Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2094 ggr
Fourjoy
0

Låna sto?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag troligtvis ska låna ut ett av mina ston så undrar hur ni andra brukar göra rent praktiskt?

kontrakt? försäkringar? övrigt?

[Hallonqvist]
0

Jag har till dags dato bara lånat själv, ifrån danmark. Och då i princip övertog jag hästen med allt vad det innebar (förutom utrustning). Jag tog också en svensk försäkring på honom.
Det finns färdiga kontrakt som man kan använda, utfärdade av Lars Deckermann, hans kontrakt kan jag varmt rekomendera då det också finns möjlighet till egna ändringar och tillägg.

Izzi
0

Jag säljer såna i min butik (40:-/par) www.hastkraft.dinstudio.se  Finns under "ryttare" o sen "övrigt".

Edition
0

Besiktiga hästen innan du lämnar iväg henne, skriv in i avtalet att hästen ska besiktigas vid återlämnandet, Detta för att undvika tråkigheter från båda partner.

Skriv in tidslängden i avtalet.ev,förköpsrätt.skriv ner senaste avmaskning, vaccination, nästa vaccination och avmaskning och verkning (skoning) Enklast är att ta kopia på vaccinationerna från passet om man inte har det separat.

Låntagaren bör stå för underhållskostnader som foder, vaccinationer, verkning, avmaskning,  självrisken på försäkringen om det skulle hända något. Stoförsäkringen brukar jag stå för,detta kan man komma överens om hur man vill göra.

Det sista och viktigaste, se till att det är bra människor som du lämnar hästen till! Se till så att du kan bryta kontraktet vid tex vanvård.

Fourjoy
0

Jag är rätt så säker på att det är ett bra ställe….Flört  jag lånar aldrig ut i vanliga fall… inte någon av dem..

en besiktning här kostar 2000 att göra….hutlöst men tyvärr sant…

Jag ska beställa ett fodervärdsavtal, sen får man väl se vad det innehåller… man får väl lägga till ev.detaljer om det finns mer att tillägga. Hon ska bara användas till avel under 1 fölperiod och inte ridas eller dyllikt, ingen förköpsrätt heller.

sanderfors
0

Kontrakten är jättebra! =) har använt för både försäljning och utlåning! toppen! =D

Zondell
0

Jag lånar ut ett sto och lånar in ett annat. Fungerar bra. Jag har skrivet egna kontrakt med vad som gäller.

Fourjoy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

….kanske en till om rätt person finns?…ljus isabell, stor sektion C, har haft 1 föl 2008 (isabell hingst e.fux) inte utställd, men halvsyster har fått 41p. och är kvalitetsboksförd här i Sverige och moderns helbror är multi medaljvinnare i GB. Pappan är också multi medalj champion, halvbror 2:a körning på RWS. Helbror flerfaldig Champion. Modern är från Newhouse, ue. Deytheur Brenin Ap Lyn. Lånas endast ut i till avel och med vissa krav. Hon kommer hem till Sverige om någon vecka. Gärna inte för långt ifrån Stockholm.

sanderfors
0

Tänk vilka gobitar du tycks få tag i fourjoy… =)