Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettstuterier-uppfödare
Läst 2585 ggr
Izzi
0

Stuterinamn

Sitter och klurar lite på ett framtida stuterinamn….

Det skulle vara kul att höra om bakgrunden till era olika stuterinamn (prefix).

[Hallonqvist]
0

Vi tog vårt efter en sjö som ligger alldeles i närheten, och ifrån den sjön går en liten bäck, Iglatjärnsbäcken. Bäcken i sin tur går rakt igenom våra beten och ger hästarna friskt och gott vatten på somrarna och får dom att må bra. Så föddes prefixet till våra hästar.

sting
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ville inte ha något som var rellaterat till var vi bor, ifall vi någon gång flyttar

Så Martin o Cela kom på STING= STaffan och INGrid

BRA VA??

ragnhild49
0

Ias welsh cob.

Jag kunde inte uttala mitt namn som liten, utan kallade mig själv för Ia. Ett namn som min far gärna anväde då och då.              Ville inte heller ha ett stuterinamn med en plats i namnet. Jag hyr min bostad och stall, så det kan ju faktistk hända att jag skulle flytta.

Fourjoy
0

…Fourjoy… four för de 4 (grund) sektionerna av welsh och joy för att det är en glädje att vara i närheten av en welsh… sen om man säger det så låter det som "for joy" vilket är snabbt översatt "till glädje"

jag ville inte heller ha ett plats namn då man faktiskt kan tänkas flytta…

[Hallonqvist]
0

Vi resonerar inte så att det gör någonting om man flyttar. Då tar man namnet med sig iallafall. Huvudsaken är ju att man vet varifrån det kommer och att man själv kan dess historia. Platsnamn fyller en mer historisk aspekt än vad ett taget "påhittat" namn gör. Tycker vi.

Dyblygiad
0

Jag är nattarbetare och de flesta fölen föds på natten = Nattens

ragnhild49
0

Du själv då "Izzi"? Vi hjälper dig såååå gärna med "goda råd" till ett framtida stuterinamn. Vad har du för funderingar?

Izzi
0

Jaa du, det är jättesvårt att komma på något. Men jag har ju ingen brådska, då fölen inte dimper ner förrän nästa år :)

Kom gärna med förslag :)

wester-ek
0

Vi håller på att ansöker om stuterinamn nu…  JEWA

Anna Johanna = Vårat första Wm-sto

Wester & Ek = familjens efternamn

Vill som alla andra inte ha något rel. till plats men ändå något som har en innebörd. //M

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag ansökte om stuterinamn var kravet att man fött upp minst fem stycken ponnyer med riksstamboksberättigad härstamning. Dessa fem ponnyer kom samtliga ut ur mitt shetlandssto Östertorps Extra.

Eftersom jag gillar lite speciella stavningar, formuleringar och "tänk" bakom namn så var det givet att EX skulle vara de första bokstäverna i mitt stuterinamn. Ingen anknytning till någon speciell plats utan mer till de speciella excentriska ponnyerna. Gärna med en touch från namnet av min allra första egna häst Zaba.

Helt enkelt blev det:

STUTERI EXZENTRIC!

ElinAlexandra
0

Våra stuterinamn är Ollie & Mollehusen.

Mollehusen är efter vår förra gård som är en mycket vacker gammal mölla- Möllehusen.

Eftersom att Mollehusen är vårt engelska stuterinamn så blev det MOllehusen utan ö. (Ollies fick vi inte ha i England eftersom att det är för likt Hollys stud.)

Ollie är efter vår första welsh, Oliver II. Ollie och jag "fick varann" när vi båda var 6 år gamla. Han var en fantastiskt fin welshvalack och belv guldbelönad flera gånger. Han var framför allt en underbar ponny och kompis och därför var det självklart att vi skulle döpa vårt stuteri efter honom!