Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 3689 ggr
Arhults
0

Royal Welsh Show

Vem ska dit i år?

Fourjoy
0

Inte jag, har alldeles för mycket att göra för att hinna med någon semester…. men som man bäddar får man ligga…

Hoppas dock på att någon avkomma till min gamle Jack ska vara med,

ZABA
0

Har i dagsläget inga planer på resa dit. Det är ju precis före riks så jag vete sjutton om nerverna håller för att vara borta från förberedelser med katalog osv. Min stora semesterresa blir istället till Holland! Kanske någon kortare till Wales.

Arhults
0

Jag åker över 3 dagar en snabbis!

Edition
0

Jag vill, men vågar inte. Kommer jag dit blir det stuteribesök också och då vet man ju vad som händer……..

Troligtvis åker vi nästa år med spärrade bank konton.

Fourjoy
0

#4 Spärrat bank konto låter bra…. Flört det slinker gärna ner en och annan ponny i resväskan annars…..Skäms

…hua… när jag tänker på hur mycket jag lagt ner i pengar på ponny importer de senaste 6-7 åren…..Förvånad och likförbaskat kan man inte låta bli att "bara titta" på alla salu sighter…..

Elshira
0

#5 haha ja det är ju inte helt lätt det där ;)

Har tyvärr varken tid eller pengar att åka i år, men skulle gärna försöka att "hånga på" någon nästa år… Skulle vara otroligt kul att få visa mitt fina sto Betty Boop II, engelsmännen fastnar alltid när de komme till henne på utställning och frågar om hon är import (vilket hon inte är, egen uppfödning var det). Hon har oftast ett föl vid sidan och vi brukar därför inte komma iväg på någon utställning, men i år har hon det tyvärr inte. Det hade varit jätte kul att få åka med henne =/

Men tror att min Lord Milligan har potential att kunna få åka dit som 7 åring eller för att visa upp sig och ridas. Men för att åka till utlandet vill man ju verkligen försäkra sig om att man åker dit med en häst i toppskick för att en ha den mistan chans där. Tråning och åter träning är vad som krävs!

Hakuna matata!

Arhults
0

Det hjälper inte mig att mina konton skulle spärras, jag hade förmodligen hittat ett sätt att köpa! Men jag köper mest hemifrån, fullständigt opålitlig när det gäller ponnier.

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha jo det är ju lite lustigt det där med våra Welsh Mountain hinsgtar…

Acrobat II köptes av oss då vi var på ett besök hos Per på Molstaberg. Twyford Actress hade en bedårande liten fölunge med den där "kälkbacken" och vi blev då ägare till en liten hingstkille som i framtiden blev en framgångsrik hopphäst. Han var ett "impullsköp".

Lord Milligan hittade vi 22 år senare när vi än en gång bara skulle upp och "hälsa på" hemma hos Per för att se alla hans fina hästar ännu en gång…

Och åter igen hittar vi en liten bedårande kille med "kälkbacke" i samma hage… Helt ovetande om vem han var efter eller nåtot annat som helst då vi inte varit aktiva innom rasen welsh på 10 år…

Acke har aldrig lyckats gått igenom på premiering med har trotts allt lyckats skrammla ihop 44 (10-9-8-8-9) poäng på utställning, och Mille ser lovande ut och fick redan som 2 åring Res. BIS titel och även Res. BIR på grevagårdens hingstutst.

Man köper för att hjärtat säger vad det vill och det resulterar i e bästa köpen! Titta på hästen och inte allt annat i första hand =)

På blilden syns Acrobat och hans mamma Actress hos Per!

Hakuna matata!

Arhults
0

Jag har en konstig benägenhet att alltid tro att detta är just det jag väntat på i hela mitt liv… Jag har massor av sådana upplevelser. Dom flesta riktigt lyckade faktiskt.

Jag ska skriva en bok sen alla mina tokiga häst affärerCool

Elshira
0

Haha låter bra det ;D Blir nog mycket äventyr i en sådan bok ^^

Hakuna matata!

Arhults
0

Ja jag vågar inte skriva vad jag har hittat på nu för jag har inte berättat hemma vad jag köpt men det ger sig så småningom när dom anländer hitTyst

Fourjoy
0

….#11 du MÅSTE bara skriva en bok….vore oerhört spännande läsning, jag har många hemma i stallet som varit "ämnade" att komma hit….. Flört  Skäms 

den senaste är mountain killen, honom hittade vi som fölis och nu 1,5 år senare står han här….att vi hittade honom igen var en ren slump….

själv hittade jag en liten pingla senast idag som jag fastnade för….frågan är väl vilken ursäkt jag ska hitta på för att få ta hem henne??…… Skrattande Obestämd Oskyldig

Malin-Trotsig
0

Jag och Lovisa Lundgren åker dit den 19e och stannar hela veckan. Någon som varit där förut och som kan ge lite tips på vad man ska tänka på Glad?

Arhults
0

Då kan du väl ta och fotografera Birtley Merlyn som är en Isabell färgad ettårs hingst sek B som tävlar på Måndagen! Klassen för ettåriga sek B hingstar. Har ingen aning om hans nr eller så men jag finns där någonstans och mig har ni ju sett….

Malin-Trotsig
0

#14 Ska verkligen försöka få med honom på bild. Vad roligt att du ställer ut. Finns det förresten en startlista för varje klass att få tag i?

Arhults
0

Det är uppfödaren och delägaren som ställer ut honom, jag är förmodligen åskådare!

humlans
0

Tänk på gå och registrera er i den internationella paviljongen. Där tar de väl hand om utländska gäster och ni får fri mat och dryck.

Zondell
0

Skit vad sugen man blir. Falsterbo släng dig i väggen…

Elshira
0

Har funderat på att försöka åka dit nästa år eller så, men tänkte på det finansiella - vad betalar nu på ett ungefär och vad "igår" då?

Flyg? Båt? Hyrbil? Boende? Matpriser~?

Inga nogranna uträkningar utan bara så vi får ett hum vad ni betalat för att göra vad =)

Hakuna matata!

Fourjoy
0

se till att boka väldigt tidigt, typ redan på våren då det annars är svårt med att hitta boende och bra flyg

Loviiisa
0

Vi har haft sådant flyt att Malin känner några som bor i Wales, så vi har fått låna en stor husvagn som vi ska bo i på campingområdet! För mer detaljer får jag dock lämna över till Malin.

Malin-Trotsig
0

Precis som Lovisa säger så får vi låna en husvagn och finns därför 5 minuter från området. Att försöka få rum och annat boende billigt i själva staden är omöjligt, alla värdshus mm reserverar för de som ställer ut på showen. Bättre är att campa då det kostar runt 12 pund/natt.
Flyg ska bokas tiiiidigt för att bli någorlunda billigt. Vi flyger till Stansted och därifrån tåg till Newport där vi får skjuts till Builth Wells. Tåget gick på 36 pund tur och retur.
Sen så inträdesbiljetter är lite en historia för sig. 20 pund/dag (förutom torsdag = 18 pund) för en vuxen och 4 pund för barn under 16 år. Matpriser är ju så varierande från person så det får man själva räkna ut. Här är då uträkningen för vår resa, hoppas det hjälper lite iaf Glad

Denna kommentar har tagits bort.
ESJE
0

http://www.rwas.co.uk/en/welsh-show/

Antar att de flesta redan har varit inne på RWAS hemsida men jag lägger ut en länk ändå. Här finns tidsprogram för de olika ringarna, info om försäljare, fotogalleri, karta över området (det är stort och man vill ju se "allt") mm, mm. Videon på första sidan ger en ståpäls, överlyckliga djurägare som pussar på sina vinnare, både kor och hästar. 
Jag har besökt RWAS flera gånger och längtar ständigt tillbaka. Ett besök rekommenderas!

Fourjoy
0

åh, vilken härlig video!!!

Elshira
0

Tänk om vi ens hade haft något som var 1/10 del så stort och fantastiskt som det där… Det närmsta vi kommer är väll Elmiamässan…?

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Det är ju helt klart något för hela familjen att åka på inte bara vi häst tokar…..

Lorita
0

Jag vill också åka Skrikandes i år finns ingen tid, nytt avlopp och ny altan (tak på sadelkammaren) bara måste fixas Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Malin-Trotsig
0

Tyvärr verkar det bli riktigt dåligt väder. Det så gott som öser ner i området just nu.

Arhults
0

Oj då får man ta regnkläder!

ESJE
0

Sommaren -07 var det riktigt regnigt i stora delar av England och Welsh med stora översvämningar som följd. Hela städer och byar stod under vatten. På Royal Welsh Show var det också blött…

Gummistövlar och paraply rekommenderas!

Fourjoy
0

-07 går nog till historien med allt regn… fy..

Arhults
0

Nu har jag varit i Wales och ställt ut vår 1 årshingst på Royal Welsh Show! Vi hade tur att det var solsken hela måndagen!

Birtley Merlyn kom i mitten av det stora startfältet på 21 st ettårs hingstar. Han var en av de största i ringen och domaren valde de mindre hingstarna.

Han var i min smak i lagom hull , medans det var en del ponnier i ett fruktansvärt "fläskigt" skick.

Jag spanade på 3 årshingstarna för några av de bästa blr väl i samma ring som min 3 årshingst på Internationella utställningen.

Zondell
0

# 33 Kul. Någon bild?

Håller med om att det är många broilers på engelska utställningar - kan inte vara sunt för lederna. Muskler ok. Lite fläsk ok men totalt daller - nej tack.

PS Vi missade varandra precis i Salsas monter i Falsterbo…

Arhults
0

Helt sjukt!

Min ett årshingst med delägare Jane Birtley Stud!

3 års broilers (Waldemar kommer att se ut som en liten plutt)

Hur kan man tillåta att en ungponny blir så här?

Jag har lite fler bilder på min blogg på www.ridponny.net  och mer kommer

Arhults
0

#34 gjorde vi vad synd hade varit kul att träffa dig, ta med Christina B och kom ned och hälsa på mig och kika på mina hästar någon dag!

ZABA
0

#35 Vet du hur "tjockisarna" placerades? I den absoluta täten?

Jag blir sååå avundsjuk när jag läser om besök på Royal Welsh. Önskar jag hade haft möjlighet att åka i år men näärå. Förhoppningsvis nästa år…

[Hallonqvist]
0

Usch det är nästan sorligt att se såna späckgödda julegrisar vagga runt i ringen. Straffar det sig inte detta året i form av fång eller annat så kommer det nästa, eller året därpå. Verkligheten kommer alltid ikapp förr eller senare…

Elshira
0

Svenska dommare brukar faktiskt kommentera om de tycker att en häst är i överhull och "klanka ner" lite på det, i england är det ju nästan tvärt om… Men som tur är är det några engelska dommare som börjat inse att det inte är bra för hästarna.

Jag kommer inte ihåg vad dommaren hette utan att kolla upp det som dömde på Rixen - Axevalla travbana 2007, men har för mig att han (om det var i WPN) hade gjort ett uttalande om att han hellre såg en lite spinkig unghäst en en övergödd… Kanske inte var han som sa det, men det var i.af en engelsk dommare kommer jag ihåg. Synd att det inte finns fler… =/

Hakuna matata!

ZABA
0

Läste precis resultat från RWAS. Shamrocklake Silk Hortensia vann klassen för ston med föl, 8 år och äldre. Jättekul!! Åh, så jag önskar att jag varit där. Just sto-med-föl-klasserna är mina favoriter. Hortensia's hingstföl blev 11:a i en som vanligt stor klass. Det är även andra Shamrocklakeponnyer som fått bra placeringar.

Hortensia är e.Ceulan Cariadog som i sin tur är ee till min Shamrocklake Marie Clare.

Man får "skryta" lite ibland.  Tyst Mest tänker jag på hur glad uppfödare Henrie och Mirka måste vara just nu. Hoppas Hortensia håller sig fräsch och kniper någon tjusig titel. Jag kniper iaf fingrarna för det!

Fourjoy
0

..önskar fler kunde kommendentera både feta och underhull…en del unga är i rätt så dåligt skick, men jag har endast hört en domare kommentera detta….en ungponny ska inte vara "håglös och underutvecklad" eller fet och trött….den ska vara sprudlande av energi, musklad med fin och blank päls..

Arhults
0

Den domaren som dömde sek B på Axvalla, visade sin sek B treårshingst i måndags och han var riktigt fet

Elshira
0

OK det kanske var fel, hade för mig det bara men någon engelskman var det i.af… xD

Hakuna matata!

Arhults
0

Ja men han kanske följer strömmen i UK så han har en chans, han kanske inte tycker att det ska vara så! Ettårsston såg ut som dom var 3 år!

humlans
0

På axvall var det väl Roger Davis Hywi stud som dömde och han föder upp sektion C och D. Men jag har för mig att när vi var på stuteribesök hos honom pratade vi om att han hade varit på domarkonferens och de där hade diskuterat att man inte skulle dömma fram feta hästar.

humlans
0

Fast det var väl någon annan som dömde sektion A och B

Arhults
0

Ja han dömde endast sek C och D, det finns ju tre sektioner till, dom tre stora sektionerna A, B och WPB! Flört

Fourjoy
0

Det står i det "årsmötes" protokoll man får hemskickat som medlem av WPCS att man kommit överens om att inte premiera/höja upp feta ponnyer….sen får väl alla tolka det hur man vill antar jag….(som vanligt) det tar nog ett bra tag innan vi lär se förändringar på den fronten, det brukar ta ett tag innan nya saker accepteras.

Arhults
0

Ja de fetaste stona kom cadlan Valley med i sek B, bägge dessa fantastiska ston var groteskt feta, en 1 åring och en 2 åring. De kom långt ned bägge två och dom är mycket meriterade i utställningsringen.

Jag insåg direkt att min waldemar kommer att se ut som en ett års hingst bredvid dessa klumparObestämd

Fourjoy
0

Det är tydligen ett fint cobsto med föl vid sidan som man tvingats avliva pga hastig sjukdom på RWS, fölisen lever och mår bra…men utan mamma… tragiskt….