hästföretag
Hej allihopa! Jag är ny på forumet och håller på att lära mig lite om det och hur man gör med allt. Mycket nytt!
Jag är lite nyfiken! Jag funderar själv på att köpa gård och starta avelsverksamhet med hästar/ponnyer, ras ej bestämt ännu. Tänkte om man kunde få lite tips härifrån?
Hur har ni i era verksamheter? Hur stora gårdar har ni? Hur mycket mark? Tar ni eget foder? Hur många hästar? Föder ni bara upp och säljer eller behåller ni och utbildar/rider in? Lever ni på det eller är det bara på hobbynivå? Hur får ni det att "gå runt"?
Vet att det ekonomiska läget i världen inte är bra just nu men det vänder väl nån gång. Vill då gärna vara förberedd så mycket som möjligt i mina tankar.
Hoppas på många svar från er
sommarhälsningar
Inger
Hur har ni i era verksamheter?
Jag har enskild firma sedan 2003, tidigare aktiebolag när vi drev ridskola också.
Hur stora gårdar har ni?
Liten hästgård som vi håller på att utveckla.
Hur mycket mark?
Inte så mycket egen mark men ett par hektar arrenderad.
Tar ni eget foder?
Nej
Hur många hästar?
Fn 6 st varav en inlånad och en utlånad och en som delägare.
Föder ni bara upp och säljer eller behåller ni och utbildar/rider in?
Jag har mest sålt utbildade hästar men kan även tänka mig att sälja föl om det finns marknad för det.
Lever ni på det eller är det bara på hobbynivå?
Jag har försörjt mig i hästbranchen i över 20 år men inte på uppfödning i första hand utan på en bred verksamhet. Har jobbat med mycket inom häst och är också instruktör, domare, foderförsäljare och skriver/fotograferar på frilans.
Hur får ni det att "gå runt"?
Ständigt nya idéer, samarbete med andra = stort kontaktnät samt att jag försöker göra ett bra jobb. Lösningen är också att inte ha för stora utgifter utan låta allt växa i lugn takt. Jag har inte några särskilda andra matriella behov som märkeskläder och dyra viner 
Lycka till!
Jag bloggar om min vardag här:
Tack för ditt inlägg. Jag ska följa din blogg lite….
Jag förstår att man lättare kan leva på sitt företag om man är instruktör, domare mm. Men hur funkar det för er andra som inte har dessa inkomster till ert företag? Ni som "bara" har avelsverksamhet? Eller många av er kanske har annat vid sidan om? Man kanske till och med måste ha ett "vanligt" arbete också? Vad säger ni?

#2 jag vill ha ett vanligt arbete, jag vill ha mina hästar som hobby och avkoppling. Ett föl eller två då och då är så lagom så 
Hur har ni i era verksamheter?
Jag har olönsam hobbyverksamhet ^^ Man får inte registrera firma/verksamhet om inte ambitionen är att gå med vinst. Och den ambitionen har inte jag och har aldrig haft.
Hur stora gårdar har ni?
stall, garage, tvättstuga, boningshus, 7 hagar.
Hur mycket mark?
4 hektar
Tar ni eget foder?
Nej, byter tjänster med närmsta kobonde ^^ (maken är alltså elektriker och drar bondens el så får vi hö i utbyte)
Hur många hästar?
Fn 8 st varav en welsh och sju miniatyr shetlandsponnyer
Föder ni bara upp och säljer eller behåller ni och utbildar/rider in?
Avlar på två ston och behåller alla avkommor tills de är tre år för att visa på premiering. Sedan bestämmer jag mig för att behålla eller sälja. Kör in alla själv så att de (ev) kan säljas utbildade.
Lever ni på det eller är det bara på hobbynivå?
Ren hobby, kostar mååånga tusenlappar mer än jag får igen på försäljning. Själsligt lever jag absolut på mina hästar, älskar allt pyssel, träning, tävling, utställning…
Hur får ni det att "gå runt"?
Röker eller dricker inte, åker inte på semester, går inte på bio, köper aldrig kläder, jobbar på som tusan heltid inom kommunen.
Avel med ponny går nog att för det mesta rublicera som en dyrbar och exlusiv hobby. Skall man tjäna pengar på/leva av sin verksamhet, får man nog hitta på något annat. Det är i alla fall min erfarenghet.
Oj hunduppfödning är nog lönsammare! Då är nog enda sättet att inte ha några utgifter alls och inga lån! Man skulle behöva vara hovslagare, veterinär, sadelmakare, bonde och ägare av stor gård med skog… =P

Vi driver uppfödning av Welsh och ridponny för närvarande ca 40 ponnier. Vi har 8 avelsverksamma hingstar 5 på semin, Vi har seminstation.
Köper allt foder. Gården är på 30ha.
Vi är två som arbetar heltid på gården.
Säljer mest ponnierna som föl.
Du kan läsa om oss på www.ridponny.net och vi har blogg.
Vi har haft en uppstarts sträcka på ca 10 år för att vara där vi är nu.
Man måste upp i stor volym för att få ekonomi i avel i Sverige och ha något vid sidan om typ seminstation och tillridning av ponnier etc.
Att leva på welshavel finns nog ingen möjlighet någonstans i världen
men dom är bra för själen!!!!
Ett tips är att försöka utbilda dig till något inom häst (om man nu t ex inte vill jobba inom komunen). Massör, hovslagare, instruktör, ungdomsledare, cirkelledare, föredragshållare, tränare, uppvisare etc.
Sedan kan man ha allt i företaget och låta sina olika "verksamheter" dra nytta av varandra.
Att leva på welshponny avel är tyvärr nog en omöjlighet…. då måste du få upp ett unikt rykte och mycket fina ponnyer och upp i stor skala om det ska vara något…..så tyvärr för de flesta av oss är det en dyr men ack så rolig hobby. Många har ett sido jobb i diverse yrken och det krävs.
Vi har 8 welshar, över 4 ha mark och vi köper allt foder då all mark går till bete, skulle önska en större gård med mer mark.
Tack allihopa!
Sammanfattningsvis kan man säga att avel med hästar inte lönar sig? Är det skillnad på andra raser tror ni? Här är det ju mest welshfolk, (lite shetland och ridponny.)
Storlek på marken verkar också avgörande, vad ska man tänka på? Jag skulle vilja börja med 4 ston i avel. Hur mycket mark behöver jag ha då? Om man köper allt foder så behövs det alltså bete och vinterhagar.
Om jag har en gård med 4 egna ston i avel och sedan hyr ut ett antal stallplatser då kanske man kan få in lite inkomster där, men sen ökar man sin verksamhet och då får man inte rum med några inhyrningar längre hmm. knepigt det där!
7: Skulle ni klara er verksamhet utan hingstarna? Bara ha avelston? Hur många föl säljer ni ungefär per år? Är det mest welshföl eller ridponnyföl? 30 ha! Det måste vara en stor gård? Jag ska läsa även i din blogg, tack.
Kan tänka att du kan få igen lite foderkostnader med att sälja ett visst antal föl/ponnyer varje år, men gå med vinst är väldigt svårt.
Mark, jag tror beräkningarna som "fackfolk" gjort är rekommendationen 1 hektar per ponny/häst man har och det kan stämma bra, känner att vi har lite för lite mark, jag skulle vilja ha runt 20 så vi kan ta in eget hö tex. Det går på mindre som vi har idag men…finns alltid ett men..
Undersök skatte reglerna nogrannt innan du startar hästföretag, idag får du tex inte blanda verksamheter hur som helst. Skatteverkets regler för hästföretagare är inte gynsamma eller alls lämpliga i många fall då det är lite speciellt med hästnäringens olika delar, men det jobbas på för att bättre anpassa reglerna så vi får hoppas på ett enklare klimat i framtiden.

#10 Nej hingstarna är själva naven i vår verksamhet på flera sätt. Jag säljer sto t.ex och skickar med gratis betäckningar. Jag säljer treårs ston dräktiga med ridponnyhingst. Sedan säljer vi betäckningar och våra hingstar betäcker i runda tal ett 50 tal ston om året.
Vi har seminstation ganska liten men det snurrar på.
Vi hyr inte ut boxar men det kan vara en liten inkomst som täcker dina stons mat!
Vi tar emot ponnier för vidar utbildning och vi tar numera emot ston för fölning på helpension.
Vi tar även emot unghästar på lösdrift i mån av plats.
Det ska ha kommit ut en ny bok om hästföretagande, köp den. Är du kreativ går allt, och man vet inte förrän man har försökt. Viktigt är att du skapar en egen nisch. Mycket bra ston, som blir dräktiga lätt, fölar lätt, mjölkar bra och är okompliserade! Leta länge efter bra ston för en bra stolinje är A och O.
Jag använder ston som treåringar och säljer sedan flera av dom dräktiga, då får man fölet gratis! Vi föder upp för att sälja och säljer de flesta innan 3 år. I år har vi sålt 2 föl och tre kvar att sälja. Vi sparar ett stoföl i år. Vi säljer de flesta. I år har vi betäckt 14 ston! Vi har flest ridponnier. Från bra prestations linjer köpta i Holland!
Vi är två och vi arbetar 7 dagar i veckan året om, nu på sommaren arbetar vi fram till midnatt nästa varje dag. Vill man försaka allt och leva för sitt kall är det ett underbart sätt att leva!
Men rika blir vi aldrig men när man tittar ut över hagen och ser årets kull föl blir man åtminstonde varm om hjärtat.
Det bästa vore om du kunde kombinera det med ett flexibelt jobb de första åren så du vet att du har mat på bordet. Men att satsa på endast welsh kanske blir svårt.
Jag har funderat länge på att starta eget inom hästvärlden, men aveln lär förbli en hobby..
Grundfilosofin är att erbjuda fullservice för unghästar och konvalecenter, ta imot hästar och ponnyer för tillridning, utbildning och tävling samt att hålla privta träningar.. Men de är nog bara en dröm som kan gå ihop med ett halvtidsjobb. Önskar mig flera boxar i stallet, har bara 2 tomma nu. Men i höst är man väl arbetslös så man kanske skulle satsa!
Hur ser marknaden ut tycker ni som bedriver en liknande marknad?

Det är tydligen fler företag än någonsin som startars nu, jag tror att om man satsar nu är du varm i kläderna tills högkonjukturen står på topp igen!
Sen vet man ju inte om man inte provat. Men jag tror att hästföretagande bygger på referenser och goda vitsord, det tar lång tid att bygga upp så man får ha lite tålamod!
Vi betäcker själva fler ston än någonsin nu, dom fölen är redo att säljas när högkonjukturen gör att efterfrågan är stor igen….
.
# 13
Ang uppstallning mm
Hur marknaden ser ut beror mycket på var du bor. I storstäderna (särskilt Stockholm) är uppstallningen dyr medan det brukar bli billigare ute i landsbygden.
Hur det ser ut för utbildning mm beror på kontakter och vilket (bra) jobb man gjort tidigare. Etablera samarbete med uppfödare. Var generös i början. Bytesaffär? Gör ett bra jobb och se till att de hästar du jobbar med kommer fram i bedömning som du sedan kan använda i marknadsföringen.
Travare kanske om de finns många i din region? De kanske behöver vila, växa, föla någonstans.
..det är synd att det finns få som skulle betala för ett "pensionärshem" för pållar, finns många sådana i USA och vi kan knappast ha mindre gamlingar som skulle behöva ett bra sista hem.
Betäcker 3 ston i år så vi har lite på lager tills ekonomin vänder, ev 4 nästa år…
Men frågan är ju om man kan gå med vinst om man startar ett företag och ska kunna erbjuda humana priser, hur man än vänder på det så kan man inte komma under 2500 i helinack om man ska se utifrån vad hästen kostar att hålla och en möjlighet att göra vinst.
Här ute är det kanske dyrt och i stockolm är det väl knappa stallhyran ens!
Men om man ska ta 30% på vinsten lär det inte bli mycket kvar! =/
De flesta verkar ha det på hobbynivå, men ni som driver det som företag, har ni räknat på vad er omsättning är? Ska man starta eget vill dom ju att man gör en kalkyl och visar hur stor omsättning man tror man kommer att ha… Hur man nu ska veta sånt innan. Svårt…
Arhult, ni verkar ju ha ett större företag med lite ruljans i, har ni gjort kalkyler på de olika bitarna i erat företag? Alltså typ betäckningar för sig, försäljning för sig, inackorderingar för sig mm… Hingstarna verkar ju dra in den största inkomsten hos er iallafall. 50 betäckningar!! Hur många har Flyinge?
Det är bara att räkna ut vad en ponny kostar per månad i foder, stallplats, försäkring, tävling, veterinär, hovslagare osv. ta i mer än du tror så hamnar du kanske någorlunda rätt.
Sen kostar även du som ska ha lön, utbildning…lön och skatt, sociala avgifter är grovt räknat 40% + på lönen, alltså lön+40% till. ju mer du tjänar ju mer "kostar" du företaget. Moms måste du betala om du kör företag. (25%) Utbildning är ett måste då många vill ha på papper att du kan din sak innan dom lämnar sin ponny för utbildning, de finns så många idag med rätt utbildning så dom utan får det svårt.. hur meriterade dom än är.
Så varje ponny måste alltså få in en del som ska täcka även dig, ju fler desto mindre summa per ponny/månad….fast ju fler- ju mer arbete få du lägga ner och det är absolut inget 8-17 jobb med häst…och semester är mer än ofta svårt att vara borta mer än några dagar eller så….och då måste du skaffa ersättare som tar hand om allt, som i sin tur vill ha betalt.
Angående betäckningar så får du räkna med att Arhult har många år bakom sig med hårt jobb för att komma upp i den siffran, att räkna betäckningar som en post av inkomst är inget att lita på när du är ny, utan man får ta det som ett extra plus i början och jobba upp sig.
Jag har en förkärlek till welshar, tycker de har sådan utstrålning. Men vad tror ni om vilken sektion som skulle vara mest lönsam? Har man A måste man ha små ryttare om man ska behålla och utbilda innan man säljer. De andra sektionerna kan man kanske själv sitta upp på.
De hade varit intressant att höra vad era omsättningar ligger på ni som driver företag.

Om man vill ha lönsamhet är nog det säkraste kortet att helt avstå från avel
.
#20 Jag skulle tippa på att Welsh Part-bred eller Welsh Sec B -har störst marknad.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
…ska du ha lönsamhet så håller jag med #21 avstå då
man ska vara ypperligt glad om man går jämt upp och då måste du väl kunna sälja runt 5-7 st om året i så fall…. annars så är väl välstammade och meriterade WPBR som man kan få mest för på marknaden. (i dagsläget) men sådana kostar också att köpa in i avelsmaterial….kvalitet kostar.
beräkna att det tar minst 2-3 år innan företaget kommer igång på allvar…har du råd att "betala" 3 års kostnader innan det kanske ger något tillbaka?