Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 4455 ggr
kazper
0

Utrustning vid ridklasser

Vilken typ av sadel används mest vid ridklasser?

På proppen till RIKS kan man läsa att man även visar ponnyn för hand, om man rider med läderridstövlar så går det ju inte att springa med ponnyn.

Byter man skor eller?

Fourjoy
0

Sadel spelar mindre roll (ej cowboy dock) inte shabrak, minimal vojlock i diskret färg. Ridstövlar skulle jag undvika, jodpush skor med jodpush ridbyxor eller shortshaps.

lite urdrag jag hittade, jag kan översätta om någon vill,

Turnout
A tweed jacket must be worn for ridden mountain and moorland showing; black or navy blue jackets are incorrect, except for formal evening performances. Jodphurs or breeches should be beige, canary, cream or corn coloured. Adults should wear long boots. An adult may wear jodphur boots if they are riding a small breed or a smaller large breed. Juniors (under 16) should wear jodphur boots with jodhpurs secured by clips or elastic. Hat should be velvet coverd and conform to current safety standards. Shirt and tie can be plain, spotted or striped, so long as they are discreet. Stocks are incorrect. A tie pin is optional. Waistcoat is optional, if worn it should compliment the colour of shirt and tie. Gloves should be plain brown. Show canes are most popular, a plain whip may also be carried. Spurs are not permissible. Ladies hair should be neat and tidy, in a net, ponytail or bun. Ribbons and bows should be kept to a minimum. Younger girls can wear pigtails, pony tail or plaits. Ribbons and bows may be worn but should be discreet.

kazper
0

Översätt gärna Skrattande

Fourjoy
0

En tweed kavaj är ett måste vid ridna klasser inom mountain och moorland (welsh), svart och mörkblå kavajer är inkorrekt förutom vid formella kvälls shower/tävlingar. Jodpush och ridbyxor bör vara i beige, gul, offwhite, eller pastellgul. Vuxna bör bära långa ridstövlar. En vuxen kan också bära jodpush skor om dom rider någon av de mindre sektionerna eller en mindre ponny av sektion D. Juniorer (under 16år) ska bära jodpush skor och jodpushridbyxor fastsatta med band under skon eller med clips(?) Hatt ska vara av sammet och vara av godkänd säkerhets standard. Skjorta och slips ska vara diskret, prickig eller randig men diskret. Slipsnål är valfritt. Väst är också valfritt. men ska om den används ska den matcha skjorta och slips. Handskar ska vara bruna. Visningsspö/pinne är mest använd men ett vanligt spö går utmärkt. Sporrar är inte tillåtet. Damers hår ska vara prydligt i hårnät, "ponny svans" eller fläta. Hårband och rosetter ska hållas till ett minimum, på yngre barn går hårband och rosetter bra att använda men igen det ska vara diskret.

så…tror jag fick med det viktigaste….Flört

Arhults
0

Skulle man inte kunna rida en ridklass på Internationella utställningen med vita ridbyxor och marinkavaj.

Fourjoy
0

Det kan man säkert, men det är ju lite roligare om alla går på samma spår i klädval….det är ju ofta inga måsten någonstans men tänk en proffsgolfare i jeans eller en basket spelare i långklänning…. klädseln är ju en del av det som gör helheten och som gör det speciellt…(tycker i allafall jag)

kan tänkas om det är en engelsk domare att det kan kosta någon poäng då det är "hela paketet" som döms, från ridning till ponnyn till bla klädsel.

Pagn
0

Är det en Internationell utställning skulle jag absolut räkna det som en stor  SHOW!

Ridponnies i showklasser visas ju alltid med Navyblue coat dvs marinblå ridkavaj.

I Robert Olivers bok * Showing Horses and Ponies* rekommenderas marinblå kavaj till alla ryttare i ponnyklasser, utom när vuxna rider highland/dales/fell pony där en tweedkavaj är helt korrekt.

Han säger även att det är alltid korrekt att *dress up* dvs bättre att vara för välklädd än att se *common*(alldaglig) ut , jajamensan så är det i england.

Det är en artighet mot domaren att vara så välklädd som möjligt.

Arhults
0

När jag var på Royal Welsh show nu i veckan såg jag en proffs visare som alltid visade i rosa byxor (man) och det fanns inget enhetligt med dom som visade sek B. Det är ju synd om min ryttare om hon måste köpa helt nya kläder för en ridklass! Utan jag undrar så om hon kan rida i sina vanliga tävlingskläder?

Lorita
0

#7 klart hon kan, engelska ridkläder samma som man tävlar dressyr i och en vanlig vojlock, så så mycket som möjligt av hästen syns. Vojlock och sadelgjord ska vara så nära hästen i färg som möjligt, snyggt och ropet, helt enkelt och inga smycken.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kazper
0

Vilken typ av sadel verkar engelsk domare att föredra?

En dressyrsadel ger ju lite bättre sits än ren hopp?

Vad dömer domaren efter?

Pagn
0

Engelska domare föredrar dressyrsadel, den påminner lite om engelska *show saddles* . En sån sadel framhäver en bra front mkt bättre än en framskuren hoppsadel. Och tänk på att ha engelsk nosgrimma och ett träns med hakar på insidan,aldrig spännen på utsidan,ett putsat bett, släta lädertyglar, ett slätt pannband, eller möjligtvis ett pannband med flätad sammet på.(ja, jag har i ungdomen visat showponies, men det är väl preskiberat nu Flört.)

Arhults
0

Herrre jösses vad har jag gett mig in på, vår första ridklass blir på Internationella och med en 5 årig hingst! Är det skillnad på WPB eller ren Welsh på ridklasserna, vi har WPB!