Tvätt tips!
Min fasa har alltid varit att tvätta grimmor, dels för att de inte går att tvätta i maskin med alla tunga spännen. jag brukar handtvätta dem men de blir alldrig riktigt rena.
Vita utställningsgrimmor ska vi inte tala om, de" glöms" ungefär till nästa års utställningar kommer de fram i sämre skick än när jag lämnade dem åt sitt öde.
Men nu har jag hittat ett sätt att så att de blir rena, utan att skrubba.
Jag tog 1/2 dl tvättmedel och 1/2 dl Wanish i kranvarmt vatten och sänkte ner den" vita" utställningsgrimman i detta och plaskade runt lite. Döm om min förvåning när grimman redan var kritvit. För en gång skull ljög inte reklamen….och smutsen är väck!
Bra sätt, fast jag vet att min mamma slänger in mina grimmor i tvättmaskinen iaf, och maskinen är hel :p

Bra tips!
När jag tvättar grimmor/täcken i maskinen, så brukar jag alltid använda lite självhäftande benlinda på spännena, så går inte maskinen sönder. Fungerar bra med "begagnad" också :)

0#Hoppas verkligen grimmorna är kritvita så det blir bra resultat till helgen, hästarna som visas är det iallafall inget fel på.
Jag kör rubb och stubb i maskin, stänger dörren till tvättstugan och håller för öronen när det börjar dunka och klonka! 
Vi har tacksamt en tvättmaskin i stallet, en VÄLDIGT gammalgrovtvätt maskin, man får sköta den manuellt men den fungerar alltid och klarar av de skitigaste största häst täckena utan problem….urskönt under höst och vinter när det är mängder med lera…
#4 ha ha Hallonqvist! jag körde med samma metod innan "Gubben kom på mig och tittade in i tvättmaskinstrumman och den var full med småbucklor! Vänta du när du får en "Gubbe" som ser och hör allt.
#2 Bra! Så långt har jag inte tänkt!
#3 Lille mr Action åkte jag som en vante efter igår, jäkla humör har han, så det behövs nog några extra i reserv, extra vita så han kolar ner.
#5 Ja gammalt är bäst.
..våran hemma maskin har lite misstänkta bucklor i trumman den med…
Fniss, min karl bara suckar ett par minuter, sen kommer han på att det innebär ju att han får en chans att köpa ny ! Han är shopoholic, gällandes många saker
. Dessvärre inte när det gäller ponnyer.
#8 Han kommer nog konvertera till Ponny så småningom tror jag…
…åh, tänk den som hade en karl som var inne på samma bana vad det gäller pållarna…min lär nog aldrig bli en ponny shopoholic…men man kan inte få allt så man ska vara nöjd med det lilla….