Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1428 ggr
Elshira
0

OT: Slagits av tanken...

Jag är en som gärna gåromkring och "filosoferar" för mig själv när jag är hemma eller ute på ritten.

Vi är ju väldigt noga med att defekter som är ärftliga inte ska få föras vidare i arv till någon individ utan de ska då kass. för avel.

Tänk om man skulle börja göra så i människovärlden med (nu är jag inte possitiv till det utan leker bara med tanken xD) och endast helt friska sunda människor skulle få föra sin "avkomma" vidare. På det viset skulle ju behandlingar av en del sjukdommar minska och andra kanske skulle slippa att bli drabbade av svåra sjukdomstillstånd.

Att i framtiden skulle de som vill ha barn men är inte tillräckligt "friska" kanske få ett ägg/spermier från en "bättre" donator eller adoptera.

SKulle vara ganska olustigt men ändå något gynnande.

Fritt att diskutera och tycka till! ^^

Hakuna matata!

Lorita
0

Var det inte en man som under andra världskriget som försökte sig på något i den stilen Tyst

Skillnaden mellan människor och tamdjur är att vi väljer själva vår partner, när det gäller hästar så sammanför vi ett sto med en hingst, vi gör valet föl blir inte till av kärlek mellan två individer

Vi hjälper även naturen i det vilda, vi flyttar hanar av utrotningshotade arter för att begränsa inavel tex och djurparksdjur avlar man också för att hålla nere inavel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Nja den snubben ville väll mera ha bara en "ras" kvar och inte den mest friska (även om det väll var så han ansåg det).

Jo jag skulle aldrig vilja att man gjorde på detta vis i framtiden men man bara leker med tanken av ett samhälle som styrs av regeringen 2200 ;D xD

Hakuna matata!

Lorita
0

#2 han hade faktiskt planer på att bara en frisk elit skull få bli föräldrar Tyst

Risken finns att tanken kommer tillbaka i framtiden och man kan ju redan i dag kolla sitt barn innan födsel, visa väljer bort ett kön tex.

Fourjoy
0

Vi är väl redan inne på den banan om än i smått med val av kön osv av barn….tänk om vore det så att tex alla människor med någon form av allergi eller exsem inte fick skaffa barn….Förvånad

Gudarna får hoppas att det som uppkom under 2:a världs kriget inte uppkommer igen….

..men intressant iaktagelse som även jag spånat på iom att man har de regler som finns inom hästvärlden i huvudet….det är väl bara en tidsfråga innan vi människor också är tvungna att ha ett chip inplanterat någonstans med all vår personliga info inlagd som sjukjournal, ID osv…

Lorita
0

#4 något chip behövs inte vi lämna ju ändå aldrig våra mobiler, mer än 50 cmFlört

Den skillnad jag ser är att hästen i fångenskap inte väljer sin partner, då kan vi hjälpa den att välja en sund partner för en sund avkomma.

Vi har ju lite ett urval också, det kallas kärlek Kyss

Zondell
0

Själv sattes jag i aveln sent pga lite dålig mognad och försök till utbildning först. Hade också lite otur med hingstval och sökte mig till icke godkända att avla på. Sen fick jag tag i en högt bedömd hingst med bra härstamning och fina gener. Stallades upp ihop med denna direkt och avkomman är tom bättre än föräldrarna. Väldigt bra temprament, mycket fint utseende, positiv och sund :-)

Elshira
0

Haha nej men vilken liten sötnos ;D

Hakuna matata!

Zondell
0

Planerad avel Flört

Fourjoy
0

#6 Skrattande

Lorita
0

#6 helt klart mycket bra väldigt lyckat resultat, får hoppas du gör om kombinationen Skrattande

Zondell
0

Hahaha :-) Än så länge visar han sig vara lätthanterlig och fin så han kanske kan användas till avel själv i framtiden. Alla som vi visat honom för har gett högsta betyg. Lite problem med gången än så länge men det går ju att jobba på.

Elshira
0

Ja träning och äter träning är vad som gäller, uppmuntran och lite tydliga hjälper och han kommer springa som en klocka! ;D

Hakuna matata!

Fourjoy
0

..ha ha…här en liten historia från mig i samma tema…

Jag har en hylla ovanför vår säng med lite priser och lite rosetter och på den hänger en av Jacks rosetter med texten     "Premierad hingst"    …ska tillägga att den hänger på min mans sida….Skrattande  en nära bekant till oss fick syn på den och frågade flinande vad han tog i språngavgift……

Har funderat ett tag på att byta till en annan av Jacks rosetter…."Bästa Veteran"  då han gjort sitt i aveln….Flört

Lorita
0

#13 Skrattande

Zondell
0

Bäst är när de klarat bruksprovet Skrattande

Elshira
0

Haha var med om något liknande när det var en mindre "fest" (typ filmkväll fast lite mera åt det galna hållet) och de hade varit uppe på mitt rum, och 2 av mina killhompisar kom ner med varsin rosett på tröjan där det stod "Unghingst Champion" xD Tyckte jag var lite festligt ;D

Hakuna matata!