Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsäljes-utlånas
Läst 2887 ggr
Lorita
0

Pris på föl

Vad är ett rimligt pris på ett sto föl WPB 75% welsh mamma Diplomsto, blivande mankhöjd 120-125 cm.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Arhults
0

Ett föl i den storleken kostar väl inte mer än ett sek A eller sek B föl. Ca 10,000:- - 15,000:- + moms beroende på kvalite på fölet.

Jag har olika pris på mina föl som brukar landa på i storleksordning 135 - 148 cm höga, från 20,000 - 30,000:- sek men då är det en genuin prestations stam med väl dokumenterade föräldrar som har föräevnings säkra stammar. Mina welsh sek B föl ligger runt 10.000:- -12,000:- + moms, också beroende på hur dom ser ut osv.

ZABA
1

#1 Om jag skulle få 15 000:- + moms för mina mountainföl - av dokumenterat god kvalitet - skulle jag blir jätteglad! Mina går för under 10 000:-'s strecket. Inklusive moms.

[Hallonqvist]
1

I ditt läge så har ju fölungen lite annorlunda färg, och krasst sett är det ibland enklare att sälja "prickarna än ponnyn". Utan att vara inblandad i priser på mindre ponnyföl överhuvudtaget så tror jag inte att det är en omöjlighet att sälja för de priser Arhult nämner. Tack vare prickarna.

Lorita
0

#3 mitt föl har inga prickar Tyst hon har en vit fläck på manken men hon är inte tigrerad, vita strån i svansen som sin pappa har hon också Cool

Jag vill ju inte dumpa marknaden, lutar lite mot 12000 kr för henne som en hundvalp med stamtavla Flört

[Hallonqvist]
0

Vilken tavla!
Jag måste ha blandat ihop henne med bilderna på den andra unghästen du har, var tvärsäckar på att jag sett prickar Oskyldig
Å andra sidan surfar jag runt på så många fölsidor nu så jag kollar nästan min egna av bara farten för att se om det blivit något föl. Skäms

Lorita
0

#5 Karisma (f.07) hon har prickar men hon ska jag ha kvar det är Kahlúa som jag ska sälja, hon som föddes i år.

Jag har bara tänkt att ha två ston i avel också Ametist att rida på Skrattande så allt som kommer i farmtiden är till salu som det ser ut nu Kyss

Fourjoy
0

..idag är det svårt att sälja pga ekonomin.. så jag skulle råda att inte sälja nu då du inte får betalt…du kan köpa en hyfsad D ponny för runt 20 och då ska man ha tur att få 15 för en fölis.

.. så har du tid,råd och plats så råder jag dig att spara henne till nästa sommar.

ragnhild49
0

Obeservera att detta är mina funderingar och ingen skall ta detta personligt!

Jag fattar ingenting.

Varför betäcker man över huvud taget, när man sedan har fölen till salu?  Marknaden för ponnyföl kan väl knappast anses vara stor. Djur med en speciell, och för en spekulant, mycket attraktiv härstamning, ja. Men vem köper ett litet fuxfärgat WM-hingstföl, som har en prislappp på över 10.000:-.

För mig är det det här  som är "grejen": att betäcka mítt sto och fundera och vänta på vad som skall komma. Så spännande! Att få se fölet utvecklas och bli en personlighet. Se den växa både på höjden och bredden. Lära den olika saker, som vi vill att våra ponnyer skall kunna.

En uppfödare som betäcker nästan tio ponnyer, vill betäcka om alla nyfölade ston och som i princip har alla nykomlingar till salu, förstår jag mig inte på.

Kan det vara så att tanken är att man kan göra den bästa affären på ett föl?  Tjäna pengar är ju inte det lättaste, med ponnyer,

Jag brukar säga att jag sysslar med en exklusiv och dyrbar hobby!

Lorita
0

#8 hon får bli kvar tills en bra köpare dyker upp. Vad jag har är ett Diplom sto, flerfaldigt guldbelönad, som jag har i avel ett föl varannat år, Kiara är köpt enbart för avel och hennes stam, jag känner inte riktigt för att samla på mig en massa ponnys i stallet. men jag tycker att det ger mig mycket att ta föl på ett bra sto.

Klart jag kan avstå från att betäcka men det vore synd, nu väljer jag att avla på henne och utveckla óch träna hennes föl fram tills dom blir sålda.

Jag tror inte alls att hästavel är någon bra affär, jag vet att hur jag än vänder på det så kommer det gå back. Någon massproduktion är det inte heller tal om, jag kommer bara ha två ston på gården.

Tränar fölet det gör jag men jag har inte lust att ha för många hästar på gården för då an jag inte arbeta dom fullt och mina föl tränas från dag ett.

Lorita
0

#8 vad jag ville ha var en prisidé på fölet så jag inte dumparmarknaden. Sen om hon blir såld nu eller när hon är fyra och inriden det bestämmer bara framtiden Flört

Fourjoy
0

#8 ..det är ju tyvärr så att det kostar minst tre år av foder, stallplats och tid innan man har ett någorlunda ämne som är klar för utbildning eller har påbörjat sin utbildning…och många vill inte ha den kostnaden… varken "uppfödare" eller den som ska ha en ponny till barnen…ett fåtal som har plats köper en fölis men många har inte den möjligheten…

…sen tycker jag också personligen att det är synd att sälja föl…det är ju den man länge planerat och väntat på och satt alla förhoppningar på…ska man sedan "riskera" att den kan gå till spillo i fel händer? man investerar så mycket i varje fölis…redan innan dom är födda…så varför inte investera lite till när dom väl är här?  i egna händer kan man fortsätta den plan man hade redan vid betäckning för individen….men har man väl sålt den så har man inget att säga till om längre.

#10 skulle jag köpa en fölis som din så inte över 10 000 idag…det finns så många ponnyer och hästar till salu… otroligt billigt dessutom….synd att man inte kan få hyfsat betalt men så ser det tyvärr ut idag…..men det skulle vara någon som är intresserad av just hennes stam…

Lorita
0

#11 Stammen är ju i knabstupper aveln som den skulle vara av mest intresse då hennes mormor kommer från ett av Danmarks bästa ponnyrtuteri (knabstrupper) sen har hon ju Sandstorm som morfar Skrattande

Fourjoy
0

..knabstrupper vet jag inget om men Sandstorm finns ju bakom många WM… det är väl en bra WM stam men inget unikt och ovanligt som folk betalar extra för i dagens läge.

Lorita
0

#13 Vad jag frågade efter pris på ett bra föl, inte efter pris på något unikt, nu är hon unik men som knabstrupper.

Fourjoy
0

.. men för att sätta ett pris måste man ju veta vad man säljer och köparen måste veta vad denna köper…i form av kvalitet och stam, meriter på föräldrar osv… allt ska ju räknas med.

Ju mer fin stam eller unik stam, egna meriter, föräldrars meriter, speciell färg allt sånt avgör värdet…. att det är en knabstrupper säger inte så mycket.

.. det är ju bara att prova annonsera med ett pris som du tycker är rimligt…. får du ingen respons får du väl fundera igen…man kan ju skriva "pris eller bud" och får man skambud är det bara att tacka nej och kanske vänta ett tag tills det sätter fart på marknaden igen. Under tiden kan du ju ställa ut, få lite poäng och utbilda så har du ännu mer att erbjuda.

Lorita
0

#15 jag tycker inte hästpriser är rimliga, en hundvalp kostar också 10000 kr och då får tiken 5-7 st åt gången och är dräktig mycket kortare tid Tyst

Jag vill bara låta bli att dumpa priset mer än nödvändigt. Skulle man sälja ett WM föl med "rätt" pris så skulle den kosta minst 18000  och det tror jag inte man kan få.

Fjordingar som ex där finns det riktpriser för vad föl och unghästar bör kosta Flört

ZABA
0

#16 Riktpriser och faktiska priser "in reality" är tyvärr olika…

Arhults
0

Ja då är väl jag en sån där konstig uppfödare, jag betäcker 6-8 ston om året, flera av mina föl är till salu direkt och de flesta är sålda innan de nått 3 årsålder.

Ett av mina föl i år var såld innan han nådde 2 dagars ålder, förra året var fölet efter samma hingst bokad redan innan hon föddes.

Jag vet inte vad ett WM föl kostar, förmodligen för lite, men ett welsh sek B föl bör ligga på 10000:- + moms. Jag säljer mina Ridponny/WPB föl som jag sa för 20 - 30 tusen, men jag har lagt mycket pengar både på mina ston och hingstar.

Jag har ingen Hobby, jag sysslar med lyxkonsumtion brukar jag säga, men att sälja unghästar är det enklaste, att sälja äldre ponnyer är betydligt svårare.

Nu när lågkonjukturen nått sin botten, betäcker jag många ston, så nästa år då allt går upp igen finns det mycket att köpa/sälja.

Vi säljer alla vi inte själva behöver i vår avel, idag har vi en flock på 10 ungston mellan 1-2 år alla ska behållas, utom en som ska gå till Finland.

Två av årets 6 föl är sålda och ytterligare 2 år till salu! De andra 2 behåller vi nog tills vidare.

Vi har förra året sålt ca 7 ponnier i år har vi sålt 5 st och hoppas sälja ytterligare några. I år har vi också ett par dräktiga ston till salu.

Jag har mycket god erfarenhet att både köpa och sälja föl.

Lorita
0

mmmmmmmm tyvärr, jag vill bara veta att jag inte lägger mig fel, för att sänka priserna ytterligare vill jag inte vara med och göra.

Att lägga sig för högt det är fel det också, jag tycker det är svårt att veta vad som är rätt Skäms

Fourjoy
0

.. en fölis sänker inte hela marknadens priser…Flört

ragnhild49
0

Vänd på frågeställningen, vad skulle du själv kunna tänka dig att betala för ett föl liknande ditt.

Du kan bestämma ett pris, är det ingen som ens ringer, ligger du förmodligen för högt. Antingen får du då behålla fölungen eller sänka priset.

Lorita
0

#21 det har jag svårt att göra då jag vet vad det kostar att ta fram ett föl, därför har jag svårt för för låga priser på friska hästar Skäms

Så jag tänkte bara att jag skulle få ett tips var ungefär man ska lägga sig Flört blir hon inte såld så blir hon kvar Skrattande man kanske skulle sätta en miljon eller två Tyst

Dyblygiad
0

När jag har haft hingsten själv så har jag hellre valt att ta ut ett lågt pris och istället få rätt köpare. Idas föl har inte vem som helst fått köpa, men när jag säljer dem så har de gått för ett lågt pris.

Mina få WM föl jag födde upp gick runt 6000kr inkl moms.

Jag säljer dem gärna som föl, annars som 3 åringar. Jag brukar ha annons ute på mina ungdjur men säljer inte till vem som helst.

Av årets 2 föl är det ena redan sålt. Tingades i magen på stoet. Det andra fölet har jag satt ut en annons på för 20'

Jag upplever att marknaden för inte inridna djur, är stilla just nu. Jag hjälper ett annat stuteri att rida in o sälja deras unghästar och är inte det lättaste. Även dyrare hästar, ridna, är svåra att få sålt.

Fourjoy
0

…jag säljer också hellre till ett lägre pris men till rätt person….för hittar man rätt person som kan ta tillvara individen så är det värt ett par tusen mindre….man får ju tillbaka istället med fin respons och ett gott rykte…som i sin tur kanske ger fler sålda ponnyer… Flört

.. och är priset verkligen mer viktigt än rätt person som har kunskap, vilja och inte minst tycker om pållen? 

Hur man än gör så är det svårt att få tillbaka pengar och gå plus.. så det är bara att glömma.."vad den borde kosta"

Lorita
0

jag säljer inte om det inte känns rätt, tyvärr har jag gjort misstaget en gång att gå ner i pris för att köparen kändes rätt.

Det var absolut inte rätt, dom snålade inte bara på priset utan även på annat visade det sig. Därför så kommer laggt pris att ligga, när jag väl bestämt mig Flört Kahlóa har jag plats för och jag kan ta gott om tid att leta rätt köpare till henne, förhoppningsvis någon som vill ha en körponny Skrattande

Jag tror att inköps pris också tyder på att hästköparen är medveten om kostnaderna. Jag är medveten om att man inte får igen omkostnaderna för ett föl och det är inte därför jag avlar, det är ren hobby. Jag har ju ett bra sto som jag tar föl på ibland, försörjer mig gör jag på andra hästkrafter Oskyldig

[Hallonqvist]
0

Litegrann utav vad flera skriver fashinerar mig.
Vad är det som säger att ett lägre pris ger en bättre köpare?

Arhults
0

Jag har i regel fått det pris jag har begärt, och jag säljer endast till personer med referenser och Rätt!

Jag tycker att dom som är seriösa och verkligen vet vad dom vill ha betalar det man begär! Jag tycker nog som Sofia!

Lorita
0

#27 så var det när jag sålde Dolly det var många som förökte pruta och prata väl om sig "Hjärtat större än plånboken". När det gälle Dolly gick hon inte pruta för hon var en del i skilsmässa, jag var bara ombud.

Sen kom två spekulanter, lika bra och inget snack om pris och nu är hästen såld och jag tycker det känns väldigt rätt. Det hade även dom andra varit men nu står hon närmare mig och det har jag inget emot

Fourjoy
0

..det finns inget som säger att lägre pris ger rätt köpare…ingen som har sagt det..

…men…OM man hittar rätt person så är jag villig att diskutera ev. pris….hellre det än att sälja till första bästa som har bjudit högst….

"hjärtat större än plånboken" är farliga spekulanter… dom är sällan rätt köpare, dom har ofta inte pengar för att sköta ponnyn ordentligt…inköpet är den minsta biten i det hela.

.. men man måste också rätta sig efter marknaden, man ser många drömpriser bland annonserna….och det syns vilka dom är för dom får aldrig sålt och kan ligga kvar länge…det gäller ju att vara realistisk.

Ofta har man ju satt ett högre pris än vad marknaden är på och om man då hittar en bra köpare som får diskutera priset något så hamnar man i allafall rätt läge till slut och båda är nöjda… därmed betyder inte det att man dumpat priset

[Hallonqvist]
0

Jag tror att det finns två läger också. Ett för de mindre ponnyerna och ett för de större.
För större ponnyer skulle jag aldrig dumpa priset. Kvalitet kostar och därför skriver jag inte heller alltid ut pris i de få annonser jag haft ute. Dom får ringa till mig om dom är intresserade och så kan jag tala om för dom vad det är för någonting de vill köpa. Och sen tala om priset. Tycker tex det är sorgligt att cobföl säljs för 15 000. I enstaka fall när man behöver en snabb affär Ja, men inte ha det i system att sälja billigt. Tack och lov inte lika vanligt nu som för några år sedan, för de som säljer allt för billigt förstör för alla andra som vill ha nåt ut utav sin kvalitativa uppfödning. 
Likadant med alla dess importer som säljs billigt så fort de nått svensk mark, men det är en helt annan historia Cool

Lorita
0

jag har ju små ponnyer och tycker inte alls om dumpade priser, det slår ju undan benen på kavlié aveln Rynkar på näsan

Fourjoy
0

.. jag tror knappast att det är någon som går ut med att sälja så billigt som möjligt… då är man nog ute och cyklar…men man måste som sagt rätta sig lite efter marknaden om man vill sälja alls….

idag så finns det oerhört mycket ponnyer för 20-25 som förra året innan det blev kris kostade 35-45…följer man lite på annonsmarknaden så finns det ponnyer som började på 45 och nu ligger på knappa 30 och har legat ute dryga året… och vill du sälja som många vill rimligen inom ett halvår så måste man ju göra något åt priset i så fall.

Kvalitet kan du även hitta för lägre priser och även skit för dyra pengar…. vi som uppfödare har bara högsta kvalitet att sälja…Flört  men det är frågan om vad andra tycker…

Det är väl bra att ha höga priser på det man säljer men fakta är att om man ska ha en jämn pris nivå så måste alla följa ev riktpris.. och det fungerar nog dåligt i praktiken….men det vore inte dumt att ha lite minimi priser och det vore toppen om alla följde dom.. det skulle göra mycket för marknaden… framför allt för oss som kämpar med att ta fram fina genomtänkta ponnyer.

Riktpriser… något för SWF? marknaden får köpa welsh till det pris vi sätter annars blir det ingen welsh… Flört

Arhults
0

Men alla cob föl är väl inte bra, en del kanske inte är värda mer än 15000. Alla uppfödningar blir ju inte perfekta så man måste ju som säljare kunna avgöra vad ponnyn ska kosta.

Ett föl kan ju vara värt 45000:- one of a kind! Medans nästa föl blir mindre lyckad och kostar 15 - 20000:-

Annars blir det prissättning som på hund valpar!  Dom som är bra ska man tjäna pengar på, de andra får man förhoppningsvis igen sina pengar på.

Men att sitta hur många år som helst och hålla på en ponny för man tycker den är värd något, en ponny är ju inte mer värd än en spekulant är beredd att betala!

Mina föl prissätts också på storlek, en ponny som blir B ponny kostar ju mindre som föl än en som blir C och D ponny!

[Hallonqvist]
0

Vad är egentligen Bra!? Bra för avel ?
Nä där håller jag med om att alla hästar inte blir bra lämpade för avel, men så gott som alla welshar kommer förmodligen bli bra rid/körhästar då lynne och exteriöra kvaliteter sedan 100 år tillbaka i tiden är ganska så etablerat. Det är den där ridbarheten som jag tycker att man ska ta betalt för. En stor cob är lika så god som ett litet halvblod, fast kostar inte alls lika mycket som halvblodens matintag och kanske framförallt försäkringspremie där samma belopp bara kostar 1/4 -del av vad halvblodet kostar.
Så jag anser att en cob med förutsättning för ridning inte alls ska ligga på 15000 bara för att den inte råkar bli lämpad för avelsboxen. Den har sitt värde som ridhäst istället och då ska prislappen vara därefter.

Fourjoy
0

Men att sitta hur många år som helst och hålla på en ponny för man tycker den är värd något, en ponny är ju inte mer värd än en spekulant är beredd att betala!

så sant…

Dyblygiad
0

Jag har dragit ner priset många gånger för att få den köparen jag vill ha, Första gången var när jag sålde mitt halvblodsföl och fick en welsh i byte…..andra gången var när jag sålde mitt halvblod för ynka 25' hon är än i dag i samma familj och tävlas framgångsrikt. Själv har jag precis fått 25' rabatt på ett ridponnysto av säljaren som hellre ville sälja billigt till mig än till de andra spekulanterna för fullt pris. Jag är tacksam då jag inte har råd, trots att jag vet att stoet är värt den högre summan.

Jag är dessutom så "dum" att jag vill att köparen ska pröva ponnyn först några veckor innan de köper den, ifall det är barn inblandade. Sen att de hör av sig till mig om den ska säljas vidare så jag får chansen att köpa den åter.

Ett sto har jag köpt åter 3 ggr när köparens barn vuxit ur den.

Jag resonerar så att det är en levande varelse jag ska placera och sen kunna sova gott om natten. Visst har jag precis som de flesta åkt på några mindre bra köpare men i det stora hela så är jag mkt nöjd med mina avkommors köpare.Kyss

Fourjoy
0

.. jag har också 1:a rätten på att köpa tillbaka inskrivet i kontraktet… har köpt tillbaka 3 hittills…

Jag vill också ha rätt hem…det är det viktigaste.. inte alltid högsta priset…och jag sover gott jag med och har en del nitar men också en stor andel mycket bra hem….det är trots allt en levande varelse med känslor

Lorita
0

Jo, vist jag vill ha rätt köpare men vad jag ville veta var inte vänskapspris för hästen utan ett riktpris.

Jag frågade alltså inte vad min kompis kulle köpa henne för utan vad jag kan rimligt begära, vid vanlig försäljning Flört

Jag kan ju också tala om att Kiaras syster är försvunnen i en lågprisförsäljning, ingen vet var hon är mer än att hon har bytt ägare minst tre gånger Gråter så jag är mer rädd för att sälja för billigt än att stå kvar med en häst Tyst