Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-wpb-welsh-partbred
Läst 5687 ggr
Elshira
0

Tillåtet med kallblod?

Jag avlar själv inte med annat än mina egna Welsh Mountains, men har undrat lite ett tag angående vad som är godkänt för WPBR.

Är kallblodsraser tillåtet som t.ex shettis om man vill föra in dem som WPB. Tittade på SWF's hemsida men hittar bara vad som ska vara med och vad som man brukar använda - men vad får man inte använda?

Hakuna matata!

Lorita
0

man får väll använda allt, men jag skulle inte rekommendera det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Nej jag bara funderade över det då det ju finns en hel del shettis/welsh Mountain krsningar och undrade om de är berättigade till WPBR

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Dom är berättigade men det finns ingen chans att dom blir rastypiska WPBR (om man säger så) men det brukar bli väldigt bra barnponnyer….vet bla en med SM vinster i meritlistan, han är också ridskoleponny på vardagarna….kan det bli mer allround än så?

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BILD: WPB-sto e.wm-hingst u.shetlandsponny/islandshäst. Trevlig modell tycker jag. Sen är det ju olika vad man eftersträvar.

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BILD: WPB-valack f.2008 e.wm-hingst u.shetlandssto. Väldigt söt tycker jag.

Lorita
0

#3 det finns ju ingen rastandard på WPB så det är omöjligt att bli rastypisk, man efterstävar en korrekt häst med bra steg. Sen dömmer en domare efter sin egen smak när det gäller typ.

#4 & #5 mycket lyckat, lite mer långbenta än shettisen ser just ut att kunna bli trevlig rid/kör ponnys.

dejavu
0

# 6 på SWFs hemsida finns det rasstandard för WPB

Denna kommentar har tagits bort.
Lorita
0

OK, en bra och välbyggd ponny

När jag gick domar kursen så var just typen, upp till dommarens smak.

Jag hoppas alla som avlar WPB avlar just för att få fram bra bra korekta trevliga och vakna hästar.

Fourjoy
0

Det finns ju en specifik typ man eftersträvar, rastypen som ligger som grund är den av ridponny modell och hur man än korsar kallblod med welsh så får du aldrig den modellen….däremot med fullblod, arab så har du stor chans till en "klassisk" WPBR…men inget är egentligen fel då alla oavsett övrigt blod med rätt andel welshblod är en WPBR.

Och jag måste säga att jag aldrig stött på en welshkorsning, hur udda den varit i stam eller exteriör…som varit en dålig ponny….alla har varit genomgående trevliga och kapabla ponnyer.

Elshira
0

Jo det är klart i WPBR small så kan man ju korsa t.ex fullblod med Welsh~ Men om man vill få en WPBR som är A till liten B ponny så blir det väll lite svårt med fullblod? ;)

Visst, korsar man med t.ex shettis så kan de ju bli lite grova osv, men har du ett snyggt Shettis sto med en lite gracilare Welsh Mountainshingst  så kan det nog bli trevligt. Har faktiskt sett en och annar shettis/welsh korsning som sett riktigt välbyggda ut.

Hakuna matata!

Pagn
0

Ursäkta mig, det talas hela tiden om WPB av ridponnytyp, men hur katten kan en Large WelshPartbred som kanske är 165 cm hög som vårt sto (e Ganton Rufus 165 cm hög Welsh cob/XX ue Marius (holländskt halvblod)) vara av ridponnytyp? Är väl snarare Sporthäst typ? Hon har ca 40 % welshblod.

Elshira
0

Så länge det synns att det är Welsh i och de är lite ridponnytyp (med hänsyn till storlek både uppåt och neråt) så tycker jag inte det ska vara något problem att betäcka med varesig varmblod/kallblod/fullblod. Så länge denna andra häst/ponny passar med Welsh stoet/hingsten. Det finns ju både lättare och grövre modeller av alla raser osv.

Hakuna matata!

Zondell
0

Fortsätter på temat shetland - welsh

Jag har tillverkat denna:

1 år på bilden e sekt B u shetland

Ett riktigt charmtroll och älskad förstås

Zondell
0

Ytterligare en:

e sekt B u shetland

Liten talangfull ponny som har utstrålning och bra galopp/hoppförmåga

Fourjoy
0

Ridponny är ju i pricip en ädel liten häst med mycket ponny då det är ponny som bas…..en stor WPBR som inte har någon welshprägel eller ponnyprägel kommer inte få bra typ poäng, liksom en liten WPBR som inte har en tydlig welshprägel….welsh/shetland blir ofta bra ponnyer men att ställa ut dom är i pricip bortkastat…oavsett hur fina och korrekta dom är. Jag vet att många knorrade för några år sedan då det visades en L WPBR fux som hade enormt fina gångarter men som inte riktigt hade welshponny prägeln och därför fick sådär på typ och inte blev godkänd, det var även en av kommentarerna som domaren gav vid resultatet, att typen inte var riktigt vad man eftersöker, så rätt typ är avgörande.

Och avlar man en specifik ras så måste man söka sig till att avla på material med rätt rastyp om man ska få konkurrens kraftiga djur, tänk om du avlade sektion D med ponnyer som såg ut som sektion A? då skulle rastypen vara förstörd på nolltid….och varför börja om från början med det som engelsmännen/holländarna redan "klurat ut" titta på deras stammar, dom har gott om bra "recept" för en lyckad WPBR.

Kan tänka om du använder ett stort fullblod och en mycket welshtypad, lätt cob i bra storlek så kan du få fram en riktigt bra WPBR large. Warmblod/travare skulle jag inte ens fundera på…

men en welsh/shetland har jag "tillverkat" och han är väldigt fin och kapabel och honom är jag väldigt nöjd med…men han har inte rätt typ… trots att det lyser welsh på lång väg om honom.

Sök på WPBR på engelska sidor så finns mängder med material att tillgå.

Elshira
0

Huruvida man vill ställa ut dem på utställning r väll upp till en själv, jag ver mer ute efter om man kunde få vita papper på hästen och faktiskt registrerade den i SWF.

Jag tror jag har fått mina svar, så någon modd kan lås tråden!

Hakuna matata!

Inlägget är låst för nya kommentarer