Hingstannonser
Jag har vid flera tillfällen läst annonser där hingstar står till förfogande för alla typer av ston. Dessa hingstar har ofta inte haft verifierad härstamning, kan vara blandningar av alla de slag. Men de marknadsförs med att till exempel nedärva sig jättebra mm. De har inte haft betäckningslicens/bevis, för inte språngrulla någonstans. Vad tycker ni avelsfolk att man ska göra åt sådana här annonsörer? De ligger i regel mycket lägre i betäckningskostnaden än alla "godkända hingstar".
Vi har spaf med våra rasföreningar och hingstreglementen och jag tycker att vi måste börja trycka på jordbruksverket om det nu är dom som bestämmer. Så vi får bort dessa annonsörer på marknaden.
Jag vet att vi/ni som är kunniga inom avel vet hur ni vill ha det MEN! det finns många som bara vill ha en fölunge för att de är så söta och som inte har den blekaste aning om vad dom ger sig in på. Dom tar vilken hingst som helst som kanske står nära och är billig….
Kom med era funderingar! Vad tycker vi/ni? Vad kan vi göra?
Ska tillägga att jag har ingen egen hingst så detta inlägg beror inte på nåt sånt. Jo! Förrästen jag har en 3-åring som är visad men inte höll måttet i år. Han betäcker inte 2009. Ska ev. visas igen.

Jag tycker vägen att gå är genom information och upplysning. Hingstbesiktningstvånget är avskaffat, det är fritt fram numera och det är bara att gilla läget vad den friheten anbelangar.
I stället skulle jag önska att rasföreningarna talar om varför man ska använda licensierad hingst, att det innebär en viss kvalitetskontroll, hingsten är veterinärbesiktad och DNA-typad åtminstone. Om man inte använder en hingst där det förs språngrulla och redovisas betäckningsrapporter och stoavgifter får man sannolikt en avkomma med okänd stam eller okänd fader angivet i hästpasset.
Grundproblemet är som jag ser det oseriösa okunniga avlare - inte regelverket. Det kommer alltid att finnas stoägare som tänker kortsiktigt och betäcker sitt sto med grannens hingst för att han har lockig pannlugg, och det är billigt och nära. Fortplantning, inte avel.
Visst är många annonser vinklade och friserade - både för godkända och icke godkända hingstar. Man får hoppas på spridning av kunskap och smarta stoägare. Det kostar ju lika mycket att mata och träna en fullstammad häst som en buskavlad!

Vad kan man göra mer än beklaga
en sak kan vi göra och det är att inte själva smutskasta vår premieringssystem utan tyst gilla läget och föröka igen om en hingst inte går igenom. Det snacket om det är korrupt mm ska vi inte elda på för mycket, det får nämligen ostammat, okontrollerat med snack duktiga ägare att låta sååååååååååååå bra.
Sen är det bara att tuta på och avla rätt och för att fram friska och hållbara djur som är lämpliga till sina uppgifter, man bör nog fundera lite innan man säljer en hingst okastrerad också, då ska det vara till någon man vet till 100% kommer visa och kastrera om nåsögat inte går att passera 

Jag tycker det är också upp till annons sighten att plocka bort annonser av alla de slag som är oseriösa.
Nu är det i hela EU lag på att hingstar ska ha licens och man ska betala språngrulla och föra bok på det man gör vilket är mycket bra.
Sedan om folk är så korkade att dom betäcker för betäckandets skull utan urskiljning det är beklagligt. Det kan bli dyrare än man tror.
En oregistrerad häst kan ju inte delta i något och inte heller slaktas.

#4 nu är det ju så att det är inga problem att få pass till en häst utan stam
och med pass får man både slaktas och tävlas.
Det är tyvärr några hundra dyrare att få med stammen på en korsning där hingsten inte fört språngrulle
så ärftliga defekter mm är ju nästan omöjligt att spåra vid buskavel

Nu tror man ju att det endast är dumt folk som använder "oäkta" hingstar men jag vet dom som tror sig ha bra hästar/ponnier som använder grannens hingst, som inte grannen själv vill använda ens bara för att få ett föl!!!!
Men fortfarnade tycker jag att man som internet sight värd ska plocka bort annonser som är oseriösa, typ annonser på hingstar som är till avel som inte har licens eller för språngrulla för det är det lag på i Hela EU.
Jag läste en annons på en hingst som var till avel med okänd härstamning ingen licens eller pappar överhuvudtaget! Suck för sådana människor.
Löser man licens och sköter allt, då är det ok tycker ja men det behövs utbildning på stoägare

#3 "det behövs utbildning på stoägare" jaaaaaaaaaaaaaa och till hästköpare 
dels att sightvärdar är medvetna och tar bort icke seriösa sen att avgiften för att få ett pass till dessa föl avlade med okänd stam blir dyrt kan nog avskräcka… det är olagligt att inte ha pass och med böter så kanske någon tänker sig för en extra gång..
Sen är det ju givetvis marknadsföring och upplysning av den som gör rätt för sig om varför det är bättre att låta bli en oseriös hingst.
.. tyvärr tror jag också att det är omöjligt att komma ifrån det helt…man kan bara hoppas på att medvetenheten hos stoägare blir bättre.
…sen ytterligare en sak är ju att vissa som har en fullt godkänd hingst på alla plan tar emot allt som erbjuds…. det är inte så mycket bättre det heller… också producering av föl och ger lite fina siffror i statistiken… men sen då? man kan hitta dessa underliga korsningar jämt på nätet typ jättefin RP pappa och en islänning till mor? det är inte alls seriöst i mina ögon… så det är inte enbart "dåligt" folk som ska titta över sitt jobb..

Islandshäst betäcker vi inte, men vad det är stoägaren betäcker är ju upp till stoägaren. När man från seminstationen betställer sperma vet inte jag vad det är för sto så vi skickar till. Om jag skulle börja disskutera det med den beställande seminstationen skulle det nog inte vara många som beställer från oss.
Däremot welsh hingstarna som står på naturlig betäckning dom tar inte emot allt.
Jaguar betäcker endast våra egna sek B ston, ej ridponny ston, sen tar vi emot om man kontaktar oss friska, snälla ston av bra sek B stam. Hans blodslinjer är nu ganska unika och typen han ger talar för sig själv! Därimot hans döttrar kan jag seminera med ridponnyhingst!
Waldemar betäcker allt möjligt i år både halvblod och welsh ston!
Jag tycker att det är stoägaren som måste utbildas mer, synd är också att man är så fixerad vid färgen, man tar hellre en sämre färgad hingst än en bra skimmel hingst i welsh aveln

Apropå oseriös. Jag var på SHs stämma förra veckan och blev indirekt kallad oseriös uppfödare för att jag använt mig av 2 licencierade hingstar som inte var avelsvärderade i Sverige.! Så ser alltså övriga ponnyraser i Sverige på oss welshmänniskor! 

#10 Ja men det är för att dom inte klarar av att följa övriga Europas regler. Det är verkligen skratt retande när en uppfödare använder en väl utvald hingst med fina blodslinjer och blir fördömd för det.
Aldrig har jag hört någon i ett annat land i Europa bli fördömd. Ingen kommer ju att tvinga någon att köpa dessa avkommor. Just sånt beteende kan få mig att sluta visa hingstar för all framtid!

11# Det är synd att det är så många stofiler som sitter som rasrepresentanter i SH. Gubbarna håller ihop! Det fick jag verkligen känna av, inte för att jag sörjer att inte bli invald (när skulle jag hinna med styrelsemötena
) Synd är att en välkänd russdomare går så hårt ut med att SHs styrelsemedlemar enbart ska använda sig av premierade hingstar. Där föll delar av araberna, shettisarna och nu welsharna……
Premiering på gott o ont, jag gillar det gamla systemet men är även öppen för det nya systemet. SH idag måste vara mer flexibelt , inte bli som gamla stofiler som inte kan tänka framåt! Annars är risken stor att SH inte finns kvar om några år.

Vi kanske inte ska skälla på avels Sverige, det är ju inte lätt att förstår för andra raser hur vi tänker
vi få nog mjukt upplysa och informera, krig mår inte rasaveln bra av 
Något jag uppskattar är partbred-avelns möjlighet att locka in stoägare till ett avelsintresse. Vi kan aldrig förbjuda avel med ostamat men om stoägare tar steget att betäcka med en welshhingst, då startar ju en stam och en tanke hos stoägaren, har du en halv känd stam känd på en häst, så blir det lättare att fylla på med nytt känt blod, då startar man en positiv spiral 
Jag har ju knabstrupper också (eller hur man nu ska uttrycka det) där när man började samla allt ostammat prickigt, så var motiveringen någonstans ska ju en stam börja. Det ligger mycket i det, kan man föra över stoägare och köpare på vår planhalva så är det mycket värt, framförallt för hästen som djur 

Jag tror det var samma domare som stod på en av SWF egna utställningar och uppmanade folk att enbart använda premierade eller kvalitetsboksförda hingstar. Helt skandal att säga så på en SWF utställning.
Ja jag uppskattar därför när man ställer ut för utländsk domare, dom dömer ponnyn här i Sverige knappast ägaren eller avkommans far!

#14 jag har inget annat val än att andvända dom hingstarna 
Om vi slutar smutskasta utan går ut och mjukt upplyser så kommer vi skada rasaveln mindre, när man lär sig mer så kan man plocka från hela smörgåsbordet men då måste man också lära sig vad som smakar mindre gott 

Synd bara att de använders sig av SWFs licenierng system för att gå till personangrepp
.
Jag vet inte vem som ska "mjukt" få dessa stofiler att acceptera att vi lyder under moderlandet. Jag svarade bara tillbaka att alla mina avkommor är stamboksberättigade oavsett vilken hingst jag använt. Det måste ändå tyda på någon form av seriös avel eller?

#16 jo vist gör det, det är så att domaren nog vill undervisa läktarfolket och då kan det bli så fel för dom som är provs 
Vi får nog ha förståelse för detta
och hjälpa till att sprida budskapet ha en genomtänkt avel, har man inte kunskap så använd andras (kvalitetsstamboken) det är ju faktisk en hjälp för dom som inte har stamtavlor som kvällslektyr 

Jag tror inte det är så lätt för sajtvärdarna att hinna med att läsa igenom annonserna. Ofta när man lägger in en annons så kommer den in på bara nån minut. Då måste dom sitta och läsa igenom alla annonser och sedan i efterhand ta bort dom, då kanske det kan gå.
Kan vi som läser annonserna lägga in egna där vi informativt talar om vad som gäller eller blir man åtalad då?
Information till stoägare! Hur? Om man har något skrivet på alla rasföreningars hemsidor direkt på framsidan tror ni stoägarna ser det då? Tittar dom överhuvudtaget på dessa sidor?
Konstigt att vissa alltid lyckas smyga in lite reklam för sina hingstar
..man kan upplysa om intresserade stoägare ringer eller om man hör någon prata om att använda grannens hingst….det är bara att ta upp alla nackdelar och fördelar…
SH är SH och det kommer nog TYVÄRR dröja länge innan dom vill släppa sitt grepp som dom långsamt förlorar….men dom är så illa tvungna… att öppet fördömma welsharnas licensierings regler kan jag bara beklagande inse att det tydligen är väldigt svårt för förändring och i vissa fall används maktmissbruk för att stoppa förändringen…
lugn Arhult… jag förstår att med semin så är det svårt med kontroll av ston men det finns fler hingstar än dina på marknaden vars ägare borde ta sig en funderare
alla är inte lika nogranna.. tyvärr…
Jag läste nyss en annons om en skäckhingst som lämnade välmusklade kors till sina avkommor…

#20 vad skönt den avkomman kanske inte ens behövs tränas utan är färdig musklad från början….
# 21 och vad mycket foderkostnad man sparar!

#19 jag kan förstå tveksamheten till licensreglerna på welshingstarna, det är en lite vanslig väg som kräver mycket kunskap av uppförarna. Tyvärr så är kunskapsnivån låg hos många som skaffar föl på sina ston, tyvärr tror också många att dom vet mer än vad dom vet. Jag har många hästbekanta som gör mig mörkrädd.
Att snacka ner avelsförenigarna och anklaga för maktmissbruk mm skadar rasaven väldigt. Det ger den rena buskaveln vind i seglen, det finns dom som försöker göra gällande att just deras hingst är världsbäst, utan att någon kunnig utomstående kan hålla med
får man det inom rasföreningarna det att låta som om alla godkända hingstar är en produkt av insiderjobb.
Varje gång någon som arbetar inom en ras snackar ner premieringar, så skadas den seriösa aveln. Sen har welshen den unika möjligheten att få hästar godkända i avel ändå, det kan vi ju vara stolta över och försöka bevisa för andra avelsföreningar att det är rätt väg att gå.
Vi som hingstägare måste ta ett bättre ansvar och säga nej när vi inte tror på stoet eller den blivande avkomman….tyvärr så brukar många skylla på hingsten när avkomman blir mindre bra men stoet har lika stor del så även det måste granskas..

#24 stoet har 50% av generna så för mig är kravet på mitt sto lika stort som på hingsten jag väljer.
Sen så ska ett sto också ha förutsättingar för att bli en bra fölmor, det måste vara höga krav på ett sto också så klart 

Som uppfödare ser jag den viktigaste faktorn i hela aveln är stoet.
Mina ston kommer ur starka stofamiljer som förärvt sig i generationer. likaså kommer mina hingstar ur lika säkra stofamiljer. För mig betyder stoet allt!
Detta betyder ju inte att jag inte bryr mig om hingsten, han är enormt viktig, men kommer han ur en stark möderne så har han generna att förärva sig väl!

#9 i detta inlägg skrev jag att jag tycker det är synd att man är så fixerad vid färgen och väljer hellre hingst efter färg än tar en bra skimmel hingst.
Nu har jag retat upp en person genom detta uttalande, jag kan meddela alla er som avlar färg jag hade ingen speciell i åtanke utan det är dessvärre väldigt många som gör så. Hingsten jag hade i åtanke var faktiskt inte Waldemar utan min helvita Jaguar som många har velat betäcka med men hellre valt en färgad hingst.
Ni kan alla vara lugna ni är en hel hop som tänker färg, men det kommer att bli svårt att få vår avel vidare om vi begränsar oss vid färgen! Se på alla Royal Welsh vinnare, många är vita som Eyarth Windflower och Rhoson Shem, ingen tänker väl på färgen när man ser dessa ponnier! Eller Heinarth Yarra Glenn eller Heinarth MR Milligan när man ser dessa ser man endast vackra ponnier inte färgen!
Nej jag står fast vid mitt uttalande, hellre en vit bra hingst än en sämre färgad, men väljer man på två lika bra hingstar exteriört och stam mässigt spelar det ju ingen roll!
Så ni som skriver elaka saker om mig p.g.a detta kan lägga ned ingen har menat en speciell person utan det var ett skenerellt uttalande som jag givetvis står för!

En vackerr vit welsh ponny!

#27 jag håller med dig om färg till 100% jag fick frågan, ganska nyss varför jag valt tigrerde hästar. Faktum är att jag inte valt tigrerade hästar, utan min första tiger var för att jag sprang på en hingst som passade mitt New Fores sto och som gav föl med gröna papper.
Det året han föddes så visades han på knabstrupper riks och blev BIS föl, samtidigt visades ett sto Rogstaby Kiara som jag bara blev så förälskad i, hon blev BIS det året
när jag några år senare får möjlighet att köpa henne, så slår jag till. Så var jag med två tigrar och sen betäcker jag henne med welsh och får ett tigrerat sto föl, jag hade innan bestämt att om det blir ett sto ska fölet behållas, så var jag med tre tigrar.
Jag betäcker inte med knabstrupper (tigrerat) även om jag då har större möjlighet att få tigrerat, för det finns ingen hingst som håller måttet i mina ögon. Jag använder däremot dom hingstar inom welsh aveln som är godkända inom knabstrupper aveln.
Så att det i min hage går flest tigrar det är en ren slump och började med en New Forest fux
Jag har mycket svårt att se färgen på en häst, det är så mycket annat som gör hästen speciell.
Det man ska vara uppmärksam med skimlar är att undvika att ha för mycket skimmel i stammen pga Melanom, SLU har forskat fram att med dubbelt skimmel anlag löper fölet runt 80% chans att få Melanom… inget man önskar sin värsta fiende.
..själv hoppas jag att få ett skimmel föl efter min sektion C i framtiden…skimmel inom sektion C är än så länge ovanligt.

Ja fast värst är väl inte dom som inte vill ha en vit utan dom som vill ha en skäck, där verkar dom kunna använda vilka hingstar som helst bara för att få en mångfärgad.
Ja nu fick ja väl lite fler ovänner igen! Igentligen struntar jag i hur folk avlar, det viktigaste är att man själv är nöjd med det man gör!

#30 jo du eller tiger, det ringer folk och vill betäcka med Ametist (leopardtigrerad) som inte blev godkänd på premieringen. Inga annonser ingenting har jag ute på min valack, men folk ringer bra för att han är visad och tigrerad 
#29 det gäller många homozygota anlag att sjukdomar följer med som overo-skäckar med sitt vitfölssymdrom. Homozygota tigrar är nattblinda mm
Fast det ÄR skit när det inte finns känd stam. Blir hästen dålig är det pga avsaknad av stam - blir den bra vet man inte hur man skall göra fler 
9, 27, Att folk inte gillar skimlar har man hört i många år det är inget nytt. Men jag tror inte det är så många som tar en sämre hingst pga. färgen. Det finns så många bra hingstar att välja på i alla färger….
Var är det sk eleka sakerna om dig? Ser inget i inläggen som låter elakt däremot verkar det mer som att du själv får uttala dig som du vill om alla andra? Inte konstigt om folk blir irriterade på dig och du får ovänner. Låt folk betäcka med vad dom vill, tråden handlar ju faktiskt om icke godkända hingstar inte om färgavel, du kan ju starta en egen tråd om det om du så gärna vill ventilera dig.
30, Ja du måste väl vara nöjd själv med alla dina fina hästar med så ooootroliga gångarter som alla verkar ha.. Finns ju ingen anledning att betäcka med nån annan hingst för dig. Du har ju redan det bästa!!!

#33 poängen är att det ofta är ostammat/oseriöst som är skäckar och tigrar, färg säljer mer än stam för vissa, detta gäller även dom gulligt ulliga fölen 
Som min lyckliga ovetande valack, tänka vad många ston han skulle fått om jag inte kastrerat och bara för hans färg 
… faktum är väl att det är lättare att sälja tex en skäck eller en prickig…det är ju mer eftertraktat än en vanlig färg….sen verkar ju tyvärr folk göra vad som helst för att ta fram en och det är inget vidare… man måste ju tänka på inidividens framtid, att bygga dess liv på en färg är enbart själviskt och dumt…det måste finnas mer.
..sen har vi alla olika tycke och smak om färger och typer och det är bra!! annars vore världen väldigt enformig..
…. hur många små töser drömmer inte om att ha en vit sago ponny….

#35 det sänker även dom seriösa skäckar och tigar som finns
vi kommer med i den gruppen, även om jag avlar kvalité så finns det där och köparna är också till en del oseriösa bara som letar färg 
Nu finns ju varken tiger eller skäck hos welsh
så problemet är mitt privata 
welsh partbred har skäck,
sen finns det vissa rena welshar som borde klassas som skäck också…

#37 jag vet 

#33 vad kul att du tycker mina ponnier är bra, jag är också ganska nöjd med dom faktiskt!
Nej du förstår det var en som helt privat hade tagit åt sig när färgavel kom på tal efter att ha läst denna tråden!
Vore det inte lite mer modigt av dig att inte vara anonym, det är tråkigt när man inte vågar stå för när man kastar skit på folk!

#29 Melanom är i dom allra flesta fall långsamtväxande och dyker upp på äldre hästar. Sällan det leder till några större problem utan hästarna lever livet ut och dör av andra orsaker. Så det finns betydligt värre sjukdomar än melanom.
Intressant diskussion och bra att vi har högt i tak.
Jag tror inte man skall vara för rädd för oseriösa hingsthållare. Finns det stoägare som vill betäcka med dessa kanske de passar för den typen av avel och inga vi vill ta emot?
Gillar inte förbud men tycker det är tråkigt med alla okända härstamningar som finns på tävlingsbanorna. Är det bra ponnyer vill man ju veta hur man skall tillverka fler.
Färger är en smaksak. Ett tips är att en "bra häst har ingen färg" men okunniga köpare tittar kanske extra mycket på färgen och en isabell är lättare att sälja än en skimmel tyvärr. Jag har använt ston och hingstar av alla möjliga färger i min avel. Just nu blir det bara fuxar av någon anledning.
Under några år höll vi welshhingsten Candide RW 72 - isabell med lång vit man. Många stoägare var bara intresserade av färgen och det var lite trist när hingsten hade höga exteriörpoäng och fina tävlingsmeriter. Man fick också lov att säga nej till några tveksamma ston/stoägare.
Annars tycker jag att man får göra som man vill som stoägare. Tror man på en kombination så är det ok för mig. Jag blev dock lite fundersam när jag hittade ett ganska dyrt hingstföl på annons nyligen. Welsh partbred med "full stam". Allt lät jättebra men det stod inget om mamman. Efter lite googlande visade sig det vara en travare. Inget ont om travare men jag tror inte de har något att tillföra i partbred eller ridponnyaveln. Det finns också stoägare som inte är seriösa med andra ord.
Konstigt är att de med tvesamma stammar lyckas marknadsföra sina hästar väldigt bra och hårt. Det gäller att ha huvudet på skaft när man läser annonser.
När jag själv skulle köpa ett ungt ridponnysto hade jag en köpesannons. Trots att jag skrivet att stammen var MYCKET viktig fick jag mängder av svar från uppfödare till hästar e RP-hingst och undan ett sto utan känd härstamning. Dessa var både dyrare och fulare än prinsessan jag sedan hittade (med full stam).
Hur som helst är vår uppgift att informera nya avlare. Det skall ske på ett positivt och bra sätt utan att smutskasta andras godkända hingstar eller framhäva sina egna som helt utan fel.
Melanom finns även i unga åldrar..
80% av alla avblekbara skimlar har vid 15 års ålder melanom i mindre eller större omfattning….och troligtvis skulle alla skimlar utveckla melanom om dom lever till hög ålder….på yngre handlar det ofta om beningna melanom, som ibland är medfött…. ibland sitter det på insidan och bara för att det inte syns innebär inte det att det inte finns….. i vilket fall som helst så är det inget att strunta i, det är ett problem och tyvärr kan det gå långt innan hästen börjar visa symptom för fel på insidan.
Dubbelt skimmel anlag ger (enligt forsknings statistik) fler tumörer jämfört med enkelt skimmelanlag. Jag skulle absolut fundera väldigt hårt innan jag skulle korsa två skimlar, det är individen som får betala om den har otur…och det är inte riktigt schyst…

#42 Nu föder jag upp en ras som är övervägande skimlar. Har haft denna ras sedan 80-talet och aldrig mist en ponny pga melanom. Så jag vidhåller att det finns betydligt värre sjukdomar som kan drabba våra hästar och ponnyer.
Är själv ägare till ett antal Skimmlar och har några i hög ålder, men aldrig haft problem med Melanom. Haft skimmlar sen 70 talet och haft de hästarna till sista dagen i deras liv. Det var iallfalla inte melanom som de vart tvugna att plockas bort för.
Har tex ett sto vars båda föräldrar var skimmlar. Hon är idag 19 nu själv, haft sen hon var två. Hon har ännu inga visade symtom.

Som sagt det var inte färger det handlade om utan annonsering och avel av ej godkända hingstar. Kan iof förstå att det nog är en del inom färgaveln också som inte har löst licens mm…. Men tycker tråden har tappat sitt ursprung och blivit lite pajkastning igen.
Kan vi fortsätta diskutera hur vi ska få folk att lära sig vad lagen säger, och att dom följer den?
Utan reklaminslag för den eller den hingsten helst….