Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1614 ggr
[Hallonqvist]
0

Namnbyte på ponny

Visst kom det en regel för några år sedan som gjorde det omöjligt att byta namn på en ponny? Syftet var att en ponny alltid skulle kunna härledas bakåt till uppfödare eller liknande, och inte försvinna i tävlingsvärlden med olika namn.
Jag hittar inte denna regel någonstans men är ändå baskat säker på att jag har läst den. Obestämd

WinterPrince
0
  • Byte av namn på ponny som är registrerad med stuterinamn får inte äga rum, ej heller tillägg av stuterinamn i efterhand. Som generell regel skall gälla att ponny som deltager i offentlig utställning eller tävling under felaktigt namn, först skall tilldelas varning, och vid upprepad förseelse avstängas.

Detta hittade jag på www.spaf.info under registrera stuterinamn

[Hallonqvist]
0

Tack! Jag har letat runt på SWFS sida men då var jag fel ute. Skäms

Elshira
0

Att man inte får byta namn på häst med stuterinamn tycke rjga är ganska självklart, men tycker att hästar som är född hos en person men kanske då inte hade stuterinamn (utan skaffade det säg 5 år senare), ska få lägga till stuterinamn i samtycke med nuvarande ägaren.

Hakuna matata!

Kirona
0

Jag håller helt med #3!
Att det skulle kunna gå att lägga till stuterinamn efteråt, vore jättebra!
Självklart ska man inte kunna byta bort ett stuterinamn, som uppfödaren betämt! Det vore litegrann att "ta ifrån äran" att man fött upp en  (fin?) ponny!

Arhults
0

Numera är det tvär stopp att lägga till stuterinamn, men jag tror att det helt enkelt är ett tolkningsfel. Det är så många t.ex på Irland som köper upp ponnier och lägger till ett stuterinamn när dom säljs vidare t.ex Munsboro. I Tyskland bytte man helt fräckt namn på ponnyn och kallade den tysk osv.

Ta Oakley Bobbling bobberty han blev Valentino i Tyskland! En otroligt använd hingst.

Brilliant en annan Brittisk hignst hette något helt annat i sitt hemland.

Jag tycker det är bra och det har förmodligen varit orsak till att EU tog denna regel. Men då innefattades även att tillägga stuterinamn. Men personligen tycker jag att man ska få tillägga stuteri namn på ponnier man själv har fött upp.

Att byta bort någon annans stuteri namn och att strunta att använda stuterinamnet på sin ponny borde leda till en tillsägelse, det är ju den enda reklam vi uppfödare får om det går bra för ponnyn.

Fourjoy
0

..att dom köper in ponnyer och lägger till sitt prefix är ju inte riktigt rätt…Rynkar på näsan 

Det borde vara hårda straff på att ta bort eller byta namn på en ponny, oavsett vart den kommer ifrån..man börjar ju undra om dom försöker dölja något….fast det var nog enklare innan alla skulle ha pass att fiffla med namnet.

BRA regel!!

Lorita
0

Det fanns för några år sen en inte godkänd tigrerad hingst, ägaren bytte namn på honom så han fick ett snarlikt namn som en godkänd knabstrupper.

Det är ju en bieffekt om man får byta namn som man vill på en häst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

RC71
0

#5 Det är ett handelstall och inget stuteri vad jag vet. Ponnyer utan känd härstamning som köps upp och reggas .

Arhults
0

#8 så kan det nog vara!