Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: hingstar
Läst 1102 ggr
[Hallonqvist]
0

Skillnaden GI och GII på äldre hingstar

Sitter och försöker filura ut de olika avelsvärdeklasserna.
Vad gör skillnaden på GI och GII på äldre hingstar införda i Riksstambok innan de nya reglerna kom? Mig veterligen fanns väl bara ett bruksprov då och hur kan man då särskilja dom åt?
*förvirrad*

ZABA
0

Eh? GI och GII fanns ju öht inte "innan de nya reglerna kom".

GI anser jag vara ungefär som dåtidens AB. Hingsten visad flera gånger på utställning (utöver hingstpremieringen alltså), erhållit guld x flera och blivit höjd till AB/GI.

Måste klura lite mer så jag inte svamlar för mkt…

[Hallonqvist]
0

På ston fungerar det ju så, men på hingstarna står ju GI och G!! för om de har gjort enkelt eller särskilt bruksprov. När jag gjorde bruksprovet fanns bara en variant, och jag fick dessutom övertala organisationen om att få göra bruksprov, då de tyckte från början att protokoll ifrån kvaliteten räckte. Detta var 2003 före de nya reglerna. Jag har för mig att GI och GII fanns redan då men hade andra betydelser, därav förvirringen när man nu ska särskilja de äldra hingstarna åt mot de nya kvalitetsbokförda.
Nån som hajar vad jag menar? Om jag tar min sektion, D, så har tex Caracas GI, men han godkändes ju långt före de nya reglerna. Vad betyder GI i hans fall?

WelshD
0

Jag var i Gislaved när du gjorde bruksprovet på Haly. Ni såg supertrevliga ut, poängen vart inte dåliga heller. Har kort på er då i mitt album. Den killen skulle man ju kunna tänka sig att betäcka med nått av stona med nån gång.

Grattis till Halys första barnbarn i år.

humlans
0

G II var väl 40 poäng och bruksprov och G I om de hade ngn mer merit eller som Gladstone som fick 42 poäng på avelsvärderingen, om man går in på Caracas står han iförsig som avelsvärdeklass B på moflos hingstsight men han hade 9,09 allround på kvaliten.

När Thomson blev godkänd fullt ut 2005 ( vilket blev ett mellenår mellan nya och gamla regler) blev han GI på sina meriter över 8,0 kvaliten och att han han har avelsvärderats två gånger med 41 poäng. 

Nästa fråga då är B = GI eller nu då GI+

humlans
0

Förut kunde man också bli GI om man hade två guld med ett år mellanrum och olika domare vid SH sanktionerad utställning, nu är det bara ett guld och BIR men bara vid riksen för att få GI+. Tycker det borde gälla hingstutställningen som är i samband med visningen för införande i kvalitetsboken också.

PernillaJ
0

#4 Det är skillnad på kvalitetsklass efter individprövning (G, G II, G I och G I+) och kvalitetsklass efter avkommeprövning (C, B, A eller ELIT). Det står att läsa om de olika kvalitetsklasserna i SWFs hingstreglemente/regler för kvalitetsbok - se hemsidan under Hingstar i avel.

humlans
0

#6 Fast jag tämkte mer på hur det var innan G började användas och hingste fick en värde bokstav AB eller B

[Hallonqvist]
0

jag har läst hingstreglementet många gånger men förstår fortfarande inte hur man ska särskilja de RWD/KWD-hingstarna (och RWM/RW osv) Då GI och GII har funnits före de nya reglerna.
Avkommeprövning är en annan sak, det är individprövningen jag inte förstår mig på Skäms