Reglemente för utställningar?
Finns det något sådant?
Tänkte mest på om det finns reglerat tex vad man får ha för hovbeslag, broddar, träns, piskor osv?
Blir det halt tex på RIKS så vore det ju himla fiffigt om man kunde gräsbrodda.
Min hovis förslog också att lägga på tyngre skor (tänker jag inte göra) för att få mera knälyft osv.
Ibland ser man ju att visare (mest på halvblod faktiskt) har piskförare, får man det? Alltid? Eller bara vid vissa tillfällen, upp till viss ålder?
Vad är tillåtet och vad är det inte?
Sedan finns det givetvis saker som är mer eller mindre lämpliga men ändå upp till var och en att avgöra om de är nödvändiga.
Något reglemente vet jag inte men det finns lite regler, oskrivna eller ej…
Jag vet att vissa engelska domare inte gillar skor framför allt på C o D, någon hade skott sin C welsh 2 dagar innan visning och domaren kommenterade detta med att det var 2 dagar för mycket och att skor inte skulle behövas på en cob.
Sen piskor med fladdrande påsar, band osv är inte så poppis och piskförare har man inte, man kan få använda i nödfall om tex en ungponny inte vill springa och det inte går på annat sätt.
Nosgrimma är ett "måste" på welsh, likväl en rätt trimmad ponny både till hull och "frisyr" om det är engelsk domare…. helst utställningsträns med hingst bett om det är en hingst, repgrimma till sto.
Tänk på att engelska domare vill se flashiga och showiga ponnyer så det gäller att ha lite fart och fläkt i sin visning och inte bara trava på lugnt och beskedligt…
TS: Jag har skott min med tyngre skor en gång, men det gjorde absolut ingen skillnad. Och det låter värre än det är med tunga skor. Jag tror vi la på honom 8mm istället för 6mm, så skillnaden blir inte så enorm. Är hästen ung, vilken din är, så rekomenderar jag INTE tyngre skor för då blir gången mer trippig och obalanserad, och risken att dom slår i sko är större än chansen till höga knän…
Ang skor på C och D, om man har en sektion C eller D som ridhäst, ska man helst då alltså ta av med före utställning? :S
Och som #2 säger, det finns dem som fungerar bättre med skor och det finns de som fungerar bätre utan. Själv tycker jg inte att de brukar få så mycket högre knän, men med vår små ponnyer brukar vi använda oss av travskor med lite för stor söm (så att de inte ligger helt in till skon alltså) och det fungerar lite som en väldigt "snäll" brodd men ändå tillräckligt för att de ska få lite extra fotfäste och påskjut.
Med vårat gammla avelssto Betty Boop II (skimmel) har en riktig pangtrav egentligen och några veckor innan utstllningen fick hon på sig skor och när hon skulle in i ringen fick hon 2 små snöbroddar på sig i bak på varje hov och det göra att hon vågar ta för sig mycket mer än hon gör annars då hon inte halkar lika lätt.
Hakuna matata!

De oskrivna reglerna tycker jag mig ha hygglig koll på vid det här laget. Tänkte mer på om det fanns några skrivna, såsom tex shettis har gällande trimmning och klippning.
Kommer INTE att prova tyngre skor, jag ställer ut för att det är kul och är inte beredd att offra ponnyns hälsa för det.
Men skodd kommer han att förbli, vi har alldeles för mycket grusvägar här för att det ska vara nyttigt att gå barfota.
jag förstår om du inte vill sko, men det går inte ut över hästens hälsa 

SKODD är han, men inte med tio cm skor som hovis ville för DET tror jag går ut över hästens hälsa i slutändan!

Vi ska delta i ridklass i Holland på Internationella, vi har aldrig gjort detta. Vi har skor på honom med kilsula fram, vet man om detta är tillåtet? Han ska även visas för hand. Tränset man använder på engelsk ridklass hur får det vara utrustat?

#6 Lite OT men är han så sulöm att du behöver sko så tidigt? Ida har aldrig haft skor oavsett underlag och vi både kör o rider länge på henne.

Japp, trots att han har jättebra hovkvalitet så är det en enorm skillnad med/utan skor.
Utan går det knappt att tömmköra på vägarna, att koppla på skacklar är inte att tänka på då han drar ut i dikena.
Med skor går han spikrakt.
Samma inomhus, provade att ta av skorna en sväng i våras då han "borde" kunna gå utan men då fick jag en ponny totalt utan bjudning som fick jagas runt. Några dagar senare MED skor var han sig lik igen.
Tror att mycket ligger i den förbannade sprängstenen de envisas att lägga på vägarna här, kan inte ens komma till hagarna utan att gå på skiten.
Tom shettisen som alltid varit oskodd reagerar.
Jag håller mina oskodda så långt det går, men vissa av dom vi haft måste ha skor….det är ju så himla olika mellan varje individ.
#9 TRÅDKAPNING!!!
Utan går det knappt att tömmköra på vägarna, att koppla på skacklar är inte att tänka på då han drar ut i dikena.
Det här kan mycket väl vara ett släktdrag. Pappa HT är ganska hovöm. och jag hade precis samma problem. När HT fick skor på sig, rörde han sig mycket bättre.
Nu tillbaka till "tråden":
Det här med att man inte skulle få använda piskförare kan inte stämma. Var någonstans står det att det inte är tillåtet? På en hingstvisning (för kvalitetsboken) kan jag tycka att det inte borde förekomma, men, annars måste det vara upp till var och en.
Skrammel och burkar med sten i, för att få kusarna att show lite mer, är hämtat från moderlandet.
får och får, tillåtet?…. jag har endast sett ett fåtal tillfällen då någon fått lov att ta in en extra för att jaga på lite….. tanken är väl att ponnyn ska vara tillräckligt tränad för uppgiften och då ska det inte behövas extra piskförare.
Det skulle nog bli en himla röra i tex en BIR ring om alla hade en piskförare med sig…..
den ringen skulle inte jag vilja delta i….

#12 nu får man tänka på publiken 
….
publiken skulle nog bli road!!
åh, vilken cirkus det skulle bli….lägg till vita, fladdrande påsar på varje spö också….

Jag vet att många har det på araber, men tyvärr är det många piskförare som jobbar aldeles för hårt och det blir mer en speedo-trav istället och hästen rusar iväg för att sedan göra en halt snart då den vanliga visaren inte hinner med.
Att visa en häst bra kräver enorm kännsla för att veta hur mycket mer man vågar driva utan att hästen faller in i gallop eller utan att bara dra på som en symaskin… Och nu ska även en piskförare in i bilden och bestämma detta - när denna inte ens springer med hästen och känner vad den är på väg att göra.
Det krävs alltså ett otroligt samspel och resulterar oftare i det motsatta av vad det var tänkt till.
Att ha det till ett sto som kanske är väldigt "trög" av sig och man nästan får slita framåt så kan jag väll tänka mig att det itne blir motsatt effekt… Men bore det då itne vara eklare att ha övat lite extra hemma…?
Här hemma tränas och tränas det tills jag känner hästens förmåga och begränsningar. Hur mycket ska jag driva utan att han faller in i gallop? Ska jag hålla igen eller ge lös tygel? Springa tätt intill eller mer på avstånd och showa?
Alla hästar är individer och jag är övertygad om att resultat går att få fram på annat vis än med piskförare…
Däremot har vi använda läskburkar med småsten här hemma för att träna hästarna eller bara göra av med lite extra energi ibland om de inte rids/tränas. De är inte rädda för det utan det fungerar i princip på samma vis som smackningar alltså en "hjälpräst" precis som piskan är en "förlängd hand".
Och förutom att det gärna blir misslyckat med piskförare så tycker jag det ser väldigt löjligt ut och jag får i.af intrycket av att hästen egentligen inte är showig… Och det ska ju vara naturligt och inte framtvingat? ;)
Hakuna matata!

Den första utställningen jag var på med Prutten så hade den andra cobben (åring) piskförare precis hela tiden, även utanför banan och jag måste ju säga att jag undrade lite om det verkligen skulle vara så.
Framförallt när domaren fick säga till ett par gånger då piskföraren sprang i vägen….
"Framförallt när domaren fick säga till ett par gånger då piskföraren sprang i vägen…."
Pinsamt värre…..
nä, skämt å sido så tror jag att det ska undvikas in i det längsta med piskförare….bättre då att träna och förbereda allt man kan så man är 99% säker på att det fungerar…. sen kan ju ponnyn få hjärnsläpp i alla fall ibland och vägra gå men shit happens….
Men träna, träna och åter träna är det enda man kan göra för att presentera sin ponny på bästa sätt.
Spelar inte så stor roll vad vi tycker, var och en. Om det är tillåtet, så är det. Mig veterligen står det ingenstans att man inte får ha piskförare. Jag får hålla med om att det är ju tur att inte "alla" använder sig av det, men i vissa fall måste man kanske ta till detta.
"Men träna, träna och åter träna är det enda man kan göra för att presentera sin ponny på bästa sätt."
Det här håller jag med om till fullo, lika väl talade jag med en person häromdagen, som berättade att hon hade fått rådet att inte träna så mycket…… man kan ine annat än bli mållös, eller hur?
Tja… Det kan ju fungera (A) Vårat gammla avelssto hade som 2-åring bara gått på mer eller mindre lösdrift hela sitt liv. Dagen innan tog mamma in henne och satte på henne grimma och sprang lite på grusvägen - dagen efter blev hon Res. Ungstochampion xD
Men å andra sidan har hon tränat upp en av sveriges kanske bästa arabhandler - Johanna Ullström… Så då kanske det är möjligt, vad vet jag!
Men jag skulle nog sattsa på träning och låta hästarna "vila" sig i form :D
Hakuna matata!

Vissa hästar tröttnar på att visas i ringen och kan då behöva en piskförare för att få lite vakenhet. Det handlar inte om träning utan om uttråkning. Jag brukar inte visa sådana hästar men ibland på hemmaplan för ny domare är det roligt att damma av även Ida som inte tycker att show är ngt för henne. Smäller jag till med cobpisken i luften så kan hon lika gärna vägra trava och galoppera från första steget. Tråååååååkigt med utställning tycker hon, får hon en piskförare bakom sig så kan hon helt plötsligt visa gångarter med en helt annan vakenhet i steget.

Jag har förmodligen skämt ut mig åtskilliga gånger genom att springa med skramlande burkar och viftande program….

21# Det har du inte varit ensam om. Jag brukar rycka in och vara "farlig" vid fölvisningar.
Vissa år får man visa upp till 20 hästar på en utställning och är då mkt tacksam för alla de som ställer upp och kan vifta med något farligt 
…paraplyer brukar vara ett säkert kort….då borstar de flesta upp sig…