pållar…. det är ju lite roligt dock att så många använder termen….för vilka är "bred in the purple" egentligen?  finns nog få som kan kalla sina det….Derwen, Nebo, Twyford, Rotherwood, Heniarth, Downland?

JenD
0

Precis det är det jag menar oxå, om dom "vanligt" stammade hästarna kan kallas "bred in the purple" eller "toppstammade" vad kallar vi dom verkligt toppstammade hästarna? Obestämd Men så är det ju med allt känns det som, jag gillar salusidor osv och läser en del, ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, desto mer skryt desto sämre kvalitet på häst känns det som ibland..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Fourjoy
0

..jo det är ju oftast så att folk skryter med allt dom kan för att få något sålt…..sen när man kommer dit och tittar undrar man om det är samma häst dom annonserade….

Moder-Jordhen
0

Vem vet, hästarna kanske pratar "plum english" också? Cool

Arhults
0

Jag upplever mer svenska salu annonser som totalt ointressanta. Oftast vet inte ägaren ens vilken ras ponnyn tillhör, aldrig skriver dom ut stammen, inte heller vilka prestationer det finns bakom stammen. Det enda dom visar är en halv medioker ridbild och så vill dom ha 60,000:- för sin Welsh ponny, ibland funderar jag på om jag ska skicka mina ponnier jag har till salu och be dom sälja dom åt mig!Skrattande

Aldrig tycker jag det är skryt om man annonserar ut sin ponny och beskriver de meriter som finns i stammen, det är för mig oerhört viktiga uppgifter. Jag skulle aldrig ens svara på en annons när inte ägaren skrivit ut stammen i annonsen!