Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1580 ggr
wester-ek
2009-07-10 23:58
0

Varning

Fick detta SMS igår…

Varning!

De e någon galning som torterar hästar i hagen. En hingst är på  Ultuna just nu efter att fått hela sitt paket bortskuret. Polis och veterinär har varit där i Hjälsta (Enköping) där det hände.Även två föl ska blivit skurna. Berätta för alla du känner.

Äldre Volvo V70 Blå med A-O samt en nolla har varit synliga. Detta hände mitt på dagen.

Var idag ute i Enköping o hälsade på i ett stall så jag har fått "bekräftat" att det har hänt men dom kan inte vara "säkra" på att detta inte har hänt genom olyckshändelse i hagen.. Vilket man aldrig kan, men hellre det säkra före det osäkra!!

Denna kommentar har tagits bort.
Fourjoy
2009-07-11 00:29
0

fy….vad läskigt Förvånad  f-b idioter…..man blir så ledsen när man hör sånt här….skottpengar vore rimligt i sådana här tillfällen…..

[Hallonqvist]
2009-07-11 01:48
0

Måste gå in och dementera detta.
Det finns ingen hingst som blivit torterad på detta sätt, däremot har det de senaste veckorna blivit hysteri i att skicka varningar via mail och sms. Så sent som idag hade Tidningen Ridsport en notis om alla dessa falskalarm, går att läsa HÄR.
Själv fick vi sms om den vita saaben för några veckor sedan. Som också är uppdiktad myt… Lite mera information om detta HÄR.

Jag har inget emot att vara på min vakt mot djävulskap i hagen. Blev själv utsatt 2006 då några slynglar riktade vapen mot vårt sto med föl samt väninnans sto med föl och sköt…. Skrikandes

Lorita
2009-07-11 10:41
0

Man kan inte springa runt och vara livrädd för att någon ska gå in i hagarna, då skulle man bli nojig med tiden. Första gången jag hörde talas om skurna hästar var i slutet av -80 talet och då bara några km från vår gård.

Hästarna måste gå ut och man tittar tilldom dagligen ändå, skulle jag stoppa alla blå Volvo V70 som kör förbi oss, då skulle grannarna säkert polisanmäla mig för ofredande Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kimpa
2009-07-11 11:45
0

Det stod i vår enköpnings dagstidning i förrgår om en häst utanför Enköping som blivit skadad i buken i hagen. Antingen på något vasst föremål, men att det lika gärna kunde vara någon människa som åstakommit skadan.
Det stod inget om att det var "paketet" eller något om två föl.

Elshira
2009-07-11 12:50
0

Alla våra hästar går innom synhåll från köksfönstret så lite koll har vi väll här även om vi inte sitter och spanar precis.

Det enda otyg vi varit med om är för 10 år sedan~ i de större beteshagarna där vi hade flockar med arabston. Vi brukade tidigare ha fårstaket med ett vitt elband överst, men skitungar från samhället (våra hagar slutar precis där tätbebyggelsen börjar med alla radhus) tog tändare och brännde av elbandet överst. Det gick väll att laga, men när de började klippa upp fårstaketet med tång… Tänk vilka skador det skulle kunna bli om de kom lösa i ett villa område?!

Som tur var kom aldriv några hästar lösa någon gång men vi har haft 2 hästar på bete där från och till även om vi inte har något elband nu, och då har inget hänt ännu mer än att folk som haft orientering klivit rakt på staketet och böjt der det eller folk som gått in med sina hundar och rastat där som om det vore komunens mark… En enda frågade om tillåtelse att få släppa sin hund i hagen vi ändå inte använde då hon inte kunde ha hunden ös någon annan stans och det fick hon så klart när hon frågade.

Men som sagt nu finns bara 5 ponnyer kvar som alla går vid stallet intill huset :)

Jag förstår bara inte varför folk gör sådanna saker som att skär hästar osv. Okej om det är kycklingar de lägger klasbitar i osv för de vill att man ska stoppa djurplågeri eller av annan anleding, men vad har man i sikte för hästar? :S

Hakuna matata!

RC71
2009-07-12 17:32
0

Tyvärr verkar det finnas människor som mår bra av att skrämma upp andra. Som någon tidigare skrev så är denna historia påspädd och den blå Volvon tillhörde tydligen en helt oskyldig granne. Någon hingst eller föl är inte skadade! Det rör sej om en betesskada som hästen mkt väl kan ha åstadkommit själv.