3-årstest i Stockholm
24 maj 2009 arrangeras treårstest och talangjakt för tvååriga ponnyer vid Kungsberga Ridskola, Färentuna, Ekerö (Stockholm). Exteriördomare är Elisabeth Ljungstorp. Hoppdomare KG Svensson.
Missa inte att anmäla i tid. Mer information hittar du här!
LYCKA TILL!

Jag kommer förmodligen med Rasputin. Tyvärr har han gått in i en välbehövlig med dåligt timad växtfas så löshoppningen går sådär. Är han inte helt fix och iordning så får han givetvis vänta till hösten.
Nu finns starttider till talangjakt och treårstesten ute. Här nedan meddelas deltagare som har welshblod. Härstamningarna får vi tyvärr inte veta förrän på plats.
Tidsprogram 24 maj 2009
Exteriörbedömning och löshoppning
Totalt 30 anmälda. Första start klockan 09:00 och sista klockan 17:15. Det blir en låång och nervös dag!
Kat.nr12 Shamrocklake Marie Clare Welsh Mountain 2 år, startar 11.45
Kat.nr 13 Ekbäckens Jarrah Welsh Mountain 3 år, startar 12.00
PAUS 45 MIN
Kat.nr 14 Mälby Mint Yulep Welsh Mountain 3 år, startar 13.00
Kat.nr 15 Exzentrics Niagara Welsh Mountain 3 år, startar 13.15
Kat.nr 23 Heavens's Alex Welsh B 2 år, startar 15.30
Kat.nr 24 Ambrosia Welsh B 3 år, startar 15.45
Kat.nr 25 Exzentrics Explosiv Welsh Partbred 3 år, startar 16.00
Kat.nr 26 Nattens Rasputin Welsh Cob 3 år, startar 16.15
Kat.nr 27 EG Cauchy Ridponny 3 år, startar 16.30
Kat.nr 28 Suncatcher Ridponny 3 år, startar 16.45
Kat.nr 29 Miss Money Penny Ridponny (welshblod?) 3 år, startar 17.00

Oh, jag skulle gärna velat vara där och se Raspe, men jag är på SHs stämma i Göteborg och kan inte hoppa det. Någon kanske kan ha en kamera och fota "Prutten"
#3 OM vi är kvar så länge så kan jag knäppa lite bilder på honom.

#4 Det vore jättesnällt, självklart ska ni stanna till slutet och vara med i prisutdelningen 
#5 Jodå OM vi inte har sto på gång att föla, det går först.
#3 Jag ska försöka fotografera så många jag kan, inklusive Nattens Rasputin. Har bild på honom i Wisbohammar 26/4 på min Picasasida.

Nu börjar det dra ihop sig och vi har idag varit iväg och löshoppat för sista gången och det gick JÄTTEBRA! Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken bara. Inte för att han hoppar spektakulärt bra man han gör det iallafall lugnt och okomplicerat och jag tror inte han gör bort sig iallafall.

8# Håll mig inte på halster utan sms gärna resultatet under dagen är du snäll. Jag sitter på SH stämman i Nääs under dagen så jag kan inte svara i telefonen men blir överlycklig för ett sms.

Det ska vi kunna fixa men bli inte orolig om det blir lite sent på dagen eftersom vi har starttid 16.15
Det skall bli såååå spännande att höra hur det går för Tywysog-sonen!!
NR fick en syster i morse, då Fjordglimt Isabella fick ett STOföl. Dock fux, men jag kan inte klaga, de två tidigare HT-avkommorna är isabell och gulbrun.

Usch, nu blir jag ju nervös!
Jag har inga som helst förväntningar då han är överbyggd och rör sig lite tassigt och inte riktigt håller ihop galoppen genom svängarna men så länge han sköter sig och visar sitt suveräna temperament så är jag nöjd.
Han fick ju dessutom 39p av samma exteriördomare för några veckor sedan så han bör ju ligga däromkring och kan han då skrapa ihop till en 8 på galoppen så kan det bli riktigt bra.
Lycka till alla imorgon!
Hur har det gått idag för folket?
Såg en jättefin welsh - Maries Marie
Hon fick 50/50, sen åkte vi hem eftersom våra gick allra först på dagen.
läste resultatet, grattis!! 
Här är det tur i oturen att jag inte anmälde till slut. Sen i fredags har Gwylfah stått med tjockt framben. Vet inte vad hon har gjort men halva ytliga böjsenan på vänster fram är som en stor tennisboll. Dock ingen ömhet eller hälta, men hoppat hade hon absolut inte kunnat göra så jag hade strukit mig om jag deltagit.
Ibland är det helt enkelt meningen, de beslut man tar.
Grattis Marie till Marie Claires resultat!
#16 var hittar du resultaten?
Resultaten kommer inom en snar framtid. Gissar att de först kommer dyka upp på Shetland Öst's hemsida. Trots att jag var där heela dagen så har jag inga kompletta resultat.
Shamrocklake Marie Clare (2 år) fick 50+50 poäng.
Exzentrics Niagara (3 år) fick 45+46 poäng. Ett fjuttigt litet till poäng i framförallt andra bedömningsdelen hade ju inte skadat men jag är så nöjd med skötsam ponny och framförallt en lugn och harmonisk hoppning.
Utförligare kritik om just mina två finns på min hemsida - mina dagar.
TACK! 
#12 Jag filmade snuttar av löshoppningen och hela exteriörbedömningen. Återkommer i ärendet!
MaaaalinB, hur gick det för NR!?

Det gick helt ok och ungefär som jag väntat mig. Dock tycker jag inte att den muntliga och skriftliga kritiken angående hoppningen stämmer överens med betyget han fick. Det var idel positiva ord med bra teknik både fram och bak samt god ryggverkan så en sjua tycker jag att det var värt men jag har fullt förtroende för domarna och är inte på något sätt missnöjd, jag diggar den här hästen i alla lägen iallafall!
Ext: 88887-6
Hopp: 6-7
45p som dressyrtalang och 43 i hoppning
Han halkade lite i galoppen (många under dagen som gick omkull
) så då föredrog han att trava istället och det drog ju ned både galoppen och hoppningen. Visst hade jag kunnat JAGA runt honom men det fanns liksom ingen mening med att göra det. Han ska ju helst tycka att det är kul med hoppning i fortsättningen också.
Men jag lever länge på att KG (som är en av mina idoler) utbrast "FAN vilken snygg häst!". Och sedan är jag jätteglad att Elisabeth idag inte hittade något att anmärka på hans ben. På wisbohammar var han ju både knätrång, tåvid och vek i kotorna………
Sen är han ju supertrevlig att vara ute med, uppför sig väl, kan stå i transporten, äter och dricker och många kommer fram och tycker att han är läcker.

#21 …jag har fått 4 olika hals ansättningar på min unga dam…så jag antar att den sitter rätt så bra om man tar ett genomsnitt…
Åh vad luddigt ni skriver.. kan ni inte skriva ut hela namnen på hästarna med poäng så man fattar vilken häst det gäller.
Vi är nyfikna så in i bomben hur det har gått för alla…
Är det konstigt? Är hon inte en ung ponny, som visats fyra gånger under hennes uppväxtperiod?

…det är under 1,5 års tid och hon har aldrig haft kraftiga växtperioder utan varit i jämn fin takt utan svackor om du tittar på hennes bilder….och hur halsen kan gå från
1.väl ansatt hals
2.något lågt ansatt hals
3.mycket väl ansatt hals
4.kort hals..???
Fast jag kan nog inte hålla med om att halsens längd har med halsansättningen att göra?

Fiiina bilder.
nej, men det är 4 olika benämningar på samma hals…och vart kort kommer ifrån?
Tyvärr är det olika vad olika domare vill ha och vad de tittar på. Deras referensramar är inte heller samma utan beror nog lite på vad de har för erfarenheter sedan tidigare, kanske till o med vilka häst-raser de favoriserar. Fast alla shetlandsponnys kan ju inte se ut som travruss?? bara för att ta ett exempel.
Eller hur var det med det här.. av utmärkt standardmodell men inte minimodell (ett sto som var flerfaldigt guldbelönad med 41 p fast vid visning för diplom som treåring plötsligt höll fel modell??? Jo, hon var visad med 41 poäng 2 veckor tidigare.
Jättetrist att de inte kan samsas om hur det ska se ut (har själv drabbats av allt mellan himmel och jord i kritik på en o samma häst, flera hästar till o med, bla. kort kors, stupande kors, välformat kors, välmusklat kors och bra kors på samma häst på 5 olika visningstillfällen :( )
Attans att man ska måsta tycka om utställningar så mycket… ;)

Det gäller ju att veta vad man har med sig till utställningen, annars gör man nog bäst i att stanna hemma. Man kan nog lätt bli knäckt annars.
Men jag har faktiskt hittills inte haft något att anmärka på vad det gäller bedömningarna på min kille. Tycker överlag att det varit korrekta utlåtande. Men fick som sagt lite hicka på Wisbohammar när det plötsligt var alla möjliga knasiga saker att anmärka på benen. Men nu sa ju SAMMA domare ett par veckor senare att de var värda en 8a igen!
Men jag har ju i min ungdom pysslat lite med arabutställning så jag kanske är härdad……
.. det är ju ändå knepigt att det kan skilja så mycket om alla domare ska gå efter samma "mall"…. och jag vet att det inte är många domare som riktigt vet hur dom ska döma en WPBR….utländska vet men tyvärr få svenska….och det har en del villigt erkänt och stått för det…vilket är rakt och ärligt.
min WPBR fick sist på typ "feminin" och det säger väl rätt så mycket om att domaren är tveksam om rasen…att hon är feminin kan en blind se…
Det kommer nog aldrig gå att förstå sig på bedömningen hur man än gör…rena lotteriet…
."..att hon är feminin kan en blind se..".
Tycker du ja! Förra året föddes här en hingstföl som i mina ögon bara lyste kille om. Likväl frågade en "hästmäniska" mig om det var ett stoföl.
För min del tycker jag att "debatterna" här i WiF, är endlösa och utan mening. Det finns en rasstandard, ja, men man uppfattar trots att saker och ting olika, och man kan inte räkna med att få samma bedömning av olika domare.
En annan fundering som jag har. Det verkar som att har man fått en bedömning som inte överensstämmer med ens egen, är domaren inkompetent. Det verkar sitta ihop :Lågt bedömd ponny = kass domare.
..#34 inte alltid sant med låga poäng =kass domare….det beror ju helt på den kritiken….det är lika illa med höga poäng som inte stämmer med kritiken…"god rastyp-10poäng"? det gäller ju att verkligen titta noga på de poäng man fått.
.. många! är de "väldigt kunniga" hästmänniskorna…fast när man väl börjar fråga lite så är det inte gott ställt med kunskaperna i alla fall….tyvärr mer ofta än sällan så saknas det kunskap..
…men varför hävdas det då ihärdigt att alla dömer efter samma standard? när det uppenbart är domarens eget tycke som gäller….hur ska då bedömningen kunna vara på jämn och rättvis nivå? varför ens ha en standard?
och hur ska alla som vill ha en fackmans utlåtande om kvalitet veta att dom fått ett rättvist beslut på sin ponny? då är det ju enkelt…man letar upp den domaren som gillar just din typ och visar enbart för den….då får man ju bara bra poäng eller hur? och OM man gör så….hur mycket är dom fina poängen egentligen värda? är dom sanningsenliga?
Oavsett tycke och smak borde domarna hålla sig till utsatt standard och utbilda sig internt -tillsammans löpande så att alla är klara på hur en ponny ser ut enligt en viss standard och mindre utrymme för egna tolkningar… då borde det bli en mer enhetlig bedömning av individen… sen kan ju inte domaren tycka om alla raser…
Läser du standarden och gör en egen tolkning så skulle en cob kunna se ut från allt från en Frieser till en Pecheron….och det är ju inte riktigt rätt…vi vill ju bibehålla originalformen och inte skapa egna tolkningar…då skulle ras aveln vara i stor fara..
Åter till själva tråden: Några bilder från bedömningsdagen finns här.
Väntar fortfarande med spänning på komplett resultatlista från administratören.
Tack ZABA för att du alltid delar med dig av dina bilder, du är flitig med kameran.
Stort GRATTIS oxå till Marie Clares fina poäng!
#33 Du tycker alltså att domaren som skriver vad den ser är en "osäker" domare???
Jag skulle ta det som en komplimang eftersom det är positivt att ett sto är feminint!
Tac Zaba för jättefina bilder. 
"feminin" som typ säger inte mycket…feminin av bra/mindre bra rastyp hade varit en annan sak…och då hon aldrig fått sämre än 8 och 9 på typ innan så skapar en 7:a lite frågetecken med feminin som enda kommentar..
man får känslan av samma sak som när politiker interjuvas på TV…personen svarar men utan att varken säga bu eller bä och egentligen svara på frågan…. då tolkar jag det som osäkerhet av någon form….

Jag tycker att WPB är en konstig "ras". Det krävs nästan inget welshblod alls och övrigt blod kan vara vad som helst. Ibland är det shettiskorsning och ibland är det fullblod /welsh. Lite luddig är även rastypen på dem. Jag förstår att våra svenska domare har svårt att bedöma dem.
Det är SWFs ansvar att utbilda våra domare om de vill ha en rättvis bedömning av WPB.
Någon som har bild, resultat eller kommentar på Heaven´s Alex? Han är son till en ponny jag haft och bror till ett av mina ston samt barnbarn till ett annat. Så jag är nyfiken 
ja, WPBR är en svår nöt men om du tittar på andra sidan vattnet så har du till 99% WPBR av ridponny typ…en bra sportmodell med hög ridbarhet och bra konformation…och en shetland/welsh kan för all del ge bra ponnyer men den är inte den typen av WPBR som syns och premieras.
alltså (i min tolkning) en harmonisk, trevlig ponny med bra gångarter och bra ridbarhet och konformation av "sportmodell" som liknar sektion B, BRP, RP typ… med tydlig welshprägel! ger du en önskbar typ bra poäng på utställningarna kommer marknaden/uppfödarna förr eller senare att anamma den typen.
Sen är det ju även domarens ansvar att se till att man håller sig ajour med vad som händer…men även rasföreningarna och SH som högsta höns är ansvariga.

#42 Om jag inte minns fel, så läste jag någonstans att han var struken!?
Ingen som har några resultat ännu?
(Är förstås jättenyfiken på Ekbäckens Jarrah som var med)
#42+44 Heaven's Alex deltog i talangjakten för tvååringarna. Han är däremot struken till söndagens utställning på samma ställe. Ägarna har häst med i Elitloppet och prioriterar självklart det. Utställningar hinner man med senare!
Tyvärr hann jag inte fotografera Alex men såg honom under bedömningen. Det var faktiskt med flit som jag lät bli att knäppa kort på honom eftersom jag kallt räknade med att kunna göra det utomhus på söndag istället. Så blev det dock inte. Några toppoäng för unge Alex blev det inte men han visades mkt bra av duktiga Emma Tovatt.
Vi får hoppas att resultaten dyker upp snart.
# 46 Tack för info

#40 welsh ska ha bra könstyp, då är feminin (sto) och maskulin (hingst) väldigt bra omdöme.
Sen vad det gäller WBP så är faktiskt domarens smak en avgörande faktor när det gäller typen, eftersom det inte finns någon typ.
Däremot så är en rättställd häst med bra bogar = hållbar häst det samma i alla raser.
Sen kan domare lägga olika vikt på olika saker, det är en bedömningsport och tål man inte det så ska man låta bli att ställa ut.
Man åker på en utställning och visar, får sina poäng (för dagen) och sen är det bra med det. Klart att även domare har sina dåliga dagar liksom hästen, men det visste man innan man åkte iväg att så kan det bli.
Framför allt om inte hästen är helt korrekt kan omdömena växla kraftigt. Jag vet en inåttåad häst (inte welsh) visa dagar när jag tittade på henne tänkte jag, men det är ju inte så farligt också vissa dagar så syns det så kraftigt att jag nästan tyckte hon vänt hovarna 45 grader.
Min känsla är att hästar som växlar mycket i poäng, dom har kraftigare akilleshäl än dom som är lite jämnare. Sen finns det ju dom hästar som alltid får 30 poäng och där är det tydligt. Nu tänker jag mest på silver hästar, där hoppar poängen väldigt. Sen känns det ju mer, ena gången nästan guld eller guld nästa gång nästan brons eller till och med brons.
Man får tåla det om man vill ställa ut, annars är det ju ingen vits att åka med hästen, då kan man ju sätta poängen en gång för alla, det sker på premierning.
Så diskutera inte poäng, gilla läget eller sluta visa.
#48 det handlar inte om att tåla att få kritik eller inte…..
då tycker du man ska acceptera att man kan skylla på en dålig dag? en dålig dag på ett vanligt jobb kan innebära sparken….och är man inte 100% på sin uppgift så ska man låta bli..
oavsett dålig dag så är det bara ta tag i sig själv och göra det man ska
oavsett dålig dag eller inte så kan man gardera sig för att göra ett bra jobb oavsett med bra utbildning att luta sig på…. att det döms så olika idag tror jag beror på icke tillräcklig utbildning….det är standarden och en egen tolkning av den som gäller tycks det… och då kan det omöjligt bli en enhetlig bedömning av alla landets domare.
…det som är dubbelmoral i det hela är att många hela tiden upphöjer dessa poäng till något guddomligt och att ingen individ under 40 är värd att tittas på men i nästa så är poängen inte så mycket att bry sig om som du skriver ovan…något man får ta med en klackspark….??
"Så diskutera inte poäng, gilla läget eller sluta visa".
utvecklande tankegång

#49 jag upplever att mina blir väldigt jämt bedömda både i text och poäng så jag kan absolut inte hålla med dig. Det som varierar är "just för dagen" som får poängen att gå ner/upp ett eller ett par poäng.
Men har man något typ den hästen jag talade om som inåttåad så upplever jag att "just för dagen" varierar kraftigare, med all rätt.
----------------------------------------------------------------------------
På mitt jobb innebär en dålig dag på jobbet möjligen en spark snett uppåt
jag funderar på att ta en dålig dag 
För er som har Ridsport kan jag rekomendera förra numret, där Morgan Johnsson hade en mycket bra artikel (minns ej skribenten tyvärr) angående bedömning av hästar. Ur avelssynpunkt samt ur brukbarhetssynpunkt. Artikeln tog även upp just det här med poänghysteri, och att man borde gå frångå det till att enbart använda guld silver och brons, något SWF redan har gjort. Har tyvärr ingen scanner så jag kan inte fixa in artikeln, men den var MYCKET bra och välskriven och borde läsas både en och två gånger utav en del här.

#51 förra numret??? inte det som är ute nu?
..jag läste artikel också.. mycket bra skrivet.
där stod bla att poängen borde enbart användas på premiering och att utställningar skulle enbart valörer eller rangering användas…..

Utan att läst artikeln så låter det jättebra att skippa poäng, det blir ju som om domaryrket skulle vara en vetenskap.
Man kan inte begära de omöjliga av en domare, det vet ju alla som tävlar dressyr att det kan variera kraftigt från gång till gång. Man går in man gör sitt bästa också är det bra med det och sen är det dags att lyfta blicken och gå vidare till nästa utställning/tävling, blodigare är det ju inte 
Hemma i hagen kommer samma älskling att gå om det var brons, silver eller guld senaste gången, pelar inte någon roll i vardagen
INGEN SOM VET POÄNG ÄNNU??
SUPERNYFIKEN…
Inget på deras hemsida ännu, kanske de har tappat bort resultaten..

Nu verkar det ha kommit en resultatfil på shetland östs hemsida!
Oj! Min lilla råtta var högst bedömd av 3-åringarna! 

Grattis Hanna!
Avsetta poängsystemet är det bästa som kan göras, för det kan aldrig bli objektivt !
Det kan vara riktigt, men kunde väl önska sig lite mera sammstämighet vid bedömningarna.
Det här fallet är ju tyvärr inte på något sett unikt.
#59 Tack!