Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2345 ggr
Arhults
0

Internationella Utställningen

Ska troligen bli i Holland 2009, jag vill åka dit om någon vet en lastbil som ska gå ned vill jag ha med en ponny på den…..

Är det någon mer som ska dit?

[Hallonqvist]
0

Troligen inte.
Mitt sto har redan visats en gång internationellt som fölunge och då kom hon på en hedrande sistaplats Räcka ut tungan
Fast det kanske är nånting att skriva som merit, "4:a på internationell utställning" *Skratt*

Skämt åsido. Jag har ingen som håller den standarden man vill ha på de internationella visningarna. Även om det hade varit kul att visa för visandes skull kostar det ju ruskigt mycket pengar och jag måste göda den valda ponnyn till en slaktgris, och det vill jag inte.
Den negativa sidan av att avla sektion D Ledsen

RC71
0

#1 Vad är standarden där då? Nyfiken…

[Hallonqvist]
0

Lite större, lite showigare, lite biffigare, lite mer pälsglans, lite mer stirriga hästar och lite mer stillastående pålle i stall.
Äh, svårt att förklara. Men när det gäller sektion D ska dom iallafall vara i utställningskondition enligt engelsk standard, och det betyder en klart fetare häst än vad som visas på utställningar i sverige.
Sen som jag sa ovan, ingen av mina har den modellen som krävs idag "a la drake". Dom är för mycket "avdankade lydiga ridhästar" för det.Oskyldig

ZABA
0

#2 Lite ot men ok ändå hoppas jag - Så ofta som du är här på forumet så kan man nästan tro att du funderar på att byta ras eller utöka med ytterligare en vacker ras i stallet? Du får gärna köpa en av mina små knattar!

RC71
0

#4 Fördriver bara tiden i väntan på att influensan ska ge sej..FlörtBörjade min ryttarkarriär på welsh när jag var fem år. Vi hade ett sto som fick två avkommor med Roman Fidel.. (stavning?)Så welsharna har redan passerat stallet…

RC71
0

#3 Ok,då förstår jag precis! Detta är ju vanligt i länder där man har en extrem utställningsavel. För alla oss som rider eller på annat sätt brukar våra ponnyer största delen av året är ju den typen av hästhållning inte precis sund.

[Hallonqvist]
0

Exactlimente….
Därför väljer jag att inte delta i den cirkusen. Men det finns ju oerhört många andra fina individer som satsar på utställning, så jag följer glatt dom istället för delta själv Skrattande

RC71
0

#7 Och man kan som jag ,göra både och med samma ponnyGlad

Fourjoy
0

England har börjat få upp ögonen på att det inte är så hälsosamt att göda ponnyerna för utställning… många domare rekommenderas att inte "favorisera" feta ponnyer… så det kanske blir ändring på den punkten framöver…kan man hoppas i alla fall…

Bilou
0

Vad menar du?

citat: -Sen som jag sa ovan, ingen av mina har den modellen som krävs idag "a la drake". Dom är för mycket "avdankade lydiga ridhästar" för det.Oskyldig
Fröken Gwy……?  Det är "a la drake" i ett nötskal på utställning!!!

*fnissar* högt

Arhults
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att dom ska vara feta det gäller även sek B, min sek B hingst äter ton kraftfoder och luzern varje dag för att hålla hullet då han är av den elegantare typen…..

Foto Johanna Lagnevall

[Hallonqvist]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 jajaja! Räcka ut tungan Om vi bortser ifrån den donnan då, som kanske är den enda som har möjlighet att göra bra ifrån sig utan någon större sminkning.
Får väl erkänna att hon faktiskt är en drake, och ganska fet… Generad

sanderfors
0

Brukar det vara walesiska dommare som dömmer, eller någon från holland?

Det vore väldigt intressant att åka men som ovan skrivits är det inte lönt att åka med mina spinkisar… Men man kan ju hoppas på att Renon tänker gå pappas fotspår (Nebo Bouncer) för han är ju rätt biffig om man säger så!

Lindbygarden
0

är det likandant på svenska utställningar att de vill ha "feta" ponnies????

Arhults
0

2008 ska Internationella utställning vara i Tyskland,  2009 ska det vara runt den 20 augusti i Holland.

Vi ska försöka ta oss till Holland om vi kan samåka med någon. Blir troligen med en hingst.

Fourjoy
0

tyvärr så sitter väl den "feta" standarden nära hjärtat i en del utlänska domare.. dom är så van vid den.. så våra tunnare (eller mer normala ponnyer) blir kanske ibland för "lätta" i deras ögon…i England har det varit gödda ponnyer i så många år… så det tar nog ett tag att ändra på synen….

ZABA
0

Nu är det bestämt, bokat och (snart iaf) delvis betalt! Min semestertripp. Årets resa. Besök på Internationella Welshutställningen i Koowijk, Holland 22/8.

En bil med 5 passagerare som planerar att under en vecka åka tur och retur mellersta Sverige-Holland. Det ska bli såå spännande. Säkerligen får vi se mängder av underbart vackra welshar, härligt väder, riktigt suveräna shower och - om jag har väldigt mycket tur - kanske det finns möjlighet för besök på stuteri Shamrock/Shamrocklake.

Lyckan är fullständig! Skrattande

Arhults
0

Vad kul då syns vi, jag är också inbokad till Holland åker den 19/8 Hem igen på söndagen!

sting
0

Vi har anmält Molstabergs Soprano!

Håll tummarna för oss!

Lindbygarden
0

#19 Va kul! Håller tummarna för att det ska gå riktigt bra!

Elshira
0

Jo jag vet att endel engelska dommare numera hellre ser en lie "mager och skrnglig" unghäst än en övergödd… Jag menar på de flesta utställningarna där ser ju åringarna mera ut att vara minst 2 o.O De är ju riktiga "broilers". Hoppas de får den lite mer "normala" standarden snart

Hakuna matata!

vildapillan
0

Vi ska åka ner med Gwynfaes Jaffeth, det ska bli oerhört spännande att se hur det kommer att gå!!! Han är ju ganska laddad så det passar sig nog där nere…..

Arhults
0

Ni som åker ned till Holland med häst, hur åker ni och vilken dag?