En transport kommer lastad 2
…en ny transport kommer i mitten av maj…
Jag är erhört nyfiken på den lille kille som ska hem till mig……en svart WM med stam av bla Synod, Blackhill, Weston, Brierwood, Revel….och en liten droppe Twyford i fjärde led…. farmor är nära släkt med Blackhill Picalo.
är det bara jag som går mot strömmen så här i "dåliga" tider…. 
Nu menar jag asbolut inget illa, men undra om det inte var Blackhill Piccolo/Piccalo (?) jag såg på Fayre Oaks för ett par år sedan, han såg HEMSK ut!! Hoppas inte det var han men jag tycker namnet ringer så bekant. Och då menar jag inte hemsk-som-i-mager utan hemskt-ful-ponny. 
Blackhill Picalo är en av de mest berömda A hingstarna..
tror han såldes till Holland när stuteriet lades ner? hans avkommor säljs ofta för stora pengar…. om han nu var/är ful så är definitivt inte hans avkommor det.. 

Nej ja gör nog det med, jag får hem ett nytt avelssto på fredag!
Ridponny ursprungligen från Holland NWR, ska hit och betäckas med vår Diablo!
Min lilla Sweet as Sugar ska jag hämta hem den 29!! =) En åring i sek. B som ska bli mitt första avelssto i min verksamhet. Å kanske min sons tävlingsponny om det nu blir så att han blir så intresserad.
Pappan är Bostorps Tuborg å mamman heter Fagerslätts Jaffarin.
Å hon är verkligen söt som socker

#1 - Jag får hem 2 i samma transport, om det är med Owen,
Spännande!
Japp det är Owen, vad får du hem för roligt? (nyfiken som vanligt)
Har ett sektion C sto till som också ska hem men hon hinner nog inte med denna gång….men hon står hos min vän som leasade min Jack så det är ingen panik… funderar på att betäcka henne innan avresa…

#8 Vad kul, är han visad i Holland? Vi har hingstvisning på Lördag då är ni välkomna ner. Jag har precis hämtat hem Diablo, så alla hingstarna finns hemma
#8 Oh, vilken snygging… så spännande !!!!
Jag hoppas kunna hitta en ponny snart som kan resa hem till mig…

Han är visad, gick till 2:a besiktning, även godkänd i Weser-Ems(bild#8)
Efter ett, inte allt för svårt, beslut bestämnde vi att kastrera honom innan han kom hem. Det är inte lätt att hålla hingst, och jag tror nog att han får ett roligare liv som vallack. Det finns så många fina welsh och ridponnyhingstar i Sverige.
-Agneta, det hade varit jätteroligt att få se alla dina fina ponnier men det är för långt att åka, tyvärr.

#12 OK han såg fin ut! Vad synd att ni inte kan komma, det hade varit roligt att träffa er och visa er hingstarna! Det är bara 20mil väg 34!
Är det ingen av er som köpt Welsh från Owens egna uppfödningar ? ?
.. Owens går åt så snabbt…
men det finns några få lyckliga…
# 15 Jo det är sant. Men jag vet iallafall att en lycklig köpare fick loss en häst från Owen i November förra året. En häst som hade Vunnit någon störe utställning strax innan den kom till Sverige. En fantastisk häst. Såg den i transporten.
Han kom nämligen hem till oss med ett par hästar från England.
Äras den som äras bör! Jag har nu tittat igenom mina kort och det var INTE Blackhill Picalo som jag såg var så ful. Namnet på den ponnyn vet jag inte om jag nånsin kommer komma ihåg. Svart liten mountainhingst med sned bläs och svankrygg.
Var hittar ni alla fina ponnysar fr england. Jag förstår att dom flesta av er har kontakter men finns det hemsidor eller liknande där man kan kika på lite engelska ponnys?
Jag hittade mitt sto i england via en bekant som förmedlade för den engelska säljaren. Sen har jag även köpt i danmark men den hittade jag lite av en slump och bara ramlade över. Tog hem på foder först och köpte två år senare.
Ett tips om du vill köpa welsh utifrån så kontakta någon svensk person inom den sektion du är intresserad utav. Ofta har svenska uppfödare mycket goda kontakter med stuterier på andra sidan och kan tipsa om kvalitativa hästar.
Åker man över själv eller "googlar" efter ponnyer så kommer du upptäcka att engelsmännen kommer kasta ponnyer över dig, den ena mer guld värd än den andra. Och det kan vara svårt att veta vad som är bra och inte.
Jag är för feg för att köpa häst via engelsk annons, utan vill ha rekomendationer ifrån någon svensk som vet vad/varifrån man kan köpa.
Jag har hittat de jag köpt via hemsidor… jag letar efter en speciell stam eller typ av ponny och har sedan kontaktat ägarna.. och mer än en gång har dom sålt ponnyn till mig…1 har jag köpt via annons 5 utan annons, ibland har dom inte ens varit till salu men det mesta har ett pris……. sen hjälper det att ha någon på andra sidan som kan hjälpa till om det behövs… eller någon här med goda kontakter "over there"
.. och priset kan dom gärna safta på lite om man är utlänning.. men å andra sidan så tycker jag att ofta är priset billigt ändå så man behöver inte pruta… köp inte de billigaste…låter det för bra är det ofta så… en sak man kan göra är att åka på auktion, där kan du göra fynd… och ofta om pålle inte var riktigt det du tänkt dig kan du åtminstånde få tillbaka de pengarna du köpt pållen för om du säljer den här sedan.
åhhhh….om bara Owen kunde återkomma med en tid…..vill veta så jag kan planera för de andra två som ska iväg…..sen vill jag förstås möta vår nya lilla plutt…..
honom hittade jag för 1,5 år sen på Horsequest….men det var en mountain så jag övergav tanken… tills jag googlade på hans namn och hittade honom igen fortfarande till salu…. å på den vägen är det….han kändes våran på något sätt….och nu är han det !!!!! 
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Men glöm inte att vi börjar få väldigt fina welsh ponnier i Sverige, "man behöver inte gå över ån för att hämta vatten"
Själv har jag två importer och en svenskfödd. Den ena hjälpte uppfödare i Sverige med att hitta, den andra hittade jag via hemsida och åkte till england och tittade på den innan jag köpte den.
Oj glömde har faktisk en danskfödd också men den har jag köpt i Sverige.
Humlan har jätterätt.
Av hästarna i stallet så värderas det ena stoet högst av hela familjen, och hon är född i örebro och tillverkad i Lerum. Så allt fint behlver inte komma utomlands ifrån.
Ja absolut har vi fina ponnys här, har ju den finaste redan ;)
Men det är absolut intressant med en från england..
#25 Är det den som du ska få hem???
Wow!!! Vilken goding!!! Lyckliga du, jag förstår om du väntar med spänning…
….ja..den ska hem till mig….. det ska bli så SPÄNNANDE!!!!
…hoppas jag får resedatum snart….
han planerade resan sist jag frågade (2 veckor sen) hade lite utställningar å sånt att passa in…. jag får väl ge mig till tåls ett tag till…. 

Transporten går 30 maj.
Lite sent för min del, stoet ska betäckas och jag hade nog seminerat henne innan hemkomst om jag vetat om förseningen.
Men, men….. det ska bli jättekul att få hem dom

Vad kul, vem är stoet och vad ska du betäcka med?
30 maj!.. det var sent…och det är en lördag…då är han här i början på veckan därefter…hur ska jag kunna åka en heldags resa mitt i veckan…??? det här är inte bra alls…..
.. det här är inte min dag helt klart…..
# 30 Hur långt upp i landet bor du ?
strax söder om Stockholm, men jag ska med två till Borås och hämta lill grabben på vägen hem och det är väl runt 6 timmar ner till Borås härifrån…
Just nu lutar det åt att kanske åka till helgen med de två damerna och sen åka ett varv till när mountain grabben har kommit…en dam ska betäckas och tiden börjar rinna ut…
# 32 Hur långt upp i Sverige ska Owen ?
…det är nog bara min som ska längre norrut än till Linners i Stenstorp…tänkte bespara Owen resan upp och hämta upp honom istället.. men nu blev det kaos på alla plan med hämta och lämna.. ev. åker jag ner så snart som möjligt med de två stona så får jag väl åka ett varv till när lill plutten har kommit…inget vidare men vad göra?
Aha! Bara till Stenstorp.

#32 Jag vet om 2 till ponnier som ev ska med samma transport, dom ska isåfall upp till Stockholm. Var ligger Stenstorp?
#29 Hon är e. Dornik B och ska betäckas med Champion de Lux
Jag hoppas även få med en till om det finns plats.
# 36 Stenstorp ligger strax utanför Skövde.

Hej folkens,
Jag har varit på jobb och haft massor att göra sen jag kom hem men nu är jag här och vill bara säga att om det är någon som har svårt att hämta sin ponny/häst så fixar vi det, free of charge, givetvis. Slå en pling på 0739 771359 eller 0500 452021. Och om någon behöver övernatta så finns ett gästrum som det går bra att knoppa i. Ingen ska känna att ni besvärar mig eller är till besvär, Owens "kunder" är alltid välkomna och ALDRIG till besvär.
Ha en fin sommar allesammans så ses vi på någon utställning!!
…det bidde två hem nu…
min isabell kommer också… snabba papper!! roligt….hoppas bara dom kommer överens i transporten…någon mer som ska till Stockholms trakten?
# 38 Linners
Bara en liten undran.
Är det hos dig mina Caspian Horse /Caspiska hästar har fått vila sig hos, när de anlänt till Sverige ?

Ja det tror jag nog. Jag brukar "vila" Owens hästar och har gjort i ca 10 år.
# 41
Då har du sett än del av mina importer. ( något över 20 har rullat sig hit nu under 11 åren. ) Hoppas de inte varit allt för mkt till besvär. Jag vet att några har inte varit vidare hanterade. Men de har kommit sig.
Tackar dig såååå mkt ! ! ! !! !
Jag misstänker att det kan poppa upp några fler hem till dig, vad det lider.

Jag har nog tom varit med och hämtat några unghästar i England som var dina -05 tror jag, dom var inte mycket hanterade men vettiga ändå.
Vi har byggt till så vi har extra boxar nu till "vilohästarna". Jag ser det som en förmån, alla trevliga hästfolk som jag träffar och alla nya spännande hästar som jag får se.
Om jag förstod det hela rätt så skulle det komma några stycken och hämta hästar, mitt sto fick stå över och komma nästa gång, så jag har lovat att baka en stooor kaka. Mycket välkomna ni som kommer!!!
# 43
Stämmer bra !
Såg du någon av de 4 som kom under 2008 ? ?
2 st ston som kom under Juli ( Owen hade hämtat de först i Frankrike )
och senare i nov kom det ytterligare 2 ston, med ursprung England.

#39 Så roligt med en till!
Det är tre till i transporten som ska till Stockholm; m a o fem totalt.
Jag hoppas Owen tänkt köra upp till Stockholm, jag har inte hört annat!
Någon som vet datum när han kommer?
…vi kanske kommer ner…beror lite på om Owen ska åka norrut eller inte…sista bud var att han inte hade mer än min lille A som skulle uppåt

2 juni var det sista jag hörde, men mycket kan hända.
ok, vore skönt att kunna hämta upp dom lite närmare hem… kan bli livat med en 2 årig grabb och en dam i samma transport… han kan ju iof vara lugn och snäll men det vet jag inte just nu…
Isabell märren hämtades idag hos sin värd…..
Spännande värre!!!!!

1 Juni kommer Owen
..japp två! …å jag som inte skulle ha fler….
lovar att posta foton…
…om 2! dagar är dom hemma!!!!!
övernattar väl hos Susan i morgon natt…? känns lite overkligt att dom verkligen är här snart…
# 54
SE över kameran ! Batteriet ska laddas och minnet ska ses över.
Vill inte höra att batteriet var/ tog slut, eller minnet var / tog slut.
Så ! 

Nu sover både ponny och chaufför. Alla mår bra och ser pigga och fräscha ut
# 56 En liten aptitretande bild på en av ponnysarna här på tråden, om så en bild på ett öga hade suttit fin fint …
..då var dom hemma!!!! tyvärr inga bilder just nu då regnet öser ner…men dom kommer…
Lillgrabben har den minsta huvud jag sett på en mountain, där blir det föl grimmor
men han är ypperligt fin!! och vilket litet krutpaket…100% hingst och lite till….
.. och isabell damen är såååå vacker…mycket bättre än de bilder jag har sen tidigare…otroligt vackert huvud…
..är hemskt nöjd med båda två….
återkommer med bilder…
#60 Oj vilken liten sötnos… grattis till ett lyckat köp… vi vill gärna se bilder på den andra oxå.
Guud va fin han är Fourjoy!! Grattis och lycka till med honom :)
Är han bara 2 år ? Hänger så bra ihop med kroppen. Ja, han är stilig och powern finns med.
Ska han betäcka några av dina ston ?
Japp precis fyllda två, får väl se vad han månne bliva…just nu är vi lite förundrande hur mycket krut det kan finnas i en sådan liten ponny, får våra stora framstå som sengångare…men jag hoppas att han kan tillföra lite mer ponny i våra sektion C men i så fall inte förr ens nästa år, jag tänker avvakta lite med licensiering tills jag fått lite omdömme på honom….men vilken buse…
Våra planer just nu är väl RIKS.
..efter några dagar hemma kan jag bara konstatera….
vilken liten vilde!!! kaxig och inte ett dugg rädd för de större ponnyerna…. våran svarta C är en ängel i jämförelse…
knatten ställer sig på bakbenen och vrålar allt han kan… han låter som någon stryper en gris…det blir mååååååånga timmars jobb för att få ordning på den nya vilden… tur att han är så liten och ung…
..fast det är roligt med lite temperament…. 
Jag blir lite nyfiken. På vilket sätt tycker du att din sektion A hingst kan förbättra din sektion C avel ? Visserligen har du redan skrivit "tillföra lite mer ponny i våra sektion C". Vad har du mer för tankar meed A-inblandning.
Intressant fråga tycker jag. Jag blandra ju själv med C och D.
Jag skulle inte blanda med en D om jag inte ville avla fram en D, dels för att 3 av mina ston är maxade och dels för att jag tycker det redan är lite mycket D inblandning på de flesta C idag, även mina, så jag önskar mer ponnytyp då genom A eftersom B inte är att tänka på….
Finns många uppfödare idag (även kända) som blandar in A med C och D för att få fram C så det är ingen nyhet tycker jag…mitt gamla sto är av C stam baserat på mer A än D blod och hon har fin rastyp och erkänt mycket bra blodslinjer, så varför inte prova?
tittar man bakåt i tiden så är det skillnad på C typen när den "föddes" och nu och det kan ju ha att göra med önskan att få upp storleken med D blod som hjälp….åtminstonde de engelska ryttarna vill ha "up to height+" och ska man få fram maxad C så krävs D inblandning men till vilken kostnad? ponnytypen har varit priset i mina ögon.
..sen får vi väl se vad "vilden" utvecklas till… han är långt ifrån färdig och jag tänker inte lösa licens utan att se lite vad han går för.
…hade ju lovat bilder på den gula damen… så här är hon…
(inga vidare bilder men…)
#66 Fritt val att blandra som man vill, iaf nästan…
Hoppas du förstår vad jag försöker skriva. Kunde inte låta bli. Något roligt måste man ha i tillvaron. 
# 67
Jag skulle inte själv välja att använda en så pass liten WM hingst (2 år och 112 cm) på sektion C ston. Känns som en risk för att det "bara" blir en för stor WM och det är man väl inte som C-uppfödare intresserad av. Rent krasst, försäljningsmässig, vore väl maxade kat B och C ponnyer optimalt. Så visst , det är bara att blanda och ge och se vad det blir….. Frågan är väl också vad som sker i nästa och nästa led, med storleken
I ditt fall har du ju två egna C hingstar att använda?
..som jag sa så tänker jag inte använda honom i år och kanske inte alls om han inte utvecklas som jag vill….oavsett vad du använder så är storleken ingen garanti….det är ju likadant med att blanda C+D där har du risken att få en övervuxen C.. vilket inte heller är så roligt då dom kan få svårt att hävda sig typ och storleks mässigt med D för då är dom i mindre skalan av sektion D. Så hur du än gör oavsett om du kombinerar A+C eller C+D så ligger du lika illa till vad det gäller resultat av storlek. Sen är inte storleken av största betydelse utan rastypen.
Tittar du på de mest berömda sektion C hingstarna i historien så upprepar sig kombinationen med A, Menai Fury (A+C) Lyn Cwmcoed (A+C) Nebo Bouncer (A+D) Synod William (C+D+A)
Ridsportmässigt så vill alla ha maxat… men sektion C kan aldrig bli en maxad C enligt mkh då har du en sektion D. I ridsport sammanhang så anses sektion C och D som lite tunga och mindre åtråvärda om du jämför med tex RP, WPBR….fördomar kanske? men så är det.
Jag har två egna C hingstar som jag använder, ev en till egen C om något år eller två om det vill sig väl, men jag vill "utveckla" vidare.
# 68
Kommer gula damen att behålla den här gula färgen ?
Ja, hon är 5 så den kommer inte ändras, både hon och hennes åring har samma ljusa gula färg, den är så ljus så man har väldigt svårt att se bläs och strumpor, hon har den mest underliga teckning på huvudet, en massa strimmor runt nosen (tillhör bläsen) en splash/sabino gen skulle jag tro…
Hon rör sig väldigt bra, klassiska höga knän med ordentligt kliv framåt, hennes halvsyster fick 9:a på trav men denna damen är nog lite vassare…ska bli kul att ta ut henne framöver.
Hon är betäckt med min mörka isabell sektion C, en "blåögd gräddvit" till nästa år? (urdumt namn) undrar vad dom ska kalla perlino? blåögd silvervit?