Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettungponnyaktiviteter
Läst 2537 ggr
Fourjoy
0

3 årstest 16/5?

har sett länge att Roslagen arrangerar 3 års test 16/5 men ingen propp ute och tiden rinner ut? någon som vet om det blir något?

ZABA
0

Vi får fråga Dyblygiad/Norrveda. HallåÅÅ! Vart är ni?

Info om deras talangjakt finns iaf på hemsidan.

Norrveda
0

Visst blir det treårstest med tillhörande talangjakt för tvååringar samt en öppen klass för 4-åriga och äldre ponnyer som vill få en bedömning på löshoppning.

Lördagen den 16 maj på Bergsviks Ridcenter, Vätö.(ny plats för i år då det andra ridhuset inte var tillgängligt)  Domare Eva Gudmundsson och Carina Lockwall.

Propp ska finnas på våran hemsida tillsammans med info om talangjakten men själva proppen har tydligen försvunnit, mailar ut till er som är intresserade samt ser till att den återigen kommer med på hemsidan.
Anmälningarna börjar trilla in så det blir förhoppningsvis ett stort startfält.

Helena, RPAF

Fourjoy
0

Oh, vad bra.. blev lite orolig att den skulle vara inställd….har en liten dam som behöver visa vad hon kan..Skrattande

Fourjoy
0

Läste proppen och det stod "SPAF rekommenderar att samtliga startande ponnyer är vaccinerade" 

ett tvång eller en rekommendation?

ZABA
0

#4 Jag tyder det som en rekommendation, precis som det står. Flört

Har märkt en sak vad gäller flera hästägare intresserade av att delta med tvåårig ponny i talangjakt. Det är även för dem krav på träns med bett vilket inte alltid uppmärksammas. Man måste läsa propositionen noga och sen gärna ytterligare flera gånger till. Hoppas själv att jag inte missat något…

Fourjoy
0

ok, då behöver jag inte stressa med vaccination just nu…Flört

sanderfors
0

Ligger proppen ute nu? tänkte delta med min! =D

Fourjoy
0

Jag fick hemskickat med email igår Skrattande men den skulle läggas ut på hemsidan också,

Dyblygiad
0

Proppen ligger ute igen, den har varit ute tidigare och sen försvunnit ? Mystiskt värre.

Kul att så många tänker komma.

Hanna-D
0

Kommer med en till Vätö och två helgen därpå till Ekerö (jobbigt med många unghästar!)

ZABA
0

#10 Oh, små gulliga konkurrenter! Skrattande

Hanna-D
0

#11 Två fläckiga sk(r)äckar blir det till Ekerö Flört

Fourjoy
0

Idag fick jag tids schemat, kl 14 för min del….fast jag vill gärna titta kl 11.30 också…

Löshoppade damen idag och hon seglade lätt över 120….man blir alldeles tårögd att se hur mycket hon utvecklats….tyckte det var nyss hon var en liten vinglig fölis…och nu är hon stora damen.. ska bli spännande att se hur det går på lördag…om hon kan hålla koncentrationen… sen bär det av mot nytt hem i Borås…. både ledsamt och väldigt spännande… Gråter Skrattande

.. men snart får jag hem en 2 åring och sen har vi 1 åriga lillebror som ska tuktas…så brist på sysselsättning blir det inte..

Dyblygiad
0

Själv kommer jag med en till den "vuxna" talangjakten Glad

Ska dessutom hjälpa en kompis med att intensivträna deras shettis under veckan så den kan vara med i helgen.

Fourjoy
0

I morgon är det dags!!   ska snart promenera ner till stallet och sätta i gång med tvätt och flätning av man…hon är inte speciellt glad åt att man flätar manen…så jag lär nog yttra ett å annat "fint" ord i kväll…. annars så ser damen fin ut och både jag och de nya ägarna håller tummar för att det går bra i morgon…det är min sista tävling med lillan… Gråter

Vi löshoppade henne sista gången i tisdags med en 6 årig welsh.. och hon är bra mycket bättre än 6 åringen så det lovar gott!! 

Vi ses i morgon ni alla som ska åka härifrån Ifokus…! Skrattande  (ser ni en maxad B, mörk isabell så är det vi)

Dyblygiad
0

#15 Tänkte på dig innan jag gick o la mig i morse. Skrev ut deltagarbevisen och funderade på om man verkligen får ha 26 bokstäver exkl mellanrum i hästarnas namnFlörtDet blev till att gå ner i bokstavsstorlek för att få plats med isabellens lååååååånga namn.

Ses i morgon! Glöm inte bort om ni vill ha hjälp med piskföringen. Det är mig ni motionerar isåfall…..

sanderfors
0

Jag kommer dock bli tvungen att åka själv med min så jag har ingen medhjälpare och spödrivare. Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Vilken tid kommer du fourjoy?

Fourjoy
0

..tänkte se till att vi är där senast vid 11 tiden.. helst innan…tänkte starta vid 8 härifrån.. vet inte riktigt hur lång tid det tar men då har vi 3 timmar på oss dit…..måste ju se Ronne.. Flört   inga problem, Sandra hjäper dig… springa är ingen option för mig…

#16 Skäms  jo..namnet blev lite långt…men jag frågade Marie om det var ok innan registrering å det tyckte hon…. men tösen har verkligen fått rätt namn…Skrattande

lite fjärilar i magen redan!!  undrar om man kan sova i natt?

sanderfors
0

Jag är så nervös så jag håller på och dö tror jag! Hästen är badad och putsad så nu är det bara att försöka förstå var det är jag ska! =P Sova lär de inte bli mycket av inatt! =(

Dyblygiad
0

Själv mår jag pest, har haft ett otrevligt samtal med stallägaren, funderar nu allvarligt på att flytta alla djuren. Blir det så kommer jag troligen att sälja alla djuren utan tjejernas tävlingsponnier + Ida som jag isåfall sätter ut på foder. Sammanlagt blir det 3 welshston + 1 gdk hingst + cobston som kommer säljas billigt till rätt hem. Rynkar på näsan Jag måste erkänna att jag är trött på att vara inackorderad och bli hunsad. Att dela stall med vissa människor som inte kan något och inte borde få ha egen häst. BLÄ säjer jag om allt.

Förövrigt så säjer jag även BLÄ till folk som lovar att vara funktionärer men inte kan hålla sina löften. Skrivare som strejkar när man ska skriva ut allas deltagarintyg och även unghästar som inte är hanterade och som ska både knoppas o tvättas…….

Jag vill nog bara krypa ner under en sten och sluta andas för ett tag Rynkar på näsan

MalinB
0

Lycka till alla idag!

Usch Marie, låter inget vidare men jag känner igen mig trots att vi bara är två hästägare i vårat stall………

Fourjoy
0

…hemma och 97% besviken…det bästa idag var att få last träning, se ett nytt ställe och det fina vädret…resten är bara att glömma…Skrikandes

Hon har aldrig fått så dåliga exteriöra siffror som idag….nu har jag 4 olika hals ansättningar på min lilla dam…tänk vad en hals kan flytta på sig…Obestämd  lågt ansatt, väl ansatt, mkt väl ansatt hals…och idag kort hals…

Sen blev det totalt kaos med lite fel ordning (tycker jag) på upplägget.. dom fick inte gå in innan och titta sig runt…sen in i plastbands ring och jagas runt i galopp…och sen skulle det hoppas…och det blev inte mycket hoppning efter den chocken…. jag har aldrig sett henne så osäker och förvirrad i hela sitt liv…hon hann knappt förstå vad det var hon skulle göra och sen var det slut….jag är oerhört ledsen att jag ens tog med henne dit… hon är så mycket bättre än så.

Önskvärt vore att ta exteriören först så dom i lugn och ro kan titta sig runt och smälta omgivningen… sen löshoppning med lite möjlighet till att hoppa fram dom 3-4 gånger så dom är med på noterna innan bedömningen börjar, nu fick vi totalt 4 kanske 5 hopp totalt och det är inte tillräckligt för att ge dom en chans……och sist lösgaloppen….

wester-ek
0

oj vad tråkigt… När jag visade mit Russ på 3-årss testet -06 så var det precis så du önskar; Först exteriör sen löshoppning och samtidigt en bedömning på galoppen så jag var relativt nöjd förutom 1 poäng från hoppdiplomet *surt sa räven* //M

Fourjoy
0

…ja. jag är så besviken….det var min sista tävling med henne då hon är såld….men å andra sidan så väntar en spännande karriär…

Dyblygiad
0

Vi var också förvånade över att galoppen och hoppningen kom före exteriören men domarna sa att det var den ordningen på andra platser som de dömt 3 årstest ponny i år. Något som dock är positivt med det är att esteriördomaren passade på att se på traven lös vilket gynnade många ponnier.

Något jag tyckte var synd var att ingen var kvar till prisutdelningen. Lite snopet att inte kunna ha en prisutdelning, istället får vi skicka hem rosetterna till folk, tråkigt!

Lite kul var att shettisen jag haft hemma o tränat var bara 1 p från hoppdiplom, visst är det lite surt men jag trodde aldrig att den skulle få så pass bra ändå Glad Själv har jag varit igång till 02 igår natt, igång från 6 i morse och nu kom jag hem och ska sätta mig och gå igenom allas resultat samt skicka resultaten till alla instanser som ska ha dem.

24# Enligt protokollet så har din märr hoppat 5 språng förrutom de språng hon fick innan bakbommen åkte upp = 7-8 språng totalt.

humlans
0

På halvblodssidan brukar man börja med lösgalopp, sen hoppning och sist extriör.  Men på ponny har vi börjat med exteriör och sedan lösgalopp och sist hoppningen.I allafall på de ställen jag har varit, men jag vet att det är olika. Brukar alltid låta hästen/ ponnyn trava lite under lösgaloppen. Domaren tittar ju då också och jag är säker på att man kan höja ett snäpp då.

Fourjoy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..jag har 3 kort i kameran och jag missade 1 och ett blev inte bra så så många som 7-8 kan det inte varit då jag fotade varje gång…

.. jag är förundrad över hur någon kan tro att en 3 åring ska vara framåt och inte vara tveksam eller försiktig i en helt ny miljö??  lite sunt förnuft om dom är det….. eller att en 3 års hingst "verkar ofokuserad på uppgiften" ???  Förvånad

.. i vårt fall var det starten med lösgaloppen som förstörde hennes dag….hon blev totalt ur balans och jag kunde riktigt se hur osäker och förvirrad hon var…. hon försökte tom att hitta en väg ut från ringen bakom ett av stöden… och hon älskar löshoppning i vanliga fall….en lyckligare ponny under löshoppning får man leta efter….

Norrveda
0

Enligt Råd och anvisningar för treårstest för ponnyer 2009 sker bedömningen i ordningen lösgalopp, löshoppning och sist exteriör/gångarter.

Vidare ska löshoppningsringen byggas av avspärrningsband i plast om inte speciell löshoppningsring finns i ridhuset.

Dyblygiad
0

Jag såg alla ekipagen under dagen och av 17 startande 3 åringar så var det bara 3-4 st som inte var fokuserade på sin uppgift. Russhingsten stod o sov där inne så ägaren fick väcka honom för att kunna visa exteriören. Så olika kan det vara.

Även shettis hingsten som gick i början var fokuserad och väl tränad inför sin visning.

Däremot var det ett russ som tvärnitade mellan hinderna när hon insåg att det fanns folk på läktaren Förvånad

På allas protokoll finns det sträck för varje språng de har fått tagit efter det att bakre bommen har lagts på, finns ingen anledning för skrivaren att ljuga om det, först fick alla hoppa bommar på backen och sen 1-2 ggr över rättuppstående innan oxern byggdes upp. På ert stos protokoll finns 5 språng, lika många som de flesta fick göra.

Vårat eget welsh sto som gick i den öppna klassen

Moflos Fröken fick 8 8 8 8 7 7 7 8 vilket räckte för seger i hoppning i den öppna klassen för vuxna hästar. Hon fick hoppa 4 språng medan vårt andra sto i öppna klassen, Skee Ronja fick hoppa 6 språng varav det sista låg på 1.20, hon avslutade det hela med att hoppa över plastbanden ut till polaren i collectingringen. Förvånad Ronja vann gångarterna i sin klass.8 8 8 8 8 7 7 7

humlans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra året när vi visade min ponny så gjorde vi extriören först, det är jag säker på eftersom på korten när vi kom ut från manegen så har hon fortfarande benskydden på sig.

Det hör till förberedelser att man försöker att åka till lite olika ställen och tränar innan. Och även tränar lösgallop. Men det är inte lätt för de stackars treåringarna, Min tyckte det var läskigt i hoppningen och lösgallopen för det lös in solstrimmor i manegen. Men det fick henne att showa bättre vid visningen för hand.

Hanna-D
0

#29 Även shettis hingsten som gick i början var fokuserad och väl tränad inför sin visning.

Tror du menar min lilla råtta - han är dock bara två år.

Tyckte f ö att det var bra att börja med galopp, ponnyn hann rasta av sig och värma upp innan hoppningen. De var avslappnade vid exteriörvisningen och hade på så vis chans att visa upp sina gångarter på bästa sätt.

Fourjoy
0

… då jag kan väl tycka att anvisningarna i så fall inte är speciellt väl planerade ur individ synpunkt….färgglada plastband är ingen lämplig avspärrning utan ett störningsmoment som det flesta hästar reagerar negativt på. Däremot styva plast(el) band som man använder i hagen är mer lämpade och inte alls störande… om än lika effektiva.

.. och om man nu börjar med exteriören istället så har ponnyn i lugn och ro tid att kolla av miljön och känna sig säker och trygg innan den ska utföra arbete, hur ska en individ kunna göra sitt bästa om den inte haft chans att titta vart den är och om det finns något farligt?  det krävs inte mycket och tiden under exteriörbedömning och ev att leda ponny runt ett varv i ringen så den får titta först gör säkert stor skillnad.

Dyblygiad
0

Så här står det i årets lathund för arrangörerna.

Genomförande ordning (ordningen på alla arrangerande platser skall vara samma):
Id-kontroll
Lösgalopp
Löshoppning
Exteriör och gångarter

Hanna-D
0

Hellre plastband som går av om något händer är elband som inte gör det…

Fourjoy
0

…min är väl förberedd, varje dag sedan dag 1…och hon är inte varken dum eller en fegis…

.. sen så undrar jag varför man inte blir tillfrågad som ägare om man är nöjd med tex hoppningen?  jag tycker vi knappt ens hann värma upp, än mindre hann hon förstå vad hon skulle göra…. det var bara ett snabbt tack…det bara klipptes mitt i, kändes ofärdigt..

Fourjoy
0

Om man är lite smart när man sätter upp banden så är det inga problem…

RC71
0

Har visat enligt #33 dom senaste åren. Både jag och mina ponnyer tycker det fungerat utmärkt. Det finns alltid dom som är missnöjda med en bedömning, men våra domare ser säkerligen ganska omedelbart vilken typ av ponny dom har framför dej och vilka poäng dom vill ge den.

Dyblygiad
0

37# Ja våra löshoppningsdomare åker runt och ser 100tals unghästar/ponnier varje år så de vet nog vad de ska se på.

En sak jag har lärt mig genom åren är att domaren gärna ser att ponnyn petar ner ett hinder för att språnget efter rätta sig och dra upp benen mer.

Hanna-D
0

#36 Jag förstår om du är missnöjd men jag tycker inte att arrangörerna har gjort något fel, det var ett bra anordnat treårstest och dom följde anvisningarna i fråga om ordningsföljden på de olika bedömningarna.

Tycker det är positivt att ponnyerna inte hoppade massor med rundor (sen såg jag inte din visning men antalet språng står ju på protokollen), jag vill inte att mina unga hästar ska ta ut sig. De ska fortfarande tycka att det är roligt när de lämnar ridhuset med lite krafter kvar och lusten att hoppa mer.

MalinB
0

Jag tycker att det känns jättebra att börja med lösgalopp, då vet man att hästen är ordentligt uppvärmd och har fått gå varvet runt några gånger innan man börjar hoppa.

Enda nackdelen med att exteriören är sist är väl kanske att hästen inte visar lika flashig trav när den blivit avspänd men å andra sidan borde skritten bli bättre då………..

Jag har iallafall tränat på ovanstående ordning och skulle bli jättebesviken om det ändrades till Ekerö.

Och vad det gäller löshoppning med elband istället för plastband så skulle jag VÄGRA släppa min häst om jag kom in och det var byggt med elband. Har varit med om att slakta en häst som skurit sönder sig efter att ha försökt hoppa banden och fastnat och sedan skenat i hysterisk panik.

Fast jag måste erkänna att jag är lite orolig att Prutten ska krypa ut från ringen. Han gillar att krypa…………..

sanderfors
0

Prisutdelning? Jaha de hade jag missat helt.. Hur gick de på den då?

Jag hade oxå velat lett min ett varv runt ringen innan lösgaloppen! =)

VoiceFromEast
0

Är det någon mer än jag som är trött på dåliga förlorare. Bit ihop och kom igen. Se det som en erfarenhet. Jorden går inte under.

Houdini
0

Jag skulle inte heller vilja ha elband som inramning, då skulle jag protestera högljutt.. Foten i munnen

Bra med vanliga plastband tycker jag! Blir ponnyn rädd så blir den.. jag har ju min tvagning kvar att se fram emot nästa år..

Dyblygiad
0

Strumpan och den underbara cobben tog hem rubbet Kyss

Norrveda
0

#36 Om du är missnöjd med bedömningen och de regler som finns tycker jag att du kontaktar SPAF och ungponnygruppen, de regler som gäller 2009 är daterade 090112. De tar säkert emot förslag på ändringar till nästa reglemente men då måste det komma fram till SPAF och inte bara genom att vara missnöjd på ett forum.

Avspärrningsbanden ska vara av plast och nåt elband är inte att tänka på, vad man använder hemma på träning får var och en själv välja. Vi har inte fått klagomål från nån annan deltagare att banden skulle vara läskiga.

sanderfors
0

När kommer resultaten då? =D

Dyblygiad
0

I natt om du ber snällt Flört

Fourjoy
0

Det handlar ju inte att dom ska hoppa för att ta ut sig utan för att komma i rätt rytm och vara klar på uppgiften, hon fick inte ens ledas ett varv runt banan (antar pga tidspress) för att titta sig runt och bekanta sig med miljön….

Och jag är ingen "dålig förlorare" men jag uppskattar inte arrangemanget… och det var inte bara jag som muttrade på plan igår…sen om dom andra väljer att inte säga nåt- det får stå för dom….pratade idag med en uppfödare som deltagit ett annat år som sa att denna upplevt samma sak.

Att ordningen var enligt reglerna, det är helt klart men det fanns mycket att göra för att underlätta, tex att man kunde fått gått in i den "collecting ring" som fanns i god tid innan, det hade hjälpt mycket.. eller fått lite mer tid när man väl kom in….att få gå ett varv runt banan i lugn och ro är det minsta man kan begära. Man tar inte in en hopphäst direkt på tävlingsbanan och race-ar en A:0 utan man rider fram den i lugn och ro innan… och du får även tid att rida runt när du kommer in på tävlingsbanan.

Och visst kan jag lägga in en motion för ändring, inget problem…så #45 jag är inte "bara missnöjd" på ett forum heller… ungponny gruppen har ju varit så duktiga tidigare med regler har vi märkt.

.. "blir ponnyn rädd så blir den" …..ok???!? får den skylla sig själv då?

#43.. komma igen?…tror inte det.. aldrig mer!!  och det blir inga fler tävlingar med den ponnyn då hon är såld, som jag angett tidigare.

.. och prisutdelning? inte ett ord om det…hämta rosetter och papper utanför, ev diplom skickas senare…?

Dyblygiad
0

Deltagar rosett och papper har man alltid hämtat i sekreteriatet i alla år, diplom får man inte lämna ut på plats utan ska skickas hem efteråt när man har kontrollräknat allt några gånger.

Prisutdelning däremot är valfritt för varje arrangör och vi har alltid haft den efter dagens alla tävlande är klara.

Strumpan som vann gångarterna åkte hem direkt efter sin start då ägaren redan bett om att få starta tidigare pga deras privata dagupplägg. Den vackra cobben försvann utan ett ord.

ALLA som var där!

Jag efterlyser bilder på Strumpan och Caddfach Rhosyn Tywysoges, som ska läggas in på hemsidan.

Den enda gången vi bad någon gå ut med sin ponny från collectingringen var när shettis hingsten skulle hoppa och vi då bad sekt C hingsten gå ut för att undvika en olycka. För övrigt så var det fritt fram att vara i collectingringen i väntan på att tidigare häst skulle hoppa.

Några reflektioner från gårdagen är att det märktes att det var få ponnier som hade tränats på att galoppera i hö varv, de såg mkt förvirrade ut och ville vända till vä varv som hoppningen gick i.

Kom ihåg att träna det, ni som inte redan har visat.

Glöm heller inte bort att lämna ros o ris till arrangörena. HUR ska man kunna göra saker bättre om man inte vet vad som upplevs som dåligt?

Fourjoy
0

…men hur ska man veta som deltagare vad man får göra och inte när ingen säger något? det enda jag hörde var att man inte fick vara inne i "ringen"….då tror man ju att det är så.

jag hade önskat hoppningen i höger varv med hindrena på höger sida i ridhuset då detta var den mest upplysta platsen.. den som användes närmast läktaren var den mörkaste platsen i hela ridhuset.

Dyblygiad
0

Hm var vi i samma ridhus? Det var lika ljust i hela ridhuset då ljus insläppet var genom taket.

Din häst fick en av dagens högsta betyg på hoppningen, det som drog ner hennes slutbetyg var exteriören. Den kan vi som arrangörer inte rå på. Det kan du bara överklaga till SH till (domarens utlåtande alltså)

Hoppdomaren ansåg att det var en bra hoppbana och hinderna ska hoppas i vänser varv.

Som arrangör och behöva läsa allt detta gnäll på ett forum är väldigt tråkigt. Vi har slitit för att få ihop funktionärer, domare, plats att vara på och allt annat arbete för att få ihop till en 3 årstest. Risken är stor att vi inte kommer att ha någon nästa år då det känns så Jävla otacksamt. Det som håller en uppe är de andra deltagarna som tackar för en trevlig dag och för ett trevligt arrangemang. OAVSETT VILKA POÄNG DERAS DJUR FICK!

Houdini
0

JA, blir ponnyn rädd så blir den..!!!

Newsflash, det är en häst!  En del blir rädd för ingenting medans andra kan få snö-tak-raset nästan i skallen utan att bry sig.

De är OLIKA!

En skraj häst är svår att ändra på.

Fourjoy
0

…men som arrangör har man ett stort ansvar och allt ska beaktas ur olika synvinklar, sen är det oerhört svårt att få folk att ställa upp, det vet jag själv…det lovas mycket men folk dyker inte upp..

Man kan ju inte förutsätta att bara för att ni haft saker gjorda på ett sätt förut så vet alla om det… man är ju ingen tankeläsare.. utan då får man skriva ner hur dagen ska gå till i programmet så att alla kan förstå även dom som aldrig deltagit förut i ert arrangemang vet hur det ska gå till… det finns ju basregler att följa men övrigt måste arrangören upplysa om… som att när hingstar visas ska dom vara ensamma i ridhuset men för övriga så är det öppet i collecting ring…eller att prisutdelningen kommer sist när allt är klart.

Ska man arrangera så viktiga tävlingar som premiering, 3 års test osv där man får officiella resultat som är viktiga så måste allt vara mycket nogrannt utfört.. inget får lämnas till slumpen….som tex en premiering förra året där mätning skulle ske… mätman erkände skrattande att mätplatsen inte var lämplig alls och att vårat mått säkert stämde (stoet blev för dagen mätt över sin gräns med 1cm och mätt både innan och vid senare tillfälle med god marginal).. resultatet blev att vid start på klassen så hör jag domaren kommentera följade till sin sekreterare…

" jaha…suck.. den här är ju för stor…hur ska vi göra nu? ja ja.. vi får väl titta på den i alla fall..suck" 

och detta ska vara personer som fått i uppdrag av SH att utföra ett seriöst arbete!??? både domare och mätman var högst oproffessionella i sin inställning och har man inte rätta möjligheterna att arrangera på proffessionellt sätt så ska man låta bli. Det står klart och tydligt att mätning ska ske på lugn plats med plan och fast mark…INGET fanns att tillgå… då får man väl se till att deltagare har godkänt intyg med sig då mätning inte kan ske på plats… man får känslan att från deras håll så är det inte så noga med detaljer…men akta dig om du tummar på någon detalj!!

Det är så oerhört tråkigt när man kommer efter hårt arbete och vill ha en rättvis bedömning och det är så nonchalant….. jag må vara petig men resultaten kan betyda en hel del för en individs framtid och i vissa fall skillnad på liv och död (en annan lång historia) och det är detaljerna som gör skillnad….en liten miss kan förstöra så mycket..

Varför kan vi inte slå ihop och köra 3 årstest ihop nästa år om det är svårt att få ihop folk?? RPAF och STPOF?? vi är ju båda Stockholms baserade och vill främja ponnyavel!

En skraj häst kan man visst ändra på…. om hästen är rädd av någon anledning och då måste man ju ta reda på varför inte bara konstatera "hopplöst fall" och gå vidare….inte vidare psykologiskt. och att låta den bli skrämd i onödan är ingen lämplig metod att ge den självförtroende och du får den garanterat inte att utföra uppgiften på bästa sätt om den är osäker… man måste ju som ägare hjälpa en ung individ att känna sig trygg och utvecklas…att bara lämna det till slumpen för att den är rädd av sig är ju helt uppåt väggarna!!! 

Visst, alla individer är olika och då måste man hantera dom olika samt ge dom olika stöd när det behövs….du kan få den mest rädda och tillbaka dragna individ att blomma ut om du ger den rätt stöd… ingen individ är hopplös utan man behöver bara reda ut orsaken.

det finns inga problem hästar.. bara ägar problem..

Dyblygiad
0

Vi lämnar gärna över stafettpinnen till STPOF både 3 årstest och kvaliten……….Jag är förvånad över att ni inte redan har fattat stafettpinnen och tagit över kvalitetsbedömningen. Vårt område är och förblir Roslagen, utomsockens  hästägare är naturligtvis välkomna på våra aktiviteter. Vårt område sträcker sig från Vaxholm i söder till Östhammar i norr, med Österåkers o Norrtäljes kuststräcka därimellan.

Några av kommunerna ligger visserligen i Sthlms län om man nu ska vara petig men kallas inte oss Roslagsbor för Stockholmare bara. Flört

ZABA
0

#53 + 54 Nu tycker jag inte ni ska börja blanda in och "gnälla" på andra föreningar. Jag och alldeles säkert alla andra i denna tråd vet hur enormt mycket jobb det ligger inför, under och även efter en aktivitet - oavsett förening.

Det finns alltid och kommer alltid finnas ponnyägare som inte är nöjda med domarens beslut eller arrangörens försök till att göra en bra aktivitet. Jag tillhör, tyvärr, den skaran som trots en gångartsutmärkelse inte är nöjd arrangörsmässigt med de tidigare treårstester jag varit på. För den sakens skull säger jag inte att "min" förening STPOF kan göra en sådan aktivitet bättre men vi kan ju iaf försöka lära oss av andras "misstag".

Återstår att se vad som händer år 2010. Med tillräckligt antal riktigt engagerade funktionärer och en bra bedömningsplats med möjlighet att mäta ponnyerna inomhus så kanske det blir en treårstest med STPOF som arrangör. Har full förståelse för både RPAF och missnöjd Fourjoy. Man vet vad ponnyn kan hemma men på bedömningsplatsen blir det ny miljö, nya intryck och kanske nya piskförare osv. En inte helt lätt uppgift för varken ägare, ponny, domare eller funktionärer. Det ställs stora krav på främst piskförarna tycker jag och då gäller det att just dem är rutinerade.  

Är själv enormt nervös inför mina egna kommande visningar på treårstest. Har tidigare lustläst reglerna för genomförandet och det står ju precis som #28 skriver i vilken ordning och med vilken sorts avspärrning som det hela ska genomföras. Det är nog väldigt olika på respektive ponny vad som fungerar bäst visningsmässigt. Exteriörbedömning först eller sist t ex. För- och nackdelar. Personligen tycker jag det är bra om exteriördomaren får se ponnyn lös i trav före visning i hand. Det är ju få ponnyer som visar sig lika bra med nervös visare i snöret som när de får springa lösa. Sen kan det ju vara svårt att få ponnyn att skritta avslappnat efter att den lubbat runt i lösgalopp samt hoppat. Återigen för- och nackdelar beroende på individ.  

(Hur man än skriver här kan det uppfattas fel men jag hoppas ni alla förstår vad jag försöker skriva..Obestämd..)

Fourjoy
0

ok.. synd att det inte finns intresse att samarbeta för ponnyaveln.

VoiceFromEast
0

Om man vill arbeta för ponnyaveln ska man väl avla på så bra ponnyer som möjligt.

Denna ponny som ska ha blivit nedömd är fallen efter icke godkänd hingst - icke godkänd hingst - icke godkänd hingst- okänd.

Jag tror problemet ligger i uppfödarens avelsarbete och INTE hos arrangören som jag vet gör ett bra jobb.

sanderfors
0

#57 Onödigt!

Jag undrar hur många placerade de var i prisutdelningen?

sanderfors
0

Föresten är det någon som vet vem det var som fotade i lördags? Är sugen på att se bilderna!

humlans
0

#56 Vad fick hon, det låter som hon fick bra hoppbetyg, och eftersom du har sålt henne som hopponny är väl det som räknas?

Var själv på treårstest med kompisens halvblodshingst, när han hoppade smällde det igen en dörr på läktarn och han tappade koncentrationen och landade mitt i hindret. Sedan överhoppade han sig på ett mindre bra sätt det blev 7-7. Inte heller så kul när man vet att han kan bättre, men man måste tänka på att det är hästar vi håller på med och då är det sånt som kan hända och inte arrangörens fel om de har följt anvisningarna.

Sedan får man inte vara rädd för att ta för sig, man kan ju råka bli döv och gå ett varv eller halvt innan man släpper hästen, precis som på tävling att man visar vissa hinder för hästen innan man rider igenom starten.

Fourjoy
0

Om det är min du menar så är hennes pappa är helt godkänd enligt welsharnas regler, sen är hennes mamma en tjuvbetäckning men därmed inte sagt en dålig sådan utan av ypperligt bra prestations stam. Hennes pappa har även bevisat gett mycket bra avkommor med blandade ston, inte bara här i Sverige utan även i England. 

Hennes mormor och mormorsfar och mormorsmor är uppfödda/tävlade av en av då landets bästa RP uppfödare, ryttaren rider idag på internationell nivå…..och alla har gått fälttävlans SM med höga placeringar…men det kanske inte räcker? hade dom varit av så dålig kvalitet så borde dom kanske inte haft så bra meriter? Hennes morfar tävlar även han framgångsrikt i hoppning… och hennes mor klättrar även hon uppåt i klasserna med farlig fart…

Tyvärr så räcker inte fina papper långt ute på tävlingbanan…utan där krävs det bra prestation och meriter….

Denna "dåliga" ponny är också såld till en familj som tävlar på elit nivå i hoppning idag….hade dom uppmärksammat henne om hon varit så dålig tror du?

.. och nej .. jag är inte ett dugg missnöjd med den avel jag har….och hennes exteriör siffror tänker jag inte ägna en tanke då jag vet med säkerhet med bla hennes tidigare resultat att hon är mycket bättre än så…

#59…ska fixa lite bilder i kväll på prinsen och prinsessan…Flört

ragnhild49
0

Lorita!

Den här tråden kan du gott låsa för fler inlägg. Jag orkar inte ens inte läsa denna pajkastning.

Fourjoy
0

#61.. ja jag tror jag ska bli lite döv ibland när det behövs…Flört

[Hallonqvist]
0

Alla har sagt vad dom har velat tycker jag och gränsen är nådd, därmed blir det hänglås på.

Inlägget är låst för nya kommentarer