Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 5474 ggr
HAPE
0

Resorbering/krångelsto

Ifjol lånade jag ut min märr och hennes mage. Hon betäcktes, blev dräktig, kollades på 19 dagar med UL och allt såg bra ut. Då fick hon åka på bete. Sen kollades hon på 90 dagar och var tom - hade resorberat. När vet vi ju inte och inte heller varför. Eftersom det nu var sent på säsongen sprutades hon igång, men tog sig inte, så hon fick komma hem.

Olyckligt, men hon hade ju tagit sig snabbt och fått 2 friska hingstföl innan.

I år försöker jag få henne dräktig igen. Första brunsten (i april) tog sig inte. Vinterpäls kvar och säsongens första brunst - kände mig inte så orolig. Betäcktes om och var igår på dag 32 utan ny brunst. Jag hade faktiskt hoppats på att det hade gått vägen och hon hade ju tagit sig, men höll på att resorbera när de kollade henne. Man blir ju självklart fruktansvärt besviken, dels för att det skiter sig, man förlorar tid och framförallt så vet man ju inte varför.

Vet tror på antingen infektion (men hon ser visst fin ut i livmodern) alternativt att hon har för dåligt med hormoner. Mer än så hanns det inte med att diskuteras för de hade fullt upp. Hon ska tillbaka nästa tisdag - förhoppningsvis i brunst så att provtagning och sköljning kan göras.

Infektion känns rätt glasklart om det skulle var, men kommentaren om hormonerna. Varför (eller hur fungerar det?) har ett sto "för lite" hormoner? Är det för tidigt på säsongen för henne och att hon behöver vänta en stund för att det ska ta sig och hålla sig? Första fölet kom 31 maj, på dag 323, andra föddes i juli - oxå ungefär en vecka för tidigt. Kan det vara så "enkelt"? är det något annat som kan ge hormonfel?

Finns det hästar som helt enkelt inte är kompatibla vad gäller gener? Kan det vara så att de inte alls matchar varandra? (tänk i form av konstantskimmel x 2 = inte kompatibelt). Att hon stöter ifrån sig fostret/fostret inte är levnadsdugligt?

Många frågor, men jag vill så gärna veta vad jag har att tampas med. Jag vet att iaf någon här har haft krångelmärr, så jag hoppas på lite tips

RC71
0

Hur gamalt är ditt sto?

Bakteriologiskr prov bör tas så snart man misstänker att ngt är fel. Tex upprepade resorbtioner. Det är i dom allra flesta fall så att stoet har svårt att rena sej under betäckningen och därmed växer bakterier till och orsakar problem. Det vanligaste är colibakterier som lätt behandlas med Hippotrimpasta . En del ston har streptococcer och då är det antibiotika som gäller. Så ett bak.prov är viktigt för att typbestämma ev.bakterier.

Ston som bär på obehandlade infektioner riskerar att få kroniska förändringar i tex.livmoderhalsen pga ärrvävnad. Därför viktigt att ta tag i problemet så snart som möjligt.

Hade jag fått ett sto som ditt hit på betäckning hade det nog sett ut som följande-provtagning-ev.behandling.Förebyggande behandling under betäckning och ev sköljning av livmodern efter avslutad betäckning.

Ston som bär på infektioner har ofta en rubbad brunstcykel. Korta-långa eller med oregelbundna intervaller. 

Lycka till!

HAPE
0

Hon ska ju kollas nästa vecka och är förhoppningsvis i brunst då så att det går. Men de gör nog sköljningen i samband med det och inte efter betäckning? Jag antar att vi missar denna betäckningen - för hon hinner väl gå ur brunst innan provsvaren kommit.

Men du tycker man ska skölja efter betäckning? Är inte livmodern stängd då?

[Hallonqvist]
0

Vi har haft ett par ston som vi fått jobba lite extra med och vi väntar aldrig till "nästa brunst" när nåt sto inte tar sig utan vi kollar dom direkt. Samma rutiner som RC71 beskriver.
Gällande sköljning så har vi haft framgång på ston med att behandla under brunsten, betäcka på morgonen i slutet av brunsten när hon står med stora ägg och åka direkt och skölja. Då är livmodern helt ren från diverse vätska och orenheter och sperman har bästa förutsättningar för att nå det nyanlända ägget.

Sen är det inte fel att komma ihåg att fastän stoet kanske blir dräktigt och allt ser bra ut, är det inte förrän ägget ska fästa kring 40 dygn som det visar sig att slemhinnan trots allt inte mådde så bra. Ett infekterat sto eller ett sto som har problem med slemhinnan(tex ej gynnsamt PH)/ärrvävnad/åldersatrofi eller liknande kan bli dräktig precis som friska ston, men det är vid 40 dygn när ägget ska fästa som det skiter sig och hon resorberar.
Därav att jag tar citat som "fribetäckning ger alltid dräktigt" med en nypa salt, dräktig måhända, men att behålla dräktigeten är det svåra.
Hoppas ni får bukt med bekymrena. Kräv baktprov och sköljning. Det som ser bra ut på skärm kan se åt h-lvete ut när det kommer ut i påsen. Cool

Sen finns det säkert otaligt med ytterligare spekuleringar och behandligssätt. Har även behandlat med Regumate men det är inget man börjar med.
Lycka till.

RC71
0

#2 Min veterinär odlar proverna på vet.stationen, så jag får svar över natten och kan därmed oftast behandla och betäcka under samma brunst. Skall provet skickas till lab förlorar du därmed den möjligheten. Är stoet full med vätska sköljer man även innan betäckning. Annars är det ingen vits med det då ägget vandtar ner i livmodern ca 7 dagar efter befruktning. Det är då det skall var en bra miljö i livmodern…(Stoet förorenas ju av hingsten vid varje språng)

Så fort stoet slår ifrån sköljer man. Då brukar man ha ca ett dygn på sej innan livmoderhalsen är helt sluten igen. Det skall dock gå ett antal timmar mellan sista språng och skölning så att "spermierna hinner fram"

(Så få språng som möjligt är ju alltid att föredra, men extra viktigt på ett infektionskänsligt sto)

HAPE
0

OK…men nu har de bara öppet tis-tor-sön. Kan ju inte begära att märren ska slå ifrån lör kväll bara för att hinna in och skölja på söndagen. Vad knepigt det blev då…

Hon hade ingen vätska i livmodern som det såg ut nu, men man vet ju inte. Provet skickas till SVA - så denna brunsten missas ju ordentligt.

Dum fråga - vet inte exakt hur sköljning går till och vad det innebär - men om man sköljer direkt efter betäckning, finns det inte risk att man sköljer bort spermierna?

HAPE
0

Förresten - har någon av er hört att man ger ston som resorberar p-piller för katt? Det är ett tips jag hört några gånger nu. Två gånger - en rätt tidigt (typ 17 dagar) och en omgång vid runt 45 dagar. Vad hjälper det till med? Hormonerna eller?

#3 Om slemhinnan är påverkad av de anledningar du nämnde - är det kört då? Ex ärrvävnad och dåligt pH-värde

RC71
0

#5 Har du ingen veterinär som kan komma och utföra sköljningen på plats? Det är ingen avancerad behandling.

En sköljning går till så att en plastslang förs in i livmoderhalsen och sedan sköljer man 1 liter med koksaltlösning på påse. Vattnet kommer sedan tillbaks ut genom sköljkatetern. Man sköljer med så många påsar som behövs för att vattnet som återvänder ut ska se klart ut.

Spermierna tar sej upp i äggledaren relativt snabbt så sköljningen kan utföras ca 8 timmar efter sista språng.

Har ingen erfarenhet av katt P-piller Glad

Vid ärrvävnad och andra förändringar kan det vara kört-ja. Därför är det extra viktigt att ston som går om, eller av andra anledningar inte går fram med föl kollas i tid.

HAPE
0

#7 Tack för alla svar och att du orkar med Glad

Ny fråga - ser man mha UL om ärrvävnad/åldersatrofi är problemet? Och hur vet man om PH-värdet är fel, märker man det vid sköljning?

Jag får höra om det finns veterinär som kan åka ut. Sitter 20 mil bort, så det är svårt att göra något handgripligen själv.

RC71
0

#8 Nej , men det brukar kunna kännas om livmoderhalsen är hård och oelastisk . Sådana ston brukar ha svårt att både öppna sej och stänga sej. Det gör att dom ofta samlar opå sej vätska .

Det ultraljudet visar är lång ifrån allt. Därför är ett bak.prov steg 1. Vet att det också kan tas biopsi i livmoderslemhinnan.

Det där med PH -värde har jag inte hört talas om.

MEN. Med tanke på att ditt sto blev dräktig alldeles nyligen så skulle jag gissa att det finns gott hopp om att hitta orsaken.

HAPE
0

Jag hoppas också att det ska gå bra. Förhoppningsvis är det en mindre infektion med E.coli som är lättbehandlad och sen är det bara att gå vidare, men klart man blir orolig att det skulle vara något som är mer "slutgiltigt".

Glömde skriva att hon är 11 år i år. Fölen hennes kom 2003 och 2004. När  vet kände på hennes livmoder ifjol var hon mjuk och elastisk,så lite hopp kanske det finns ändå.

Det finns inte mkt att göra förrän efter nästa besök, men ju mer man får veta av andra som haft liknande problematik, desto bättre frågor kan man ställa själv. Bättre att ta alla frågor på plats än att man kommer på dem i bilen på väg hem (vilket man säkert kommer att göra i alla fall Flört).

Håll tummarna för en 2010 fölis.

[Hallonqvist]
0

Hur har det gått idag?
Jag har haft den stora förmånen att få arbeta vid sidan av en seminveterinär i fullblodsbranshen under flera års tid, och jag kom på det sättet nära forskningen som pågår i Newmarket där en stor del av fullblodsaveln har sitt mecka. Jag har inte själv hanterat just det här med "PH-ston" men disskusionerna pågick ganska aktivt och jag minns att man testade olika basiska och sura lösningar på vissa ston, delvis med framgång. Det är säkerligen vare sig vanligt eller ovanligt, utan det är bara en i mängden av odiagnostiserade sjukdomar som vi däggdjur kan ha problem med. Intressant var det iallafall att ta del av alla olika teorier.
Hormonston har jag dock hanterat en hel del på fullblodsstuteriet. Där handlade det om äldre ston (dock inte gamla, men äldre livmodermässigt sett) som var låghormonare. Dvs de producerade inte tillräckligt mycket med progesteron. Kroppen "uppfattar" då inte att den är dräktig utan gulkroppen tillbakabildas och så börjar en ny brunst om igen - embryot dör. Såna ston har vi behandlat direkt efter betäckning med Regumate, ett kvinnligt könshormon som ser till att kroppen vet att den är dräktig och embryot hålls kvar. Dyrt men effektivt.
Det hormonella spelet är en hel karusell av olika sammankopplingar, och jag tycker sånt är sjukt intressant.
Jag tror inte heller att det finns några mirakelkurer i form av tex katt p-piller utan jag tror att man måste komma underfund med hormonerna för det specifika stoet och få bukt med dom för att få dräktigt, om det inte är en sjukdomsbild som ligger bakom enligt ovan.
Vad långt det blev, ursäkta! Skäms Hoppas det går bra idag!

HAPE
0

Det uppskattas med långa svar och funderingar. Alla olika erfarenheter kan ju i slutändan leda till att man kommer fram till något.

Det är tyvärr inte förrän nästa tisdag som gäller (om hon inte börjar brunsta innan, för då tar vi det så snart hon visar något). Resorberingen var ju inte färdig.

Tog ni blodprov för att fastställa låga hormonhalter eller hur kom ni fram till att det var problemet? Så gammal är hon ju inte tycker jag, men å andra sidan finns det kvinnor som kommer  i klimakteriet innan 35 oxå.

Nä..jag hoppas fortfarande på en enkel infektion som inte gått för långt, det verkar som det enklaste att lösa.

[Hallonqvist]
0

Jag har för mig att vi tog blodprov men jag är inte hundra säker. Obestämd Det var trots allt 10 år sedan nu. Jag tror att ditt sto helt enkelt drog på sig en infektion nån gång under förra sommaren som har legat och grott att därför ställer till lite problem nu. En eller ett par behandlingar och sen är det grönt ljus igen. Får vi hoppas, innan man spekulerar alltför långt. Råkade läsa din andra tråd at thon också inte visade klockren brunst utan var knepig, och det är ju ett generalkännetecken på infektion. Ett sto med infektion brunstar gärna både länge, otydligt och med korta intervaller, det för att kroppen vill "göra sig av" med det sjuka och därför ställer sig i öppet läge=brunst. det kan ställa till bekymmer bakom pannbenet på stona som inte riktigt vet om dom ska var brunstiga eller inte. Då står dom där och pinkar och skvätter men viftar med svansen och slår samtidigt. Intressekonflikt.

Trodde det var denna tisdagen men då får vi hålla tummarna för en bra och öppen livmoderhals nästa vecka så att hon går att behandla.

HAPE
0

Du kan helt klart ha rätt i det med brunsterna, men hon var inte klockren innan heller. Ev. med test med hingst, men att försöka tyda henne utan hingstkoll leder alltid till att man missar brunsten. När jag tycker att hon brunstar som värst så står hon inte för hingst - dvs har redan gått ur brunst. Det var vad som hände andra året hon betäcktes (2004). Så om det är nytt eller gammalt är svårt att säga, men det lär ju inte ha blivit bättre om hon är infekterad. Kanske en kombination av infektion och de myror hon alltid haft innanför pannbenet Oskyldig

[Hallonqvist]
0

Då var det dags idag va? Uppdatera oss gärna med hur det går, iallafall jag tycker det är intressant med alla "sjukdomsfall" för man lär sig alltid något nytt.

HAPE
0

Japp - då är hon kollad. Livmoder och äggstockar såg jättefina ut, stora fina foliklar (stavning? Skäms). Det fanns inga spår av något foster, så resorberingen verkar ha gått som den ska. Det är ju skönt.

Seminvet sa att det absolut vanligaste är en enkel E.coli-infektion, så hon är sprutad (förhoppningsvis brunst på torsdag) och satt på en 5-dagars sulfakur och han tycker att det borde gå vägen. Så det blir väl tillbaka för koll på dag 16-17 och kanske även 32-35 igen då (för att se att hon inte resorberar igen). Eftersom han sysslar med detta 6 av 7 dagar i veckan så litar jag på honom och skulle det skita sig igen så får vi se vad han säger då.

Hoppas att ni håller tummarna, vill ha fölis 2010!

[Hallonqvist]
0

Du ser! Man ska inte måla fan på väggen för tidigt. Oftast är det ju coliinfektioner och dom är relativt lätta att få bukt med. Min Gwylfah kom ju till världen trots att mamman stod med ganska riklig växt, för att citera P "Det växer över kanten på provglaset" Cool. Men dräktig vart hon, och det utan att vi ens behandlade men det är ju som sagt en annan historia…

HAPE
0

Nä man ska väl inte det, men det känns inte som att vi är "hemma" än. När fölet kommer, då kommer jag att lita på det Flört

sanderfors
0

Börjar bli orolig för mitt sto nu, känns som att något är fel! =/

Sista betäckningsdag är 4 aug och om jag har räknat rätt är hon på dygn 350 idag! Obestämd Trodde fölungen skulle komma till midsommar men nu börjar jag bli orolig!

Lorita
0

Det händer väll att dom går över året, klart det är mycket sommar som går åt och mycket roligare/skönare att ha fölet i rätt tid.

Har du pratat med någon veterinär?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HAPE
0

#19 Jag räknar till 340 dagar - vilket "bara" är 5 dagar över tiden. Midsommar borde ha varit på 319 dagar, så var glad att den inte tittade ut då.

Satt juver ordentligt än?

sanderfors
0

Tror att det börjar hända saker nu, allt är så spänt och hon blir så arg bara man tar på henne, magen har som ändrat form och hon har blivit mer 3kantig.. men de som gör mig orolig är att jag inte har sett eller känt en enda spark, men igår när vi studerade henne så såg vi några välvningar och mindre sammandragningar.. så förhoppningsvis kommer den snart! Hon var extremt hungrig igår och drack mycket, hon hade kastat upp kraftfoder på ryggen vilket jag tyckte var ett tecken på att hon är lite orolig, lös i magen och grinig. Men jag är orolig!

Fourjoy
0

…oh, så spännande det verkar som det börjar dra ihop sig!!!!  oroa dig inte, det går säkert bra!!  vi håller allihop tummar och hovar..Flört

Row blir ju farmor för första gången!!  mormor och gammel mormor har hon blivit många gånger om….

sanderfors
0

Men är de verkligen normalt att man inte sett eller känt en enda spark? jag förbereder mig på det värsta!!

Fourjoy
0

Om du lägger handen precis framför juvret på virveln är det lättast att känna…ska man vara lite "elak" kan man låta stoet gå utan vatten några timmar och sen ge henne kallt vatten.. det brukar sätta fart på fölis som protesterar mot det kalla vattnet…ett gammalt hästkarls knep..

sanderfors
0

Har förberett jourhavande på en eventuell fölning inom den närmsta tiden iaf.. hon tyckte inte jag behövde oroa mig.. hon sa att fölungen sover stor del av tiden..! =/ men iaf.. usch vad hemskt de här är! =(

Fourjoy
0

Vi håller tummarna allt vi kan….det är olidligt spännande!!!

[Hallonqvist]
0

harklar mig lite, och undrar om vi kan hålla oss till fertilitetsproblem i denna tråden. Det finns ju några väntans tider-trådar vi kan använda för dom ändamålen Flört