Manen på rätt sida??
Hur gör ni med era hästars manar? Läste i senaste WPN att vi visning ska manen ligga på den sidan som är in mot ringen. Jag har kämpt ett tag med att få min ena pålles man på rätt sida men den bara åker tillbaka!
Det går minst lika bra att låta manen ligga på den som sidan den vill ligga på.

Det finns flera gamla trådar och diskussioner i ämnet, se t ex den här tråden. Ska du visa för brittisk domare bör manen helst ligga på höger sida.
Jag börjar redan på föl att kamma manen till höger men på min gamling har jag gett upp…hans man är fast på vänster sida.. hur mycket man än flätar, kammar, hårgele…provat allt…så där har jag gett upp….
Personligen har jag slutat att lägga ner tid på det. Däremot vill jag att manen skall ligga på samma sida på utställningen.
Om den inte gör det, tar jag länk för länk av manen (när ponnyn är nybadad) och sätter på gummisnoddar. Detta låter jag sitta i till nästa dag (utställningsdagen). Då jag tar bort snoddarna, några timmar innan ,så att manen hinner "hänga ut sig".
Lycka till!
Jo turligt nog har faktiskt alla våra ponnyer den på "rätt" sida och de flesta vi haft över huvud taget har haft det… PÅ gammel hingsten lade jag en gång om manen när jag skulle på riks uttällning för första gången men den låg så fint av att bara bli bortstad åt det hållet… Men annars brukar jag väll kanske kamma fölungarnas man åt det rätta hållet då de nästan alltid står rakt upp i.af :P
Är det en svensk dommare skulle jag nog inte bry mig särskillt om det är rätt eller fel sida men med en egelsk dommare skulle jag nog försöka lite kanske fläta den eller så men inte slite ihjäl mig för tt få den på "rätt" sida ^^
Hakuna matata!

Tack för era svar! Jag känner mig nu lugnare. Har beslutat att lägga alla försök att få över manen på hyllan tillsvidare.