Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettwelshnytt-och-skvaller
Läst 2400 ggr
ragnhild49
0

"The bottom is nådd"

En spinn off på tråden om att låna ston för betäckning:

"Ston i fertil ålder mottages/lånas/köpes billigt för betäckning med egen hingst. Ras utan betydelse, ev även större ponny. Hingsten är angloarab. Maila info och lämna telefon så ringer jag upp. Allt av intresse, även varm och kallblod."

Detta är i mina ögon fullständigt vansinningt. Med totalt stiltje på häst/ponny försäljningssidan, att ens tänka att "massproducera" hästar på detta vis är ….ja, jag saknar ord.

Man kan bara hoppas att INGEN har med denna annonsör att göra !!!

Egentlligen ville jag skriva som rubirk "Jag vill kräkas" men det kanske hade blivit lite väl teatraliskt (stavningen ZABA ?)

Fourjoy
0

Förvånad Skrikandes  mycket seriöst…..

[Hallonqvist]
0

Ren och skär hästproduktion.
Billig hingst x billigt sto = billig avkomma.
Billig avkomma säljes till billigt pris
billigt pris riskerar okunnigt folk.
Stackars billiga ponnyn riskerar att bli vandringspokal tills den säljs ännu billigare till en vänlig farbror som lovar den ett gott hem Cool och vips hamnar den på transport till Italien.
Grovt förenklat. Det går inte alltid så här men det KAN gå såhär. Skrikandes

Det kan förvisso gå åt pipsvängen även om man producerar en "dyr" häst men riskerna är iallafall minimerade med seriös avel.
Det här är bara sorgligt rakt igenom.

Edition
0

Ja du…Jag läste också annonsen och man undrar vad syftet är….

Experiment? Sälja billiga hästar? Tro att man kan få fram en stjärna av dessa kombinationer?

Nej,  detta är ingen avel som främjar avels Sverige. Men allt är tillåtet och man kan bara beklaga att folk inte inser vad de sysslar med.

Lorita
0

det där är tyvärr inget nytt Gråter om man bara kunde få fram varför vi avlar på korrekta hästar och stam som är känd.

Det finns något hos folk att det bara är snobbigt med seriös avel. Ändå är det ju så viktigt hur hästens ben är vinklade och ihopsatta för både hållbarhet och prestation.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

Det enda denna personen är ute efter är föl.. men till vad? att sälja för några få kronor? en "gullig" fölis efter egna hingsten?  den enda som kommer få lida för det här i slutändan är den dåligt planerade fölungen……det är ju inte en genomtänkt och seriös avelside… oerhört tråkigt att en del inte har mer vett än så….

Korsningen angloarab/ponny är väl inte så fel men det måste fortfarande vara en väl genomtänkt ide och ha ett syfte…..och tyvärr så verkar det i det här fallet som det kvittar alls vad det avlas på bara det görs…

ragnhild49
0

Jag är en mycket ond människa…….detta är det svar jag fick efter att ha mailat till henne och undrat vad hennes avelsmål är:

_"målet med denna "buskavel" är bla att få fram en framtida ridhäst åt mej, och kanske även min dotter som rider D ponny idag. Har funderingar på att sälja anglon då annat tar en massa tid idag, men då vore det kul att få lite föl efter honom. Jag tycker inte om renrasiga halvblod, lite för tråkiga tycker jag. Har därför svårt att hitta lämplig ridhäst. På detta vis kan jag själv välja det för som passar mej och sedan sälja de jag inte vill behålla själv. Låter konstigt?" _ 

Tycker inte sightansvarig att det är OK att jag lägger ut detta, så blir det troligen borttaget. Jag har ju inte lämnat ut namn eller annan identitet.

Sådär spontant tyckr jag att hon skulle kolla in våra cobbar   Cool

Lorita
0

"Har funderingar på att sälja anglon då annat tar en massa tid idag"

Och hur mycket tid tar inte ett sto och sen tre år att få fram fölet till ridhäst Tungan ute det slutar nog med att "snälla farbron" låter fölet åka på lång utlandsresa till Italien Rynkar på näsan 

Det är så typiskt att inte tänka innan man gör ett föl, jag har en sådan skapelse hos mig. Nu har jag fått henne utbildad och klar, men varför gör man en häst bara för att låta den gå i en hage i fem år Obestämd det tar ju jätte mycket tid att ut bilda en unghäst till en bra ridhäst, fattar inte folk de, fölen föds inte med sadel och färdig inridna Tyst

Spontant tycker jag hon ska börja med frimärken Cool

Fourjoy
0

Hur kan man ens fundera på att skaffa en massa föl när man inte har tid för en vuxen individ???  att passa och utbilda föl tar massor av tid…. eller man kanske kan låta dom gå i en hage tills man bara slänger på sadeln??? Förvånad …SUCK!!!!  vad är det för människa??

resten som"blir över"…. vad ska hända med dom? Italy nästa? tyvärr nog en stor risk om dom är i C-D ponnystorlek… Skrikandes

..det kanske finns frimärken med hästar på?  Skrattande

Arhults
0

#6 Jag tycker det är bra att du la ut det, dumhuvuden….Oskyldig tycker jag ska pekas ut! Stackars hästar, visst är det en smart kommentar, gillar inte halvblod dom är tråkiga hi hi, nej jag tror det ska stå, jag har inte råd med att köpa en renrasig så jag måste korsa ihop något själv.

Det är samma sak som att köpa hund, renrasiga är så dålig kvalite på så jag kör blandras! Visst! Skillnaden är väl 2000 - 15,000:-.

Men jag känner folk som är superpetiga med sina hästar, men ändå kört stoet till en hingst utan licens och inga språngrullor bara för att få ett föl i hagen!

Houdini
0

Jo, läste den.. tänkte svara men jag hade inget som jag kunde formulera på ett vänligt sätt så jag slutade ut det.

Gillar dock inte detta sätt att hänga ut folk!

ragnhild49
0

#10 Jag kan hålla med om att det känns som gränsfall. Att jag lade ut hennes svar (som ju var privat till mig) gjorde jag mest för att det är intressant att läsa hur människor tänker kring detta med att föröka hästar/ponnyer. Annonsen är ju redan offentlig.

Med det tankesätt denna person har tror jag att hon inte är insatt eller intresserad av avel. Kanske besöker hon då inte heller sidor som denna.

Men åter igen, det är ju bara för ansvarig att helt sonikak ta bort helle "tråden".

Houdini
0

Nej, jag tycker inte heller att du behöver ta bort tråden.

Och om dennna människa är insatt i avel över huvud taget så är hon nog utskämd för all framtid.

[Hallonqvist]
0

Så länge ingen person nämns vid namn eller på annat sätt kan spåras via inlägg här så kommer tråden att vara kvar. Den har inte brutit mot några som helst forumregler.
Och även jag tycker att det är okej att "onda" mot folk ibland när det enbart slår negativt mot hästarna som drabbas.

arnlic
0

Nu tycker jag att ni ska backa ett steg och se lite mer vidsynt på det här…

VEM har påstått att hennes hingst är en "billig" hingst?

Hon kanske vill ha ett urval av ston så hon själv kan välja ut de individer som hon själv tycker kan passa med hennes hingst. Kanske just för att hitta det/ de ston som har den exteriör o temperament som hon själv vill ha på sin avkomma. Det finns ju inget som säger att hon kommer att betäcka "vad som helst"! Det finns oerhört mycket stam-lösa ston som är betydligt bättre än de med stam!

#4 Hur många av alla godkända hingstar har korrekt benställning? Det godkänns hingstar med sänkta ryggar, gracila o/el paralellförskjutna ben, svaga kotor mm. De har ändå 8:or på dessa punkter. Hur kan detta komma sig? Förmodligen för att domaren ändå anser att hingsten har något (stam-mässigt) att tillföra aveln. Någonstans måste man ju lägga på poäng för att få igenom en sådan hingst…

Kanske har hennes hingst bättre benställning och exteriör än flertalet av de godkända hingstarna?

Arhults
0

Är det någon som klagat på hingsten? Tror du på det du skriver själv? Intressant tanke!

arnlic
0

Nja, inte rakt ut, men schargongen finns hela vägen. Bara för att hon inte använder "godkända" avelsdjur så är hon ute efter att skapa undermåliga avkommor - Det finns ingen här som vet att det är så!

Själv har jag mycket lite förtroende för de avelsdjur som idag kallas "godkända avelsdjur" bara för att de lyckats skrapa ihop 40p på en visning…

Då är jag mer benägen att lita på de som genomgått "riktiga" bruksprov, som visat att de inte bara haft "tur". Tycker ändå att just benställning (och övriga delar som kan påverka hållbarheten) skulle vara mycket hårdare bedömning på, då jag tycker det är så oerhört viktigt…

Jag vet inte hur denna människa tänker, men det är INGEN av oss som vet! Man ska inte döma någon när man inte vet…

arnlic
0

Här är dock en avelsannons som är allt annat än seriös!

**avla färg 2009 nu behöver vi få in ston
**welsh moutin hingst perlino missa inte chansen att få ett kanon föl 2010 efter en snygg och bildskön hingst med bra steg och extriör dock ej godkänd. *** *** kan ta imot 10st ston iår för betäckning mellan april till september månad. han är ca 120cm så ta chansen att få ett föl med lite anolunda färg han är perlino han bilder skickas via mail. pris 2000kr i betäckningsavgift och 500kr i månaden för bete.

Personen i fråga för ingen språngrulla - man får registrera fölet med okänd stam säger h*n… Hingsten är inte visad alls och man tänker inte ta något veterinärintyg för att kontrollera om han har några kasserande defekter för han ska kastreras till hösten…

(Har raderat hingstens namn - hoppas det inte är en alltför utpekande annons nu)

Edition
0

Det finns faktiskt avelsråd/nämd i varje förening, och uppfödare och hingsthållare som du just nu idiotförklarar genom att de har" lyckats genom tur" att bedöma/ta fram fram en hingst till ett godkännande på ynka 40 poäng. Vill man ha ett bruksprov på sin häst/ponny så går det bra, det är bara att visa fram den och då kanske man ska hoppas på samma "tur" där?

WinterPrince
0

Med tanke på hur svårt det verkar vara att komma in i -kvalitetsboken så tror jag inte det är tur som gör att dom går in.

ragnhild49
0

"Det finns ju inget som säger att hon kommer att betäcka "vad som helst"!"

Hur kan du påstå det? Detta talar väl för sig själv, eller?

"Ston i fertil ålder mottages/lånas/köpes billigt för betäckning med egen hingst.  Ras utan betydelse, ev även större ponny. Hingsten är angloarab. Maila info och lämna telefon så ringer jag upp. Allt av intresse, även varm och kallblod."

Som sagt man har olilka syn på saker och ting, men jag kan alrdig tro att personen bakom detnna annons är det minsta seriös. Det är min åsikt.

Lorita
0

#16 det är mycket bättre att "skrapa" ihop 40 poäng på en visning än att inte vara visad alls eller inte ens nå till *ynka 40 poäng.

Dom jag vet som avlar seröst, dom avlar med ston och hingstar som är handplockade ihop, slump avel vet jag inte någon seriös som sysslar med. Man har antingen ett sto som man letar en hingst som man tror ska passa ihop med eller så har man en egen hingst och då skaffar man egna passande ston till hingsten.

Billigt, ras utan betydelse, allt av intresse, varm och kallblod…..inte känns det seriöst.

*ironi

Arhults
0

Jag har en hingst som jag använder utanför kvalitetsboken och jag kallar mig väldigt seriös!!! Jag tror på den enskilda uppfödaren om den är seriös, men ingen av dessa annonser är seriösa, och kommer inte att föra aveln framåt.

Sen kan man genom slumpavel lyckas om ponnyn kommer i rätta händer av en duktig ryttare.

Det finns ju ponnier som tävlar högt som har ickegodkända fäder!

Pagn
0

Är alla uppfödare i england oseriösa? Finns ingen kvalitetsbok där, hingstar kan visas som 2 åring och få livstidslicens? Varför rusar inte hela världens welshintresserade till sverige och köper avelsmaterial här som finns i Kvalitetsboken?

Zondell
0

"Ston i fertil ålder mottages/lånas/köpes billigt för betäckning med egen hingst. Ras utan betydelse, ev även större ponny. Hingsten är angloarab. Maila info och lämna telefon så ringer jag upp. Allt av intresse, även varm och kallblod."

Det här är inte avel utan produktion av fler hästar. Avel = uppfödning och PLANMÄSSIG fortplantning av djur.

Just det där med att ha en plan är viktigt. Det har inget med kvalitetsbok eller inte att göra utan att kombinera två individer som passar ihop och som passar den plan/mål man har för sin avel.

Personligen tycker jag det är tveksamt att avla på hästar utan känd stam för osäkerheten är för hög. Man vet helt enkelt inte vad hästen har "innanför västen" även om den kan ha fördelar själv.

Elshira
0

Visst jag köper om man har ett eget sto som man kan lämna iväg till "vilken hingst som helst" om man har för tanke att få fram en egen avkomma av sitt gammla fina ridsto och en ny häst åt en själv/ens barn och tanken är att bara få fram en aldeles egen liten skogsmulle…

Men att köpa in ett sto till sin hingst för att bedriva avel (och var jag tycker det verkar som, sälja) tycker jag verkar helt idiotiskt. Hästar/ponnyer som inte blir de vackraste eller de bästa finns det gott som och många skänks nästan bort = billigare att köpa än att föda upp.

Hakuna matata!

Fourjoy
0

Men att köpa in ett sto till sin hingst för att bedriva avel (och var jag tycker det verkar som, sälja) tycker jag verkar helt idiotiskt.

????  det är vad det flesta av oss gör som avlar…vi köper nogrannt både sto och hingst material som vi använder oss av, varför skulle det vara idiotiskt?

..och vad händer om du nu tagit fram en avkomma efter "grannens" hingst och det inte blir som du tänkt dig med framtiden utan du tvingas sälja??  den som får lida för uppfödarens brister är ponnyn.  Ingen tjänar på att avsiktligt ta fram en skogsmulle, man måste ju se till att satsa på att den fölis man tar fram, så den har de bästa möjligheterna att bli något, sen om det inte blir så…då kanske du får acceptera att det blir en skogsmulle….för alla kan inte vara bäst och vackrast men då har den i alla fall fått en ärlig chans.

Elshira
0

#26 "det är vad det flesta av oss gör som avlar…vi köper nogrannt både sto och hingst material som vi använder oss av, varför skulle det vara idiotiskt?"

Det jag menade var att köpa in ett sto utan några som helt meriter, stam, utseende osv utan bara för att det är en häst - för att betäcka med en hingst som inte har några meriter osv - för att bara få en avkomma utan någon som helst tanke på att föra vidare något, få en bra tävlingshäst eller något annat ändamål, utan bara för att få något över huvud taget - det är där jag menar att det är bättre att köpa en häst som redan finns istället för att "skapa" en egen "skogsmulle, för precis som jag menade och som du sa är det ju ingen som tjänar på att ta fram skogsmulle (som denna i annonsen verkade vilja göra). 

Det tycker jag är dumt, inte att köpa in ett sto för att bedriva en avel för att få fram ett förhoppningsvis bättre material. Ju sämmre material man startar på ju mindre blir ju chansen att få något bra, och tar man 2 hästar som inte kan något, kanske är okorekta och ser lite "taskiga" ut, vad ska man då göra med hästen förutom att få en häst msn kan lulla på i skogen? (Självklart kan man ju få en bra tävlingshäst utan det hela men till just denna annons verkade inte köparen/hingstägaren vara särskillt seriös).

Hoppas jag fick till det någorlunda rätt nu :) Alltså ja till seriös avel och de som inte blir toppmaterial blir små mullehätar och nej till oseriös avel som i.af inte leder någon vart! ^^

Hakuna matata!