Grimma till WM-vallack?
Personligen tycker jag att du bör använda träns på din valack. Om storleken heter shetland, ponny, cob eller något annat spelar ju mindre roll. Huvudsaken(!) är att det passar just Jaxon. Jag använder träns i storlekarna minishetland, shetland och ponny till mina knattar. Ibland får man lov att flytta delar mellan de olika tränsen, något som jag egentligen är helt emot. Jag vill ha kompletta prydliga saker men tillverkarna gör det tyvärr inte alltid möjligt.
Nu för tiden finns det många duktiga personer som syr i läder. Mitt tips till ts är att försöka hitta någon av dem och beställa grimma, träns eller vad du nu önskar därifrån. På Shetlandsponny i Fokus och även här finns det sedan tidigare flera trådar angående detta.
Lycka till!
när jag bara rider hemma så brukar jag ha typ shettlands träns~ men om jag ska på utställning så har jag haft tur att hitta ett fint svart mässings träns även om det är inspännt på minsta…
Men har också satt ihop ett utställnings träns i silver åt en annan av mina hingstar…:
Mässing brukar vara himmla svårt att hitta men just nu på min hingst M. Lord Milligan har jag ett svart mini shettis träns, då han har väldigt kort huvud och för att käkremmen måste vara liten och kort (svart och silver) med ett svart pannband med te typiska "mässing nitarna" på pannbandet fast i silver som jag hittade på marknad, men de brukar gå att hitta ibland, doxk är det storlek ponny på det efter som han har bred panna´¨
Har också tagit en nosgrimma storlek ponny efter som han har bred mulesom jag skar av nackremmen på osv och satte på tränset mellan bettet och spännet där bettet ska vara (dock aldrig så det sitter i samma "öggla" som bettet.
Till det har jag ehh… vad de nu heter, som man sätter längst ytterst på pannbandet, små runda plattor (oftast till mässingbetten, ev med någon liten blomma eller liknande) men i det här fallet är de i silver då som matchar tränset och är lite ovala i folmen med ett hästhuvud på och lite andra "sniderier" som bakgrund som jag tog från ett av de gammla arabtränsen vi hade. Annars går liknande ibland att beställa/köpa från välsorterade hästaffärer.¨
Men vill man ha mässing så brukar det faktiskt finnas lite här och var till cob och uppåt… men just till små hästar så är det troligen antingen köpa från utlándet eller få dem uppsydda och då kostar de oftast runt tusenlappen.
Hakuna matata!

#3 viken bild så mycket kärlek 

Ja det var en härlig bild :)
Jag har sett en och annan welsh Mountin med klippt man och den hästen fick ganska bra kritik av dommaren som var från england i.af. Viissa skulle väll inte bry sig så jätte mycket och vissa skulle dra ner ganska mycket på typen det är olika, men annars så ska manen (och svansen) aldrig vara rakt avklippta. Däremot kan man trimma den lite dvs tunna ur den om den är väldigt tjock och göra den lite kortare men fortfarande åtminstonde än 20 cm på längsta stället, gärna lite längre än så ner mot 30, annars brukar man bara säga att manen inte får synas från den manfria sidan av hästen. Mnen ser ut att vara ganska så fin på fotot du visar på honom,
Men samanfattat den rakt avklippta "ponny manen" kan helt klart göra att vågen väger silver istället för guld, även om det inte alltid behöver vara så. Skulle aldrig gå till en dommare som kan welshar ordentligt, men på en vanlig ponny utst. tror jag det skulle gå lika bra (eller i.af nästan lika bra) som om den vore längre.
Men vill du ha den kortare i.af så se till att den nte är rakt avklippt utan har en mjuk och fin kant, så en hel del ryckande av manen kan nog behövas då.
Hakuna matata!
Längden tycker jag ser bra ut, men det hade varit bättre om du ryckt den kort istället för att klippa.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km