Förslag på utställning i Österby
Oftast är det ganska så långt till alla utställningar om man bor norr om stockholm, särskillt om man kanske vill åka med föl eller mer än bara 2 hästar.
Därför har jag en längre tid funderat på att frsöka anordna en lokalutställning (alla ponnyraser välkommna) i Österbybruk.
För en 10-20 år sedan brukade en arabutställning hålla till där med jämna mellanrum, men idag är det mest hundutställning etc som är aktuellt (det var en internationell hund utst. förra månaden). Men jag tycker då alltså att det vore dax att anordna för ponnyer på nytt.
Det finns väll inte så jätte mycket welsh häromkring specifikt även om jag och min granne Madelen Thiger har Welsh Mountains båda två och det finns några utströda här omkring. Men finns mycket shettis och fina ridponnyer och jag undrar därför om det finns några i welsh världen som kanske skulle vara intresserade?
Österbybruk ligger ca 5 mil nordost om Uppsala och ca 8 mil sydost från Gävle så tanken är väll att folk i Uppland och kanske de som bor lite längre norr ut (även om det såklart inte är så nära för dem som bor allra längst bort i.af) eller runtomkring uppland skulle vilja komma.
Om jag skulle försöka anordna en uställning skulle jag väll då troligen göra det via RPAF (roslagens ponny avels förening), men jag vill alltså veta HUR många av er med welshar som skulle vara intresserade till nästa år? Kanske tom. så många att en lokalutställning endast för welshar skulle kunna gå?
Så skulle ni vara intresserad eller har andra synpunkter/åsikter angående detta så för ni väldigt gärna skriva det här!
Hakuna matata!
Så där sspontatn så känns det som att jag skulle kunna tänka mig att åka. Roligast är förståss om det går att ordna en ren SWF-utställning.
Jo precis det hade väll varit det bästa, det är därför jag vill veta hur många som skulle vara intresserade, om det skulle gå eller om ponny utst. är enda lösningen. =)
Hakuna matata!

Jag bor tyvärr i GBG eller inte tyvärr för jag kan komma till utställningar ganska enkelt.
Jo de mesta hästfolk bor ju "tyvärr" i södra sverige haha, men jag trivs här uppe så då får jag väll försöka få hit alla andra ist ;)
Hakuna matata!

Tyvärr kan jag berätta att RPAF inte har utställning utan för Roslagen sen några år tillbaka.
Ja Österby ligger ju i roslagen så det borde väll inte vara några större problem då…?
Men som tidigare nämts så vore ju det "utimata" med en SWF anordnar welsh utst. såklart =)
Hakuna matata!

Problemet kan nog ligga i att få ekonomi på utställningen. Krävs runt 50 betalda anmälningar för att få ihop en utställning. Finns det tillräckligt med folk som vill engagera sig i arbetet runt omkring en utställning? Finns någon med erfarenhet?
Jag måste erkänna att det är alldeles för långt för mig att åka på utställning
men så är man bortskämd med att ha utställning 2 ggr/år på ön samt inom 1h körväg till Vätö varje år.
Ja jag vet i.af att hela min familj + grannen säkert skulle vara intresserade att hjälpa till och går då alltså genom RPAF eller SWF om så skulle bli men som du säger så måste det vara minst ca 50 anmälda och det är därfr jag kolla om något intresse alls finns? ^^
Hakuna matata!

RPAF utställning = fler raser = fler som kan vara intressanta = fler domare att välja på.
SWF = de borde ha fler utställningar ! men kan vara svårt att få tag på deltagare, iof så har du hela Dala gänget som säkert kommer beroende på domare.

Du får skicka in en ansökan om att ha utställning innan dec om du får napp.
Japp absolut! Men får försöka hitta lite fler intresserade bra!
Hakuna matata!
Lite spridda funderingar:
Du får nog göra som Dybligiad föreslår. ansök om utställning först. De är ju omöjligt att veta om man kommer att anmäla till en utställning om ett år. Där får ni nog chansa lite.
Bestämm er för att ha utställninge eller ej, och jobbar sedan utrfrån det. Jag kan föreställa mig, att om du kan boka en "rolig" domare, kan det finnas även långväga utställare. Det kanske inte behöver "kosta skjortan" med en brittisk domare.
För SWF:s del är det inte ett måste, att utställningen går med vinst.
Nej det är klart, men att gå back är väll kanske inte vad man sattsar på heller, men som du säger en engelsk dommare vore verkligen jätte kul!
Det finns ju mycket utställningar i söder och någon enstaka i norr varje år, tänkte mest om endel tyckte att den skulle vara "överflödig", men jag saknar i.af Welsh utst. här i norr =)
Och jag säger inte att jag vill veta vem som kommer anmäla sig utan mer som #1 säger att om det skulle dyka upp något här uppe och man har tid och pengar till att åka så kanske hon skulle dyka upp, hon sa ju inte att hon defenitivt skulle, utan mer lek med tanken om det faktiskt skulle bli något här. Att det finns något intresse eller om det är bra som det är.
De närmsta lokalutatällningarna jag varit på är Lerum och Valla, tyckte därför en lokalutställning lite mer norr ut skulle vara på sin platts? Och framför allt för de som bor upp kring Dalarna kanske osv.
Men jag sk helt klart lämna in ett förslag till SWF så får vi se vad dom säger ^^
Hakuna matata!
Elshira: Jag kan ställa upp som funktionär om det blir lokalutställning för SWF och om datumet fungerar för mig.
Låter ju jätte bra! Jag hoppas verkligen att jag få ihop en "nordlig" SWF utställning :D
Hakuna matata!