Reflektioner över frukostkaffet
Reflekterar över ett faktum som jag läser oftare och oftare nuförtiden.
Jag hör och framförallt läser på diverse olika forum att galoppen har lite att önska på Welsh sektion D. På flera ställen kan jag läsa att undrande människor får "goda råd" som varnar för Welsh cob beroende på vad de ska användas till.
Att de skulle vara tunga och klumpiga osv. Det där med tyngden tror jag är ett kapitel för sig men detta att galoppen skulle ha brister är faktiskt något jag aldrig tidigare i livet stött på, ända läser jag allt oftare hur dålig den kan vara.
Jag drar en snabb egen återblick till hur cobben såg ut för säg 70-80 år sedan i det gamla Wales, och till hur den såg ut när den först kom in i Sverige. Det var långlinjerade hästar med bra sadel/selläge och högställda. Notera att även en ponny kan vara högställd.
I Sverige för bara säg för 15-20 år sedan visades många cobbar på utställning med i många fall gemensamma blodslinjer. Blod som var framtaget för att hästarna skulle gå att rida på, med gemensamma ovan nämnda egenskaper.
Men så för kanske 5-10 år sedan började det hända saker med de sektion D som visades bild både här och utomlands. De blev grövre i första hand, och i och med de föll många av de exteriöra egenskaperna bort som tidigare fanns, högställda blev lågställda, ryggarna blev kortare och i vissa fall tom sänkta. Bogbladen blev mer liggande och korsen plattare. Med detta förändrades även gångarterna.
Traven har blivit mer uppdelad i framben och bakben. Ett rörelsemönster med höga knän fram, och med väl böjda hasar bak. Precis enligt den uppsatta rasstandarden, men det känns som att det har gått ett steg för långt. Har suttit många timmar på läktare och vid ringside och studerat rörelsemönster, och i vissa fall ser jag också tendenser till överrörlighet.
Det blir ett större slitage på ledgångarna och de ligament som stabiliserar hela rörelseapparaten. Försöker se dom framför mig lugnt och avspänt piafferande, men får inte till bilden i huvudet riktigt. Kanske för att traven också visas som oftast i ett övertempo. Tro mig, jag uppskattar också en cob med en mycket bra trav, men det får inte vara på bekostnad av förmågan till självbärighet.
Och galoppen då.
Med liggande bogar och platt kors blir det svårt att få bakbenen väl inunder sig och med förskjuten tyngdpunkt bakåt. Den klassiska modellen för en häst i balans känns långt från dess exteriör och rörelsemönster.
Jag har hållit på med welsh cob i över tjugo år och de hästar som har haft en mindre bra galopp kan jag räkna på en hand. Men då har jag också mest kommit i kontakt med den gamla typ av cob som fortfarande var långlinjerad, med goda gångarter, inklusive galoppen.
Är det så att den moderna utställningscobben världen runt har avlats fram till ett pris av försämrad galopp?
Jag ska ärligt säga att jag har sett få cobbar galoppera de senaste åren vare sig på lina på en utställningsplats, hingstpremiering, i folks hagar eller på de miljontals filmer på tex youtube. Det är mest trav som uppvisas.
Jag har dock sett massor av samlad galopp på tävling. Väl samlad galopp till halt ska inte vara en omöjlighet. Men jag har mycket svårt att se tex förra årets RW-klassvinnare gå i en samlad galopp under ryttare väl i balans. Hade gärna gjort det och blir gärna motbevisad.
Men faktum kvarstår för mig. Cobben för 20 år sedan och cobben idag på bilder och filmer är inte likadan, vare sig i Sverige eller utomlands. Och antalet "varningar" för cobbens lite sämre galopp ökar.
Slumpen eller avel?
Spännande diskussion. De cobar jag träffat på nära håll är främst de som importerades till Valla på 80-talet och några av deras avkommor. De är väldigt olika varandra och i flera fall känns de inte som samma ras.
Jag red in Lodor Beti RWD 18. Här är en bild på henne från 1989 när hon precis kom från England. Hon var trevlig att rida och hade fantastiska rörelser, även galoppen.

Som ridskolehästar blev aldrig cobarna riktigt bra. Dels var de inte så hållbara och dels var det flera som hoppade ogärna. Några var lite spända och nervösa och hade svårt för ryttarbyten. Alla som jag träffat har dock varit väldigt snälla, aldrig ett öra bakåt.

Av de cobbar jag sett , både på utställning, ridning och 3 årstester så har de många gånger haft gemensamt att de haft en tung galopp som inte premierats av domarna. Den är kraftfull men inte elastisk. Jag vet inte hur cobben såg ut för 20 år sedan men dagens cob är mkt av en vagnshäst för mig. men samtidigt en häst som är säker på foten oavsett underlag och bär sin ryttare med balans och underbart sköna gångarter. De har kanske inte lika lät för sig i galoppen som en ridponny har men kan lätt korta upp sig för kort galopp på dressyrbanan. En riktigt bra längning däremot har jag inte sett på så många.
När jag ser bilder på cobben från 40 talet så kan jag bara tycka att de var ännu mer vagnshäst än i dag. Så så mycket sämre galopp kan knappast har avlats fram under dessa år.
….jag kan hålla med, har också studerat individer intensivt i allt material jag kan hitta från då och tills idag…även om jag inte är veteran i welshgänget så tycker jag detsamma gäller sektion C.. dom har också förändrats och tyvärr inte positivt (tycker jag)
Har kontakt med många "over there" både avelsfolk och ridfolk och många har svårt att hitta en C med bra sadel läge, som inte är för kort i ryggen, vissa upplever att dom sitter på korset med knäna över bogen på ponnyn….det är inget vidare. Rörelserna likaså, det som premieras är symaskinsgång med höga knän…en negativ trend….
Kommer du med en högställd ponny (C) på utställning så är den ofta inte riktigt rastypisk… inte heller A verkar få vara högställda.
Det är aveln helt klart som valt detta och det är bara med avel man kan "rätta" till…
Jag ställer mig inte på någon sida och tycker att något är rätt eller fel, ställer mig mest förundrad till att en "allmän åsikt" om man får säga så tycks vara att en cob har sin galopp som svag sida.
Då känns det märkligt att moderföreningen samtidigt har som avelsmål "the worlds best riding and driving pony" 
Har aldrig fått någon negativ kommentar om galoppen när jag tävlat, även om det var några år sedan nu. Så därför blir jag fundersam när man var och varannan dag läser att cobbar har dåig galopp.
Nåt måste det ju bero på.
Hur kan en häst vara extremt kort i ryggen men samtidigt lågställd?
Det är ju motsatsen till varandra?
Lång häst i förhållande till benlängden (höjden) = lågställd
Kort häst i förhållande till benlängden (höjden) = högställd
Hur kan då en extremt kort häst vara lågställd??
saken är ju att många welshar av A,C o D är lågställda och dom har dåligt sadelläge. ordentlig front och ordentlig rumpa men ingen plats emellan vilket ger intryck av en lågställd ponny, min gamla sektion C är en sådan, ser lång i kroppen ut men sätter du på honom en 16" ponny sadel får den knappt plats….en vojlock ser ut som ett täcke…
ordvalet högställd och lågställd är kanske både rätt och fel av mig att använda då det tolkas olika av männisor och disskusioner kan pågå i timmar om vilka vinklar det är som mäts mot varandra.
Jag vill ha fram budskapet, exteriören har förändrats med modet, och det påverkar linjerna och rörelserna.
Ja, min åring är oxå kort.. 120 cm hög men bara 95 cm i täcke..
Fast jag tycker cobbarna ska vara kompakta.
#6+7 I min värld är har högställd ponny/häst i jämförelse med resten av kroppen lite "för långa" ben och en lågställd ponny/häst "för korta" ben.
Har aldrig hört att det på något sätt direkt hänger ihop med längden på ryggen men å andra sidan är jag ingen exteriörexpert.
Har inte längden på ryggen att göra med hur lång hästen är menar du??
#10 Jo, absolut har längden på ryggen att göra med hur lång hästen är. Men som jag skriver att jag uppfattat benämningen högställd/lågställd har det inget att göra med längden på ryggen utan längden på benen.
En HÖG-ställd häst =HÖG-a ben.
En LÅG-ställd häst = LÅG-a ben.
En i ryggen lång häst kan ha långa ben. En i ryggen kort häst kan ha korta ben.
En reflektion angående låg/högställda hästar…
Jag lyssnade på ett föredrag med Morgan Johnsson som förklarade att en högställd häst är en med "mycket luft under magen" för långa ben i jämförelse med kroppen… och en lågställd är tvärtom.
Det är ju sedan en smaksak vilket man tycker om att avla på… och vilken typ domarna tycker om
… det ju hänt att samma häst har varit både högställd och lågställd under samma säsong när de blivit bedömda av olika domare.
Just det där är ett mycket bra uttrycks om även jag använder muntligt, alltså luft under magen.
Sen är det ju smaksak som sagt, jag vil gärna ha lite "för långa ben" då det är trevligare att rida en sådan häst.

Huvud frågan är spännande, tycker jag, håller vi på att förändra våra hästar till utställningsringen och inte för att skapa bra bruksdjur.
Skapar vi överdrivna djur till utställning och tappar ridbarhet?
#13 Absolut, långa hästar är (i de allra flesta fall) så svåra att samla ihop till bärighet…
#14 Som med hundar upptäcker man väl inte vart det barkat hän förrän det är för sent.
Är det så att cobben har en dålig galopp är det dags att ta tag i det.
tyvärr så tycker i alla fall jag att det gått åt att typen mer blivit formad för utställning än bruksdjur, hur bra och effektivt är det med höga knän och släpande bakben? höga knän ok men det måste vara med action framåt..
Läser man engelska annonser så nämns det ofta "showtype" eller "ridingstock" och så används dom sällan till ridtävling och utställning under samma säsong då dom ofta är "ur" skick när dom rids för att få bra poäng på utställning…vilket är helt sjukt då en vältränad ponny borde vara det ultimala!! och premieras….tyvärr premieras det fettmassa framför muskelmassa idag…. men det är dock under förändring i moderlandet då domare uppmanas att inte premiera feta ponnyer…men det lär ta ett tag innan det slår igenom överallt…
…just för att cobben har ryktet att ha dålig galopp så blev vi extra glada av att mitt stos avkomma fick en 9:a på galoppen på 3 årstestet…. det var
för den dagen…
sånt här är bra att diskutera, det måste stötas och blötas för att vi ska nå framgång och bevara rasen och dess fina egenskaper…..
nu vankas det nog lite åska här….mullrar fint.. får väl stå i startgroparna för att plocka in 15 talet pållar snart…

#17 "får väl stå i startgroparna för att plocka in 15 talet pållar snart…" jag tänkte först på att du skulle importera 15 st på ett bräde 

Jag har just plockat in mina fyra skakade och frysande från hagen, dom missade att vindskyddet går att använda på sommaren också, eller vad det nu är för årstid ute 
#12 Så har jag oxå hört Morgan tala. Så uppfattar jag oxå låg/högställda…
#18 15 importer på ett bräde… det vore nåt….
nä, det får vara nog med importer ett tag….
tittade i min låda och det är gröna engelska och ett ynka beige svenskt pass…snart är det bara gröna pass kvar…
Min lille svarta krutburk har börjat lugna ner sig nu så det börjar arta sig….han är så söt
….han har 6cm långa öron, har aldrig sett så små öron på en ponny…
Måste braa få komentera en sak ang. traven… Jag tycker att de ska ha relativt hög knäaktion (inget överdrivet dock) men jag tycker att de samtidigt också måste ha en förmåga att kunna länga stegen också och ha bra bakbensarbete.
Så kort och gott det jag vill se är en luftig kraftfull trav med "sväv".
Hakuna matata!
Tillägg till min kommentar om att min cob var kort.. han har förbaskat bra galopp.. stor vägvinnande & bärig i uppförsbacke!

Det krävs mycket träning innan man får en bra och bärig galopp och en cob med sin tyngre kropp kräver i uppbyggnad mycket mer än en lättare ponny/häst gör….sen är dom som alla andra kallblods hästar gjorda för tungt men långsamt jobb i timmar istället för snabba, korta jobb….en cob är ju ingen racer direkt… och galoppen är väl den gångart som användes minst ute på heden i arbete så den har väl inte prioriterats…..å andra sidan, vad gör de höga knäna för nytta? flashigt men inte effektivt….
huvudpunkten borde läggas på framåtgripande gångarter, sen höga knän…

Ensak man skulle kunna göra det är att införa galopp på utställningar som är i ridhus. Knabstruppern tex har alltid galopp på utställningar och när hingstar premieras.
Jag tror alla avel måste passa sig för att inte missa bruksegenskaperna, dom som avlar är ofta dom som ställer ut. Det betyder att man lätt flytter fokus från ridingen för hästen som visar sig snyggt i ringen. Där är ju dom engelska- ridklasserna ett väldigt bra bruksalternativ, där man kan visa även avelsdjur ridna och publikvänligt också.
Risken är annars att raser delas upp i bruk och utställning, som araben som under 80-talet hårt avlades som en lyx utställningshäst. Nu är det nästan två raser, det är ju lite synd för avlar man inte för bruket så är det ju risk att vi avlar extrem er som inom hundaveln och jag tror inte vi vill komma dit.
#25 hur lyckas man få bilden så liten, har du den i större format 
..man kan ju titta på travhästar och fullblod, två likartade hästar men den ena är framavlad för trav och travarna har oftast väldigt svårt med galoppen, fullbloden har inga problem men kan ha problem med trav i stället….just för att dom avlats på ett visst sätt…. sen kan man oftast träna upp en dålig sida och få det att fungera ändå men det krävs mycket jobb men det är natt och dag om hästen har rätt förutsättningar för att klara av det både fysiskt och mentalt.
…bra att vi som avlar har ämnet "i fokus" då kan det bli förbättring…. 

Glömde, denna ponny är då sekt B, Ngt rund året om men ändå grövre än många cobbar i sin hals, rumpa (o magen…) Mkt kommer av att hon rids dressyr på 5 dgr/v men mkt är hennes egna kroppsformer. Hennes mamma har inte hälften av denna massa och pappan är inte heller lika grov.

Skulle man välja att bedömma galoppen med så måste man nog utbilda domarna i hur galoppen på en ras ska se ut. Det ser man på 3 årstest och kvalite att domarna kan tycka att det är svårt med cobbarnas galopp och ger dem lite sämre betyg än vad de egentligen borde ha för sin ras.

#28 tack nu ser jag hur fin det ser ut 
#30 bara det inte är så att rasen har en sämre galopp än vad dom skulle ha, visar man galopp också så lär sig domarna och man kanske avlar mer på galopp också. Men det är bökigt att visa galopp, man måste ju släppa varje häst i ridhuset, ensam och sen ska man fånga hästen också…..