Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1676 ggr
Diablo
0

bra-dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! skulle vara kul att få lite annan syn på denna häst

någon som är bra på exteriör kanske?

(jag tycker ju givetvis han e finsat)

alla kommentarer välkomnas bra som mindre bra!!

det är en ett årig mountain hingst

ragnhild49
0

Han ser trevlig ut, men frågan är om du har en bild på honom med manfria sidan mot kameran. Tyvärr är det skuggigt precis vid huvud/halsansättningen, så den är svårbedömd.

Diablo
0

Ska fixa en inom kort då!

ylle
0

Han står också för snett, så bakdelen ser väldigt underutvecklad ut! Tänk på att ställa honom så att hela kroppen är VINKELRÄT mot kameran, förutom den manfria sidan då!!!   hälsnnigar Ylle

Diablo
0

här kommer nytagna bilder på honom ..han har kanske växt lite ojämt och jag vet inte var jätte magen kommer  i från…

men man kan väl säga att han är två år nu.

Diablo
0

en till bild…

Diablo
0

ännu en bild

[Hallonqvist]
0

Puttar,
Är fel person att uttala mig om WM men vill gärna höra någon annan persons åsikt om ponnyn!

Fourjoy
0

..fegisar…. jag börjar väl då.. kanske något grov ansatt hals, sänkt rygg.. kan dock bero på att han sträcker upp sig.. kanske också något lågt ansatt hals… svårt att se med man snutten som hänger över.

Men han är bara 1 och dom ändras något enormt hela tiden och ser ofta ut som dom vore tillverkade av flera olika ponnyers delar.. runt 3-4 så kan man kanske börja ana vart det bär hän..

Det är så svårt med foton, du kanske skulle ta en bild på hans nivå, kameran i hans mankhöjd ca… nu är den tagen något ovanför honom vilket ger honom korta ben. Om du tar bort bakgrunden så förstår du vad jag menar.. då blir proportionerna annorlunda.

Lorita
0

#8 jag är inte feg, det ska gudarna veta Skäms men jag tycker inte att någon bild är tagen så att jag kan bedöma hästen ärligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HAPE
0

Jag är inte rätt person att bedöma welsh mountain, och som sagts ovan är bilderna tagna ur en knepig vinkel. Kan det inte vara så att han för tillfället växer (ser ut som om rumpan är högre på någon/några av bilderna) och att det därför ser ut som han är sänkt i ryggen? Jag tycker att många unghästar som sätter fart och växer med rumpan först kan se svaga ut i ryggen, men se helt korrekta ut när de vuxit ikapp sig själva.

Bara en tanke…

Diablo
0

ja han e ju helt klart högre i bak just nu!

När man åker på en utställning ,dömer domaren vad han ser för dagen då? eller ser dom hur hästen kommer att utvecklas…och dömmer efter det? om inte är det dumt då att ställa ut en häst som är inne i en ful växtfas??

Jag ska försöka få till bättre bilder…mästerfotograf som jag e ;)

Lorita
0

#11 domaren dömer vad h*n ser för dagen och även steget som är jätteviktigt för våra hästar.

Sen kan man få bra poäng även om man är "fördagen överbyggd bak" det rycker jag i alla fall min Karisma fick (8*5) så åk iväg på lite utställningar, minst tre bör man nog ha åkt på med olika domare, om det går, innan man får en någorlunda bild av hästen.

Fourjoy
0

Är han i en riktig växfas och mycket ojämn i kroppen så skulle jag nog avstå att visa… tyvärr så kan dåliga poäng "hänga med"

domaren dömer dagens och inget ev framtida skick.. så det gäller att försöka pricka in dagsformen.. vissa tycker inte man ska visa 1-2,5 åringar då dom ibland inte är till sin fördel… men man måste kunna lita på sig själv tror jag… vissa håller sig jättefina genom hela sin "ungdomstid" medans vissa ser ut som hopkok av guds like.. men "better safe then sorry" är rätt bra att följa..

min fölis är just nu 5 cm högre bak.. riktig kälkbacke…och halsen ser ut att komma från någon annan ponny… så han är inte i visnings skick just nu..Flört

Lorita
0

#13 jag visar mina hela tiden och bokar en till två visningar om året oavsett växtfas. Eftersom en häst visas för dagen så är det just för dagen och då gör det inget om man får lågt på något någon gång.

Diablo
0

Vi visade honom på Vreta utställningen i går

Han fick 37 poäng

med siffrona:

8 Normalt utvecklad , bra raskaraktär

7 Vackert huvud,lång hals,kort toppigt kors

7 Torrbent , ngt knipt, ngt tåvid fram

7 Obalanserad (Han trodde det var pga hans växtfas)

8 Lätt, utvecklingsbar

Jag är jätte nöjd! Ni som har varit med ett tag och läser denna kritik…är detta något som kan förbättras när han växt klart tex korset?? eller är det exteriöra fel som han får leva med?

sanne
0

#15 Det var väl jätte bra kritik för en så pass ung ponny. en 8 på typ är kanon. Toppigt kors.. musklar han säkert upp. Tåvid o knipt. alla unghästar är nästan tåvida, ha en bra hovis, sen kommer han bredda sig. gångarterna är bara att träna på !

lycka till i framtiden, han kan säkert bli riktigt bra när han växt färdigt !!!

Lorita
0

#15 du ska var jättenöjd/stolt två åttor är kanonbra

Diablo
0

Här kommer en dagsfärsk bild på honom!…

Vad tycker ni ? har han utvecklats åt rätt håll?

Så klart i mina ögan är han ju läcker!

Diablo
0

en bild till

Diablo
0

huvud bild

Izzi
0

Vad fin han har blivit!

Diablo
0

#21 Tack!!

Det var så roligt att se skillnaden nu när jag satte in korten och gämförde med de från i vintras….Han ser ut som en helt annan häst tycker jag.

Elshira
0

Ja det syns verkligen att han håller på att växa i sig! I vintras så var ahn överbyggd, lite grov hals, lågt ansatt osv, det enda jag fortfarande tycker är att halsen är nogot lågt ansatt, men den är fortfarande markerad vilket är viktigt. I övrigt ser han ut att ha växt fint och sen måste man även tänka på att dessa små hästar gärna inte ser klara ut förrän de är 4-5. Men just nu tycker jag det ser mycket lovande ut!

Min hingst Lord Milligan har varit välväxt hela tiden och växt ganska så jämnt, ev. lite överbyggd, men han har ändå alltid sett lite "valpig" ut och först nu börjar man se att han snart är färdig. Han får lite mer hingsthals, breddar sig det sissta osv.

Hakuna matata!