Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1916 ggr
[Hallonqvist]
0

Prematurer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick igår ett välskapt stoföl, men dock lite i tidigaste laget. Inte farligt alls bara 8 dagar, men jag funderar lite. Stoet har tidigare gått 360, 330 och 385 dagar. De två första var fina men 385-ungen har sedan födseln varit lite "efter", typiskt tillbakadragen utveckling. Han tar sig nog det är jag inte orolig för, men nytillskottet sedan igår får mig att fundera på om hon inte rent av prematur.
Jag har aldrig fått en unge som sett prematur ut förut, och hon är ju bara 8 dagar tidig, men hon har vad jag kan se onormalt böjda örontoppar, som dock hunnit räta ut sig något. Pälsen är typiskt siklig men hon har framförallt ingen man att tala om. Några futtiga strån här och där bara som ligger tätt mot halsen. Pälsen alldeles lockig.

Kan det vara så att denna mamma "är tänkt" att gå runt året med sina föl och att denna nu som gick lydigt i knappa elva månader är att beräkna som för tidig - för detta avelsstoet?
Hur har era prematurer sett ut? Kan man göra vara extra observant på nåt i början? Hon verkar pigg och fräsh men jag är lite nyfiken av mig ändå.

[Hallonqvist]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inga jättebra kort men här ser man hur lockig pälsen är.

ragnhild49
0

Men är det inte fölet som "bestämmer" att det skall komma ut? Jag har inte riktigt klart för mig teminologin med detta, därför blir det skrivet så här. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Elshira
0

Vårat avelssto har alltid fått sina föl för tidigt, första fölet blev 25 dagar för tidigt och henne fick vi ge fryst råmjölk och mjölkersättning då mamman inte hade någon mjölk. Dessutom hade hon så tunn pälls att hon var tvungen att h en kofta på sig den första månaden (ni skulle ha sett va söt hon var i en av mina dåvarandre töjer i storlek "12 åring"). Men det gick bra.

Därefter har hon fått 3 föl och alla 10-20 dagar för tidigt. Något dålig mjölkproduktion har hon tyvärr haft i början men det har ordnat till sig och fölen har inte fått några komplikationer. Fölen däremot har alla haft lite krulliga silkiga pälsar (visste inte ens att det var något onormalt?) som rätat ut sig efter ett tag allt efter som de växt, men de har alla växt till sig riktigt fint i.af.

Så länge de får i sig råmjölk och inte har outvecklade/felaktiga leder eller andra synlig problem så brukar det inte vara något större problem med framtiden för fölungarna. =)

Hakuna matata!

[Hallonqvist]
0

#2 Jo, i folkmun säger man ju att ungarna kommer när dom är färdiga. Men denna såg inte riktigt färdig ut och mamman hade inte satt juver heller.

Lorita
0

Den ser inte riktigt färdig ut men tillräckligt färdig för att det ska gå bra.

Vad jag hört så är det vikten/storleken som avgör när fölet ska komma, troligen så har du en stor individ som inte fick plats att växa mer i magen så då får man komma ut där det finns mer plats.

------------------------------------------------------------------------

jag har fått riktiga prematurer, tvillingar som inte överlevde, jag lyckades nästan rädda hingsten han var så liten så han inte nådde upp att dia. Dom kom i början av April och var planerade till mitten av juni och hingsten hade oturen att födas i en hink vatten och bli ordentligt nedkyld så det var lunginflammation som tog hans liv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning