Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1297 ggr
ragnhild49
0

Vimsiga id-kontrollanter

Hittade detta i katalogen till Färentuna.

"Konstant rödskimmel (född fux)"

Visst kan kan ett föl vara född fux och sedan skimmla ut (avblekbar skm) men detta fungerar inte.

Vissa idkontrollanter verkar ha sussat sött när dom hade kurs om fäger och nedärvningen

Lorita
0

Rödskimel är född fux, annars är det riktigt ursprungsfärg ska ju anges om man vet den, så jag ser det som helt korekt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ZABA
0

Vad djuret i fråga hade för färg när han föddes vet jag inte men att den är en konstantskimmel ("röd") är det iaf inget tvivel om… Jag bara skriver som det står. Typ.

Mamma har samma nyans som barnet.

Fourjoy
0

…kunde ju också har varit en fux med mycket få stickelhår som föl…trots att den var stickelhårig fux…. men som sagt ibland börjar man undra….

Lorita
0

Alla hästar är Fux, brun elller svart, som grundfärg, på det kan dom vara skimlar, skäckar, tigrar, gula mm och ursprungsfärg ska anges om man vet.

Fourjoy
0

… det är lite dumt ibland med skimlar…det anges inte alltid vilken födelsefärg dom har…vilket kan vara bra att veta.

Det skulle finnas något system så man enkelt kan veta……Obestämd

Lorita
0

#5 man kan bara skriva om man vet, men nu när man reggar dom som föl så kommer man ju att se grundfärgen.

Houdini
0

fast om det är en konstantskimmel som skimmlar av även som avblekbar skimmel.. är ju den rätta benämningen skimmel (född rödskimmel)  och inget annat.

ragnhild49
0

Jag har fattat det så att konstantskimmlar föds med sin färg.         I detta fall röd (fux) skimmel, även om den kan uppfattas som "bara" fux. Den ändrar ju inte färg, som en avblekbar skimmel gör.

Så, som sagt, den kan födas som konstantskimmel och sedan skimmla ur (avblekbar skm).

Har jag fel?

Houdini
0

Det är klart att de föds med färg..

Men om man har en konstantskimmel som även är avblekbar skimmel kallas färgen:

skimmel (född rödskimmel)   om den nu är fux i botten.

Annars kallas det rödskimmel om den inte är avblekbar skimmel utan konstantskimmel.

Skimmlar med anlag både för avblekbar- och konstantskimmel brukar ljusna mycket fort.

ragnhild49
0

Nu var det ju inte avblekbar skimmel det här handlade om.        

Min åsikt är ju att en konstantskimmel föds med sin färg och inte ändrar färg, som som jag tog upp: "rödskimmel (född fux)".

Alltså borde det ha stått : rödskimmel, och inget mer,eller hur?

Fourjoy
0

..kan ju som sagt vara en rödskimmel med få stickelhår vid födseln …då kan det vara svårt att veta om den är en rödskimmel eller en fux med lite stickelhår..

Houdini
0

#10 Absolut!