För sent/spruta mm....
- Nu är det mitten av maj, är det för sent att betäcka?
- Ja, du bör nog spruta igång henne!
- Jag tror jag missade min pålles brunst i helgen, vad gör jag nu?
- Spruta igång henne!
- Mitt sto tog sig inte förra försöket, vad ska jag göra?
- Be veterinären spruta henne så det inte blir för sent!
Gång på gång på gång läser man sånt här "Det Stora Forumet" och jag blir nästan mörkrädd. Vart är all kunskap på väg? Var är all horsemanship? Och då menar jag inte horsemanship som i att kasta lasso rida western och få hästen tillgiven med cirkuskonster utan vart tog det sunda vettet vägen???
Jag trodde minsann i min enfald att djurbäbisar i alla de former föds under den varma delen av året, nämligen vår och sommar. Brunsten fungerar som bäst när stona släppt sin vinterpäls ordentligt och fått stimulans till hypofysen i form av solljus, grönt gräs och hingstgnägg. Ett par brunster kan göra gott för att få fart på hormonproduktionen.
Fölen som föds har de allra bästa förutsättningarna till en bra start i livet med gräs att sova på och värme som får dom att växa tryggt.
Ändå tycks det vara någon form att hysterisk jakt vem som får det första fölet året därpå och jäklar i låda om stoet inte tatt sig innan midsommar då tycks det nästan vara försent! Brunster som leder till dräktighet brukar ju i bondmun vara som mest gynsamma under juli månad vilket ger ett juniföl=perfekt enligt hästens egna biologi.
Så en fråga från mig till er andra, VARFÖR ska man spruta igång sina ston högt och lågt istället för att acceptera och RESPEKTERA hästens egna biologi som är anpassad till att ge fölen maximalt bästa förutsättningar ifrån början? Detta hysteriska igångsprutande - och då före midsommar - tycks vara förbehållet stora hästar, men råden haglar ju även över ponnyfolket.
Jag respekterar dom som sprutar igång sina ston av en anledning, okej att man sprutar om det är juli eller augusti men kom igen, vi har inte ens passerat halva året ännu!
*färdiggnällt*

Jag håller med dig helt och hållet.
Jag tycker inte att man ska "lägga sig i" allt för mycket i brunster/betäckning överhuvud taget. Tror man rör till det mer än man gör nytta i mixtrandet.

Hej
#0 Jag håller med fullständigt med dig men jag vet att inom travet så är det vanligt att man sprutar igång, man vill inte ha "på året försent födda föl" i min värld så är det bara pengar det gäller, nu är det kanske inte så med alla, men jag minns när jag var till ett stort stuteri med travare för att lämna sto på betäckning så flög dem märrar med föl från Italien för att få betäckt på nio dagars brunsten, jag tycker att det är helt fel, min personliga åsikt, men det är så himla mycket pengar inom den branchen, stoet var efter Sharif de I osolo, kommer inte ihåg hur det stavas men i vilket fall som helst så ska ju travar för helst födas så tidigt som möjligt för att kunna starta så tidigt som möjligt
man ska låta naturen ha sin gång för hästens bästa
Håller helt med, det är hysteriskt i vissa fall och tyvärr de okunniga "hoppar på" allt som dom hör….en negativ trend som förkommer i många olika sammanhang…
Naturen måste få en chans att göra det den är BÄST på innan vi i sista hand gör det vi kan….

Iblan d fungerar inte naturen och att vänta vecka efter vecka på en brunst som aldrig dyker upp är för mig totalt meningslöst! Nej vi sprutar igång stona här om de inte själva verkar att komma igång! Finns inget farligt med det, och det skonar stoägarens plånbok istället för att stoet ska stå här och kosta pengar i månader!
Fast det jag läser gäller ston som inte tagit sig och matte har inte lust att vänta 16 dagar på nästa brunst. Att ston krånglar eller står med gulkroppar som inte ger sig eller annat är ett medicinskt problem, men när de börjar spruta stona högt och lågt av ren lathet är mig rent vansinne!
…kommer dom inte igång så måste man ju i första hand titta på om något är fel, naturen har ju sina sätt att försöka tala om när något inte stämmer, för ofta så fungerar det utmärkt om allt stämmer…..nej, jag skulle aldrig spruta någon av mina….oavsett.. det behöver ju inte vara något fysiskt fel utan även det psykiska spelar en stor roll och att tvinga igång något som indidiven inte är redo för av olika anledning? måhända att det är djur men dom har liksom vi känslor och det måste man också titta på. Tex är stoet stressat så är det svårt att få henne dräktig oavsett i hur bra skick hon är i övrigt….och då måste man ju se till att hon är harmonisk först innan även ett föl får lida för ett stressat sto….
Om man funderar lite med facit i handen så är naturen oss överlägsen på de flesta plan och vilka problem kan uppstå om vi laborerar med den?
Dessutom ökar risken för tvillingar om man sprutar igång dom. Men visst - frysta eller uteblivna brunster kanske inte har något annat alternativ om man vill få stoet dräktig.

Jag står flera gånger i veckan här och tittar på ägg i stona, vissa ston måste ha hjälp precis som vissa människor måste ha hjälp. Men sen kan man ju se det krasst att dåliga avelsston som ej kommer i brunst och blir dräktiga direkt kan man ju ta ur avel. Oftast går dom då ett tragiskar öde till mötes om det inte finns någon användning för dom!
Vi har ett sto som har tävlat hela sitt liv, hon blev inte brunstig så efter en brunst cykel så sprutades hon, nu har hon i 6 år blivit dräktig på första försöket varje år utan att sprutas, hon är 22 år och väntar sitt 6:e föl.
Om hon inte hade sprutats kanske hon aldrig hade fått sina föl, då hade hon ju varit död istället!!!!
Det är inte så det fungerar för dom allra flesta, man har helt enkelt inte råd att stå och försörja en massa hästar som ingen nytta gör. Det kan man göra om man har en eller två! Men ute i den stora världen så är det så att man tar bort avelsston som inte kan få föl! Ofta är det ingen som vill ha ett gammalt sto som kanske inte går att rida utan bara kostar en massa pengar!
Men har stoet tjänat sin ägare väl så ser man ju till att det får en trygg ålderdom. Se på alla valacker som får sätta livet till för ägarna vill inte betala för dem när de är skadade o-s.v
Tack och lov att man kan hjälpa naturen på vägen så många fler ston får en chans i avelsboxen
….det jag säger är att folk har så bråttom….
…att stoet som tävlat hela livet inte kom i brunst (antar att det var direkt efter avslutad tävlings säsong?) är väl inte så konstigt….. troligtvis var hon uppe i varv i hög kondition osv och behövde både fysiskt och metalt ställa om till ett lugnare liv, jag är övertygad att hon så småning om satt i gång själv men som sagt man måste ha råd och tålamod att ge dom lite tid!! man kan ju inte bara ta en ponny eller häst från en invand miljö och tro att dom kan ställa om på någon månad, det är inga maskiner….ta en arbets narkoman och sätt honom på ett pensionärshem…det är bäddat för trubbel….samma med hästar, en tävlingsindivid behöver varvas ner långsamt under en lång period…kanske tom 1 år eller mer…
Vissa tävlingshästar som pensioneras lider verkligen att inte få göra det dom brukar göra och får avlivas till slut….tragiskt….man får inte glömma den mentala biten, den är lika viktig som den fysiska.
Bara för att man kan behöver inte betyda att man ska….

Det känns som om Arhult pratar om en annan sak än vad ursprungsinlägget syftar på.
Jag håller med TS. Folk har för bråttom. De hinner inte ens vänta in naturen ett par ynka veckor.
Oj då! ja här har du inte sprutats, hon brunstade mer än villigt.. behövde bara titta på hingsten! =P jag betäckte månadskiftet juli - aug.. Sent kanske men mig passar de bra! lagom till semestertider och bete! =)
#11…ingen bebbe än? är såååååååå nyfiken…..

Dom flesta ston brunstar självmant men när man ultraljudar ser man ganska fort hurvida det är aktivitet eller ej, står det still så gör det.
Vi spruta inte i onödan men ibland när det behövs.
Vårt tävlingssto som ej brunstade trots att hon stod hos hingst, hade inte varit riden sedan ett år tillbaka, hon skadades då.
Men att spruta igång direkt tidigt på våren är kanske att ta i, men har man väntat en brunst period och inget händer, då sprutar iallafall jag mina.

risken blir ju om man sprutar och mixtrar för mycket med naturen att egenskaper som svårt att få igång brunsten ärvs vidare.
Halvbloden har tydligen blivit mer och mer svåra att fribetäcka, ju mer semin som används.
Kanske bör frågan "är barnlöshet ärftligt" ställas på mer alvar, nu när vi har tekniken.
angående barnlöshet…..jag har sett flera exempel på barnlösa människor som adopterat men så här i efterhand kan man konstatera att naturen haft rätt i att dom inte borde haft barn…….
Jag upplever att vi människor i allt större utsträckning försöker ställa naturen efter våra villkor, tider osv. och det kommer att kosta på ett eller annat sätt, och det verkar som halvbloden har hamnat rejält snett när dom inte går att fribetäcka…
hade det varit i naturen hade dom dött ut med den egenskapen..

jag har sprutat igång någon gång men det är när det har krånglat .
Har haft ett sto sto som tävlade och skulle betäckas under tiden hon brunstade jätte bra men vägrade ta emot hingsten , slog värre än värst, så vi ultrade och för att äggen skulle bil tillräckligt stora så hjälpte vi henne på traven .
Brukar betäcka i maj-juli beroende på om de börjar tidigt eller sent, men har aldrig sprutat ett fullt friskt sto. Visst har man halvblod som ska börja tränas och tävlas tidigt så kan jag ju förstå dem som håller på då gör 4 månader ganska så mycket ibland. Samma med travare…
Men med welshar så är det väll i så fal att man söker efter de mest "välutvecklade" unghästarna istället för att ge dem e bra start på livet. Att behöva klä på dem täcken för att de över huvudtaget ska kunna vara ute eller bara låta dem vara ute någon timme… Nej då har jag hellre en fölunge som är född "lite senare"!
Hakuna matata!

#17 Men ibland kan man behöva spruta dem även i juni , juli om det inte vill komma igång rejält.

Det är ju inte så att stona är sjuka när man sprutar dom, det är väldigt vanligt att dom "hänger" sig oavsett om det är i april eller i augusti så måste dom ha hjälp "loss" inget sjukligt med det.
Står man på en seminstation blir det bra dyrt om man ska i 3 månader invänta att stoet ska komma av sig själv. Vi rekommenderar att spruta när stoet inte blir brunstig av sig själv, ganska vanligt faktiskt.
Nej lite hjälp på traven skadar aldrig, sen kan jag köpa resonemanget att vissa ston inte ska vara i avel för dom behöver för mycket hjälp.
Men jag vet elit ston med de bästa egenskaper som behöver en spruta ibland
Jo det är klart om de är lite sena osv, men är de pismärrar eller inte kommer igång ordentlig så är det ju oftast något mindre underliggande fel som kanske bör åtgärdas även som det långtifrån alltid är så :)
Hakuna matata!