OT: Bröllopspresent
Ös över mig massa bra ideer på bröllopspresenter nu. Man vill ju komma på något nytt och orginellt och jag har som vanligt idetorka. Har en förmåga att bara köpa sådant som jag själv tycker om…
Paret har varit ihop i typ 12 år eller nåt. Nyblivna husägare, 3 barn och som oftast ont om pengar.
Presentkort på K-Rauta tyckte min något fantasilöse sambo
. Inte riktigt passande tycker jag…
Så VAD köper man?

En fölunge kanske? 
Vi gifte oss för 4 år sedan och det jag minns såhär på rak arm, är det jag kan se! Presentkort på resa osv är mkt uppskattat, men inget man minns vem man fick det av.
Något jag ångrar att jag inte gjorde efter bröllopet är att jag inte konserverade blombuketten! Har för mig att det var ganska dyrt, så kanske man kan gå ihop några stycken?
Vi fick bla munblåsta, annorlunda vinglas. Inget vi använder dagligen, men de är mkt fina att ta fram när man får främmande och som man minns vem man fick det av.
Kanske inte var så mycket tips 
En kompis tipsade om att köpa ett träd som dom kan planetara. Typ körsbärsträd eller liknande som blir så fina. (återigen något jag vill ha själv). Det blir ju lite personligt samtidigt som det är något dom ser förändras från år till år.
Å andra sidan har de flyttat ifrån en trångbodd stadslägenhet till en stor villa mitt ute i ödemarken i ingenstans, och har hela skogen runt knuten så hur exotiskt är det att få ett träd då??
Kristall är alltid fint!
Men lite tråkigt… 
Jag har (ensam och även i organiserad grupp) vid flera tillfällen köpt just träd av olika sorter som mycket uppskattade presenter.
Ett körsbärsträd ute i ödemarken borde ju vara väldigt exotiskt. Tycker jag iaf som skulle bli jätteglad över en sådan gåva. Sen gäller det att planterera det på rätt sätt också så det överlever…
Rosenbuskar är ju också väldigt vackra!

Ett vårdträd, det är väl en jätte bra present. 

Kom med fler förslag. Jag måste ju oxå få många bra annorlunda tips. Fast det får inte vara något med hästeri, tyvärr.

kattja, ett äppleträd med vackra lätt röda blommor på våren och enormt vacker god röd frukt på hösten 
Något som hela familjen kan göra? liten kryssning, Kolmårdshelg, Liseberg? eller en spa dag för två?
Själv ska jag på spökmiddag någon kväll i gamla stan…
spännande!!
Jag brukar faktiskt köpa något jag gillar själv och lita på min smak. Ett körsbärsträd eller äppleträd verkar ju jättebra om de saknar fruktträd.
Kolmården är jättefint och trevligt men familjen kanske vill ha lite mer lugn och ro efter bröllop och husköp.
Presentkort på K-Rauta skulle min man också kunna föreslå eller bli glad över. Eller Jula…
Mitt förslag är ett fruktträd som ni också planterar till dem på omsorgsfullt vald plats. Det eller serveringsfat och skålar av Ulrika Hydman Vallien = personliga, fina och användbara.
Kul med bröllop! Vi gifte oss på 2 min i tingsrätten.
Jag är väl trist men hade jag haft bröllop (vi hade överraskningsvigsel i samband med barnkalas och förväntade oss inget men fick lite i efterskott) så hade jag gärna tagit "tråkiga" gåvor. Jag hade alls inget haft emot presentkort, tex på resa, men där krävs ju att flera skänker för man kommer ju inte så långt av ett presentkort. Sen vet jag en kompis som blev glad över just fruktträd, det hade vi nog också uppskattat men nu har vi rätt liten tomt med redan bla tre fruktträd. En annan blev glad över prenumation på morgontidning för det hade de inte råd att unna sig.
Folk som gifter sig är ju ofta i situationen att de nyss skaffat/ska skaffa hus, barn, etc och själva bröllopet + ev resa äter väl stort hål i budgeten. Därför tror jag en del hellre hade velat ha chans att köpa något de verkligen behöver hellre än en dammsamlande skål eller liknande.
Av min mans morföräldrar fick vi alltid (när de levde) skålar och liknande, en del fina men andra totalt inte vår smak men säkert dyra. Hur kul är det att ha 10 säkert dyra presenter i en kartong på vinden för att vi inte har plats för sådant vi inte gillar men inte har hjärta att göra oss av med.
..har man precis skaffat hus och har barn så även om det kan tyckas tråkigt så är presentkort på något byggvaruhus väldigt uppskattat…det är dyrt att renovera/bygga så varje liten slant behövs…
folk brukar ge mig presentkort på alla ställen utom där dom har hästsaker…för tex EKO har även hästsaker och då köper jag inget till mig utan pållarna…
så det brukar bli Lindex och sånt…men där går det åt till barnen istället…det är sällan man unnar sig något klädesplagg till sig själv….men det är väl så att vara förälder… barnen i första hand…. även de fyrbenta barnen…
Jag tycker ochså att träd är toppenkul att ge bort! Det har vi gjort till flera som har allt. Uppskattat!